BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: HansZ op 06 februari 2016, 14:14:07
-
Het zal vast wel eens ergens anders al eerder uitgevonden zijn maar ik laat mijn vinding even zien:
Servo's zijn spotgoedkoop te krijgen via Ebay: ik kocht er 10 voor € 17,64. Servo-testkastjes idem: € 1,31 per stuk. Komt allemaal uit China / Hongkong.
Aan elkaar geknoopt ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_44.jpg)
Je bedient de wissel met het draaiknopje op de tester. Ik moet nog wel een verenstaal bedieningsarmpje naar de wissel knutselen maar dat kan niet ingewikkeld zijn.
Uiteraard is alleen de wissel (of een ander ding; sein; deuren; waterkolom; etc.) te bedienen. Er zit geen extra schakelaar voor terugmelding of hartstukpolarisatie bij. Maar voor deze prijs.....?
Even verder experimenteren kom ik tot het volgende: Met twee testkastjes kan je meerdere servo's aansturen! Het ene testkastje draai je op de ene uiterste stand ("laag") en het andere testkastje op de andere uiterste stand ("hoog"). Via een moment-tuimelschakelaar schakel je de desbetreffende servo naar de gewenste stand. Dus per servo een tuimelschakelaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0004_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0004_42.jpg)
De uitslag van de servo kan je instellen met de knop op de testkastjes. Dit geldt dan wel voor alle servo's die op deze serie zijn aangesloten. In mijn voorbeeldfoto nog maar twee maar je kan er veel meer aanknopen. Helaas kan je de snelheid van de servo niet beïnvloeden.
GrtZ
HansZ
-
Hans, kun je van dat geheel een schema'tje plaatsen?
-
Zeer eenvoudige en goedkope oplossing.
-
Het nadeel van deze goedkope servo's is dat ze vaak staan te "jutteren" in de maxi/minimale stand.
Groet Jaap
-
Zeker goedkoop! Maar meestal is het "you get what you pay for"... Kan je al iets zeggen over degelijkheid, betrouwbaarheid? Zowiezo, zijn er verschillende kwaliteiten servo's in de handel?
-
Op verzoek snel getekend schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/servoschema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/servoschema.jpg)
De strokenprint heb ik volgesoldeerd met SIL header strips 2,54mm (10 setjes à 40 pinnen male + female voor €2,46 uit Hongkong). Ik kon zo gauw geen duidelijke detailfoto maken van m'n strokenprintje; glimt en glinsterd teveel. Met deze strips ook connectortjes gemaakt voor doorverbindingen en aan de schakelaars.
Dit is dus hoe ik het in elkaar gezet heb; er zullen vast nog wel slimmere oplossingen zijn.
Nog een suggestie voor de mechanische overbrenging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/servo_wissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/servo_wissel.jpg)
GrtZ
HansZ
-
Hi
Hoe die goedkope servo's zich op de langere termijn gaan gedragen zal de toekomst moeten leren. Dit geldt ook voor de testkastjes natuurlijk.
Wat betreft jutteren in uiterste stand: Nog niets van gemerkt. Je kan overigens de uiterste stand vermijden door de "hoog" en "laag" instelling iets terug te stellen.
GrtZ
HansZ
-
De goedkope servo's worden vol op gebruikt door mensen met servodecoders (Arduino en kant en klaar decoders). Die paar keer dat ze een wissel om moeten zetten is niets vergeleken met het roer van een modelboot of vliegtuig besturen. In het laatste geval zou ik een duurder en nauwkeuriger exemplaar gebruiken maar voor de wissels zijn ze prima geschikt.
Leuk analoog alternatief trouwens met die servo testkastjes voor mensen die geen dcc servodecoder willen aanschaffen of bouwen . In die kastjes zit gewoon een NE555, een beproefd timer-ic en die gaat niet stuk dus het werkt vast nog jaren.
Voor mensen die meer servo's willen aansluiten voor weinig en de stap naar Arduino durven maken zijn er hier op het forum genoeg goede oplossingen. Bijvoorbeeld deze (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66902.0.html).
-
Hans, dank je! (y)
-
Een alternatieve montage van de servo ziet er zo uit:
Let op het gat naast de servo. Daar kan de schroevendraaier doorheen om het stukje aluminium U-profiel vast te zetten
De servo zelf is gelijmd met secondenlijm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BS3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Servo_4.jpg)
De servo in actie zie je in dit filmpje (http://www.globalvisuals.nl/downloads/wisselomzetting.mp4)
@Frits
Bedankt voor de verwijzing. Alleen is die decoder vervangen door z'n opvolger de MARDEC:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68257.new.html
Nico
-
Nico,
Ik zei ook "bijvoorbeeld". ;D
gr. Frits
-
Zowiezo, zijn er verschillende kwaliteiten servo's in de handel?
Er zijn zeker verschillen. Goedkopere servo's hebben vaak net wat minder goede tandwielen waardoor deze op hogere snelheden vaak wat meer lawaai maken.
Daarnaast heb je servo's zonder lagers, servo's met glijlagers en servo's met kogellagers. Die laatste zijn uiteraard het duurste en vaak ook alleen bij zware types aanwezig vanwege de krachten die op de as uitgeoefend worden.
Dan heb je ook servo's met kunststof tandwielen en servo's met metalen tandwielen (of een mix, wat dan soms 'hybride' genoemd wordt)
Uiteraard gaan metalen tandwielen waarschijnlijk langer mee, maar ook daarvoor gaat op dat die vaak alleen in de types die tientallen kilo's kunnen bewegen, zitten. Voor de modelbouw zijn kunststof tandwielen goed genoeg: onze wissels zijn een peuleschil vergeleken met de stuurstang van de gemiddelde model-auto. In de modelauto bewegen ze vaak snel (en onder het rijden, waardoor er meer krachten op de as komen te staan) waar ze bij ons relatief langzaam bewegen en amper kracht hoeven te zetten, kracht die, eenmaal het wissel in de andere stand, ook nog eens statisch is.
-
HansZ,graag een link voor die servos en testkastjes aub.
groeten eddy
-
Link? Gewoon zoeken op Ebay. Zoek op "servo" en "servotester" en de keuze is reuze. Hieronder een paar voorbeelden:
http://www.ebay.nl/itm/262258774752?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
http://www.ebay.nl/itm/281740016082?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
GrtZ
HansZ
-
Of hier (nog wat goedkoper):
Voor de kastjes (http://nl.aliexpress.com/wholesale?SearchText=3ch+ecs&catId=&initiative_id=AS_20160207061640)
voor de servo's (http://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20160207061913&SearchText=sg92r)
De SG90 is verouderd. De SG92R werkt beter.
En ook nog alles gratis verzonden.
Nico
-
Een vraag aan Hans (ervaringen met jouw project zoals hierboven beschreven), maar eigenlijk ook aan anderen met vergelijkbare ervaringen.
Een servo heeft twee soorten aansluitingen, twee draden (plus en min) voor de voeding, en een voor het digitale systeem. Ik zag in je schema, dat je de voeding constant aan laat staan. Voor een wisselschakeling eigenlijk niet nodig. Ik heb gehoord, dat servo's kunnen gaan jittern, steeds bezig zijn om in te stellen op de juiste positie. Heb je daar last van of valt dat wel mee?
Een ander alternatief zou zijn om de voeding uit te schakelen als de wissel is omgezet. En dan alleen weer in te schakelen als je weer het wissel van stand wil veranderen. Voordeel is dan dat je geen last hebt van het jitteren. Maar mijn vraag is dan, hoe de servo reageert, op het moment dat de spanning van de voeding wordt ingeschakeld. Blijft de servo dan op de vorige stand staan (als je eerst nog hetzelfde digitale signaal geeft waarmee je bij het
voorgaande uitschakelen bent ge-eindigd), of gaat de servo dan heen en weer? Dat wil je natuurlijk niet, want het zou de overbreng-consructie naar het wissel kunnen beschadigen.
Kortom, de vraag is of je de voedingsspanning van de servo kunt/moet/mag uitschakelen.
Hartelijke groeten,
Wim K
-
Hallo Wim,
Mijn ervaring is dat juist bij het schakelen van de voeding er jitteren kan optreden.
Lijkt mij geen goed plan. Als je de servo digitaal aanstuurt vanuit bv een Arduino is er geen sprake van jitteren.
De SG92R is wat dat betreft een stuk beter dan de oude SG90.
Om jitteren te voorkomen doe ik de servo detachen (=softwarematig loskoppelen) van de Arduino nadat de eindstand bereikt is en weer attachen als hij weer in beweging moet komen. Mogelijke stoorpulsen hebben dan geen invloed meer.
Kijk nog eens naar het filmpje eerder in dit draadje.
Op deze site zijn talloze links te vinden over het digitaal aansturen van servo's inclusief jitterproblemen.
mvg
Nico
-
Hi,
Nico heeft het hierboven al voor een digitale situatie geschetst.
Ik doe het gewoon nog analoog. Mijn samenstelsel is nog niet in de baan ingebouwd maar alleen als voorbereiding van een stuk uitbreiding (met 5 wissels totaal). Als ik de spanning er op zet; zie m'n foto en getekend schema hiervoor); dus als ik de nu nog gebruikte battery-pack op het eerste testkastje aansluit dan geven alle servo's (bij mij dus 5 stuks) een klein uitslagje; ze "schrikken". De plus en min voeding is nu verder continu doorgeschakeld naar alle servo's. De stuurpuls is nog los; er wordt pas contact gemaakt met de stuurpuls uit een van beide testers als je de moment-tuimelschakelaars bediend. Laat je de schakelaar los dan is de stuurpuls dus weer verbroken. De servo blijft gewoon in deze stand staan en kan volgens mij nu niet gaan jutteren. (Ik noem de stuurpulsen voor het gemak "hoog"en "laag"; zal officieel wel andere naam hebben)
Als ik de voeding verbreek gebeurt er niets; de servo's blijven in de laatst gekozen stand staan. Sluit ik de voeding weer aan dan maken ze allemaal een klein schokje. Ik weet nog niet of daarmee de wissel ernstig verstoord wordt of "los" komt te liggen. Overigens stoort het mij niet zo; ik kijk toch altijd of een wissel goed ligt als er iets overheen moet rijden. De praktijk zal het binnenkort leren.
Ik weet ook niet of de servo's veel stroom blijven gebruiken, ook als de puls aansluiting onderbroken is. Als dat zo is dan zal mijn tijdelijke batterij-voeding wel snel leeg zijn...
GrtZ
HansZ
-
Het zal vast wel eens .....
....Helaas kan je de snelheid van de servo niet beïnvloeden.
Hans, met welke (standaard) snelheid beweegt deze servo? Is dat bijv. vergelijkbaar met een realistisch
opengaande deur of een wissel?
Wim
-
Hi
De servo beweegt vrij snel als je schakelt via de "hoge" en/of "lage" puls. Maar niet zo snel als een spoelenaandrijving; daarbij knalt de wissel veel sneller om.
Als je de servo echter direct achter een testkastje aansluit dan kan je met de draaiknop de servo op "deur-snelheid" laten bewegen. Er kunnen zelfs drie servo's aan één tester geprikt worden; die reageren natuurlijk wel alle drie gelijk.
GrtZ
HansZ
-
Oke Hans,
bedankt voor je reactie.
Wim
-
Je kunt dan wel meerdere servo's aansturen met één kastje maar ze hebben dan wel dezelfde uitslag begrijp ik.
Het zal dan lastig zijn om ze goed met de wissels te verbinden. In de praktijk zijn de vereiste hoeken toch verschillend door een verschil in montage van de servo's.
Nico
-
Een betere, maar zeker niet duurdere, oplossing is toch het gebruik van een Arduino.
Ook daarmee kun je met druktoetsen wissels omzetten.
Kijk hier even: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69109.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69109.0.html)
-
Zelf gebruik ik voor de wissels Tortoise's, waarbij ik met een simpele gelijkstroomtrafo (uit 1 of ander startsetje) de omloopsnelheid bepaal. Is dat wat je hier eigenlijk ook doet?
-
Tortoise is een CD motor met een dikke vertraging erop... die gaat tot op zeker schaal langzamer draaien als je voltage omlaag schroeft. Die servo's gaan trillen op de eind posities als ze niet genoeg vermogen krijgen.
Dan kan je beter richting een stappenmotor (https://sites.google.com/site/wisselmotor/houder-voor-stappenmotor), daar kan je zelf het tempo instellen zonder vermogensverlies (wat handig is voor Tillig en Weinert wissels zonder eindblokkering mocht je ooit die keuze maken)
-
Ik wil servo's gebruiken voor seinbediening. Mijn (inderdaad Tillig) wissels zijn al voorzien, jawel, van Tortoises.
Ik begrijp dat ik met een normale treintrafo de servo's wel kan vertragen tot het moment dat ze gaan trillen. Klopt dat?
-
Ik ben ook puur analoog begonnen en had hetzelfde idee om met servo's een wisselaandrijving te maken. Ik heb dat gedaan door de electronica los te koppelen van het motortje en dat via micro schakelaars direct aan te sturen. Een beschrijving hiervan is in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg0#msg0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg0#msg0) te vinden, vanaf #14. Met de kennis van nu zou ik dat niet meer gedaan hebben, maar gelijk met een Arduino Uno/Mega aan de gang gegaan zijn. Helaas wist ik toen nog niet dat die dingen er waren. Met een Arduino Uno kun je tenminste zes servo's (wissels) aansturen. Dus dat zijn de kosten niet. Verder kun je met die Arduino het tempo van de servo keurig controleren zodat het wissel zo natuurgetrouw mogelijk om gaat. Met de gecastreerde (analoge) servo's gaat dat niet, die stuur ik op 3v aan, maar dan nog gaat het omzetten snel.
Een stappenmotor is volgens mij volkomen ongeschikt om wissels aan te drijven. Ten eerste, een stappenmotor heeft geen blokkering, dat betekend dat als de spanning er op gezet wordt, je absoluut niet weet in welke stand hij staat, ten tweede, ook een stappenmotor moet via een arduino of andere electronica aangestuurd worden.
Groet Meino
-
Meino, mijn wissels zijn al voorzien van Tortoise's....
-
Sorry, dat is het nadeel als je alleen het eind van de draad leest, en op de titel van het draadje reageert.
Io begrijp dat ik met een normape treintrafo de servo's wel kan vertragen tot het moment dat ze gaan trillen. Klopt dat?
Nee, servos werken met pulsjes. de lengte van de puls bepaald de positie die ze aannemen. Dus moet je ze ook weer met een Arduino of andere electronica aansturen, tenzij je ze castreert, maar dan heb je bij een sein het probleem van de begrenzing van de stand. Bij een wissel is dat makkelijk, de koppeling doe je met verenstaal en de eindstand wordt bepaald doordat de tongen tegen de rail gedrukt kunnen worden. Bij een sein heb je dat niet, dus moet je dat zelf maken. Bij het gebruik van een Arduino hoeft dat niet omdat je de eindstanden heel precies kunt programmeren. Ik heb eventueel wel Een Arduino schets voor je waarin dit gebeurd.
Groet Meino
-
Verkeerd lezen gebeurt mijzelf ook vaker dan mij lief is ;)
Geen probleem verder.
Je kunt servo's dus helemaal niet met een treintrafo aansturen? De arduino... ik hou het liever zo simpel mogelijk. schakelaar, spanning, servo, klaar! zeg maar ;)
Ik ben echt een leek op dit gebied.
de uitslag van de steldraad en daarmee het seinblad (seinarm) is mechanisch wel te begrenzen, dat is geen probleem.
-
Dan kun je ze ook castreren. Sluit de draden rechtstreeks aan op het motortje, dan wordt de bewegingsrichting bepaald door de polariteit op de draden. Je moet dan wel een eindafschakeling met microschakelaars aanbrengen en een flexibele aansluiting naar de seinarm maken.
Groet Meino
-
Wat is de reden dat je je seinen wil aansturen met servo's? Wat is er mis met de bestaande elektromagnetische aansturing? En als je toch een servo wil gebruiken, gebruik een servo zoals hij bedoeld is. Gewoon aansturen met een Servodecoder van een bekende fabrikant of een zelfbouw schakeling met Arduino. Ik meen dat Domburg een decoder heeft waarop je 2 servo's kan aansluiten die je kan bedienen met knopjes mocht je geen DCC centrale hebben.
Succes Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Frits, verkeerd voorgelicht (of begrepen). Ik bouw mijn seinen zelf en dacht begrepen te hebben dat een servo simpelweg inhield dat de aandrijving een stuk kleiner is dan een Tortoise of anderssortige aandrijving.
Het hele arduinoverhaal was me onbekend.
-
In geval je je seinen zelf bouwt kan je inderdaad een servo i.c.m. een Servodecoder gebruiken voor de aansturing. Als je DCC rijdt zijn er meerdere kant en klare decoders en als je het met drukknopjes wil doen is de variant van Domburg wellicht een goede oplossing. En als je zelf wil hobbyen dan zijn er diverse Arduino oplossingen.
Succes Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Duidelijk. Ik heb wisselaandrijvingen besteld bij Conrad. Simpel en goedkoop.
-
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk