Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 182465 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #75 Gepost op: 15 november 2007, 10:39:19 »
Misschien moet Matthijs hier een link plaatsen naar wat voorbeelden van zijn tekenwerk.
Met "Autocad tekenen gaat me aardig af", drukt hij zich wel erg bescheiden uit.

Misschien is het een idee Matthijs eens te vragen een workshop op dit gebied uit te voeren.

groetjes,

Hans van de Burgt
« Laatst bewerkt op: 15 november 2007, 10:40:54 door Hans van de Burgt »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #76 Gepost op: 15 november 2007, 11:19:47 »
Hallo sehr interessante Diskusion,

ich hatte vor einiger Zeit auch geplant ein rollfähiges Plot-Project zu Realisieren, doch dieses Project wurde gestoppt. Es zeichnete sich ab, das die Realisierung demnächst von einem Serienmodell abgelöst wird.

Auf der Suche nach neuen "auch für andere Interessante" Projekten bin ich darauf gekommen, ein eher kleines (aber wichtiges Detail) zu wählen.


(proportionen sind noch nicht abgeglichen)

Kein Strichmodell, aber ein Volumenmodell, dass später in Messingguss entstehen soll.

Der Nachteil, dieses verfahren ist, dass die Stückzahlen relativ hoch sein müssen, damit der Preis stimmt. Oder man zahlt einen hohen Preis für etwas Besonderes... ;)

Gruß

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #77 Gepost op: 15 november 2007, 12:06:28 »
Hoi,
Heb hier ook wel eens naar gekeken en kan zeggen dat het inderdaad erg duur uitkomt. Gelukkig zijn veel onderdelen zoals buffer en ventilatoren al kan en klaar te koop.
Aangezien we aan het kijken waren naar goedkope oplosingen, lijkt het me beter om te kijken naar lasersnijden en snijploten. Gerco en Karst hebben hierbij al de goede weg ingezet

Hier nog een link van een nederlands bedrijf dat kan lasersnijden:
http://www.idlaser.nl/

Ik heb zelf ook al eens contact gehad met Stefan Teichert van http://www.mago-finescale.de. Hij heeft ook een lasersnijder waar hij karton mee snijdt en veel moois in schaal N mee weet te maken. Met een lasersnijder valt namelijk ook in karton te graveren ...

Hierbij een voorbeeldfoto van de detailering in schaal N:



Hij heeft ook wagons gebouwd op deze manier en wellicht is het ook een optie om naar te kijken. Veel modelbouwers vinden karton al wee prettiger dan styreen.

Groet,

Jeroen

Matthijs van Heijningen

  • Online Online
  • Berichten: 2353
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #78 Gepost op: 15 november 2007, 12:07:33 »
Misschien moet Matthijs hier een link plaatsen naar wat voorbeelden van zijn tekenwerk.
Met "Autocad tekenen gaat me aardig af", drukt hij zich wel erg bescheiden uit.

Autocad en de tegenhanger Microstation heb ik veel gebruikt om tekeningen te maken op het MBO. We hadden in de eerste 2 jaar daar ook iedere week les in autocad tekenen. Zo heb ik ondere andere dwarsdoorsnedes, vooraanzicht, bovenaanzicht en zijaanzicht van onder andere duikers, damwanden en remmingswerken moeten tekenen. En natuurlijk op stages bij o.a Fugro-Inpark en Rijkswaterstaat AGI heb ik gewerkt met cad software maar ook met GIS.

En verder ook in de projecten moest ook getekend worden. 3D tekenen ben ik zelf uit gaan proberen en heb daar ook wel een leuk resultaat mee bereikt.

http://matthijs.deds.nl/prullenbak/ontwerp.PNG

Verder ik Sketchup ook een leuk programma waarin ook zeer makkelijk 3D te tekenen is en je er leuke dingen in kan tekenen. Het plaatje wat hier boven te zien is is gemaakt in Autocad, daarna heb ik het bestand geladen in Sketchtup en verder bewerkt.

Voorbeeldje wat ik sketchup getekend heb:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_zevenbergen.png

mvg,

Matthijs

Matthijs van Heijningen

  • Online Online
  • Berichten: 2353
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #79 Gepost op: 15 november 2007, 17:23:45 »
Bij deze het plaatje van het bewerkte autocad bestand (zie plaatje vorige reactie) in Sketchup:


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp2.png

mvg,

Matthijs

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #80 Gepost op: 15 november 2007, 18:20:49 »

Ik lees hier wat over autocad tekenen, en dan gaat het om 3d neem ik aan (daar gaat het hele draadje over tenminste). Autocad is niet een goed en makkelijk programma voor 3D. Ik heb zelf in 3d wel eens wat dingen moeten tekenen en je moet goed weten waar je mee bezig bent om een goed resultaat te krijgen.
Er zijn veel betere 3D programma's volgens mij.

Heeft er iemand trouwens wel eens bedacht hoe moeilijk de neuzen/daken/andere delen met krommingen in 3D wel niet zijn. Daardoor wordt het niet veel makkelijker dan een nagietkop en de vraag is ofdat er een mooi resultaat uit komt.
Ik vind het wel een leuk draadje, maar ik denk dat je voor een leuke kostprijs het echte 3D werk (met mallen dan) beter aan de modelspoormerken over kan laten, of zelf gaan gieten.
De snijplotter blijft een heel mooi apparaat voor zelfbouwprojecten is mijn ervaring, en het hoeft ook allemaal niet heel massaal lijkt me, we zijn ten slotte geen grootfabrikanten.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #81 Gepost op: 15 november 2007, 18:52:39 »
Volgens mij is een plotter ook 2D, dus je kan autocad wel voor 3D gebruiken, maar of je er nou zoveel mee opschiet. Voordeel is natuurlijk dat je wel alles meteen aan elkaar zou kunnen passen, en dus eventuele problemen eerder kan inschatten, maar ik bouw het model in mijn hoofd al in 3D. Ik gebruik autocad dus ook alleen maar 2D.
K.Bay.Sts.B

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #82 Gepost op: 15 november 2007, 23:12:52 »
Zowel de door Gerco/Karst gebruikte snijplotter als de hiervoor beschreven laser snij/graveer methode werken uiteraard met 2D lijntekeningen. In wezen gaat het hier om dezelfde tekenbasis.

Zie onderstaand voorbeeld van de eerder genoemde Australische firma.


2d lijntekening in twee kleuren


Het met een laser gesneden (blauwe lijnen) en niet-gegraveerde (rode lijnen) model in wording

Verder laat het voorbeeld van Jeroen zien, dat met deze techniek zelfs in N prachtige details mogelijk zijn in karton. (Ja, ik weet het - ik ben een "kartonboer"). En weinigen weten dat karton, mits geimpregneerd, een verschrikkelijk sterk materiaal is; bijna als kunststof.
Daarom moeten we daar ook maar eens mee experimenteren.

Nu nog het 3D.
Ik zou dit soort tekeningen toch maar eens willen door ontwikkelen.
We bespreken hier nu een aantal bouwmethoden, waarbij dure tot zeer dure machines nodig zijn.
De snijplotter kost immers 45.000 euro en de laser in de eenvoudigste uitvoering 15.000 euro.
Om een 3D kop te maken, zouden we een "bevriende" instrumentmaker moeten zien te vinden met een 9-assige CNC machine (Kost zomaar enkele miljoenen euro's). Die kan zo'n kopje van laten we zeggen een Koploper in een paar minuten frezen. Al was het maar voor het maken van een moeder voor een gietmodel. Eerder gaf ik nl. ook al aan dat we ook moeten zoeken naar combinaties van technieken.

Zowel bij de plottermethode als de lasermethode zal het maken van een bouwdeel van een gebouw duurder uitkomen (meer machinetijd) omdat het graveren van metselwerk relatief veel lijnen vraagt.
Het maken van een modelmuur, met behulp van gietwerk is dan altijd goedkoper.
Maar wat let ons om uit te zoeken of we een muurplaat gemaakt van resin, vervolgens kunnen snijden met een laser.

We dromen dus voorlopig maar eens gewoon door...
In dit draadje zoeken we de grenzen op, en eerlijk gezegd, had ik niet gedacht dat het zoveel zou opleveren.

Als Stichting willen we ons sterk maken om het netwerk van gebruikers te koppelen aan sponsors (mensen die over de kundigheid, en middelen, zoals machines e.d. beschikken).
Als we dat met z'n allen een beetje slim aanpakken, dan hoeft e.e.a. niet eens de financiele hoofdprijs te kosten.

groetjes,

Hans van de Burgt 



Matthijs van Heijningen

  • Online Online
  • Berichten: 2353
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #83 Gepost op: 16 november 2007, 13:30:12 »
En waterstraalsnijden??? Lijkt me ook een goede oplossing. Veel verschillende materialen kan er mee gesneden worden.

Misschien is deze site nog interessant: http://www.flowcut.nl/

mvg,

Matthijs

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #84 Gepost op: 16 november 2007, 13:59:16 »
Nu nog het 3D.
Ik zou dit soort tekeningen toch maar eens willen door ontwikkelen.
We bespreken hier nu een aantal bouwmethoden, waarbij dure tot zeer dure machines nodig zijn.
De snijplotter kost immers 45.000 euro en de laser in de eenvoudigste uitvoering 15.000 euro.
Om een 3D kop te maken, zouden we een "bevriende" instrumentmaker moeten zien te vinden met een 9-assige CNC machine (Kost zomaar enkele miljoenen euro's). Die kan zo'n kopje van laten we zeggen een Koploper in een paar minuten frezen. Al was het maar voor het maken van een moeder voor een gietmodel. Eerder gaf ik nl. ook al aan dat we ook moeten zoeken naar combinaties van technieken.

Hmm, nu ontstijg je het niveau 'nadenken met je boerenverstand' denk ik. Je gaat nu al uit van budgetten die de 'grote'  merken ook gebruiken. Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met de fiancien van de stichting, maar de kans dat de stichting deze productietechnologien kan financieren is precies 0. :)

En waterstraalsnijden is leuk, maar kan dat ding ook overweg met de nauwkeurigheid en toleranties die wij eisen? Ik denk eigenlijk van niet...

Groet,

Michiel

Marklinrijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
    • http://www.cncmodelbouw.be
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #85 Gepost op: 16 november 2007, 14:44:45 »
In verband met de leesbaarheid is de quote naar het vorige bericht verwijderd. HvdB

Ik beschik hier thuis over een kleine CNC waarmee ik zowel kan 3D frezen als kan 2D plotten.  Inderdaad het was een investering maar ik maak wat ik wil en de teken en looptijd van een geveltje van een huis valt relatief goed mee.  Ik teken een klein halfuurtje aan een eenvoudige gevel.  Vervolgens ga ik in de cam aangeven wat hij moet op de getekende lijn.
De machine doet er ong nog een 1U werk aan en de gevel is klaar met de ramen uitgefreesd en de stenen geplot.  Ik heb boven de ramen een steense laag.  Ramen met onderverdelingen, dorpeltjes en ........

Ik wil maar duidelijk maken dat het snel kan met een cnc en freesmachine.  Het tekenwerk kan vrij snel gebeuren, mits de juiste software en de machine kan ook vrij snel aan het werk gaan. 
« Laatst bewerkt op: 16 november 2007, 14:48:33 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #86 Gepost op: 16 november 2007, 14:50:30 »
Begrijp ik het goed dat je in staat bent om 3D moeder modellen te maken ten behoeve van gietstukken?

En in welk materiaal voer jij je modellen uit? Kun je ons daarvan iets laten zien?

groetjes,

Hans van de Burgt

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #87 Gepost op: 16 november 2007, 14:53:46 »
Jaaa, foto's :D :D :D
Plus een mooie beschrijving van de machine waarmee je werkt( al heb ik denk ik wel een vermoeden en gaat me dit een paar duizend euries kosten :-|)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #88 Gepost op: 16 november 2007, 15:03:35 »
@Michiel,

Nou geloof me, de Stichting heeft zoveel geld niet hoor. Ons "kapitaal" is samen nadenken en ideeen voortbrengen...

Over waterstralen gesproken, ik heb net contact gehad met Hans Senssen uit Nederweert.
Hij weet er alles van. Er kan met uiterste precisie gesneden worden, maar altijd enkel en alleen in een rechte lijn. Daarmee legt waterstralen het dus af van lasersnijden, want je kunt er niet mee graveren.

De kunst nogmaals is, niet het aanschaffen van dure machines, maar het mobiliseren van machines (of liever gezegd hun eigenaren) om deze ter beschikking te stellen voor het maken van kleinserie modellen of zelfs het geven van ruimte voor individuele opdrachten. In het bericht hierboven wordt gesproken over een CNC machine. Zou toch leuk zijn als die ook eens gebruikt kan worden voor werkjes van medehobbyisten. Want .... wat is het verschil met de inzet van de snijplotter van Gerco?

De heer Senssen heeft overigens aangeboden om als professional deel te nemen aan deze discussie.
Het begint er namelijk op te lijken dat we met zijn allen wel aan het innoveren zijn geslagen.
Innovatie begint immers altijd met brainstormen.

groetjes,

Hans van de Burgt
« Laatst bewerkt op: 16 november 2007, 15:28:15 door Hans van de Burgt »

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #89 Gepost op: 17 november 2007, 12:40:14 »
om zomaar eens met de deur in huis te vallen, enige jaren geleden stond er in de modelbouwer een artikel + advertenties van een fabrikant van redelijk betaalbare xy freesmachines, aangestuurd door een bijgeleverd programma. ik zal eens zoeken naar zowel de fabrikant als het gebruikte programma, en hoewel het niet een ideaal apparaat is, ik denk namelijk dat je er dus geen relieef mee kunt frezen, is het wel een begin. let wel, ik spreek nu wel over een bouwpakket (inclusief motoren e.d. ) van aluminium, waarvan ik niet weet hoe nouwkeurig ie is, maar weet wel dat ie geschikt is voor styreen (althans, volgens het artikel, waarbij een frame van een BR lok werdt gefreesd).

als laatste, ik heb wel eens geprobeerd om een stukje styreen te frezen op school, met de printplaat freesmachine, maar dat werdt geen succes. de outlines waren prima, maar zodra de outlines gedaan waren, en ik dus alleen een zijwandje overhield waar de raampjes nog uit moesten gefreesd, begon het geheel met de frees mee te draaien.

in ieder geval, ik vind werken met styreen wel mooier gaan als met karton, en inderdaad, het wordt allemaal net wat mooier, maar het blijft toch vrij lastig werken.

als laatste, ik lees dat jullie andere programmas gebruiken als A-cad, waarom is dat, ligt dit aan de vrij hoge prijs van de aanschaf van het programma, of is het omdat de basis van het programma niet heel eenvoudig is? dit nl omdat er op m'n vorige stage met a-cad CNC gefreesd en ge draaid werdt. in staal en titanium, dat dan weer wel.

Timo