Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:34:23
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:29:20
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 19:27:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 19:21:02
Kato 2026
door
Gino
Vandaag
om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:50:20
Digitale kraan Roco 46801
door
ceuleer
Vandaag
om 18:43:22
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Minder wissels
door
Huup
Vandaag
om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
LIMA IRM Cardanassen
door
henk
Vandaag
om 12:49:33
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:36:44
Overstap naar HTM
door
bernhard67
Vandaag
om 09:09:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
NS8714
(Moderator:
Eelco Storm
) |
50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar? (gelezen 33126 keer)
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1515
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #60 Gepost op:
12 February 2016, 15:35:48 »
Als het een fabriek of werkplaats is dan kijken we waarschijnlijk naar de portierswoning, gezien de gordijnen voor de ramen en het meiske dat ons meer dan 100 jaar later zo olijk aankijkt. Mogelijk is het dan de dochter van de portier.
Wat zien we verder? De ereboog heeft slechts aan de aan ons gerichte zijde de aanduiding "hulde aan de Staatsspoorwegen", wat naar mijn idee er op duidt dat hij inderdaad over een ingang heen gebouwd is, waarschijnlijk over de toegangsweg naar de fabriek/wpl op de achtergrond. Ook het jaartal 1913 aan de mast richt zich alleen naar onze zijde. Een doorgaande openbare weg wordt daarmee onwaarschijnlijk. Achter de meest rechtse heren zien we ook een donker kozijn, wat wellicht de portiersloge is. Verderop een lantaarn, die de toegangsweg verlicht.
De foto is midden op de dag genomen; de schaduwen zijn kort. Toch kun je zien dat de fotograaf zuidelijk/zuidwestelijk van de groep staat. Daarom ook is de ene muur gestuct; het is de (vochtige) zuidwestkant. Twee sporen op de voorgrond geven parallel aan de toegangsweg toegang tot de fabriek/wpl, of lopen daar kort voor langs.
Welke werkplaatsen had de SS in 1913? Bekend zijn natuurlijk Zwolle en Tilburg, maar ook Blerick en Maastricht en Onnen moeten we niet vergeten. Ik heb nog gedacht aan een leverancier als de Nederlandsche Fariek en zelfs Backer & Rueb, maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk. Wat Dirk zegt over een Mijnstreek-emplacement (Heerlen?) lijkt me dan meer voor de hand te liggen.
«
Laatst bewerkt op: 12 February 2016, 15:44:45 door Dpc Fo
»
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1515
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #61 Gepost op:
12 February 2016, 16:05:06 »
Nog iets: het is niet alleen een plank die over de rails gelegd is, het is een hele tribune. De achterste rijen personen steken boven de voorste rijen uit. Dat maakt een station weer onwaarschijnlijker. Maar welk fabrieks/werkplaatsterrein werd met twee (of meer!) sporen ontsloten?
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
MR
Offline
Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #62 Gepost op:
12 February 2016, 16:19:03 »
Is het gebouw niet te groot voor een portierswoning?
Gelogd
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1515
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #63 Gepost op:
12 February 2016, 16:45:16 »
Niet als het een gecombineerd woon/werkgebouw is. Je ziet rechts dat er een trap naar boven loopt. Mogelijk is het woongedeelte boven en het portiersgedeelte beneden. Als je de foto vergroot dan zie je achter het houten hek rechts nog een houten hek, dat waarschijnlijk de privé-tuin van de toegangsweg scheidt.
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
Spider
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #64 Gepost op:
12 February 2016, 19:04:29 »
Ik heb even gegoogled op de datum 26 september 1913 en vond onderstaand bericht uit het Leidsch Dagblad.
Niet verkeerd om je personeel een gratificatie ter grootte van een maandsalaris toe te kennen als je bedrjf 50 jaar bestaat.
Het bedrijf waar ik werk is in 1891 opgericht (google maar even
), dus dit jaar vieren wij het 125-jarig bestaan.
Of wij dan ook een dergelijke gratificatie krijgen waag ik te betwijfelen, evenals het feit dat het personeel "hulde" zal gaan brengen
Gr. Spider
«
Laatst bewerkt op: 13 February 2016, 03:01:40 door Spider
»
Gelogd
m.vr.gr.
Spider
Aliquis in omnibus, nullus in singulus
MR
Offline
Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #65 Gepost op:
12 February 2016, 19:47:57 »
Een lang dienstverband gold toen nog als iets aanbevelenswaardigs. De Dienst Tractie en Materieel wordt met name genoemd. Dat is de richting waarin we zoeken.
Ik heb het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen maar eens wat doorgebladerd. De enige locatie die enig perpectief bleef houden als kanshebber, zij het niet zonder heel veel twijfel trof ik aan op blz. 195, middelste kaart van Haag (Den) SS omstreeks 1917, helemaal rechtsonder bij de overweg in de Schenkweg bij de kruising met de Brinkhorstweg. Om eerlijk te zijn, ik denk zelf van niet, maar niemand heeft een betere locatie aangedragen tot nu toe.
«
Laatst bewerkt op: 12 February 2016, 19:57:09 door MR
»
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Moderator
Offline
Berichten: 11665
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #66 Gepost op:
12 February 2016, 19:51:57 »
Ik had idd ook al bij Den Haag SS gezocht, maar ik kon weinig foto's vinden van de dienstgebouwen en het depot...
Gelogd
MR
Offline
Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #67 Gepost op:
12 February 2016, 21:22:53 »
Behalve
deze
dan die uit het boek "Terugblik op vijftig jaren spoorweggebeuren in Nederland" schijnt te komen. Maar deze is van de andere kant van het terrein genomen en doet verder mijn twijfel alleen maar groeien.
«
Laatst bewerkt op: 12 February 2016, 21:25:51 door MR
»
Gelogd
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8606
Nooit uitgeklust....
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #68 Gepost op:
12 February 2016, 21:30:38 »
Ik heb de foto nog in stukken geknipt, maar helaas. Ik had het gebouw en de ereboog eruit gehaald en ben daar nog mee gaan zoeken, maar dat leverde niks op.
Gelogd
Grasland
Gérard Drost
Offline
Berichten: 431
Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #69 Gepost op:
12 February 2016, 22:11:13 »
Een tijdje geleden heb ik deze foto via Google images gevonden van Den Haag SS:
Ook hier is een feestje aan de gang.
Of dit het zelfde gebouw is als op de foto in het begin van dit draadje, weet ik niet. Wel zie ik grote overeenkomsten.
Mogelijk is het van de andere zijde gefotografeerd.
De lezers van dit forum die ter plaatse beter bekend zijn dan ik kunnen waarschijnlijk hier meer over vertellen.
Grz,
Gérard Drost
Gelogd
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits
Simplex
Offline
Berichten: 7285
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #70 Gepost op:
12 February 2016, 22:13:32 »
Citaat van: NS8714 op 05 February 2016, 21:59:22
Om te vergelijken, even geciteerd.
Gelogd
Mvh Steef
Eelco Storm
Pauze
Moderator
Offline
Berichten: 11665
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #71 Gepost op:
12 February 2016, 22:15:23 »
Intrigerend, zeker. Alleen de inkepingen in het metselwerk bij de dakrand verschillen. En de rails die op mijn foto te zien zijn, zijn niet logisch in te passen in de foto die je nu toont.
Ik zou meer opnames van dit gebouw willen zien...
Gelogd
WilcoV
Offline
Berichten: 254
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #72 Gepost op:
12 February 2016, 22:26:51 »
Is niet hetzelfde gebouw, naar alle waarschijnlijkheid wel van dezelfde architect aangezien het lange tijd, en ook bij de Staatsspoorwegen, de gewoonte was met een huisarchitect te werken.
Gelogd
Gérard Drost
Offline
Berichten: 431
Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #73 Gepost op:
12 February 2016, 22:28:54 »
Nog 2 foto's gevonden:
Het gebouw en de draaischijf nu zonder versieringen maar met materieel
Het gebouw vanaf een andere zijde gezien, rechts van het midden.
Voor mij is het moeilijk in te schatten of dit de locatie is van de feestelijke groepsfoto.
Grz,
Gérard Drost
Gelogd
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits
Eelco Storm
Pauze
Moderator
Offline
Berichten: 11665
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
«
Reactie #74 Gepost op:
12 February 2016, 22:34:11 »
Schitterende foto van die half gesloopte NS 3500(II)
Maar ik zie te weinig overeenkomsten.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
NS8714
(Moderator:
Eelco Storm
) |
50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?