Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:18:56
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 17:08:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Goedkope wisselaandrijving met servo  (gelezen 20506 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #15 Gepost op: 07 februari 2016, 21:36:10 »
Een vraag aan Hans (ervaringen met jouw project zoals hierboven beschreven), maar eigenlijk ook aan anderen met vergelijkbare ervaringen.

Een servo heeft twee soorten aansluitingen, twee draden (plus en min) voor de voeding, en een voor het digitale systeem. Ik zag in je schema, dat je de voeding constant aan laat staan. Voor een wisselschakeling eigenlijk niet nodig. Ik heb gehoord, dat servo's kunnen gaan jittern, steeds bezig zijn om in te stellen op de juiste positie. Heb je daar last van of valt dat wel mee?

Een ander alternatief zou zijn om de voeding uit te schakelen als de wissel is omgezet. En dan alleen weer in te schakelen als je weer het wissel van stand wil veranderen. Voordeel is dan dat je geen last hebt van het jitteren. Maar mijn vraag is dan, hoe de servo reageert, op het moment dat de spanning van de voeding wordt ingeschakeld. Blijft de servo dan op de vorige stand staan (als je eerst nog hetzelfde digitale signaal geeft waarmee je bij het
voorgaande uitschakelen bent ge-eindigd), of gaat de servo dan heen en weer? Dat wil je natuurlijk niet, want het zou de overbreng-consructie naar het wissel kunnen beschadigen.

Kortom, de vraag is of je de voedingsspanning van de servo kunt/moet/mag uitschakelen.

Hartelijke groeten,
Wim K

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2016, 23:26:53 »
Hallo Wim,

Mijn ervaring is dat juist bij het schakelen van de voeding er jitteren kan optreden.
Lijkt mij geen goed plan. Als je de servo digitaal aanstuurt vanuit bv een Arduino is er geen sprake van jitteren.
De SG92R is wat dat betreft een stuk beter dan de oude SG90.
Om jitteren te voorkomen doe ik de servo detachen (=softwarematig loskoppelen) van de Arduino nadat de eindstand bereikt is en weer attachen als hij weer in beweging moet komen. Mogelijke stoorpulsen hebben dan geen invloed meer.
Kijk nog eens naar het filmpje eerder in dit draadje.
Op deze site zijn talloze links te vinden over het digitaal aansturen van servo's inclusief jitterproblemen.

mvg
Nico

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2016, 00:00:42 »
Hi,
Nico heeft het hierboven al voor een digitale situatie geschetst.
Ik doe het gewoon nog analoog. Mijn samenstelsel is nog niet in de baan ingebouwd maar alleen als voorbereiding van een stuk uitbreiding (met 5 wissels totaal). Als ik de spanning er op zet; zie m'n foto en getekend schema hiervoor); dus als ik de nu nog gebruikte battery-pack op het eerste testkastje aansluit dan geven alle servo's (bij mij dus 5 stuks) een klein uitslagje; ze "schrikken". De plus en min voeding is nu verder continu doorgeschakeld naar alle servo's. De stuurpuls is nog los; er wordt pas contact gemaakt met de stuurpuls uit een van beide testers als je de moment-tuimelschakelaars bediend. Laat je de schakelaar los dan is de stuurpuls dus weer verbroken. De servo blijft gewoon in deze stand staan en kan volgens mij nu niet gaan jutteren. (Ik noem de stuurpulsen voor het gemak "hoog"en "laag"; zal officieel wel andere naam hebben)
Als ik de voeding verbreek gebeurt er niets; de servo's blijven in de laatst gekozen stand staan. Sluit ik de voeding weer aan dan maken ze allemaal een klein schokje. Ik weet nog niet of daarmee de wissel ernstig verstoord wordt of "los" komt te liggen. Overigens stoort het mij niet zo; ik kijk toch altijd of een wissel goed ligt als er iets overheen moet rijden. De praktijk zal het binnenkort leren.
Ik weet ook niet of de servo's veel stroom blijven gebruiken, ook als de puls aansluiting onderbroken is. Als dat zo is dan zal mijn tijdelijke batterij-voeding wel snel leeg zijn...
GrtZ
HansZ

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2016, 19:58:56 »
Het zal vast wel eens .....
....Helaas kan je de snelheid van de servo niet beïnvloeden.

Hans, met welke (standaard) snelheid beweegt deze servo?  Is dat bijv. vergelijkbaar met een realistisch
opengaande deur of een wissel?

Wim

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2016, 14:31:29 »
Hi
De servo beweegt vrij snel als je schakelt via de "hoge" en/of "lage" puls. Maar niet zo snel als een spoelenaandrijving; daarbij knalt de wissel veel sneller om.
Als je de servo echter direct achter een testkastje aansluit dan kan je met de draaiknop de servo op "deur-snelheid" laten bewegen. Er kunnen zelfs drie servo's aan één tester geprikt worden; die reageren natuurlijk wel alle drie gelijk.

GrtZ
HansZ

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2016, 14:56:35 »
Oke Hans,
bedankt voor je reactie.
Wim

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #21 Gepost op: 13 februari 2016, 17:37:56 »
Je kunt dan wel meerdere servo's aansturen met één kastje maar ze hebben dan wel dezelfde uitslag begrijp ik.
Het zal dan lastig zijn om ze goed met de wissels te verbinden. In de praktijk zijn de vereiste hoeken toch verschillend door een verschil in montage van de servo's.

Nico

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #22 Gepost op: 12 april 2016, 09:35:02 »
Een betere, maar zeker niet duurdere, oplossing is toch het gebruik van een Arduino.
Ook daarmee kun je met druktoetsen wissels omzetten.
Kijk hier even: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69109.0.html

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #23 Gepost op: 23 december 2018, 09:43:25 »

Zelf gebruik ik voor de wissels Tortoise's, waarbij ik met een simpele gelijkstroomtrafo (uit 1 of ander startsetje) de omloopsnelheid bepaal. Is dat wat je hier eigenlijk ook doet?

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #24 Gepost op: 23 december 2018, 09:57:03 »
Tortoise is een CD motor met een dikke vertraging erop... die gaat tot op zeker schaal langzamer draaien als je voltage omlaag schroeft. Die servo's gaan trillen op de eind posities als ze niet genoeg vermogen krijgen.

Dan kan je beter richting een stappenmotor (https://sites.google.com/site/wisselmotor/houder-voor-stappenmotor), daar kan je zelf het tempo instellen zonder vermogensverlies (wat handig is voor Tillig en Weinert wissels zonder eindblokkering mocht je ooit die keuze maken)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #25 Gepost op: 23 december 2018, 11:06:28 »
Ik wil servo's gebruiken voor seinbediening. Mijn (inderdaad Tillig) wissels zijn al voorzien, jawel, van Tortoises.
Ik begrijp dat ik met een normale treintrafo de servo's wel kan vertragen tot het moment dat ze gaan trillen. Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 11:29:27 door DE-II »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #26 Gepost op: 23 december 2018, 11:09:11 »
Ik ben ook puur analoog begonnen en had hetzelfde idee om met servo's een wisselaandrijving te maken. Ik heb dat gedaan door de electronica los te koppelen van het motortje en dat via micro schakelaars direct aan te sturen. Een beschrijving hiervan is in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg0#msg0 te vinden, vanaf #14. Met de kennis van nu zou ik dat niet meer gedaan hebben, maar gelijk met een Arduino Uno/Mega aan de gang gegaan zijn. Helaas wist ik toen nog niet dat die dingen er waren. Met een Arduino Uno kun je tenminste zes servo's (wissels) aansturen. Dus dat zijn de kosten niet. Verder kun je met die Arduino het tempo van de servo keurig controleren zodat het wissel zo natuurgetrouw mogelijk om gaat. Met de gecastreerde (analoge) servo's gaat dat niet, die stuur ik op 3v aan, maar dan nog gaat het omzetten snel.
Een stappenmotor is volgens mij volkomen ongeschikt om wissels aan te drijven. Ten eerste, een stappenmotor heeft geen blokkering, dat betekend dat als de spanning er op gezet wordt, je absoluut niet weet in welke stand hij staat, ten tweede, ook een stappenmotor moet via een arduino of andere electronica aangestuurd worden.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #27 Gepost op: 23 december 2018, 11:22:10 »
Meino, mijn wissels zijn al voorzien van Tortoise's....

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #28 Gepost op: 23 december 2018, 11:29:19 »

Sorry, dat is het nadeel als je alleen het eind van de draad leest, en op de titel van het draadje reageert.

Io begrijp dat ik met een normape treintrafo de servo's wel kan vertragen tot het moment dat ze gaan trillen. Klopt dat?

Nee, servos werken met pulsjes. de lengte van de puls bepaald de positie die ze aannemen. Dus moet je ze ook weer met een Arduino of andere electronica aansturen, tenzij je ze castreert, maar dan heb je bij een sein het probleem van de begrenzing van de stand. Bij een wissel is dat makkelijk, de koppeling doe je met verenstaal en de eindstand wordt bepaald doordat de tongen tegen de rail gedrukt kunnen worden. Bij een sein heb je dat niet, dus moet je dat zelf maken. Bij het gebruik van een Arduino hoeft dat niet omdat je de eindstanden heel precies kunt programmeren. Ik heb eventueel wel Een Arduino schets voor je waarin dit gebeurd.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 00:48:46 door Bert van Gelder »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Goedkope wisselaandrijving met servo
« Reactie #29 Gepost op: 23 december 2018, 11:52:37 »
Verkeerd lezen gebeurt mijzelf ook vaker dan mij lief is  ;)
Geen probleem verder.
Je kunt servo's dus helemaal niet met een treintrafo aansturen? De arduino... ik hou het liever zo simpel mogelijk. schakelaar, spanning, servo, klaar! zeg maar  ;)
Ik ben echt een leek op dit gebied.
de uitslag van de steldraad en daarmee het seinblad (seinarm) is mechanisch wel te begrenzen, dat is geen probleem.