BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => NS8714 => Topic gestart door: Eelco Storm op 05 februari 2016, 21:59:22

Titel: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 05 februari 2016, 21:59:22
Nu 100% zeker een foto ter gelegenheid van 50 jaar Staatsspoorwegen in 1913. Maar waar?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50_jaar_Staatsspoor_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/50_jaar_Staatsspoor_1.jpg)

Eelco
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 05 februari 2016, 22:40:13
Eigenlijk wel zielig dat de mannen links er maar half opstaan. Het was in die tijd iets wat heel bijzonder was. Op de foto komen, toe maar zeg. En dan sta je er maar half op!  Waarom is de fotograaf niet verder weg gaan staan?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 05 februari 2016, 22:50:28
Kan ook zijn dat de fotograaf de boel een beetje heeft bijgeknipt. De ereboog staat er ook niet helemaal op.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: guest7823 op 05 februari 2016, 23:22:40
Ach, de Nachtwacht is ook kleiner gemaakt omdat die niet paste ...


Tapatalk time of the day :-)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: dwem op 06 februari 2016, 15:05:36
Hoewel ik niet over een fotografisch geheugen beschik als het om oude foto's gaat, is mijn suggestie: Utrecht Damlust.
Maar ik kan er faliekant naast zitten...........

Overigens een voor die tijd zeer democratische foto: de "petten" staan er zomaar tussen de "hoeden".

Dirk
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 06 februari 2016, 17:34:34
Ik snap waarom je aan Damlust denkt, maar dat zag er anders uit: http://www.nicospilt.com/scans/photomatic/photomatic117.JPG
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 10 februari 2016, 09:33:46
Verder niemand een suggestie waar dit kan zijn? Heb ik wellicht toch een te moeilijk plaatje geplaatst...  :D
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 09:46:10
Het gebouw is wel karakteristiek, maar mogelijk allang afgebroken. Komt de groepsgrootte een beetje overeen met die van een werkplaats of depot? Hoewel depot?  Ik meen te zien dat er relatief weinig arbeiders opstaan.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 10 februari 2016, 10:06:19
Het ziet er redelijk kantoorpersonelig uit, op voorgrond lopen twee sporen. De schoorsteen op de achtergrond zal vermoedelijk niet meer bestaan.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 10:23:05
Dan moet het toch een kantoor van SS zijn geweest? Het hoofdkantoor zal wel veel groter zijn geweest, dan moet de fotograaf wel heel krachtdadig de schaar in de groep hebben gezet. Maar wacht eens... Zou bijvoorbeeld de NOLS (http://www.nols-maatschappij.info//),  van wie de lijnen door de SS geëxploiteerd werden ook niet meegefeest hebben? Of een SS-stoomtrammaatschappij, zou dat niet kunnen?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 10 februari 2016, 10:33:17
Het hoofdkantoor van de SS zat in wat hu HgbII is, te Utrecht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdgebouw_II_%28Utrecht%29

Het doet mij meer depot- of werkplaatsachtig aan dan een station. Dan zou ik eens moeten kijken naar foto's van Tilburg of Zwolle.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 10:38:50
Maar dan verwacht ik meer arbeiders, toch? Vergelijken met oude foto's van Zwolle of Tilburg kan geen kwaad. Altijd nuttig.  (y)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 10:45:22
Station Wageningen (http://www.oudwageningen.nl/documentatie/verhalen/tram-wageningen-ede/) was het niet, veronderstellende dat de tramlijn meer als een soort dochter functioneerde en zetelde in het station te Wageningen.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 10 februari 2016, 11:10:36
Eelco, hoe weet je zo zeker dat het nu wél om het 50-jarig SS-jubileum gaat? *duik*  8)

Weinig aanknopingspunten op deze foto, maar het balkon/veranda achter de ereboog moet het aantal mogelijke locaties toch wel wat kunnen beperken. Zoveel stations met balkon hebben we niet gehad. Het is geen Waterstaatsstijl, dus het lijkt me geen eigen SS-station. We zoeken dan meer in de raakpunten met andere maatschappijen (tenzij het natuurlijk geen station is, wat ik niet uitsluit).
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: guest7823 op 10 februari 2016, 11:56:04
Als ik zo kijk:

- tenminste twee sporen, vers in het zand
- slagboom over de sporen ??(zie "de vang" rechts op de foto, al is de scan niet scherp genoeg om te zien of de boom nu over het het spoor gaat of toch gewoon parallel staat)

Dat zou het eventueel toch iets moeten beperken qua mogelijkheden.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 10 februari 2016, 12:04:43
al is de scan niet scherp genoeg

Probleem is de foto. Niet 100% scherp en een tikje vervaagd. Maar iemand moet ook de mindere exemplaren verzamelen  ;)

Eelco
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Reinout van Rees op 10 februari 2016, 12:13:56
Brainstormend... Misschien geeft het imand een bruikbare hint.

Het wekt bij mij de indruk van een fabrieksterrein. Want je plaatst toch geen vlonder met stoelen voor een foto over een dubbelsporige hoofdlijn heen? Ook lijkt het geen reguliere overweg. Tenminste, ik weet niet hoe vroeg ze met andreaskruizen begonnen?

Fabrieksterrein of werkplaats? Groot genoeg om er met twee sporen het terein op te komen? De ereboog lijkt me dan de toegangsweg tot het eigenlijke terrein en het gebouw ernaast zal dan het kantoor zijn geweest? Aan het formaat van het kantoor (en de twee sporen) zou je kunnen concluderen dat het een aardig fabrieksterrein geweest moet zijn, toch?

Hulde aan de staatsspoorwegen? Dan moet het ècht iets met het spoor te maken hebben. Werkplaatsen enzo. Maar 't zou ook het fabrieksterrein van bijvoorbeeld werkspoor kunnen zijn. Of een grote goederenklant die heel veel met het spoor verstuurd en er "dus" blij mee is.

Brainstorm :)

Reinout
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 10 februari 2016, 12:36:21
Een fabrieksterrein zou inderdaad kunnen, maar schoorstenen kwamen vroeger natuurlijk veel meer voor dan vroeger, dus die schoorsteen op de achtergrond kan ook niet in een verhouding tot het gebouw op de voorgrond staan. Ook de frequenties waren vroeger veel beperkter dan nu, dus even een vlonder uitleggen tussen twee treinen door was toen geen probleem.

Tegen de stationsgedachte pleit dan weer de grote groep mensen, zo groot was de bezetting destijds nou ook weer niet. Aan de andere kant staat er maar 1 persoon in dienstkleding op, misschien is de rest alleen 'op bezoek'.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Jeronimos op 10 februari 2016, 13:05:20
En "photobombing" is van alle tijden.  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50_jaar_Staatsspoor_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/50_jaar_Staatsspoor_1_1.jpg)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 14:41:14
Ook hier weer: Waar is de versierde locomotief?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Marc tramt op 10 februari 2016, 15:16:03
Als ik Google op ss werkplaats zwolle kom ik al snel op een link naar deze (http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-TOTAAL-9348) foto. Op zich niets herkenbaars maar wellicht een aanknopingspunt dat er in Zwolle het nodige gevierd werd met de toen gebruikelijke toetsers en bellen.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 10 februari 2016, 16:01:42
Het werd zo ongeveer op elk SS station of werkplaats gevierd. Niet overal met evenveel toeters en bellen, maar versierd werd er naar hartelust.

Dat er geen versierde loc is, betekent volgens mij dat het geen werkplaats of tractiepersoneel is. Dus of het is kantoorpersoneel of wederom een groep bezoekers.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 18:44:18
ik sluit ook niet uit dat het gebouw op de foto van de buren is en niet met SS te maken heeft. Het kan bij een station zijn dat niet op de foto staat.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 19:13:23
Het werd zo ongeveer op elk SS station of werkplaats gevierd. Niet overal met evenveel toeters en bellen, maar versierd werd er naar hartelust.

Dat er geen versierde loc is, betekent volgens mij dat het geen werkplaats of tractiepersoneel is. Dus of het is kantoorpersoneel of wederom een groep bezoekers.

Inderdaad, geen werkplaats- of tractiepersoneel, maar wat betreft de uitgebreid van de versieringen: Die poort mag er zijn! Op de pilaren van de poort staan nog weer eens masten. Het was nog niet hoog genoeg. Zou het niet een van de grotere manifestaties kunnen zijn van het feest. Een soort tentoonstelling waar dit de toegangspoort toe was. In een grotere plaats waarschijnlijk. Misschien de gemeenteraad die op bezoek komt, de petten zijn de eerste socialisten of kleine luyden.
Dan moet de burgemeester er ook op staan.

 
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 10 februari 2016, 19:42:05
Er zijn plannen geweest voor een tentoonstelling in Utrecht, in een tijdelijk houten gebouwtje naast wat nu Hgb II is. Maar Hgb II lijkt in niets op het gebouw op de foto. En het gebouwtje met tentoonstelling is er niet gekomen omdat het de SS economisch tegenzat in 1913.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: VFR op 10 februari 2016, 19:54:55
Goederenstation Amsterdam Doklaan.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 20:08:50
Volgens Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Plantage_Doklaan) eertijds van de HSM.
Hier nog een video (https://youtu.be/c-R9yXISQS4) met wat troosteloosheid.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Marc tramt op 10 februari 2016, 20:16:16
Het gebouw op de achtergrond intrigeert me. Het lijkt een gestucte gevel te hebben en dat is in baksteenland-Nederland ook niet-standaard.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 10 februari 2016, 20:24:45
Het zou een Van Gend en Loos loods kunnen zijn, die werkten nauw samen met de spoorwegen.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: VFR op 10 februari 2016, 20:34:56
Goederenstation Amsterdam Doklaan zou het wel zeker kunnen zijn en wel hierom (http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=903&minr=918154&miview=inv2&milang=nl).

Link naar de archieven, gaat om item 669.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 10 februari 2016, 20:40:13
Maar alleen zie ik het gebouw op de foto niet terug in de beelden die ik ken van het goederenstation op de Doklaan.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: VFR op 10 februari 2016, 21:09:48
Een niet onbelangrijk punt!  ;D
Ik had gehoopt dat er wel een aanknopingspunt was, b.v. betreft het gebouw op de foto een gebouw wat naast of bij het daadwerkelijke goederenstation stond.
Voor mijn gevoel is goederenstation namelijk iets breder dan goederenloods. Maar dat is mijn aanname.
 
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 22:17:16
Goederenstation Amsterdam Doklaan zou het wel zeker kunnen zijn en wel hierom (http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=903&minr=918154&miview=inv2&milang=nl).

Link naar de archieven, gaat om item 669.

Dat dossier zou wel eens leuke aanwijzingen kunnen bevatten. Of heeft Eelco al lang en breed de kopieën in Denemarken liggen?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Edsko Hekman op 10 februari 2016, 22:32:19
Och ja, er is ook een boek van dit jubileum, maar dat zal Eelco ook al wel hebben --> Terugblik op vijftig jaren spoorweggebeuren in Nederland
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 22:53:50
Met het modewoord "gebeuren" in de titel dat blijkbaar toen ook al in zwang was.  ;D
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 10 februari 2016, 23:01:19
Wat ik heb liggen aan zaken mbt vijftig jaar Staatsspoorwegen zijn een aantal groepsfoto's, het jubileumboek (originele uitgave, niet de herdruk uit de jaren 80), een kleiner boekje rond de presentatie van het jubileumcadeau en de bijbehorende optocht in Utrecht en de penning die is ontworpen tgv het jubileum.

Het jubileumboek heb ik uiteraard al doorgebladerd op zoek naar aanwijzingen, zonder resultaat  ;D
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: ingenium op 10 februari 2016, 23:13:57
Het jubileumboek heb ik uiteraard al doorgebladerd op zoek naar aanwijzingen, zonder resultaat  ;D

Daar staat ook eigenlijk geen *** in.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 10 februari 2016, 23:37:18
Foto's. Van treinen en gebouwen. Dus de foto's met gebouwen heb ik gecheckt op overeenkomsten. Verder staat er inderdaad nauwelijks tekst in.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 10 februari 2016, 23:50:18
Waaronder deze: Klik (http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1426447387). Fraai!

Maar het gebouw of de locatie? Nee.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Floris Dilz op 11 februari 2016, 00:25:44
Het gebouw op de achtergrond intrigeert me. Het lijkt een gestucte gevel te hebben en dat is in baksteenland-Nederland ook niet-standaard.
er is zo te zien maar 1 gevel gestuct. Komt zat voor, zeker bij de spoorwegen, bekijk stationsweb maar es. Wat je dan weer bar weinig tegenkomt bij stations althans zijn die lage raampjes van de bovenverdieping.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 11 februari 2016, 08:21:35
Inderdaad, die lage raampjes, gebruikelijk bij Oldambtster boerderijen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Oldambtster_boerderij), zie je bijna nooit op spoorweggebouwen. Bij de boerderijen zijn de ruimten met de lage raampjes opslagruimte. Welke functie de vertrekken in het gebouw van de foto hebben?

Ik heb besloten de foto maar zo te interpreteren dat de fotograaf op een overweg staat en dat de bühne achter de overweg is neergezet zodat de mensen die gemakkelijk kunnen bereiden zonder over spoorstaven en dwarsliggers heen te hoeven stappen. De poort staat opgesteld naar de toegang van het (spoorweg?)terrein. Dan zien we dus de spoorzijde  van het gebouw en ik verwacht daarbij een station het perron en geen toegangsweg. Misschien leidt de overweg naar het perron, maar dan zou dat buiten het station om (voor de toegangsweg) toegankelijk zijn. Dan zou de overweg over enkele rangeersporen lopen. Ook niet handig.
Misschien was de lijn nog niet geopend.  In 1913 heeft de SS alleen Weert-Eindhoven geopend. Misschien was de huldetekst voor de SS niet van SS zelf afkomstig (het in de reclame gebruikelijke "wij van WC-eend adviseren WC-eend"), maar van een concollega als de HSM. Dat is een aardige interpretatie en er is zelfs al een huldiging van de SS door de HSM gevonden aan de Doklaan, maar dat heeft (nog) geen aanknopingspunten opgeleverd. Misschien het de NCS iets dergelijks gedaan, of een stoomtrammaatschappij?
Intussen heb ik wat stations bekeken op www.stationsweb.nl maar dat heeft nog niets anders opgeleverd dan het besef dat mijn kennis maar schamel is. 
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 11 februari 2016, 08:28:41
Ga er maar van uit dat de HSM geen ereboog heeft opgericht voor de SS. Dat waren felle concurrenten.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 11 februari 2016, 08:37:21
Maar het gebeuren (om in de taal van 1913 te blijven) aan de Doklaan had ik ook niet verwacht. Een juist beeld vormen van wat er 100 jaar geleden nu aan de hand is geweest, is maar lastig.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 11 februari 2016, 08:51:49
Dat is zeker lastig maar je kunt er gevoeglijk van uit gaan dat HSM en SS dusdanige concurrenten waren dat er geen erebogen voor elkaar werden opgericht. Er was wel samenwerking op gedeelde stations maar jubilea waren echt iets voor de maatschappijen zelf.

Floris wijst op een detail dat ik zelf ook intrigerend vind : die bovenramen. Maar geen idee wat voor gebouw het dan kan zijn. Ik zat aan het oude staatsspoor station van Utrecht te denken maar daar zie ik die ramen niet terug.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 11 februari 2016, 09:43:59
Misschien herkent Wichor Bramer himself (http://www.stationsweb.nl/contact.asp) het gebouw?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 11 februari 2016, 14:05:17
Die schoorsteen op de achtergrond blijft me bezig houden. Het is een vrij hoog exemplaar, wat er op zou kunnen wijzen dat er nogal wat bebouwing in de buurt is. Je ziet daar echter helemaal niets van en ook het station(?) lijkt geheel geïsoleerd te staan. Je ziet ook geen slagschaduwen van bomen of andere gebouwen. Het lijkt dus een relatief lege omgeving. Intuitief komen dan namen als Eindhoven en Gilze-Rijen boven, of Reuver. Maar die zijn het allemaal niet...
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 11 februari 2016, 14:42:34
Ik ga ook uit van een grotere plaats. Eindhoven kreeg een nieuwe SS-lijn, maar ik kon geen verbinding leggen met de foto. De tekst "Hulde aan de Maatschappij enz."roept bij mij de vraag op wie hier nu hulde brengt. Is het de SS zelf? Ik denk van niet.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 11 februari 2016, 14:57:34
Het is het personeel dat hulde aan haar werkgever, de SS, brengt. Zie het als het opschrift "hulde aan de jubilaris".
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Harryku op 11 februari 2016, 15:13:34
Misschien een gebouw van de Hoofdwerkplaats Tilburg,schoorsteen doet mij denken aan de BeKa textielfabriek schoorsteen in de St Josefstraat te Tilburg.
Deze schoorsteen bestaat overigs nog steeds omringt door nieuwbouwwoningen.

Maar dit is puur een gok,gebaseerd op de vorm van de schoorsteen,gebouwd overigs in 1904.

Gr.Harry
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 11 februari 2016, 15:17:59
Die ken ik, die BeKa, maar die is echt een stuk kleiner.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 11 februari 2016, 15:33:32
Ik heb al gekeken of het Beijnes in Haarlem zou kunnen zijn die haar voorname klant hier huldigt, maar ik heb geen aanknopingspunt kunnen vinden met de foto (wat niet wil zeggen dat het niet kan). Blijft dus over de interpretatie dat de SS door haar eigen personeel wordt gehuldigd.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 11 februari 2016, 16:06:58
Die ken ik, die BeKa, maar die is echt een stuk kleiner.
Zulke hoge schoorstenen trof je wel aan bij de eletriciteitscentrales die in die tijd verrezen: Zie foto van de Helpmancentrale op deze pagina gewijd aan de biografie van Hofstede Crull (http://www.holechistorie.nl/hofstede) (wat meer naar onderen).
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: dwem op 11 februari 2016, 18:28:00
Beijnes is het zeker niet, die fabriek lag tot 1957 aan de straat, om precies te zijn aan het Haarlemse Stationsplein, recht tegenover het station, er was wel een normaalspoorverbinding met de NS, maar dat was echt enkelspoor, maar bovenal: de gevel van Beijnes zag er heel anders uit.
En bovendien zou Beijnes zijn veel grotere klant en overbuurman HSM niet met zoiets voor het hoofd willen stoten.

Nee, het is een groot of middelgroot station, mogelijk bij een tractieterrein.
Als het een werkplaats is (Tilburg of Zwolle) kan het de schoorsteen van het eigen ketelhuis zijn, maar evengoed kan het een belendende fabriek zijn. Extreem hoog vind ik de schoorsteen niet, je had een flinke hoge schoorsteen nodig om goede trek te krijgen.

Dirk
van ver voor het aardgas
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 11 februari 2016, 18:46:19
Waarom herkent niemand het dan, Dirk? Ik denk dat jij die oude middelgrote stations voor een groot deel wel kent, en anders Eelco zelf en er hebben al wat anderen gereageerd die ook een behoorlijke kennis hebben. Dat verbaast mij zo.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Jeronimos op 11 februari 2016, 19:21:20
Wat mij wel opvalt Eelco is dat die mensen niet onder die "boog" staan of dat die boog er niet achter staat.
Die boog staat over een (toegangs?)weg.

Weet je zeker dat het hier gaat om iets "spoorwegens" en niet dat dit bijv een feest van een fabriek betreft een paar dagen voor of na 26 september 1913?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Floris Dilz op 11 februari 2016, 20:01:02
dat er staat HULDE a/d MAATSCH tot EXPL der SS lijkt me toch een aanwijzing tot iets spoors, niet? Maar als je bedoelt een fabriek die toevallig naast een versierd staatsspoor-station staat, tja, dan is nog steeds dat station uh... "kwijt"
heb trouwens wegens griep afgelopen dagen de nodige tijd door stationsweb zitten klikken en in wat boeken gekeken maar niks gevonden... Nou heb ik enige ervaring met het "op zn plek zetten" van foto's, heb het afgelopen jaar heel wat uren zitten kloten aan het oude cockerill-terrein in seraing, dat is niet eindeloos groot maar voor je daar alles kunt plaatsen... wil je dat met een heel spoorwegnet en staat er toevallig een bijgebouw op de foto, nou, succes met zoeken. Er staat ook maar beroerd weinig omgeving bij waar je iets mee kunt
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 11 februari 2016, 20:42:24
Dat station is zeker kwijt. Als ik eens aanneem dat gebouw dat we zien niet het station is, maar het hotel bij het station. De feestpoort staat over de toegangsweg naar het station toe. Dan is dat maar een smal weggetje. De sporen zouden dan rangeersporen moeten zijn die even verderop al een stopblok hebben waarachter het station staat, listig door de fotograaf van de foto verwijderd met een schaar. Op die rangeersporen kan niet veel staan zonder dat de overweg permanent geblokkeerd wordt. Het klopt niet.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 12 februari 2016, 08:33:43
Als dat gebouw het station zou zijn, dan kijken we nu tegen de spoorzijde van het station aan. Dat is doorgaans het perron en daar staat die poort dan opgesteld. Dat fotobomb-kind staat dan ongeveer op het perron. Dat hekje bij het perron en voor het spoor past ook niet goed in dat beeld. Het gebouw wordt door de spoorkenners ondanks duidelijke kenmerken niet herkend. Ook dat klopt niet.

Het enige wat ik kan bedenken dat  de poort staat opgesteld boven een toegangsweg naar een tractieterrein of emplacement dat die dag is opengesteld voor bezoekers waar blijkbaar wat materieel staat opgesteld . Het gebouw in beeld heeft geen spoorfunctie.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 12 februari 2016, 08:40:27
Materieelshows deden ze indertijd niet aan, dat zal het dus niet zijn. Het is geen station, eerder een werkplaats of fabriek.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: dwem op 12 februari 2016, 15:27:39
Het is vrijwel zeker geen reizigersstationsgebouw, want dan hadden we het wel herkend zo langzamerhand.
Ik gok op een bijgebouw/kantoorgebouw bij een groot station, een werkplaats of een groot depot of zelfs een groot goederenstation.
Wat weten we bij voorbeeld van bouwsels op Rotterdam Feijenoord of de grote emplacementen in de Mijnstreek. En zo was er meer.

Dirk
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 12 februari 2016, 15:35:48
Als het een fabriek of werkplaats is dan kijken we waarschijnlijk naar de portierswoning, gezien de gordijnen voor de ramen en het meiske dat ons meer dan 100 jaar later zo olijk aankijkt. Mogelijk is het dan de dochter van de portier.

Wat zien we verder? De ereboog heeft slechts aan de aan ons gerichte zijde de aanduiding "hulde aan de Staatsspoorwegen", wat naar mijn idee er op duidt dat hij inderdaad over een ingang heen gebouwd is, waarschijnlijk over de toegangsweg naar de fabriek/wpl op de achtergrond. Ook het jaartal 1913 aan de mast richt zich alleen naar onze zijde. Een doorgaande openbare weg wordt daarmee onwaarschijnlijk. Achter de meest rechtse heren zien we ook een donker kozijn, wat wellicht de portiersloge is. Verderop een lantaarn, die de toegangsweg verlicht.

De foto is midden op de dag genomen; de schaduwen zijn kort. Toch kun je zien dat de fotograaf zuidelijk/zuidwestelijk van de groep staat. Daarom ook is de ene muur gestuct; het is de (vochtige) zuidwestkant. Twee sporen op de voorgrond geven parallel aan de toegangsweg toegang tot de fabriek/wpl, of lopen daar kort voor langs.

Welke werkplaatsen had de SS in 1913? Bekend zijn natuurlijk Zwolle en Tilburg, maar ook Blerick en Maastricht en Onnen moeten we niet vergeten. Ik heb nog gedacht aan een leverancier als de Nederlandsche Fariek en zelfs Backer & Rueb, maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk. Wat Dirk zegt over een Mijnstreek-emplacement (Heerlen?) lijkt me dan meer voor de hand te liggen.

Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 12 februari 2016, 16:05:06
Nog iets: het is niet alleen een plank die over de rails gelegd is, het is een hele tribune. De achterste rijen personen steken boven de voorste rijen uit. Dat maakt een station weer onwaarschijnlijker. Maar welk fabrieks/werkplaatsterrein werd met twee (of meer!) sporen ontsloten?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 12 februari 2016, 16:19:03
Is het gebouw niet te groot voor een portierswoning?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 12 februari 2016, 16:45:16
Niet als het een gecombineerd woon/werkgebouw is. Je ziet rechts dat er een trap naar boven loopt. Mogelijk is het woongedeelte boven en het portiersgedeelte beneden. Als je de foto vergroot dan zie je achter het houten hek rechts nog een houten hek, dat waarschijnlijk de privé-tuin van de toegangsweg scheidt.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Spider op 12 februari 2016, 19:04:29
Ik heb even gegoogled op de datum 26 september 1913 en vond onderstaand bericht uit het Leidsch Dagblad.
Niet verkeerd om je personeel een gratificatie ter grootte van een maandsalaris toe te kennen als je bedrjf 50 jaar bestaat.
Het bedrijf waar ik werk is in 1891 opgericht (google maar even  ;)), dus dit jaar vieren wij het 125-jarig bestaan.
Of wij dan ook een dergelijke gratificatie krijgen waag ik te betwijfelen, evenals het feit dat het personeel "hulde" zal gaan brengen  :D

Gr. Spider

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidsch_Dagblad_26_09_1913.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidsch_Dagblad_26_09_1913.jpg)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 12 februari 2016, 19:47:57
Een lang dienstverband gold toen nog als iets aanbevelenswaardigs. De Dienst Tractie en Materieel wordt met name genoemd. Dat is de richting waarin we zoeken.
Ik heb het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen maar eens wat doorgebladerd. De enige locatie die enig perpectief bleef houden als kanshebber, zij het niet zonder heel veel twijfel trof ik aan op blz. 195, middelste kaart van Haag (Den) SS omstreeks 1917, helemaal rechtsonder bij de overweg in de Schenkweg bij de kruising met de Brinkhorstweg. Om eerlijk te zijn, ik denk zelf van niet, maar niemand heeft een betere locatie aangedragen tot nu toe.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 12 februari 2016, 19:51:57
Ik had idd ook al bij Den Haag SS gezocht, maar ik kon weinig foto's vinden van de dienstgebouwen en het depot...
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 12 februari 2016, 21:22:53
Behalve deze (http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1426447387) dan die uit het boek "Terugblik op vijftig jaren spoorweggebeuren in Nederland" schijnt te komen. Maar deze is van de andere kant van het terrein genomen en doet verder mijn twijfel alleen maar groeien.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Edsko Hekman op 12 februari 2016, 21:30:38
Ik heb de foto nog in stukken geknipt, maar helaas. Ik had het gebouw en de ereboog eruit gehaald en ben daar nog mee gaan zoeken, maar dat leverde niks op. :(
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Gérard Drost op 12 februari 2016, 22:11:13
Een tijdje geleden heb ik deze foto via Google images gevonden van Den Haag SS:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/162059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/162059.jpg)

Ook hier is een feestje aan de gang.
Of dit het zelfde gebouw is als op de foto in het begin van dit draadje, weet ik niet. Wel zie ik grote overeenkomsten.
Mogelijk is het van de andere zijde gefotografeerd.
De lezers van dit forum die ter plaatse beter bekend zijn dan ik kunnen waarschijnlijk hier meer over vertellen.

Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Simplex op 12 februari 2016, 22:13:32
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50_jaar_Staatsspoor_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/50_jaar_Staatsspoor_1.jpg)

Om te vergelijken, even geciteerd.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 12 februari 2016, 22:15:23
Intrigerend, zeker. Alleen de inkepingen in het metselwerk bij de dakrand verschillen. En de rails die op mijn foto te zien zijn, zijn niet logisch in te passen in de foto die je nu toont.

Ik zou meer opnames van dit gebouw willen zien...  :)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: WilcoV op 12 februari 2016, 22:26:51
Is niet hetzelfde gebouw, naar alle waarschijnlijkheid wel van dezelfde architect aangezien het lange tijd, en ook bij de Staatsspoorwegen, de gewoonte was met een huisarchitect te werken.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Gérard Drost op 12 februari 2016, 22:28:54
Nog 2 foto's gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/162058.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/162058.jpg)
Het gebouw en de draaischijf nu zonder versieringen maar met materieel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/162234.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/162234.jpg)
Het gebouw vanaf een andere zijde gezien, rechts van het midden.

Voor mij is het moeilijk in te schatten of dit de locatie is van de feestelijke groepsfoto.

Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 12 februari 2016, 22:34:11
Schitterende foto van die half gesloopte NS 3500(II)  (y)

Maar ik zie te weinig overeenkomsten.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 12 februari 2016, 22:58:31
Nog meer treurigheid: Volgens mij heb ik mijn locatie aan de Schenkweg ook al gefalsificeeerd: Klik (https://goo.gl/9qMj9u).
Het is een miniatuurfoto uit de collectie van de NVBS. Leden van de NVBS kunnen inloggen en met de beschrijving hun voordeel doen bij het zoeken naar het grotere digitale exemplaar (onder  de digitale collecties en dan  beeldbank voor leden op www.nvbs.com)

Zie ook deze foto: Klik (https://goo.gl/33S9LC) Volgens mij dezelfde overweg.
Beide foto's zijn wel een jaar of dertig later.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Reinout van Rees op 12 februari 2016, 23:16:44
Gewèldig trouwens, dit soort samenwerkings-raadplaat-draadjes! Genieten!

Reinout
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 12 februari 2016, 23:20:37
Als deze is opgelost heb ik nog wel wat meer liggen  ;)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: guest7823 op 12 februari 2016, 23:36:32
Ik vind deze samenwerkingsvariant leuker dan de wijsneusvariant  (y)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Tulpendaal op 12 februari 2016, 23:51:17
Eelco,
bedankt voor dit leuke raadplaatje. Een vraagje heb je misschien meer achtergrond informatie waar deze foto vandaan komt. Waar is hij gedrukt of wie heeft hem genomen cq waar heb je hem vandaan?
Dit kan misschien ook een hinweis geven.

Verder is misschien een idee te kijken naar wat er eigenlijk gevierd worden is, daar 50 jaar gerekend worden is vanaf de eerste rit/verbinding staat misschien deze foto ook met dit in verbinding.

Verder schijnt er op de wand van het huis direct achter de guirlander links nog een figuur of iets dergelijks te zitten.
Gr. Joke
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 12 februari 2016, 23:59:53
Op de grote schoorsteen op de foto is ook een kenmerkend patroontje te herkennen. Er zijn mensen die zich interesseren voor deze vorm van industriele geschiedenis.

Ik heb verder geen enkele andere info dan die ik gegeven heb. Op e achterzijde staat alleen geschreven "Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen 1863 - 1913"

Het rare is dat ik eigenlijk dacht dat dit een inkoppertje zou zijn. Daar zat ik dus even flink naast  ;D
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: guest7823 op 13 februari 2016, 00:14:13
Wat mij opvalt is de wat raar lijkende hoogte van de ramen op de tweede verdieping. BG  en eerste hebben een hoge verdiepinghoogte. Mijn gevoel geeft aan de ramen op de tweede verdieping niet op standaard hoogte zitten.

Verder ben ik er nog niet uit wat ik rechts op de foto achter de feestboog zie staan. Is dat een balkon? Mijn eerste inschatting was een watertank
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2016, 00:21:57
Het kan ook een voormalig NRS-gebouw zijn. De SS heeft immers in 1890 de lijnen van de opgeheven NRS overgenomen. Depot Rotterdam DP wellicht?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: ingenium op 13 februari 2016, 00:38:47
NCS was ook 50 jaar.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2016, 00:41:54
Klopt, maar die maakte pas vanaf 1919 deel uit van de SS. Het NCS jubileum in 1913 werd ook met veel versieringen en opgetuigde stations gevierd, maar ik heb net het NCS jubileumboek (dat ligt hier uiteraard ook  ;D ) doorgebladerd en daar stond niets herkenbaars in.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Jamie op 13 februari 2016, 00:44:05
NCS was ook 50 jaar.

Yep,dat is hier na te lezen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spoorwegjubilea_in_Nederland
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 06:58:38
De maatschappij tot exploitatie van de SS wordt op de poort als jubilaris genoemd. Het gaat ontegenzeggelijk om SS hier. De foto van SS leert mij dat er dus wel een enigszins gelijkend spoorweggebouw heeft bestaan, maar dat het toch enige tijd heeft geduurd voordat iemand er mee op de proppen kwam. Het kan dus wel degelijk een spoorgebouw zijn. Dat niemand hier het herkent, moet ook weer niet in betekenis overschat worden.

Verder heb ik geen ideeën meer. Zijn er niet meer mensen met het boek over locomotiefloodsen en tractieterreinen in huis? Ik ben toch niet de enige? Kunnen zij niet even wat bladeren in dat mooie boek. Het is geen straf, vind ik. Misschien is Dirk in staat de foto eens in Amersfoort in de Bieb van de NVBS onder de aandacht van wat kenners van spoorse historie te brengen?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 13 februari 2016, 07:17:17
Hier zitten ook NVBS-ers genoeg hoor, zelfs op dit vroege uur  ;)

Hoewel de kwaliteit van het licht inderdaad aan een locatie bij zee doet denken, geloof ik niet zo in Den Haag. Met name de schoorsteen blijft mij intrigeren. Het is een vrij karakteristiek exemplaar door zijn lengte en tapse vorm. Volgens www.stif.nl/rookpluimen/Dwarsblik.pdf kwam de gewone schoorsteen niet boven de 20 à 25 meter uit. Hogere schoorstenen vond je vooral bij steenfabrieken, electriciteitscentrales, textiel- en zuivelfabrieken. Bij steenfabrieken denk ik dan aan de regio Reuver, Tegelen etc, bij textiel aan Twente.

Wat zijn trouwens die witte kastjes aan de palen achter de groep? Het lijken wel een soort groot uitgevallen vogelhuisjes. Lopen die sporen wel door?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 07:32:14
Hier zitten ook NVBS-ers genoeg hoor, zelfs op dit vroege uur  ;)

Mooi en verontrustend tegelijk. Dat laatste omdat we ook met NVBS-ers er niet uitkomen.

Hoewel de kwaliteit van het licht inderdaad aan een locatie bij zee doet denken, geloof ik niet zo in Den Haag. Met name de schoorsteen blijft mij intrigeren. Het is een vrij karakteristiek exemplaar door zijn lengte en tapse vorm. Volgens www.stif.nl/rookpluimen/Dwarsblik.pdf kwam de gewone schoorsteen niet boven de 20 à 25 meter uit. Hogere schoorstenen vond je vooral bij steenfabrieken, electriciteitscentrales, textiel- en zuivelfabrieken. Bij steenfabrieken denk ik dan aan de regio Reuver, Tegelen etc, bij textiel aan Twente.

Wat zijn trouwens die witte kastjes aan de palen achter de groep? Het lijken wel een soort groot uitgevallen vogelhuisjes. Lopen die sporen wel door?

Ik heb al aan Enschedé SS gedacht, maar dat afgewezen. Misschien is iemand dat met mij oneens en blijkt hier een delegatie van de Van Heeks SS met een bezoek te hebben vereerd.

Roosendaal (https://www.flickr.com/photos/msvpostb/with/5030706232/) is het ook niet. Even naar beneden scrollen voor de modelbouwfoto's. Ik dacht op een kaartje in het boek oer depots en tractieterreinen een aanknopingspunt gevonden te hebben.

Als de sporen niet doorlopen, dan is die overweg waar de fotograaf op staat curieus.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 07:47:20
Utrecht SS?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Marc tramt op 13 februari 2016, 08:59:40
NCS was ook 50 jaar.
Kwam ik door dit draadje ook achter. Gisteravond de hele avond zitten zoeken op de Ipad en in wat boeken, leerzame en boeiende avond.  ;D  Dank voor de inspiratie Eelco.  (y)

Kwam ook deze (http://www.zwiggelaarauctions.nl/files/a_files/28051.jpg) NCS jubuleu'm foto tegen. Wat me opvalt is dat de feestbogen gewoon over het spoor staan en de foto ook op het overpad is genomen. Blijkbaar waren de treinfrequenties dusdanig dat er genoeg tijd was om dat te doen voor een geposeerde foto. Het zoekplaatje zou dan ook op de hoofdsporen genomen kunnen zijn, hoewel het gebouw eerder een bijgebouw lijkt dan een station.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 09:45:07
De vertrekstaat van Nijkerk in 1911 (http://www.stationsweb.nl/dienstregeling.asp?station=278&dienstregeling=1)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 13 februari 2016, 10:13:34
Even voortbordurend op die hoofdsporen: Ik bedenk me nu pas dat het raar is dat er zo'n tribune is gemaakt, terwijl er een prachtige houten rijvloer op de overweg ligt, luttele meters voor de tribune. Waarom niet daarop die stellage gebouwd? Antwoord: omdat de fotograaf niet verder naar achteren kon. Vandaar mogelijk ook de afgesneden figuren aan de linker kant en het niet helemaal op de plaat komen van de ereboog. Mogelijk ligt achter de fotograaf een vaart o.i.d..

Als je dan verder denkt en je ziet zo'n groot gezelschap, niet in hun dagelijkse werkkloffie, dan is dit een speciale gelegenheid. Niet bij elk SS-station zal zo'n groepsfoto zijn gemaakt, maar Breda - Tilburg was wel de eerste lijn die de SS in exploitatie nam. Zou het dan niet logisch zijn dat dat de speciale gelegenheid was voor de groepsfoto? Kijkend in het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland vind je een oude locloods van de AR vlakbij de rivier de Mark, nog daarvan gescheiden door een weg. Dit is precies het punt waar de oude AR-lijn ophield en de SS-lijn begon. De schoorsteen op de achtergrond zou dan van de suikerfabriek kunnen zijn die zich ten westen van de Mark bevindt (of is het inmiddels bevond?).

Eén probleempje bij deze theorie: de bedoelde AR-loods staan nog wel op de tekening van 1863, maar niet meer op die van 1885. Mogelijk omdat die inmiddels van functie veranderd was (bergplaats/kantoor/woonhuis)? En waar loopt die weg onder die ereboog dan naar toe? Naar de suikerfabriek?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 13 februari 2016, 10:54:31
Nog een mogelijkheid (dankzij deplher.nl, echt een aanrader): de ingang van de machinewerkplaats in Utrecht. De beschrijving klopt heel aardig:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_02_13_10_44_49_Delpher_Kranten___Het_Centrum_26_09_1913.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_02_13_10_44_49_Delpher_Kranten___Het_Centrum_26_09_1913.jpg)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2016, 11:04:44
Elektrisch licht nog als bijzonderheid  :)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 11:06:50
De locatie bij Breda die je vermoedt was in 1863 het emplacement van GCB (https://nl.wikipedia.org/wiki/Grand_Central_Belge). Ik weet het niet.
Maar die tekst over dat feest bij de machinewerkplaats is heel veel belovend. Op naar Utrecht!
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Edde op 13 februari 2016, 11:17:20
Bij het station van Roosendaal stond in die tijd een elektriciteitscentrale
met een hoge schoorsteen die er op lijkt.
Gevonden in het boek Roosendaal van Marius Broos.uitg.Uquilair.blz87.

Juist..
 Ik heb wat gegoogeld op Roosendaal staatsspoor en daar kwam een foto te voorschijn,volgens de tekst,
van een groep Belgische vluchtelingen voor de Koninginnenloods van de SS in Utrecht.
Derde rij van boven in het midden als je googelt !!
edit:jullie hadden ook al in die richting wat gevonden (y)
gr Ed
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2016, 11:21:31
Dan dus misschien toch Utrecht, ik heb nog nooit van de koninginneloods gehoord...
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Edde op 13 februari 2016, 11:24:03
Ik ook niet,maar heb je de foto gezien?

gr Ed
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 11:26:31
Bingo! (http://www.thuisinbrabant.nl/object/bhic/bhic_col1_dat7613) Edde, gefeliciteerd!
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 13 februari 2016, 11:27:34
Hebbes!!!!!  (y)

De dubbele sporen, de overweg, de 'portiersloge', de ramen, de tussenverdieping. Het klopt!

@ Eelco: NEXT!
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Edde op 13 februari 2016, 11:30:41
Bedankt voor de link MR ik weet toch niet hoe dat moet..... :P

Ik zou zeggen Eelco,kom maar op met de volgende ;D

Edit:Moeten we maar aannemen dat het onderschrift klopt 8)
Dit is inderdaad leuker dan Raadplaatje ;D

gr Ed.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2016, 11:32:57
Ik ben aardig overtuigd. Dat wordt de komende dagen zoeken naar meer info om het gebouw. Maar weer een fraaie prestatie  (y)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Marc tramt op 13 februari 2016, 11:34:01
 (y)
 Ben overigens wel benieuwd naar de functie van het gebouw en de verdere situatie ter plaatse.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Edde op 13 februari 2016, 11:34:57
Voor elke nieuwe foto een nieuw draadje ben ik wel voorstander van,
wel zo overzichtelijk!!

gr Ed.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Edde op 13 februari 2016, 11:36:00
(y)
 Ben overigens wel benieuwd naar de functie van het gebouw en de verdere situatie ter plaatse.

Is gewoon een oude fabriek joh!! 8) ;D

gr Ed.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 13 februari 2016, 11:45:10
Ik ben aardig overtuigd. Dat wordt de komende dagen zoeken naar meer info om het gebouw. Maar weer een fraaie prestatie  (y)

Hmm, ik twijfel toch weer: waar is de schoorsteen op de vluchtelingenfoto? Klopt het bijschrijft wel? Het spreekt van vluchtelingen IN de loods, terwijl we geen loods zien. Bovendien kan ik het weer niet plaatsen op de emplacementstekeningen in het eerder genoemde boek. Is hier geen sprake van een dienstgebouw dat op meerdere plekken voorkomt?

Of zeur ik nou?  :-[
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2016, 11:47:33
Kritisch beschouwen is altijd goed  ;) Daarom ga ik ook op zoek naar meer beelden die met Utrecht en de gebouwen van de SS te maken hebben.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: prutser op 13 februari 2016, 11:54:34
Succes, ik heb al die tijd al lopen zoeken maar met bar weinig resultaat.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 11:56:37
Koninginneloods, Belgische vluchtelingen op het terrein van Utrecht SS in 1914 klopt in ieder geval wel: Klik (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/kranten/un/1964/1009) op blz. 7 van de Utrechts Nieuwsblad (een bericht van 50 jaar later).
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2016, 12:02:39
Succes, ik heb al die tijd al lopen zoeken maar met bar weinig resultaat.

Misschien nog wat nieuws in het te verschijnen boek over de Staatsspoorwegen.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Edde op 13 februari 2016, 12:05:48
Moeten we daar dan op wachten  :o ;D

gr Ed.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 12:08:35
Ik ben eigenlijk wel overtuigd. Waar die schoorsteen is gebleven? Inderdaad, een goede vraag. Toch lijkt de koninginneloods en de werkplaatsen, ook met de beschrijving uit de krant van het feest te goed overeen te stemmen. Werkplaats en loodsen lijken al zeer lang verdwenen te zijn. Mogelijk was de afbraak al bezig in 1913 en gebruikte men de lege loodsen voor het feest, in 1914 om de massale toestroom van vluchtelingen op te vangen. De schoorsteen was inmiddels al verwijderd. De loods lijkt ook vrijwel vergeten te zijn.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 12:12:10
Misschien nog wat nieuws in het te verschijnen boek over de Staatsspoorwegen.
Welk te verschijnen boek?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Edde op 13 februari 2016, 12:13:31
Hmm, ik twijfel toch weer: waar is de schoorsteen op de vluchtelingenfoto? Klopt het bijschrijft wel? Het spreekt van vluchtelingen IN de loods, terwijl we geen loods zien. Bovendien kan ik het weer niet plaatsen op de emplacementstekeningen in het eerder genoemde boek. Is hier geen sprake van een dienstgebouw dat op meerdere plekken voorkomt?

Of zeur ik nou?  :-[
De schoorsteen staat schuin achter het gebouw,de foto van de vluchtelingen is recht genomen,daarom staat de schoorsteen niet in beeld.
En zie ook de donkere pui(?) rechtsonder van het gebouw.
Ik wil niet heel erg opscheppen,maar ik weet wel zeker dat dit de locatie is. ;D


gr Ed.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2016, 12:14:23
Welk te verschijnen boek?

Er zijn boeken over de NBDS en HSM verschenen, een boek over de SS staat ook op stapel. Hopelijk wordt de serie tzt dan ook gecompleteerd met boeken over de NCS en NRS. Al zal dat laatste wel redelijk dun worden...

Eelco
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 12:19:35
Uitgegeven door Uquilair?
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: ingenium op 13 februari 2016, 14:32:57
http://oud-utrecht.nl/component/attachments/download/45 (http://oud-utrecht.nl/component/attachments/download/45) je download een brochure in pdf formaat.

Pagina 4 links op de foto dat pand met uitbouw moet het zijn, met het spoor. Helaas de achtergevel zichtbaar.

Ook op deze tekening de voorgevel niet zichtbaar.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/archiefbank/maisi_proxy.aspx?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=185&micode=959&minr=36748026&milang=nl%20&misort=last_mod%7Cdesc&mizk_alle=utrecht&miview=viewer2 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/archiefbank/maisi_proxy.aspx?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=185&micode=959&minr=36748026&milang=nl%20&misort=last_mod%7Cdesc&mizk_alle=utrecht&miview=viewer2)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: MR op 13 februari 2016, 14:39:56
Toch versterkt in mij dat de overtuiging dat de plek van de foto gevonden is. Inclusief luchtfoto en bouwtekening van het bewuste pand.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Edsko Hekman op 13 februari 2016, 14:41:58
Helemaal eens dat dit toch wel de juiste plek moet zijn. Toch leuk dat Eelco onbedoeld raadplaatje 2.0 heeft bedacht.  ;D
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2016, 14:43:05
Ik ben inderdaad overtuigd. Als je het gebouw op de luchtfoto op pagina vier ziet, zie je zelfs het balkon waar eerder over gesproken werd. De schoorsteen klopt ook.  (y)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: ingenium op 13 februari 2016, 14:46:46
Gaaf he! (y)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 13 februari 2016, 14:51:33
Ik ben inderdaad overtuigd. Als je het gebouw op de luchtfoto op pagina vier ziet, zie je zelfs het balkon waar eerder over gesproken werd. De schoorsteen klopt ook.  (y)

En de portiersloge waar ik een tijdje terug al op speculeerde  8)! Het was dus inderdaad de toegang tot een terrein. De schoorsteen van de luchtfoto heeft me overtuigd. Maar dan klopt de beschrijving uit de krant niet, want daar hadden ze het over de Spoorstraat en die ligt veel oostelijker (bij wat nu CS is). Ik zocht dus in de verkeerde hoek. Of is dit een tegenwoordig een andere Spoorstraat?

En nu ben ik helemaal overtuigd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_02_13_14_55_57_50_jaar_Staatsspoorwegen_maar_waar_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_02_13_14_55_57_50_jaar_Staatsspoorwegen_maar_waar_2.jpg)

Mooi werk mannen! (y)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Albert.H0 op 13 februari 2016, 15:02:41
Ik kan mij goed voorstellen dat bij een herinrichting van het werkplaatsterrein de originele Spoorstraat zoals genoemd in de krant verdwenen is. En dat men later een andere straat opnieuw die naam gegeven heeft. Die huidige lijkt in Hoog Catherijne en dus van een recenter datum.
Dus dat die krant het fout gehad zou hebben ben ik niet van overtuigd.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Dpc Fo op 13 februari 2016, 15:05:28
Ik zeg ook niet dat de krant het fout had, ik stond zelf eerder op het verkeerde been. Journalisten vergissen zich immers nooit, toch Eelco?  8)
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: dwem op 13 februari 2016, 15:11:55
Sorry, dit bericht schreef ik re vroeg, dus verwarrende tekst verwijderd

Dirk
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: roadster36 op 13 februari 2016, 15:31:10
Heel erg leuk dit Eelco (y)
De volgende graag  ;D
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: Thom op 02 maart 2016, 01:21:42
Een klein schopje ondanks dat het al opgelost is hier,

Per stom toeval zat ik in een archief te bladeren, kom je ineens een tekening van een gebouw tegen en denk je plots "Hey dat herken ik :)"

(https://farm2.staticflickr.com/1462/25127845010_ac04ed46a4_q.jpg) (https://flic.kr/p/EhsLT5) (https://flic.kr/p/EhsLT5)

Wel grappig is dat deze tekening van een ander tijdperk is dan de gelinkte HUA tekening hier eerder. Helaas is er op de HUA tekening geen datum te vinden maar wel een stempel "Gesloopt" wat zou betekenen dat het een laatste tekening van het gebouw zal zijn.
Titel: Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
Bericht door: guest7823 op 02 maart 2016, 08:01:44
Hmmm, ook wel leuk om mijn vermoeden mbt de iets wat uit verhouding zijnde zolderverdiepinghoogte bevestigd te zien ;)