Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 183186 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #480 Gepost op: 27 juni 2010, 02:07:51 »
Dat ziet er inderdaad goed uit! Hoe heeft men dat gemaakt? Lijkt mij te klein voor een CNC freesbankje, alhoewel het grote oppervlakte daar wel aan doet denken.

@ Frits (pagina 31) Dat beloofd zeker wat voor de toekomst, zoals na jou gezegd, het maken staat slechts in de kinderschoenen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #481 Gepost op: 27 juni 2010, 02:35:56 »
Dat is nou Stereo lithografie. http://www.finelineprototyping.com/
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #482 Gepost op: 27 juni 2010, 06:20:33 »
Yep Stereolythografie...

De techniek was al bekend. Ook het schaaktorentje met wenteltrap dat ik op Rail 2009 heb laten zien was van dit materiaal. Frits heeft op basis van deze techniek al een proto laten maken van zijn wadloper.
Zie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6826.msg288409.html#msg288409

Ook Shapeways gaat het binnenkort leveren. Maar... wel erg duur.

Nu liet ik ook de afgietsels zien die met de stereo-proto's gemaakt waren in titanium. Dat was eigenlijk het summum.

Als we dat afgieten nu eens op de een of andere manier zelf zouden kunnen, en niet in een duur TNO laboratorium, dan zouden we ergens komen.

Het gietsel hoeft dan niet meteen titanium te zijn, maar witmetaal oid zou toch mooi zijn. En voor heel veel toepassingen zou het aloude tin al voldoen.

Die route vinden is me echter nog niet gelukt. Maar we zijn hier met velen, dus wie weet?

Misschien dat het finescale 3D printen/ Rapid Manufacturing dan betaalbaar wordt.

Grzz,

Hans

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #483 Gepost op: 30 juni 2010, 23:39:31 »
Een model tekenen is 1 ding, maar wie dan denkt dat hij klaar is komt volgens mij bedrogen uit. Want na het 3d printen moet het model nog gespoten worden en worden voorzien van decals. Het spuiten is voor de meeste waarschijnlijk geen probleem, genoeg die dit kunnen of voor je willen doen. Schaarser zijn echter de mensen met een decalprinter. Dus nu is mijn vraag: Hoe komen jullie aan de decals voor jullie model?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #484 Gepost op: 30 juni 2010, 23:51:38 »
Printen...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #485 Gepost op: 01 juli 2010, 08:01:30 »
Dus nu is mijn vraag: Hoe komen jullie aan de decals voor jullie model?

@Laurent,

Het maken en aanbrengen van decals is niet alleen een probleem voor de 3D printmodellen, maar ook voor de zelfbouwmodellen uit bijv. messingplaat. Als je een standaard bouwpakket koopt zullen de decals doorgaans wel bijgeleverd worden, maar anders... moet je inderdaad op zoek.

Nu is het voor tekenen/ontwerpen van decals zo, dat je dat in principe ook zelf kunt. Zeker voor de alhier bekende 3D ontwerpers zoals Michell. Maar het daarna printen is wat lastiger, omdat er nog maar weinig geschikte print-apparaten zijn.
Met name het printen van witte teksten schijnt de bottleneck te zijn.
Overigens schijnt er mogelijk weer wat beweging te komen in deze niche-markt.

Binnen de Stichting BNLS is al eens geopperd om een printservice voor decals in te richten.
De vraag is natuurlijk wel of eea haalbaar is, en of daar ook daadwerkelijk belangstelling voor is.

Grzz,

Hans   

Kas

  • N-Spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Michorius Modellbau
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #486 Gepost op: 01 juli 2010, 10:18:15 »
Hoi Laurent,

ik zou zeggen, kijk eens in de encyclopedie  ;) : http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E11.08_-_Decals

Het zelf maken van Decals is echt helemaal niet moeilijk en zeker niet duur. Voor het printen van witte teksten zullen de meesten van ons de printopdracht moeten uitbesteden, maar er zijn ook een aantal zeer competente online decalprintservices die je opdracht graag aannemen.
Voor het printen van wit moeten de bestanden wel als vektorbestand (lijnentekening) aangeleverd worden. Dit is misschien iets waar velen ook nog geen ervaring mee hebben, maar het is alles behalve moeilijk om te leren. In de encyclopedie staat ook een kleine inleiding in de omgang met zo'n programma.

Groet,
Kas

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #487 Gepost op: 01 juli 2010, 10:23:12 »
@Kas,

Kun je ons een overzichtje sturen van deze printservices.
Lijkt me wel leuk om dat lijstke toe te voegen aan de ency.

Grzz,

Hans

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #488 Gepost op: 01 juli 2010, 10:31:28 »
Een andere optie is om samenwerking aan te gaan met iemand als Kleinspoor. Die maken immers ook decals (afwrijfdecals nog wel) of laten ze maken. Diezelfde weg zou iemand anders ook kunnen nemen.

De minimale afname zal wel een paar honderd zijn, maar dat zou niet onoverkomelijk hoeven te zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Kas

  • N-Spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Michorius Modellbau
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #489 Gepost op: 01 juli 2010, 10:32:52 »
Lees, lees, lees.... ojee, dat ben ik helemaal vergeten om in de ency toe te voegen  :-[

Hier alsnog het lijstje, het zou mooi zijn, als dat nog in de ency kan worden opgenomen:

Decalprint.de ( http://decalprint.de/ )
Verstuurd ook voor weinig geld naar Nederland, zeer goede kwaliteit en lage prijzen.

Druckeronkel ( http://www.druckeronkel.de/ )
Goede kwaliteit, maar een beetje een ingewikkeld prijssysteem.

Andreas Nothaft ( http://www.andreas-nothaft.de/ )
Nog nooit zelf besteld, maar in ieder geval een erg vriendelijke man. Van anderen heb ik gehoord, dat zijn decals van goede kwaliteit zijn. Eventueel tekent hij de decals ook (tegen betaling).

Groeten,
Kas

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #490 Gepost op: 01 juli 2010, 11:51:44 »
Hoi Kas,

Het staat er tussen :) Ingevoegd op de encyclopedie bij 11.08 - Decals

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #491 Gepost op: 01 juli 2010, 15:59:44 »
ligt er maar net aan hoe kritisch je bent op het eindresultaat  ;)

Marty,
Zoals al een tijdje geleden besproken, ligt het voordeel van RP technieken nog steeds bij een combinatie van materialen en technieken. Denk dat het onderstaande wel een mooi voorbeeld is:



Schaal 1:24 ... geprint bij www.printapart.com (onderdeel van het eerder genoemde Fineline). Gedeeltelijke geschuurd, enkele messing draad details toegevoegd, gespoten en met de harlak methode en poeders is de de boel geweathered.



Op deze manier was het mogelijk om voor het diorama een aantal interessante details te maken.

Zelf ben ik errug rustig aan de slag met iets in HOn30 ... een Australisch suikerriet baantje ...
Eerste project is de ontwikkeling van de "wholestick cane trucks". Het geprinte deel klikt zonder lijm op een Roco H0e onderstel. Knouckle couplers zijn van Bachmann (schaal N) en schuiven zo in de uitsparingen:



Staanders van styreen toegevoegd en van grjize grondverf voorzien:



Beige wash erover en gedrubrushed met gebroken wit - onderstel "engine grey" gespoten en met poeders verroest:



Als laatste nog een een ketting geweathered en vastgemaakt.
Nu nog zo'n 40 stuks te gaan ... met deze techniek iets eenvoudiger te doen dan met het plakken van styreen strips  ;D

Daarnaast begonnen aan een 13 ton Shay in HOn30, gebaseerd op een schaal N Shay van Atlas.
Zal nog wel wat tijd in gaan zitten ... maar hierbij alvast een paar plaatjes:





Met de 3D-print technieken is het goed mogelijk om onderdelen op bestaande modellen te laten aansluiten.

Natuurlijk moeten de prints wel een hoge resolutie hebben. Fineline/Printapart levert het al ... nu nog even wachten todat Shapeways ook zover is.

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2010, 21:38:04 door Spoors »

NS 2413

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #492 Gepost op: 01 juli 2010, 20:18:04 »
Toppie, een smalspoor Shay in H0  (y). Heb zelf er een in On30, maar eigenlijk te kleine zolderkamer om een baan ervoor te maken.
Mooi Amerikaans baantje in HOn30 zou wel kunne. Ben benieuwd naar het vervolg en of je de onderdelen gaat verkopen.

En over dat wagentje, waarom is die niet uit een stuk gemaakt, zodat er allen maar wielen in hoeven. Dan heb je dat ding van Roco niet nodig?

Jon

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #493 Gepost op: 01 juli 2010, 21:20:46 »
Fijn dat decals geen probleem zijn, maar eerst maar eens wat tekenen en laten printen :-X :-*
Nog een vraag, een wagontype (treinsoort eigenlijk) waar ik erg van gecharmeerd ben is de Talns 971 (die tegenwoordig in de kalktrein meehobbelen. Echter, de aanduidingen hierop zijn gemaakt uit een geperforeerde plaat (omdat de kalk zo kleeft worden de opschriften anders onleesbaar). Nu zou dit verkregen kunnen worden door te etsen, was iets waar ik met Romar na overleg uitkwam. Hebben we daar ook opties voor? (y)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #494 Gepost op: 01 juli 2010, 21:44:46 »
Hoi Jon,
ik ben de onderdelen voor de HOn30 Shay niet voor de verkoop aan het maken, maar puur voor m'n eigen plezier.
Verder ben ik aan het kijken of ik inderdaad de cane truck met een geïntegreerd chassis kan ontwerpen. Parkside Dundas hebben "potten" voor losse asjes en ook asjes met spaakwielen voor HOn30 (eigenlijk 009 neem ik aan ... ). Ga er weer mee aan de slag als het niet te warm is om een paar uur achter de PC te zitten tekenen ...  8)

Groet,

Jeroen