Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
19 Toen door defender
Vandaag om 18:12:54
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 183175 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #345 Gepost op: 14 februari 2009, 23:51:18 »
Helaas Mitchell,

Shapeways volgt wel de trends in de markt, maar niet zo snel dat ze alle in laboratoria uitgevogelde technieken meteen ter beschikking heeft. Daarbij komt dat Shapeways zelf geen machines heeft.
Zij verzamelt immers klantenwensen en zoekt daar passende oplossingen en dito leveranciers bij.

De methode om met 3D printers mallen te maken zal vooralsnog worden toegepast binnen de industrie.
Pas op termijn zal die ook beschikbaar komen voor het "printing-on-demand" concept van Shapeways.

Dat neemt niet weg dat we de (on-)mogelijkheden van 3D printen in relatie tot mallen serieus moeten bekijken. Of het nu mallen uit rubber of spuitguitstukken uit kwartszand zijn.

grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2009, 23:58:26 door Hans van de Burgt »

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #346 Gepost op: 24 februari 2009, 21:50:32 »
Even een tussendoortje in het zoeken naar alternatieven; hebben jullie Michiel's (Neudalhausenstadbahn) idee al gezien om eenvoudig met de printer rijtuigen te maken in schaal N?

Kijk maar eens hier. Volledig andere benadering met andere grenzen aan nauwkeurigheid, maar zeker niet slecht als je tegen geringe inspanning een stammetje bij elkaar wilt printen!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #347 Gepost op: 05 maart 2009, 17:32:43 »
Alle modellen van leden van de Werkgroep 3D/RM in een nieuw portaal bij Shapeways.

Klik op: 3D modellen.

grzz,

Hans

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #348 Gepost op: 05 maart 2009, 17:36:28 »
Hoe log je in of een verkeerde link :-*


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #350 Gepost op: 10 maart 2009, 22:08:51 »
Hier een sfeerbeeld van de stand van de Werkgroep 3D/RM op Rail 2009.

grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #351 Gepost op: 13 maart 2009, 23:10:42 »
De enorme aanloop op onze stand op Rail 2009 was een geweldige ervaring. We hebben enorm veel positieve reactie's gehad op de resultaten van de Werkgroep 3D/RM. Met name het model van de Wadloper van Frits Westers trok geweldig veel aandacht. Te meer omdat de beursbezoekers life de productie van dit model konden aanschouwen door in het venster te kijken van de industriele Dimension 1200 3D printer. Of onze "chef ontwerper" Frits Westers aan het werk konden zien.


foto: Edwin Rappard - Frits Westers (r.) bij zijn CNC-machine

Uiteraard kregen we veel reactie's op de toegepaste printmaterialen.
Vrijwel iedere bezoeker was lovend over de mate van detailering die mogelijk is bij de omzetting van een 3D CAD of -lijntekening naar een geprint object, maar ook werd duidelijk dat het ultieme printmateriaal (helaas) nog niet gevonden is, voor een mooi model.
 
Hier moet wel enige nuancering worden aangebracht. Voor een rijdend model gelden aanzienlijk hogere normen dan voor het vervaardigen van huizen of voor erg kleine onderdelen zoals een kruiwagen.
Zo was er een modelbouwvereniging die maar liefst 150 kruiwagens in 3D wil laten printen!
Voor kleine onderdelen is de Laser Sintering methode ondanks de wat korrelige structuur al heel geschikt. Voor huizen kan men zelfs al uit de voeten met een poederprinter van ZCorps.
(zie hier... even naar beneden scrollen).

De modellen in White Detail (Objet) hebben een goede oppervlaktestructuur, maar deze zijn (helaas) niet bestand tegen temperaturen hoger dan 60 graden. En daarmee absoluut ongeschikt voor rijdend materieel, want het vervormt of krimpt.

Met de huidige proeven lukt het ons (nog) niet om een constante kwaliteit te realiseren.
Van de Wadloper van Frits waren op de stand tamelijk veel modellen beschikbaar. Maar bij kritische controle bleken deze op meerdere plaatsen printfouten te vertonen. Beschadigingen aan de kozijnen of
rare ringen op de kop. De fouten komen echter steeds op andere plaatsen voor...
Kortom, aan alle tot nu toe gebruikte materialen zitten nadelen.

Is alles dan negatief? Welnee... de experimenten leveren weer nieuwe inzichten op.

In discussie met de sponsors van onze stand, is het idee opgekomen, om proeven te gaan nemen met een radicaal andere werkwijze. Deze is gebaseerd op de zogenaamde "verloren wasmethode" die sedert jaar en dag wordt toegepast door juweliers en beeldhouwers.

In een moderne variant wordt wederom uitgegaan van een 3D CAD of - lijntekening die in dit geval als basis dient voor een gietstuk.

Er zijn twee methoden:

Directe methode:
Bij de directe methode wordt een gietvorm direct m.b.v. een 3D CAD of –lijntekening gemaakt. Er is geen moedermodel nodig. De gietvorm wordt dus direct in 3D geprint in een temperatuurbestendig materiaal. Nadeel is dat de gietvorm slechts eenmaal gebruikt kan worden. Voordeel is, dat je deze kunt gebruiken voor het gieten van verschillende materialen: metaal (o.a. zamak) of kunststoffen (o.a. het bekende resin).

Indirecte methode:
Bij de indirecte methode wordt m.b.v. een 3D printer een wasmodel gemaakt. De resolutie kan daarbij erg hoog zijn. Ook is het oppervlak daarbij erg glad.
Het wasmodel wordt gebruikt om een gietvorm te maken in siliconenrubber. Het wasmodel wordt verwijderd. Na de verwijdering is de gietvorm gereed om te gieten.
Met  deze methode kunnen modellen gegoten worden in resin. Omdat de gietvorm meerdere keren gebruikt kan worden, leidt dat tot een relatief goedkope manier om modellen te reproduceren.

Mochten er mensen zijn die (al) ervaring hebben met de "verloren wasmethode" dan horen wij dat graag.

grzz,

Hans

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #352 Gepost op: 17 maart 2009, 00:23:25 »
Momenteel zit ik midden in mijn tentamen weken, dus wat doe ik hier eigenlijk  ;D
Maar deze link wilde ik niemand onthouden.
Het is een techniek die ook op de Beurs van houten te zien is geweest en waar ik zelf nog veel van verwacht.
Veel detail (0.01 mm in niet uitzonderlijk) en vooral ook hele gladde oppervlakten, dus precies wat ik zoek.
Nu alleen nog even wachten op het moment dat het op grotere schaal in Nederland gebruikt kan worden.
Ook vond ik het wel grappig dat ik op deze Duitse producent gewezen ben door mensen uit Australië en Nieuw Zeeland.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3101
    • SpoorObjecten
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #353 Gepost op: 17 maart 2009, 10:18:43 »
Zondag was ik even Prototype this op discovery aan het kijken toen ik zag dat hun iets lieten printen vanaf het bedrijf: http://www.forecast-3d.com/
even een snelle blik op die website gaf aan dat ze behoorlijk wat soorten materialen kunnen leveren!


stukje over het SLA printen:

"blablabla..... Wall thicknesses as fine as .020" can be replicated, although we recommend .040" thickness for best results. blablabla

nu tevreden mark? uit printen die DDM
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2009, 10:21:31 door Mitchell »

Bas, Dordrecht

  • Online Online
  • Berichten: 1125
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #354 Gepost op: 17 maart 2009, 11:00:23 »
Kennen jullie deze al?

http://www.makemymodel.com/catalog/index.php

Groeten uit Zwitserland

Bas

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #355 Gepost op: 17 maart 2009, 23:20:29 »


EnvisionTec heeft twee materialen die geschikt zijn voor het printen van 3D modellen (klik op de foto's hierboven). Het gaat om vloeibare polymeren die met een laser uitgehard worden. Het gaat hier om Stereo Lythografie ofwel SLA 3D printing.

1. EnvisionTEC R05/R11
2. Envisiontec RC25 NanoCure

Van Paul Woods uit New Zealand (De Werkgroep 3D/RM gaat internationaal!) hebben we de volgende gegevens ontvangen:

"The cost was 320 euro per litre. The EnvisionTec machine has a typical working area of 170x130mm. Build rate is approximately 10mm height per hour. There are now larger machines available, so they tell me, but none have reached New Zealand.  Recommended minimum wall thickness for large, flat areas is 0.5mm to avoid warping, but for smaller details is much less than this."

Met een lengte van het werkgebied van max. 170 mm. houdt dit in dat wanden van rijtuigen, en dus ook van bijvoorbeeld een Wadloper, niet in een printgang gemaakt kunnen worden. Bij een schaal van 1:87 is de lengte immers 303,45 mm. (= Artitec Plan W).

We hebben Paul Woods gevraagd om fotomateriaal te sturen van zijn modellen. We hebben maar meteen de .STL files van Mitchell opgestuurd van zijn dwergseinen in H0 en 0. Eens kijken of die door Stratatec geprint kunnen worden, en tegen welke prijs.

Voor meer informatie:

- http://www.woodsworks.co.nz/ (De website van Paul Woods)
- http://www.stratatec.co.nz/ (De 3D printshop in New Zealand)

grzz,

Hans

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3101
    • SpoorObjecten
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #356 Gepost op: 18 maart 2009, 23:11:33 »
Wow,

nooit gedacht dat mn Dwergseinen in HO en 0 ooit nog gebruikt zouden worden!
zou heel goed om te horen zijn als het mogelijk is, want als dit mogelijk is, dan is alles mogelijk in HO (aangezien de lampenkappen echt heel dun zijn in HO!)

groetjes
Mitchell

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #357 Gepost op: 18 maart 2009, 23:26:53 »


Hierboven staat de foto van de schaaktoren die we op Rail 2009 hebben laten zien.
De rode schaaktoren is dus gemaakt van het amberkleurige EnvisionTEC R05, en is ongeveer 3 cm hoog.
Je ziet ook de wenteltrap binnen in de toren.

Aan de onderzijde van de foto staan kleine torentjes. Deze zijn door TNO gemaakt in het laboratoruim.
Deze zijn slechts 3 mm hoog. En ook deze hebben zo'n wenteltrap.

grzz,

Hans

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #358 Gepost op: 19 maart 2009, 15:57:47 »
Met een lengte van het werkgebied van max. 170 mm. houdt dit in dat wanden van rijtuigen, en dus ook van bijvoorbeeld een Wadloper, niet in een printgang gemaakt kunnen worden.
Of het betekent dat je in de verkeerde schaal spoort. ;D
In N zit je op 165 mm voor een rijtuig dus dat kan al.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #359 Gepost op: 23 maart 2009, 09:46:55 »
Go Rick,  ;D

N spoor, daar is die machine natuurlijk voor gemaakt.   (y)  ;)

Aan Hans,

Die torentjes zijn cool!
Eigenlijk kan ik al vooruit wanneer dat rode torentje makkelijk en goedkoop geproduceerd kan worden, maar die blanke zijn wel echt gaaf.
Verder heb ik je ook nog een PB gezonden.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.