Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:35:17
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 14:35:15
Ringleiding en draad door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:34:15
Baan in Los Angeles door AndréDev
Vandaag om 14:28:49
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Tulpendaal
Vandaag om 14:28:15
NS 2200 zonder en met demper door spoorzeven
Vandaag om 14:27:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 14:27:04
EifelBurgenBahn door Ric
Vandaag om 14:23:46
Artitec 2021 HO (vooralsnog geen railmateriaal) door ingenium secundus
Vandaag om 14:18:57
Roco Plan T door Fritsprt
Vandaag om 14:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door johanw
Vandaag om 14:11:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Suchet
Vandaag om 14:08:45
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 14:07:22
Stadtstrecke in spoor 1 door bernhard67
Vandaag om 14:05:16
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Martijn de Kuiper
Vandaag om 14:04:40
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Silvolde
Vandaag om 13:59:29
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door 1200blauw
Vandaag om 13:56:36
Magnorail in grotere schalen door MOVisser
Vandaag om 13:53:44
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 13:26:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rudolf Stammis
Vandaag om 13:09:43
Holland rail 2416 door Huup
Vandaag om 12:59:49
NS 6100 van GM&S door ATB
Vandaag om 12:51:38
Test: rails reinigen met RVS-reiniger. door Remunj
Vandaag om 12:51:01
Richtingsafhankelijke detectie / melding door RBlok
Vandaag om 12:48:50
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Huup
Vandaag om 12:48:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Benrail
Vandaag om 12:40:13
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:37:54
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door VvKan
Vandaag om 12:34:26
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door ddv
Vandaag om 12:30:19
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:13:41
  

Auteur Topic: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?  (gelezen 20964 keer)

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10305
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2016, 12:04:43 »
al is de scan niet scherp genoeg

Probleem is de foto. Niet 100% scherp en een tikje vervaagd. Maar iemand moet ook de mindere exemplaren verzamelen  ;)

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 5874
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2016, 12:13:56 »
Brainstormend... Misschien geeft het imand een bruikbare hint.

Het wekt bij mij de indruk van een fabrieksterrein. Want je plaatst toch geen vlonder met stoelen voor een foto over een dubbelsporige hoofdlijn heen? Ook lijkt het geen reguliere overweg. Tenminste, ik weet niet hoe vroeg ze met andreaskruizen begonnen?

Fabrieksterrein of werkplaats? Groot genoeg om er met twee sporen het terein op te komen? De ereboog lijkt me dan de toegangsweg tot het eigenlijke terrein en het gebouw ernaast zal dan het kantoor zijn geweest? Aan het formaat van het kantoor (en de twee sporen) zou je kunnen concluderen dat het een aardig fabrieksterrein geweest moet zijn, toch?

Hulde aan de staatsspoorwegen? Dan moet het ècht iets met het spoor te maken hebben. Werkplaatsen enzo. Maar 't zou ook het fabrieksterrein van bijvoorbeeld werkspoor kunnen zijn. Of een grote goederenklant die heel veel met het spoor verstuurd en er "dus" blij mee is.

Brainstorm :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1348
    • Mijn fotosite
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2016, 12:36:21 »
Een fabrieksterrein zou inderdaad kunnen, maar schoorstenen kwamen vroeger natuurlijk veel meer voor dan vroeger, dus die schoorsteen op de achtergrond kan ook niet in een verhouding tot het gebouw op de voorgrond staan. Ook de frequenties waren vroeger veel beperkter dan nu, dus even een vlonder uitleggen tussen twee treinen door was toen geen probleem.

Tegen de stationsgedachte pleit dan weer de grote groep mensen, zo groot was de bezetting destijds nou ook weer niet. Aan de andere kant staat er maar 1 persoon in dienstkleding op, misschien is de rest alleen 'op bezoek'.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7443
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2016, 13:05:20 »
En "photobombing" is van alle tijden.  ;D

Jeroen

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2016, 14:41:14 »
Ook hier weer: Waar is de versierde locomotief?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9437
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2016, 15:16:03 »
Als ik Google op ss werkplaats zwolle kom ik al snel op een link naar deze foto. Op zich niets herkenbaars maar wellicht een aanknopingspunt dat er in Zwolle het nodige gevierd werd met de toen gebruikelijke toetsers en bellen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10305
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2016, 16:01:42 »
Het werd zo ongeveer op elk SS station of werkplaats gevierd. Niet overal met evenveel toeters en bellen, maar versierd werd er naar hartelust.

Dat er geen versierde loc is, betekent volgens mij dat het geen werkplaats of tractiepersoneel is. Dus of het is kantoorpersoneel of wederom een groep bezoekers.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #22 Gepost op: 10 februari 2016, 18:44:18 »
ik sluit ook niet uit dat het gebouw op de foto van de buren is en niet met SS te maken heeft. Het kan bij een station zijn dat niet op de foto staat.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2016, 19:13:23 »
Het werd zo ongeveer op elk SS station of werkplaats gevierd. Niet overal met evenveel toeters en bellen, maar versierd werd er naar hartelust.

Dat er geen versierde loc is, betekent volgens mij dat het geen werkplaats of tractiepersoneel is. Dus of het is kantoorpersoneel of wederom een groep bezoekers.

Inderdaad, geen werkplaats- of tractiepersoneel, maar wat betreft de uitgebreid van de versieringen: Die poort mag er zijn! Op de pilaren van de poort staan nog weer eens masten. Het was nog niet hoog genoeg. Zou het niet een van de grotere manifestaties kunnen zijn van het feest. Een soort tentoonstelling waar dit de toegangspoort toe was. In een grotere plaats waarschijnlijk. Misschien de gemeenteraad die op bezoek komt, de petten zijn de eerste socialisten of kleine luyden.
Dan moet de burgemeester er ook op staan.

 

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10305
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2016, 19:42:05 »
Er zijn plannen geweest voor een tentoonstelling in Utrecht, in een tijdelijk houten gebouwtje naast wat nu Hgb II is. Maar Hgb II lijkt in niets op het gebouw op de foto. En het gebouwtje met tentoonstelling is er niet gekomen omdat het de SS economisch tegenzat in 1913.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Really old handsome bastard
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #25 Gepost op: 10 februari 2016, 19:54:55 »
Goederenstation Amsterdam Doklaan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #26 Gepost op: 10 februari 2016, 20:08:50 »
Volgens Wikipedia eertijds van de HSM.
Hier nog een video met wat troosteloosheid.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9437
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #27 Gepost op: 10 februari 2016, 20:16:16 »
Het gebouw op de achtergrond intrigeert me. Het lijkt een gestucte gevel te hebben en dat is in baksteenland-Nederland ook niet-standaard.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10305
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #28 Gepost op: 10 februari 2016, 20:24:45 »
Het zou een Van Gend en Loos loods kunnen zijn, die werkten nauw samen met de spoorwegen.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Really old handsome bastard
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #29 Gepost op: 10 februari 2016, 20:34:56 »
Goederenstation Amsterdam Doklaan zou het wel zeker kunnen zijn en wel hierom.

Link naar de archieven, gaat om item 669.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander