Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 17:08:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Module overgang  (gelezen 14651 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Module overgang
« Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2016, 21:24:55 »
In het kader van een "leer momentje" hoe koppel jij je modules en de elektronica?

Ik neem aan dat je Steef bedoeld? Maar ik denk dat iedereen dat om zijn / haar manier doet. Sommige mensen gebruiken 25 pins connectoren. Zelf heb ik alles doorgelust met XLR-stekkers. alleen DCC-signaal en de 12 volt voor de decoders en verlichting. En een netwerkkabel voor de bezetmelding naar de computer.

De modules onderling: Gewoon met een aantal moeren en bouten (m8).

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: Module overgang
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2016, 11:38:16 »
Even een foto gemaakt van mijn overgang, is op een afstand van 25 cm.
Tussen de staven zit 0,1 mm. Een overgang moet strak zijn.


Ik zie geen overgang...
Erg mooi gedaan!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Module overgang
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2016, 11:57:49 »
hoe groot mag het zijn, zodat de treinen er geen last van hebben?
Je kan hierin heel ver gaan. Ik heb eens op een beurs een N-baan gezien waar openingen van 4 mm in zaten. Daar hobbelde alles probleemloos overheen. Wel zorgen dat de railstaven netjes in lijn liggen. Maar het is natuurlijk geen gezicht.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Module overgang
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2016, 12:12:48 »
Net zoals Klaas aangeeft, de opening spelt minder een rol dan de uitlijning.
Hoe beter je sporen uitelijnd zijn, hoe groter de opening "kan" zijn, maar ook hier geldt, hou kleiner heo beter.
Speciale aandacht is wel te geven aan aansluitingen in een bocht, maar dat kan je dan zo oplossen:

20160220_103651 by Frans Peeters, on Flickr
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Module overgang
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2016, 15:58:30 »
Je kan hierin heel ver gaan. Ik heb eens op een beurs een N-baan gezien waar openingen van 4 mm in zaten. Daar hobbelde alles probleemloos overheen. Wel zorgen dat de railstaven netjes in lijn liggen. Maar het is natuurlijk geen gezicht.
Doet me denken aan die Amerikaanse film uit WO2 van experimenten om treinen te laten ontsporen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: Module overgang
« Reactie #20 Gepost op: 22 februari 2016, 16:50:02 »
Die foto van de moduleovergang is een hele goede (y)

Mvg,

Tis
********

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Module overgang
« Reactie #21 Gepost op: 22 februari 2016, 17:21:08 »
Die laatste is ook  wel erg  kwetsbaar,  maar wel  netjes, overigens in 't grootbedrijf  zijn er tests gedaan in t Amerikaanse  leger hoe groot een rail onderbreking  kan zijn, verbazingwekkend groot (y)

Ik koppel de modules met deuvel,  om ze goed op de plek te krijgen,  en trek ze met bout en vlindertjes tegen  elkaar  aan. De rails koppel ik met standaard koppelstukken zodat er wat flexibiliteit  in de overgangen  zit.

Wim
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Module overgang
« Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2016, 17:55:10 »
@Ronald: bedankt voor de XLR-4 tip van Reichelt.
Een 4A per pin - metalen connector inclusief metalen chassisdeel - en dat voor maar 2 euro per set

Helemaal geweldig, meteen 25 setjes besteld en vandaag binnengekregen. Lekker van het weekend de bakken op de ringleiding aansluiten.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Module overgang
« Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2016, 19:00:49 »
Hallo.
 Ik weet niet of ik hier mag aansluiten met mijn vraag over de overgang in een opklapbare brug (Bascule model)
 Het gaat over een opklapbare brug ,met aan een kant een scharnier op iets meer dan railhoogte in een schaal 0 baan. Door deze opening kom ik op de zolder.Hij ligt parallel direct achter de deur en staat open geklapt als ik de zolder af ben.
Op de zolder aangekomen ,laat ik dan pas de brug neer.
Bij het scharnier heb ik geen last ,maar de andere kant juist wel. Het einde van de brug is gefixeerd ,kan dus niet heen en weer ,alleen op en neer. De spleet is 2 -3 mm breed. en de Slaters modelwielen hebben de neiging tegen de rail kop aan te stoten en ontsporen dan.
Het spoor ligt in een recht stuk spoor.
Ik heb een schuine las geprobeerd ,maar dat helpt niet.
Wie ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Module overgang
« Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2016, 20:46:52 »
Van de Niedertalbahn maakte ik deze foto:
 

Kennelijk geen enkel probleem, ook niet met de wissel op de achtergrond.
Maar ja, M*, k-rails, ... (luistert misschien niet zo nauw).

Op mijn vorige baan had ik ook zulke overgangen. Daar luisterde het wel erg nauw. Het bleek dat er speling zat in de platen, en ik heb uiteindelijk een driepuntsverbinding tussen de platen aangebracht om verschuiving (o.a. door krimp) uit te sluiten. Daarna geen problemen meer mee gehad.

Bij het scharnier heb ik geen last ,maar de andere kant juist wel. Het einde van de brug is gefixeerd ,kan dus niet heen en weer ,alleen op en neer.
Als ik je goed begrijp dan is het scharnierpunt gefixeerd, maar de andere kant niet, en daar ontspoort een en ander. Ik heb klap, draai, en schuifconstructies gezien, o.a. bij mscdh, waarbij ook de andere kant gefixeerd werd o.a. met deuvels. Dus als daar een brug neer is, dan is hij verticaal gezekerd. Heb jij zoiets ook gedaan? Door een deuvel liep elektrisch contact. Dus er kon ook gezien worden aan een ledje o.i.d. dat de brug berijdbaar was.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 20:56:09 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Module overgang
« Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2016, 21:35:39 »
in een schaal 0 baan.
In H0 heeft Tillig Elite verschuifbare stukjes rail, juist ten behoeve van de overgangen tussen modules.  Die lijken wel wat op de schuifbare stukken rail bij het grootspoor, om spatting tegen te gaan, dus om uitzetting op te vangen.
Zoiets zou je ook in spoor 0 kunnen toepassen,  maar die moet je dan wel zelf maken.
Maar uiteindelijk is zeer nauwkeurig werken beter dan de gekunstelde oplossingen.
Op de Demo-baan van KombiRail waren deze uitschuifbare stukken (gefraisde rail) wel zo'n 20 cm. lang.  Op de overgangen sloten de rail naadloos aan.
Maarten.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Module overgang
« Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2016, 21:37:51 »
Het is een deuvel, maar een stevige spits toelopende plaat die in een gleuf past. De rail koppen komen precies tegenover elkaar uit  en kunnen niet meer  heen en weer. Ik heb wielen met lage flensen ,ca 0,9 mm ,en die klimmen dus tegen de railkop op ,in tegenstelling tot zijn N  en H0 collega's die vrolijk over de spleet springen.  Ik heb al gedacht over een soort afsluitstukje, dat het gat opvult ,maar dat moet wel vast blijven liggen als er een trein passeert.Het grootbedrijf heeft ook zo iets ,maar bij mij is dat toch te klein om te blijven zitten.
Peter

Maarten schrijft hier net iets ,ik zou mss een schuifstukje kunnen maken ,dat spleet overbrugt, maatk Fleischmann niet zoiets om een railstukje te kunnen aanpassen ?
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 21:41:18 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Module overgang
« Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2016, 23:41:43 »
Ik heb wielen met lage flensen ,ca 0,9 mm ,en die klimmen dus tegen de railkop op
Flenzen van 0,9 mm is voor schaal 0 niet erg hoog, maar zou genoeg moeten zijn.
Als ze tegen de railkop aanlopen, dan kan het toch zijn dat de spoorstaven niet goed in lijn liggen. Of de flenzen zijn niet mooi afgerond.
Wat je zou kunnen proberen is in het spoor strijkregels aanbrengen die met minimale speling tussen de flenzen passen. Dan hou je de flenzen weg bij de rails en kunnen ze in ieder geval niet op de rail stuiten.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Module overgang
« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2016, 09:32:08 »
OP de overgang de railstaven een beetje bijvijlen aan de binnenkant doet ook wonderen. Zo vang je de wielen mooi op.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Module overgang
« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2016, 09:51:50 »
..... een beetje bijvijlen ......
Bijvijlen is mij nog nooit gelukt, zelfs niet een beetje. ;D Afvijlen wel.
Maar inderdaad, en schuin zoekkantje vijlen aan de binnenkant van de spoorstaaf is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing.