Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?  (gelezen 27332 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #45 Gepost op: 11 februari 2016, 14:05:17 »
Die schoorsteen op de achtergrond blijft me bezig houden. Het is een vrij hoog exemplaar, wat er op zou kunnen wijzen dat er nogal wat bebouwing in de buurt is. Je ziet daar echter helemaal niets van en ook het station(?) lijkt geheel geïsoleerd te staan. Je ziet ook geen slagschaduwen van bomen of andere gebouwen. Het lijkt dus een relatief lege omgeving. Intuitief komen dan namen als Eindhoven en Gilze-Rijen boven, of Reuver. Maar die zijn het allemaal niet...
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #46 Gepost op: 11 februari 2016, 14:42:34 »
Ik ga ook uit van een grotere plaats. Eindhoven kreeg een nieuwe SS-lijn, maar ik kon geen verbinding leggen met de foto. De tekst "Hulde aan de Maatschappij enz."roept bij mij de vraag op wie hier nu hulde brengt. Is het de SS zelf? Ik denk van niet.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #47 Gepost op: 11 februari 2016, 14:57:34 »
Het is het personeel dat hulde aan haar werkgever, de SS, brengt. Zie het als het opschrift "hulde aan de jubilaris".

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #48 Gepost op: 11 februari 2016, 15:13:34 »
Misschien een gebouw van de Hoofdwerkplaats Tilburg,schoorsteen doet mij denken aan de BeKa textielfabriek schoorsteen in de St Josefstraat te Tilburg.
Deze schoorsteen bestaat overigs nog steeds omringt door nieuwbouwwoningen.

Maar dit is puur een gok,gebaseerd op de vorm van de schoorsteen,gebouwd overigs in 1904.

Gr.Harry
m.vr.gr.
Harry.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #49 Gepost op: 11 februari 2016, 15:17:59 »
Die ken ik, die BeKa, maar die is echt een stuk kleiner.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #50 Gepost op: 11 februari 2016, 15:33:32 »
Ik heb al gekeken of het Beijnes in Haarlem zou kunnen zijn die haar voorname klant hier huldigt, maar ik heb geen aanknopingspunt kunnen vinden met de foto (wat niet wil zeggen dat het niet kan). Blijft dus over de interpretatie dat de SS door haar eigen personeel wordt gehuldigd.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #51 Gepost op: 11 februari 2016, 16:06:58 »
Die ken ik, die BeKa, maar die is echt een stuk kleiner.
Zulke hoge schoorstenen trof je wel aan bij de eletriciteitscentrales die in die tijd verrezen: Zie foto van de Helpmancentrale op deze pagina gewijd aan de biografie van Hofstede Crull (wat meer naar onderen).

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #52 Gepost op: 11 februari 2016, 18:28:00 »
Beijnes is het zeker niet, die fabriek lag tot 1957 aan de straat, om precies te zijn aan het Haarlemse Stationsplein, recht tegenover het station, er was wel een normaalspoorverbinding met de NS, maar dat was echt enkelspoor, maar bovenal: de gevel van Beijnes zag er heel anders uit.
En bovendien zou Beijnes zijn veel grotere klant en overbuurman HSM niet met zoiets voor het hoofd willen stoten.

Nee, het is een groot of middelgroot station, mogelijk bij een tractieterrein.
Als het een werkplaats is (Tilburg of Zwolle) kan het de schoorsteen van het eigen ketelhuis zijn, maar evengoed kan het een belendende fabriek zijn. Extreem hoog vind ik de schoorsteen niet, je had een flinke hoge schoorsteen nodig om goede trek te krijgen.

Dirk
van ver voor het aardgas

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #53 Gepost op: 11 februari 2016, 18:46:19 »
Waarom herkent niemand het dan, Dirk? Ik denk dat jij die oude middelgrote stations voor een groot deel wel kent, en anders Eelco zelf en er hebben al wat anderen gereageerd die ook een behoorlijke kennis hebben. Dat verbaast mij zo.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #54 Gepost op: 11 februari 2016, 19:21:20 »
Wat mij wel opvalt Eelco is dat die mensen niet onder die "boog" staan of dat die boog er niet achter staat.
Die boog staat over een (toegangs?)weg.

Weet je zeker dat het hier gaat om iets "spoorwegens" en niet dat dit bijv een feest van een fabriek betreft een paar dagen voor of na 26 september 1913?
Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #55 Gepost op: 11 februari 2016, 20:01:02 »
dat er staat HULDE a/d MAATSCH tot EXPL der SS lijkt me toch een aanwijzing tot iets spoors, niet? Maar als je bedoelt een fabriek die toevallig naast een versierd staatsspoor-station staat, tja, dan is nog steeds dat station uh... "kwijt"
heb trouwens wegens griep afgelopen dagen de nodige tijd door stationsweb zitten klikken en in wat boeken gekeken maar niks gevonden... Nou heb ik enige ervaring met het "op zn plek zetten" van foto's, heb het afgelopen jaar heel wat uren zitten kloten aan het oude cockerill-terrein in seraing, dat is niet eindeloos groot maar voor je daar alles kunt plaatsen... wil je dat met een heel spoorwegnet en staat er toevallig een bijgebouw op de foto, nou, succes met zoeken. Er staat ook maar beroerd weinig omgeving bij waar je iets mee kunt
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2016, 20:30:00 door Floris Dilz »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #56 Gepost op: 11 februari 2016, 20:42:24 »
Dat station is zeker kwijt. Als ik eens aanneem dat gebouw dat we zien niet het station is, maar het hotel bij het station. De feestpoort staat over de toegangsweg naar het station toe. Dan is dat maar een smal weggetje. De sporen zouden dan rangeersporen moeten zijn die even verderop al een stopblok hebben waarachter het station staat, listig door de fotograaf van de foto verwijderd met een schaar. Op die rangeersporen kan niet veel staan zonder dat de overweg permanent geblokkeerd wordt. Het klopt niet.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2016, 15:50:13 door MR »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #57 Gepost op: 12 februari 2016, 08:33:43 »
Als dat gebouw het station zou zijn, dan kijken we nu tegen de spoorzijde van het station aan. Dat is doorgaans het perron en daar staat die poort dan opgesteld. Dat fotobomb-kind staat dan ongeveer op het perron. Dat hekje bij het perron en voor het spoor past ook niet goed in dat beeld. Het gebouw wordt door de spoorkenners ondanks duidelijke kenmerken niet herkend. Ook dat klopt niet.

Het enige wat ik kan bedenken dat  de poort staat opgesteld boven een toegangsweg naar een tractieterrein of emplacement dat die dag is opengesteld voor bezoekers waar blijkbaar wat materieel staat opgesteld . Het gebouw in beeld heeft geen spoorfunctie.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #58 Gepost op: 12 februari 2016, 08:40:27 »
Materieelshows deden ze indertijd niet aan, dat zal het dus niet zijn. Het is geen station, eerder een werkplaats of fabriek.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #59 Gepost op: 12 februari 2016, 15:27:39 »
Het is vrijwel zeker geen reizigersstationsgebouw, want dan hadden we het wel herkend zo langzamerhand.
Ik gok op een bijgebouw/kantoorgebouw bij een groot station, een werkplaats of een groot depot of zelfs een groot goederenstation.
Wat weten we bij voorbeeld van bouwsels op Rotterdam Feijenoord of de grote emplacementen in de Mijnstreek. En zo was er meer.

Dirk