Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door René 4312
Vandaag om 22:07:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
  

Auteur Topic: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?  (gelezen 5731 keer)

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Gepost op: 06 February 2016, 18:25:14 »
Hallo allemaal:

Mijn oude electrische wissels (Fleischmann) hebben electromagneten om ze om te schakelen.
Tegenwoordig lees ik op het forum veel over servo's e.d.

Kan iemand mij uitleggen wat de voor- en nadelen van servo's om wissels aan te drijven zijn, in vergelijk met electromagneten?

Kun je in principe beide systemen op alle soorten wissels toepassen?

Bij voorbaat dank,

Joost
« Laatst bewerkt op: 06 February 2016, 22:42:08 door fc_del_nordeste. Reden: Servomotoren veranderd in servo\'s »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Wissels - electromagneet of servomotor?
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2016, 19:16:54 »

Voordelen: natuurlijker bewegimg van de wisseltongen, vrijwel geruisloos en goedkoop.
Nadelen: wat lastiger te monteren en bij analoog gebruik is extra stuurelectronica nodig.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2016, 00:45:51 door Bert van Gelder. Reden: Eerste alinea op verzoek verwijderd »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wissels - electromagneet of servomotor?
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2016, 19:54:15 »
(Oude) wissels met standaard electromagneten? Die zijn enorm betrouwbaar, maar zetten de wissel wel in één klap om. Als het in één klap omzetten je niet stoort: gewoon zo laten.

Als je wilt dat het langzamer of geluidslozer wordt omgezet? Dan zijn servo's lekker goedkoop in vergelijking met andere methodes. Een servo van 2 euro (mits in China besteld) in vergelijking met een conrad aandrijving (8 euro ofzo, niet altijd even betrouwbaar) of een mooie tortoise aandrijving (15 a 20 euro), dat scheelt nogal wat in kosten.

Nadeel is dat je het zelf zult moeten monteren (tenzij je de kosten verdubbelt of verdrievoudigd met montagesetjes) en dat je voor aansturing zult moeten zorgen. Het is geen kwestie van wat analoge draadjes. Beetje arduino knutselen of een digitaal bouwsteentje. In eerste instantie kunnen servo's dus bewerkelijker overkomen (en zijn) dan een standaard electromagneet-aandrijving.

(Zelf vind ik wat klussen wel leuk en dan verslaat niets ook in de verste verte maar een setje servo's).

Ook kant en klare servo-oplossingen zijn er te koop, maar dan zit je niet meer aan de 1 a 2 euro per servo.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1953
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2016, 22:49:46 »
Hi All,

Dat wissels met elektromagneten enorm betrouwbaar zijn onderschrijf ik niet. Ik heb zelf Fleischmann Profi wissels en die laten het, zeker bij onvoldoende vermogen op de magneten, nogal eens afweten. Ik heb ook een paar oude Roco wissels, die nooit een slag missen.
Op dit forum en andere fora wordt veelvuldig verslag gedaan van slechtwerkende wissels van Fleischmann, maar ook van Märklin.
Dat is met allerlei kunst- en vliegwerk wel op te lossen, maar dat maakt de wisselaandrijvingen met elektromagneten niet à priori enorm betrouwbaar.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2016, 22:51:25 »
Fred: Dank voor de verbetering, heb het bericht aangepast.

Misschien is één servomotor nog net niet te duur voor me, maar dan heb ik geen geld voor treinen meer en waarschijnlijk ook geen pensioen  ;D

Reinout, Henk, phdirk: Bedankt voor de toelichtingen!

Groeten,

Joost

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2016, 22:57:34 »
Ik ben het met phdirk eens: Fleischmann's met de originele motoren zijn vaak niet betrouwbaar.
Zelf halen we alle elektrische motoren er af en hebben we er een motortje op basis van een relais onder zitten: Missen nooit een slag.

Groet,

Richard

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2016, 15:19:37 »
Goedemiddag heren:

Het taalgebruik is me nu duidelijk.
Ik zou graag weten of de reacties die ik op mijn oorspronkelijke vraag kreeg, afdoende zijn, of zijn er nog andere voor/nadelen waar ik op moet letten?

Nog een andere vraag: heeft iemand ervaring met zelfbouw van electromagnetische wisselaandrijvingen? Met de zoekfunctie heb ik een aantal zelfbouw draadjes gevonden, maar geen met electromagneten.

MVG,

Joost

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2016, 16:03:43 »
@Joost, in een grijs verleden, in mijn tienertijd, heb ik zelf spoelenaandrijvingen gebouwd. Dat had verschillende redenen. Als scholier was je al blij als je genoeg geld bij elkaar had gesprokkeld om een wissel te kopen. Om er dan ook nog een aandrijving bij te kopen was net een stap te ver. Verder had ik het niet zo op de aandrijvingen die de treintjesfabrikanten maakten. Als je even niet oplette gingen ze in rook op.
Maar ik was wel in staat om her en der (gebruikt) koperlakdraad te verzamelen en daar wikkelde ik dan mijn eigen elektromagneten van.
Het verschil met de commerciële magneten was dat die van mij veel meer windingen hadden en dus minder stroom trokken en daardoor minder snel kans liepen om te verbranden. Ze waren daardoor ook veel groter, en moesten daarom onder de tafel gemonteerd worden.

Ik ben al vrij snel van deze techniek afgestapt en heb al jaren geëxperimenteerd met allerlei vormen van motoraandrijving. Die bouwde ik dan van mechaniekjes die op mijn werk in de schrootkist verdwenen.
Nu gebruik ik servo's, maar op een alternatieve manier. Uit die servo sloop ik alles wat hem tot servo maakt, zodat ik uiteindelijk alleen een motor met tandwielkast overhoud.

Spoelenaandrijvingen vind ik persoonlijk ondingen. Ze trekken een bak stroom, weliswaar maar heel kort, maar die stroom moet toch ergens vandaan komen. Zoals hierboven ook al gezegd, ze verbranden snel als je even niet oplet. En ik vind dat ze veel te duur zijn voor wat je krijgt.
Het voordeel van servo's of andere vormen van motoraandrijving dat de beweging van het wissel veel realistischer is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2016, 12:43:10 »
Beste allen,

Ik heb de berichten over de terminologie (servo vs. servomotor), en het gebruik van de zoekfunctie afgesplitst. Het draadje van Joost dreigde wat onder te sneeuwen.

Wil je het teruglezen:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68440.0.html

Gr, Bert

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2016, 13:07:09 »
Over het thema:
ik zag onlangs in de encyclopedie hier ook een stukje over het gebruik van geheugendraad bij de bediening van een wissel.
In wezen simpel en met een mooi langzame en geruisloze(?) beweging van de wisseltongen.
(werkt natuurlijk niet wanneer je je rails op de keukenvloer moet leggen wanneer je wilt 'spelen').   ;D

Gr.
oudebiels


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2016, 13:14:57 »
Geheugendraad heeft ook zijn nadelen. In één stand van het wissel moet er continu stroom door de draad lopen. Ongeveer 200mA bij een vrij lage spanning. Mijn persoonlijke inschatting is dat geheugendraad heeft afgedaan sinds de introductie van de servo's.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1572
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2016, 14:04:08 »
Brawa verkocht destijds armseinen met geheugendraad. Deze werkten op 1,1 Volt. De stroomopname en de daaraan verbonden energieverliezen zijn alleen van toepassing als het sein geactiveerd wordt. Ik neem aan dat dit (voor)sein veilig is.

Een grotere 'energievreter' is de hoogohmige aandrijving van Röwa wissels. Deze blijven continue bekrachtigd. Daar bovenop komt de stroomopname van een relais wat voor hartstuk aansturing en andere functies parallel geschakeld wordt.

Groet,
Rob

 

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2016, 15:21:10 »
Klaas haalt het even aan en verder wordt het in grote getale geroepen dat servo/motoraandrijving veel realistischer is. Zelf ook jaren gevonden en onder mijn oude modules zaten heel wat Lemaco's (ben ik toch niet zo kapot van, gevoeliger dan je zo denken).
Nu twijfel ik wat over het vermeende realisme. In het echt (1op1) tornt de wisseltong inderdaad langzaam bergop tot halverwege maar dan valt hij in een klap bergaf in het slot.
Ik vindt wissels die mooi langzaam omgaan altijd een prachtig gezicht maar in "het echt" overheerst de harde klap naar mijn gevoel.
Zoals gezegd, ik loop behoorlijk te twijfelen wat ik zal doen op mijn nieuwe baan.

Hoe zien jullie dat?

Groet, Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2016, 15:37:24 »
De constructie met tongen die over een hobbel worden getild is volgens mij typisch Nederlands. In België heb ik wissels gezien die niet zo'n hobbel hebben, maar wel een soort grendel die de tong vastlegt. Ik heb er een keer naast gestaan toen zo'n wissel omliep. Wat je dan ziet gebeuren: Eerst komt de grendel van de aanliggende tong los. Die tong begint dan te bewegen. Als de eerst tong halverwege is begint de andere tong te bewegen, en als die aanligt wordt zijn grendel gesloten.

Dat effect van de hobbel zou je met een servo kunnen nabootsen. Je laat de tongen eerst langzaam bewegen tot ze op de helft zijn, en het laatste stukje laat je de servo full speed gaan. Moet softwarematig wel op te lossen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wissels, aandrijving met electromagneet of servo?
« Reactie #14 Gepost op: 17 February 2016, 15:42:27 »
Niets weerhoud je om je servo's sneller in te stellen. Bonus als de eerste helft van de beweging wat trager en de tweede helft wat sneller gaat  ;D

Ach, het is wel zo dat het realistischer is om ze niet in één klap om te laten gaan. Wel is het goed om in het echt even te kijken hoe snel/langzaam het gaat. Ik heb het idee dat het nogal eens wat langzaam wordt ingesteld om het effect meer op te laten vallen. (Zelf heb ik met de stopwatch bij filmpjes van armseinen zitten timen hoe snel het ging. Daar zat nogal wat variatie in.)

En in hoeverre voegt een meebewegende wissellantaarn niet meer toe dan de snelheid/geleidelijkheid? Even om aan te geven dat het niet alleen-zaligmakend is.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)