Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:01:15
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
  

Auteur Topic: Module overgang  (gelezen 16251 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Module overgang
« Reactie #30 Gepost op: 27 February 2016, 10:18:42 »
Hallo Vincent

Een tijdje geleden was ik wat aan het Fröbelen  met rail overgangen.
Ik kan hier momenteel geen plaatjes laten zien maar als je naar mijn topic gaat "Herwim verteld etc."
dan kan je onder post 750 tot ± post 753 zien wat ik bedoel.
Ik denk dat ik deze methode nu ik toch een deel van mijn sporen opnieuw moet leggen ga toe passen.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Module overgang
« Reactie #31 Gepost op: 02 March 2016, 15:18:12 »
Ikzelf heb railovergangen variërend van de breedte van het bekende roco zaagje tot overgangen van helaas 1,5.mm.
Dit laatste mede doordat dit module bakken zijn die naar je toe getrokken verwijdert dienen te worden.
Helaas is het geluid van de wagens en loks thv die overgangen iets luider.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat er nog niet is ballast.
Dat komt op een later tijdstip als ik het huidige railplan na testen goed bevind.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Module overgang
« Reactie #32 Gepost op: 02 March 2016, 16:44:23 »
En hoe breed is die zaagsnede dan van dat roco zaagje? Ben hier naar de mogelijkheden aan het kijken overweeg of dat zaagje of een dremeltje met diamant schijfje en een blokje voor nauwkeurigheid.

Gr remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Module overgang
« Reactie #33 Gepost op: 02 March 2016, 16:47:04 »
Een Roco zaagje maakt een snee van 0,3 mm. Nadeel van die zaagjes is dat ze snel bot worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Module overgang
« Reactie #34 Gepost op: 02 March 2016, 19:58:56 »
0,3 is niet veel. volgens mij heb je met dremel al gauw 1mm te pakken. Het zichtbare eventueel dus met een zaagje om de snede zo klein mogelijk te houden. het schaduwstation eventueel met dremel...?

gr remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Module overgang
« Reactie #35 Gepost op: 02 March 2016, 20:05:17 »
Met een slijpschijfje op een dremel vallen de zaag/slijpsnedes altijd breder uit dan het schijfje zelf.
Het schijfje vreet aan weerszijden het metaal een beetje uit.
Inderdaad, het roco zaagje is zeer snel bot.
Maarja het geluid van het ratelen van de wielen over de uitsparingen heeft ook wel weer wat.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7298
Re: Module overgang
« Reactie #36 Gepost op: 02 March 2016, 20:09:50 »
Ik gebruik ook een Dremel slijpschijfje. Bij het leggen van de rail, zet ik
het op bak één vast. Slijp de rails door en schuif het op volgende deel tegen
het eerste deel aan. Voelermaatje er tussen (nog uit de tijd van de Kreidler)
en dan vastleggen. Zo houd je strakke overgangen.
Mvh Steef

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Module overgang
« Reactie #37 Gepost op: 12 March 2016, 15:26:03 »
Bedankt voor de reacties. Over de 'veren' methode van Herwim ga ik nog nadenken.
Ik neig nu nog naar de 'pertinax met koperlaag' methode. Maar heb nog geen idee
waar ik die kan kopen.  ???

Op een Engelstalige video zag ik de volgende tip, die ik jullie niet wil onthouden:
- Meet op hoe groot de zaagsnede is.
- Voordat je de rails gaat leggen, klem je de modulen tegen elkaar. Met hiertussen een
   'scheiding' (karton/stapeltje papier van X millimeter dikte.
- Leg de rails en lijm/schroef die vast
- Als de lijm droog is doorzagen
- Je hebt nu dus een afstand tussen de rails van de zaagsnede grote
- Haal de modulen van elkaar en verwijder de 'scheiding'
- Zet de modulen weer tegen elkaar en de rails zou nu helemaal moeten passen
Eigenlijk heel simpel maar wel bijzonder effectief.

Groeten
Vincent
« Laatst bewerkt op: 13 March 2016, 21:34:42 door .Vincent »

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Module overgang
« Reactie #38 Gepost op: 12 March 2016, 16:18:49 »
Let wel op, dit kan alleen als de rail haaks op de overgang ligt.
ligt ie schuin dan verspringt dat.

mvg Frans

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8077
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Module overgang
« Reactie #39 Gepost op: 12 March 2016, 16:24:54 »
En volgens mij moet het ook niet 1 mm dikte, maar X mm dikte zijn.
Waarbij X staat voor de dikte van het zaagblad, cq. de breedte van de zaagsnede.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Module overgang
« Reactie #40 Gepost op: 13 March 2016, 13:23:42 »
Hallo

Even doorborduren op mijn reactie hierboven in pag.3
Ik kan nu wel weer plaatjes uploaden en ben inmiddels bezig met de uitvoering van mijn overgangen.







Op de eerste foto zie je de principe van mijn overgang, de gleuven dienen ervoor om het plaatje
incl. rails natuurlijk een klein stukje heen en weer te kunnen schuiven.
Ook kan het plaatje een klein stukje op en neer daar er in het midden onder het boutje een stevige
drukveer is aangebracht.
Aan de onderkant van het tafelblad zit ook een plaatje met daar in het midden een moertje gesoldeerd.

Ik kan dus de overgang zowel horizontaal als verticaal precies in positie brengen.
De bewegingen zijn vrij strak uitgevoerd zodat het plaatje niet met de geringste beweging van plek
zou veranderen.
Maar stel dat door het vele keren de klep om hoog en laag te doen de overgang iets ontregeld zou worden
is alles binnen een paar seconde weer bij te stellen.

Het tweede plaatje geeft een beeld van gemonteerde uitvoering met op de achtergrond de andere helft, de klep
staat namelijk open.

Het derde plaatje geeft een beeld van de eerste stappen en voorbereiding van de overgangen.

Wat je bij de uitvoering nog kan overwegen is nadat je de eerste helft hebt gemonteerd de tweede helft op het andere deel
iets op te schuiven na het door slijpen van de rails.
Ik heb dat bij mijn uitvoering deze keer niet gedaan, heb de rails doorgeslepen met een Dremel schijfje en heb nu een gleufje
van bijna een mm, ik heb daar geen moeite mee.
Bij mijn definitieve uitvoering zie je dat ik dat boutje in het midden heb verlaten en links en rechts van de rail een schroefje
heb geplaatst met onder het plaatje drukveren.
Het plaatje aan de onderkant met moer heb ik hierbij verlaten want dat gaf veel stres bij het monteren wat een gepriegel.

Deze methode met twee schroefjes en drukveren geven het zelfde effect als het boutje in het midden maar geeft veel minder moeite met het monteren van het plaatje met drukveer.

Er zijn natuurlijk vele methoden om je overgangen te maken, proefondervindelijk moet je bepalen wat je het beste vind.
gr,
Herwim Frank

PS: Ik vergat nog even aan te geven dat op alle foto's er nog een scheiding gemaakt moet worden tussen de twee spoor staven
i.v.m. kortsluiting natuurlijk.

« Laatst bewerkt op: 13 March 2016, 13:31:27 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4084
Re: Module overgang
« Reactie #41 Gepost op: 13 March 2016, 16:50:21 »
pertinax plaatjes is een geëigende methode, maar dan moeten deze wel aansluiten bij de breedte en lengte van de bielzen ervoor en erna. Op de foto's hierboven krijg ik niet het gevoel dat de bielzen over de moduleovergang aansluiten. Maar ls dit in een schaduwstation is, maakt dat natuurlijk niet uit.

dirkjan

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Module overgang
« Reactie #42 Gepost op: 13 March 2016, 18:33:56 »
Hallo dirkJan

Ik zou niet weten waarom dat moet.
De afwerking is een latere zorg dat doe ik bij de bodem bedekking.
Inderdaad zijn pertinax plaatjes een geëigende methode maar de mogelijkheid om het plaatje
te kunnen verschuiven in breedte en hoogte heb ik tot op heden nog niet gezien.
Wat je op de foto's ziet heeft niets met een schaduuw station te maken maar ik neem aan dat je dat al door had.
Gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Module overgang
« Reactie #43 Gepost op: 13 March 2016, 19:35:02 »
Herwim, wat bedoel je met bodembedekking? Ga je die overgangen vol zetten met struiken, of ga je ze op een andere manier aan het zicht onttrekken? Als die overgangen echt in het zicht komen, dan vind ik dit ook geen gezicht. Waarom je ze zijdelings moet kunnen verschuiven snap ik ook niet. Als het eenmaal goed ligt, dan hoef je toch niks meer te verschuiven?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Module overgang
« Reactie #44 Gepost op: 13 March 2016, 21:38:11 »
Let wel op, dit kan alleen als de rail haaks op de overgang ligt.
Goed dat je dat benadrukt, dat had ik er inderdaad niet bij gezet!

Vincent