Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 00:09:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 September 2025, 21:16:58
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
04 September 2025, 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?  (gelezen 33070 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #60 Gepost op: 12 February 2016, 15:35:48 »
Als het een fabriek of werkplaats is dan kijken we waarschijnlijk naar de portierswoning, gezien de gordijnen voor de ramen en het meiske dat ons meer dan 100 jaar later zo olijk aankijkt. Mogelijk is het dan de dochter van de portier.

Wat zien we verder? De ereboog heeft slechts aan de aan ons gerichte zijde de aanduiding "hulde aan de Staatsspoorwegen", wat naar mijn idee er op duidt dat hij inderdaad over een ingang heen gebouwd is, waarschijnlijk over de toegangsweg naar de fabriek/wpl op de achtergrond. Ook het jaartal 1913 aan de mast richt zich alleen naar onze zijde. Een doorgaande openbare weg wordt daarmee onwaarschijnlijk. Achter de meest rechtse heren zien we ook een donker kozijn, wat wellicht de portiersloge is. Verderop een lantaarn, die de toegangsweg verlicht.

De foto is midden op de dag genomen; de schaduwen zijn kort. Toch kun je zien dat de fotograaf zuidelijk/zuidwestelijk van de groep staat. Daarom ook is de ene muur gestuct; het is de (vochtige) zuidwestkant. Twee sporen op de voorgrond geven parallel aan de toegangsweg toegang tot de fabriek/wpl, of lopen daar kort voor langs.

Welke werkplaatsen had de SS in 1913? Bekend zijn natuurlijk Zwolle en Tilburg, maar ook Blerick en Maastricht en Onnen moeten we niet vergeten. Ik heb nog gedacht aan een leverancier als de Nederlandsche Fariek en zelfs Backer & Rueb, maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk. Wat Dirk zegt over een Mijnstreek-emplacement (Heerlen?) lijkt me dan meer voor de hand te liggen.

« Laatst bewerkt op: 12 February 2016, 15:44:45 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #61 Gepost op: 12 February 2016, 16:05:06 »
Nog iets: het is niet alleen een plank die over de rails gelegd is, het is een hele tribune. De achterste rijen personen steken boven de voorste rijen uit. Dat maakt een station weer onwaarschijnlijker. Maar welk fabrieks/werkplaatsterrein werd met twee (of meer!) sporen ontsloten?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #62 Gepost op: 12 February 2016, 16:19:03 »
Is het gebouw niet te groot voor een portierswoning?

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #63 Gepost op: 12 February 2016, 16:45:16 »
Niet als het een gecombineerd woon/werkgebouw is. Je ziet rechts dat er een trap naar boven loopt. Mogelijk is het woongedeelte boven en het portiersgedeelte beneden. Als je de foto vergroot dan zie je achter het houten hek rechts nog een houten hek, dat waarschijnlijk de privé-tuin van de toegangsweg scheidt.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Spider

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #64 Gepost op: 12 February 2016, 19:04:29 »
Ik heb even gegoogled op de datum 26 september 1913 en vond onderstaand bericht uit het Leidsch Dagblad.
Niet verkeerd om je personeel een gratificatie ter grootte van een maandsalaris toe te kennen als je bedrjf 50 jaar bestaat.
Het bedrijf waar ik werk is in 1891 opgericht (google maar even  ;)), dus dit jaar vieren wij het 125-jarig bestaan.
Of wij dan ook een dergelijke gratificatie krijgen waag ik te betwijfelen, evenals het feit dat het personeel "hulde" zal gaan brengen  :D

Gr. Spider


« Laatst bewerkt op: 13 February 2016, 03:01:40 door Spider »
m.vr.gr.
Spider

Aliquis in omnibus, nullus in singulus

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #65 Gepost op: 12 February 2016, 19:47:57 »
Een lang dienstverband gold toen nog als iets aanbevelenswaardigs. De Dienst Tractie en Materieel wordt met name genoemd. Dat is de richting waarin we zoeken.
Ik heb het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen maar eens wat doorgebladerd. De enige locatie die enig perpectief bleef houden als kanshebber, zij het niet zonder heel veel twijfel trof ik aan op blz. 195, middelste kaart van Haag (Den) SS omstreeks 1917, helemaal rechtsonder bij de overweg in de Schenkweg bij de kruising met de Brinkhorstweg. Om eerlijk te zijn, ik denk zelf van niet, maar niemand heeft een betere locatie aangedragen tot nu toe.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2016, 19:57:09 door MR »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #66 Gepost op: 12 February 2016, 19:51:57 »
Ik had idd ook al bij Den Haag SS gezocht, maar ik kon weinig foto's vinden van de dienstgebouwen en het depot...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #67 Gepost op: 12 February 2016, 21:22:53 »
Behalve deze dan die uit het boek "Terugblik op vijftig jaren spoorweggebeuren in Nederland" schijnt te komen. Maar deze is van de andere kant van het terrein genomen en doet verder mijn twijfel alleen maar groeien.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2016, 21:25:51 door MR »

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #68 Gepost op: 12 February 2016, 21:30:38 »
Ik heb de foto nog in stukken geknipt, maar helaas. Ik had het gebouw en de ereboog eruit gehaald en ben daar nog mee gaan zoeken, maar dat leverde niks op. :(

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #69 Gepost op: 12 February 2016, 22:11:13 »
Een tijdje geleden heb ik deze foto via Google images gevonden van Den Haag SS:


Ook hier is een feestje aan de gang.
Of dit het zelfde gebouw is als op de foto in het begin van dit draadje, weet ik niet. Wel zie ik grote overeenkomsten.
Mogelijk is het van de andere zijde gefotografeerd.
De lezers van dit forum die ter plaatse beter bekend zijn dan ik kunnen waarschijnlijk hier meer over vertellen.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7285
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #70 Gepost op: 12 February 2016, 22:13:32 »


Om te vergelijken, even geciteerd.
Mvh Steef

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #71 Gepost op: 12 February 2016, 22:15:23 »
Intrigerend, zeker. Alleen de inkepingen in het metselwerk bij de dakrand verschillen. En de rails die op mijn foto te zien zijn, zijn niet logisch in te passen in de foto die je nu toont.

Ik zou meer opnames van dit gebouw willen zien...  :)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #72 Gepost op: 12 February 2016, 22:26:51 »
Is niet hetzelfde gebouw, naar alle waarschijnlijkheid wel van dezelfde architect aangezien het lange tijd, en ook bij de Staatsspoorwegen, de gewoonte was met een huisarchitect te werken.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #73 Gepost op: 12 February 2016, 22:28:54 »
Nog 2 foto's gevonden:

Het gebouw en de draaischijf nu zonder versieringen maar met materieel


Het gebouw vanaf een andere zijde gezien, rechts van het midden.

Voor mij is het moeilijk in te schatten of dit de locatie is van de feestelijke groepsfoto.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #74 Gepost op: 12 February 2016, 22:34:11 »
Schitterende foto van die half gesloopte NS 3500(II)  (y)

Maar ik zie te weinig overeenkomsten.