Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:09:11
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
cor_b
Vandaag
om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 21:01:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:01:19
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:00:28
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
BartvD
Vandaag
om 20:59:14
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
hmmglaser
Vandaag
om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
JoopSpoort
Vandaag
om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bob11
Vandaag
om 18:15:35
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Het ontstaan van Trammenlandt
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
20
Omlaag
Auteur
Topic: Het ontstaan van Trammenlandt (gelezen 99436 keer)
Marco EB
Offline
Berichten: 550
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #75 Gepost op:
06 October 2016, 10:05:40 »
Het zelf verherbouw huisje is eindelijke klaar, op de regenpijp na.
Was wat enthousiast geweest met materiaal en ontdekte dat ik een deur te veel had gebruikt.
Deze is dus maar weer dicht "gemetseld". Minder fraai maar aan de achterkant zie je het toch niet.
Ook de Remise begint langzaam zijn voltooiing te benaderen.
Alleen heb ik toch besloten om weer een tijdrovend klusje te gaan doen.
Er moet licht in komen en het dak moet afneembaar zijn.
Voor het licht heb ik wel smd ledjes maar de spanningsvoerende constructie was even een puzzel. Dat was eenvoudiger geweest als ik dat van te voren bedacht had.
Maar niet getreurd ik heb een idee en met de middelen die ik heb gaat dat vast lukken
De leds zitten er al op.
Onder tussen was er ook een nieuwe bewoner gearriveerd.
Even over getwijfeld was namelijk een tweedehands.
Maar omdat die via een winkel werd aangeboden toch maar gedaan.
De omschrijving van het product als goede staat, was niet waar.
Draaistel viel uit elkaar bij uit de doos halen.
Het motor draaistel was verkeerd gemonteerd en zat scheef, waardoor de aandrijving een ratelend geluid maakte.
De "draaistel houders"waren ook nog eens met een soldeerbout beschadigd.
En de leverancier zweeg in alle talen, daar nog eens iets kopen? Weet ik niet.
Pas na een slechte recentie werd deze wakker, maar dat is na een week te laat.
Zo hoort het volgens mij niet
Verkeerd om zittend draaistel en beschadigd, de braam werkt ook niet echt mee.
En nog veel meer amateuristisch knutsel werk.
En als het zo al uit de OVP komt, daar werd ik niet blij van.
Nu ben ik niet echt zo goed als sommige verbouwers hier, maar zelfs zo maak ik het liever niet.
Wat de leverancier betreft, een test rondje had direct kunnen uitwijzen dat er wat mis was.
De tram is inmiddels hersteld en rijdt gelukkig weer rond, maar dit heeft toch weer de onnodige tijd gekost.
Deze is 345 mm en past zelfs in de remise die van binnen 350 mm is.
«
Laatst bewerkt op: 26 October 2016, 22:29:49 door Edsko Hekman. Reden: URL herstelt
»
Gelogd
mvg
Marco
Marco EB
Offline
Berichten: 550
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #76 Gepost op:
26 October 2016, 11:34:38 »
In Dongen heeft bijna tot vervelens toe de baan de hele dag (bijna) probleemloos gereden.
Paar kleine dingen.
Bij automatisch rijden vond iTrain 1 keer een rondje wel voldoende en stopte.
De overige routes reden gewoon, ronde na ronde.
En het wegdek zat voor 1 tram net iets te hoog op 1 plekje, maar dat is inmiddels gefikst.
Een mooie generale repetitie voor Eurospoor.
Maar ondanks eerder ervaringen, toch wat aanpassingen gedaan.
Pi 1 vervangen voor Pi 3 dat scheelt, die is veeeeeel sneller.
iTrain ge update. (versie 4.0.1)
De dag nacht schakeling, het verhaaltje meer logisch gemaakt. de garage deur gaat nu ook dicht, als de lampjes op nacht modus gaan.
De garage deur wordt gestuurd via de OC32 die ook de seinen en servo's stuurt. De lampjes in de huisjes zijn een stand alone licht schakeling.
Met de OC32 kan je ook input signalen verwerken, moet je wel eerst even de juiste componentjes er op solderen, dat was zo gepiept.
Gebruiksaanwijzing er bij en het programmeren kan beginnen. Helaas valse bingo.
Gebruiksaanwijzing was OC32 software versie 3.0 mijne had 2.3. Niet getreurd updaten is mogelijk en alle software is gewoon beschikbaar.
Weer met de gebruiksaanwijzing voor me stap voor stap de update proberen uit te voeren. Na 1 avond geen succes en de volgende ochtend ook niets, begin ik toch wat ongeduldig te worden.
Alles weggelegd (voor 5 minuten) en opnieuw gaan lezen.
Mix van forum en de gehele gebruiksaanwijzing eens helemaal uit te lezen een eureka moment.
toen waren er twee OC32's in 15 seconden ge update.
En de input werkt.
Licht schakelt op nacht modus, en de servo sluit de garage deur, dag modus deur weer open.
En tussendoor een beetje kitbashing voor beginners
De voeg methode van wijlen Peter van Seuren bevalt mij nog steeds erg goed.
Zo ziet het er niet uit.
Maar met het resultaat ben ik erg tevreden
En al prutsend krijg ik dan meteen inspiratie om het nog meer anders dan anders te maken
even snel een test raampje gemaakt.
Ik twijfel nog over random kleurtjes of toch een motief.
De bouw komt nog wel in beeld, maar nu een beetje een indruk hoe de straat verder groeit.
Morgen alles opbouwen op Eurospoor en dan 3 dagen met treintjes spelen, o ja zijn trams, en weinig spelen want ze rijden computer gestuurd.
Gelogd
mvg
Marco
Sven
Offline
Berichten: 8344
Eton Wick, UK
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #77 Gepost op:
26 October 2016, 22:20:53 »
Marco, ik zie dat jij de moeite hebt genomen om elk steentje anders te kleuren. Dat is helemaal niet nodig, die tijd kun je je besparen. Gewoon wat vlekken met de kleurtjes om het model zetten, als de voegen erin zitten worden de steentjes mooi omkaderd en zie je niet dat het eerst gewoon lelijke vlekken waren. Succes op Eurospoor.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Marco EB
Offline
Berichten: 550
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #78 Gepost op:
01 November 2016, 08:27:39 »
Zo drie dagen Eurospoor achter de rug.
Beneluxspoor bestuur, nogmaals bedankt, ben nog schor van het praten.
En ik mag zeggen dat de baan zonder noemenswaardige problemen heeft gereden.
Heel af en toe een wiel contact probleempje bij de twee assers, maar niet hinderlijk.
Wel drie trams die met sluiting symptomen van de baan af moesten. Vreemd genoeg de nieuwste. 1 Roco met Lenz decoder, die heeft het wel bijna 3 dagen volgehouden.
Een Rivarossi met Esu decoder gaf na 2 dagen problemen. En de Kato met digitrax al binnen een uur.
Daar kijk ik later wel een keer naar. Nu na drie dagen treintjes rijden even klaar, de baan blijft nu even in de hoek staan.
O leuk detail, de rails is oude Fleischmann model rails. Dat is een oxidatie gevoelige rail soort.
Vrijdag ochtend schoon gemaakt. en alleen zondag hier en daar een klein beetje aanslag moeten weg vegen.
Niets gepoetst zaterdag en zondag.
Gelogd
mvg
Marco
Marco EB
Offline
Berichten: 550
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #79 Gepost op:
29 November 2016, 20:06:51 »
aankomend weekend 3-4 december mag het baantje op de Model maker fair in Eindhoven staan.
Gelogd
mvg
Marco
Marco EB
Offline
Berichten: 550
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #80 Gepost op:
05 December 2016, 12:23:54 »
De model maker fair heeft de trambaan ook weer prima doorstaan.
Na Eurospoor was de baan niet meer gebruikt zelfs de trams waren de transport kist niet uit geweest.
Doe eens gek, baan opbouwen trams neer zetten en kijken wat die doet.
??
De trams rijden direct probleem loos, de hele zaterdag en zondag.
En dat op oude Fleischmann model rails.
De opstelling met de buurman.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69730.0.html
Aan de hele baan is de afgelopen weken niets gebeurd.
Wel een beetje in het thema van de dag aangepast.
De goedheiligman komt vanavond voor de kinderen nog een langs ons huisje, heel misschien krijg ik deze week nog een huis je wat verder klaar.
De AVT soundmodule die ik dit weekend gescoord heb zal komend weekend op houten digitaal nog niet werken.
Gelogd
mvg
Marco
martijn v m
Offline
Berichten: 4533
Heerwijk in H0
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #81 Gepost op:
05 December 2016, 21:03:10 »
Leuk zo met Sint en piet.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Eegtrain
Offline
Berichten: 1019
Lid Modelspoorgroep Eindhoven
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #82 Gepost op:
08 December 2016, 00:30:53 »
Erg mooi dat Trammenlandt:)
Groeten Jake
Gelogd
"Spoormuseum"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781.30
"Tauernbahn"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97341
"Rheinfels" TT
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68731.0.html
/index.php?topic=68728
Marco EB
Offline
Berichten: 550
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #83 Gepost op:
15 December 2016, 23:34:25 »
Na de modelmaker fair en Houten digitaal probleemloos doorstaan te hebben, weer wat tijd besteed aan mijn plastic huisjes.
En er is er weer 1 af.
De baan heeft overigens perfect gereden, zonder te poetsen, gewoon om te kijken of het kan.
Beetje ATF werkt echt, ik ben overtuigd.
Terug naar het huisje.
het slachtoffer is Hollandscale herenhuis 015.
de achterzijde een beetje creatief met Slatersplaat en hobby mes gecreëerd.
Voor de afwisseling een llichte kleur gekozen.
en ook hier is een interieurtje in gekomen,
en nadat het in elkaar geflanst is krijg je een best wel acceptabel eindproduct.
close up met camera gaan de meeste details helaas verloren met het blote oog is echt veel beter te zien.
en de achterzijde die niemand ziet.
Het volgende pand krijgt nu alle aandacht
En het straatje begint nu steeds meer vorm te krijgen.
wordt vervolgt
Gelogd
mvg
Marco
Sven
Offline
Berichten: 8344
Eton Wick, UK
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #84 Gepost op:
16 December 2016, 08:49:36 »
Dat is wel een mega schemerlamp!
Nog een ander ideetje voor je is om een interieur te maken vol met verhuisdozen. Alsof de bewoners er net intrekken. Kun je buiten een leuke verhuiswagen zetten, mensen die met dozen sjouwen. Hm, ook leuk idee voor mijn eigen diorama.
PS "wordt vervolgd" is met een D
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Marco EB
Offline
Berichten: 550
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #85 Gepost op:
16 December 2016, 08:54:43 »
Ja schemerlamp is wat groot, maar omdat die uit het zicht, achter de muur staat, vond ik het wel prima.
De hoofdstraat krijgt nog een kroeg en dan aan het hoekpand beginnen.
Maar eerst aan het kleine huisje prutsen.
Gelogd
mvg
Marco
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #86 Gepost op:
18 December 2016, 09:29:06 »
Nee die schemerlamp is niet te groot die is design,
Gr. Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Marco EB
Offline
Berichten: 550
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #87 Gepost op:
07 January 2017, 23:05:22 »
Tijdens de kerst vakantie nog wat kunnen prutsen aan de huisjes.
Het smalle huis is klaar.
Hier is het bijna klaar, mist alleen nog de muurankers.
De achterzijde heeft wat minder aandacht gekregen, maar kan er mee door.
Maar het dak heeft wel wat extra's.
Een zolderkamer die amper door het dakraam te zien is.
En omdat in het huis een kacheltje brand.
Zit er een rook generator in de schoorsteen.
Verder een beetje kerst sfeer in de woonkamer gecreëerd.
Ook op de beneden verdieping een klein detail.
Het "glas in Lood" valt met close up erg tegen, maar in zijn totaal vind ik wel redelijk geslaagd
Een stukje vliegen hor en wat verf.
Voor een huisje gebouwd van restmateriaal vind ik het 1 van de mooiste die ik tot nu toe gemaakt heb.
en het groeiende totaal plaatje.
Wordt vervolgd
«
Laatst bewerkt op: 10 January 2017, 14:03:28 door Marco EB
»
Gelogd
mvg
Marco
Sven
Offline
Berichten: 8344
Eton Wick, UK
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #88 Gepost op:
08 January 2017, 01:19:21 »
Het ziet er niet alleen goed uit, er wordt ook nog goed gespeld!
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Miniature Holland
NL in miniatuur
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 1681
Het Haagse openbaar vervoer in model
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #89 Gepost op:
08 January 2017, 07:47:58 »
Erg mooi allemaal. Knap werk
Gelogd
Je kan de modelbanen ook volgen op
Instagram
https://instagram.com/miniature_holland?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Facebook
https://www.facebook.com/miniatureholland
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
20
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Het ontstaan van Trammenlandt