Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 183178 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #60 Gepost op: 13 november 2007, 09:22:31 »
Zojuist contact gehad met Maurits Breedveld van Trotec Laser BV te Haaksbergen. Dit bedrijf levert de genoemde laser snij- en graveermachines in Nederland. Het kleinste model - type 100 kost 15.000 euro en is geschikt voor het snijden en graveren van/op A4 formaat.

Omdat de meeste van ons zo'n duur apparaat niet kunnen betalen, krijgen we van Maurits een overzicht van bedrijven in Nederland die met zo'n apparaat werken. Lijntekeningen kunnen dan bij deze bedrijven worden aangeboden om te worden verwerkt, op een vergelijkbare manier als je bij een kopieerwinkel een referaat ter kopieren aanbiedt.

Over de lijntekening nog iets heel leuks. Maurits liet me weten dat voor de aansturing van de Protec lasers lijntekeningen gemaakt met Coreldraw al volstaan.

Wel merkt Maurits op, dat voor het snijden/graveren van styreen bepaalde eisen gesteld worden. Hij nodigt de experts binnen onze gebruikersgroep uit dienaangaande contact met hem op te nemen.

Bovendien worden belangstellenden uitgenodigd de open dagen van Trotec in Haaksbergen te bezoeken, die gehouden worden op 24, 25 en 26 november a.s.

Groetjes,

Hans van de Burgt

Monobrachius

  • Online Online
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #61 Gepost op: 13 november 2007, 09:42:12 »
Op de Technische Universiteit in Eindhoven hebben ze bij bouwkunde al twee van dit soort lasers, en ik denk dat ze die op de Universiteit in Delft ook wel hebben. Studenten, onder onze gebruikers: grijpt uw kansen.
Op bouwkunde in Delft hebben ze ook een laser, maar wat moet ik daarmee? Je kan er MDF, triplex of karton mee laseren, maar styreen wordt volgens mij één grote pap. Maar een plotter heb ik nog niet kunnen vinden binnen de TUD, ook niet bij bouwkunde.

Henk
K.Bay.Sts.B

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #62 Gepost op: 13 november 2007, 09:47:12 »
Het bedrijf waar wij de plotter van hebben overgenomen heeft ook een laser maar kan daar geen styreen mee snijden omdat het smelt. Daarom hebben ze ook nog steeds deze snijmachines. Je kunt er inderdaad ook acryl mee laseren maar dat verlijmt niet zo makkelijk.

Gr. Gerco

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #63 Gepost op: 13 november 2007, 10:05:30 »
Citaat
Wel merkt Maurits op, dat voor het snijden/graveren van styreen bepaalde eisen gesteld worden. Hij nodigt de experts binnen onze gebruikersgroep uit dienaangaande contact met hem op te nemen.

Naast acryl zijn er meer kunststoffen mogelijk. Of je moet per se willen vasthouden aan styreen. (Zoals overigens bekend, werk ik graag met karton, voor gebouwen.)

Echter ook styreen kan volgens Maurits Breedveld bewerkt worden, mits aan de juiste eisen voldaan wordt:

"... voor het verwerken van polystyreen: niet te snel snijden. Men moet werken met een laag vermogen, anders krijg je draden of je snijdt/graveert te veel weg. Ook moet de perslucht en snelheid worden aangepast"...

Zou toch geen kwaad kunnen als Gerco en/of Karst eens gingen praten.
Of... een bezoek brengen aan de open dag.

groetjes,

Hans van de Burgt
« Laatst bewerkt op: 13 november 2007, 12:02:37 door Hans van de Burgt »

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #64 Gepost op: 13 november 2007, 12:12:01 »
Ik zou daar zeer vóór zijn, vermits Geco en Karst dat zelf ook willen. Het lijkt me zaak dat we in ieder geval een ter zake kundige vertegenwoordiging hen sturen. Een gouden kans!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #65 Gepost op: 13 november 2007, 12:32:39 »
Voor het werken met de plotter dan kunnen mensen hun cadfile insturen dat weten de meesten ook. dit is ook goed te doen zolnag met niet over grootserie producten praat. Er zijn al mensen die dit doen maar het zijn er heel weinig. Je kunt ook met een frees werken en daar zijn al goedkopere alternatieven te vinden vanaf 1500 euro. Het is geen super freesmachine maar iedere waar is naar zijn geld. Dus vraag ik mij eigenlijk af wat is het probleem. Groot serie productie. Zou ik zeker geen machine voor kopen, maar uitbesteden of kleinschaligheid. Dit laatste is al geregeld voor styreen. Wil men andere methodes en werkwijzes daar moet men dan naar gaan zoeken. Iedere methode heeft zijn voor en nadelen. Er is ook verschil tussen styreen snijden of frezen. Trouwens het voordeel van styreen is at het makkelijk te verlijmen is en dat geldt niet voor alle producten.

Gr. Gerco

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #66 Gepost op: 13 november 2007, 15:00:35 »
Henk, ik heb even gevraagd aan medestudenten, maar de laser bij bouwkunde 'doet' ook styreen. Is ook wel te reserveren geloof ik, en anders gewoon zeggen dat het voor een project is (hoewel een WB'er die met polystyreen aan de gang gaat niet erg geloofwaardig is :)).

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #67 Gepost op: 13 november 2007, 15:24:58 »
 :D :D

Maar de medestudent kan dat toch wel voor zijn collega WTB-er doen..., of niet?

Voor degene die de weg niet kunnen vinden naar de universiteit, ik heb inmiddels al een adresje waar zowel snijplotwerk als snij-laserwerk kan worden aangeboden. Betrokkene wil graag een proefje uitvoeren; is er iemand die een mooie lijntekening in de aanbieding heeft.
Moet bij voorkeur wel in .dwg formaat worden aangeboden.

groetjes,

Hans van de Burgt

Monobrachius

  • Online Online
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #68 Gepost op: 13 november 2007, 17:15:59 »
@Michiel, kan de laser ook graferen? :-)
@Hans, ik heb wel een voorbeeldje. Roep maar!
K.Bay.Sts.B

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #69 Gepost op: 13 november 2007, 20:17:24 »
...Dus vraag ik mij eigenlijk af wat is het probleem. Groot serie productie. Zou ik zeker geen machine voor kopen, maar uitbesteden of kleinschaligheid. Dit laatste is al geregeld voor styreen. ...

Met alle respect, als we als Stichting een serie zouden willen aanbieden van zeg 50 stuks, dan hebben we het nog steeds over een kleinserie aantal. Maar 50 stuks is toch al gauw teveel voor een hobbyende plottereigenaar. We moeten immers ook zorgdragen voor een goede nachtrust en zo mogelijk eventuele relatieproblemen voorkomen.  :P

groetjes,

Hans van de Burgt

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #70 Gepost op: 13 november 2007, 23:59:13 »
Op internet valt veel te vinden over lasersnijden en graveren in het algemeen maar ook in styreen.

Ivm mijn werk was ik afgelopen weekend nog in de VS en maar eens een Railmodelshop bezocht. In de VS zijn veel houten kits te koop die zeer gedetailleerd zijn. Styreenkits komen ook steeds meer op de markt.

Een interessante site is:

www.brunelmodels.com

Het betreft hier een Australische railmodelshop. Dit bedrijf doet oa aan lasersnijden op bestelling. De site is zeer informatief! Zoek maar eens naar de link naar een voordracht voor de NMRA en bekijk de video van lasersnijden eens!

Google maar eens op deze woorden samen:

laser cut styrene

Zelf ben ik al langere tijd bezig mij te oriënteren naar snij en graveermethodes (CNC freestafels, laser etc) en ben ook bereid daar in te investeren. Misschien zijn er meerderen die willen en is een groep investeerders samen te stellen. Reactie kan via pm

Groet Erwin




Lokpaint

  • Gast
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #71 Gepost op: 14 november 2007, 00:14:45 »
Hoi,

ik denk dat waterjetten een veel betere methode is dan lasersnijden. Het materiaal smelt niet, je hebt geen bramen en het is net zo nauwkeurig.

Bovendien kun je gemakkelijk door meerdere platen tegelijk jetten.

bart

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #72 Gepost op: 14 november 2007, 07:33:54 »
Juist Bart, de zoektocht is nog niet voorbij...

Al lijkt het lasersnijden wel eens hoge ogen te kunnen gaan gooien, moeten we blijven zoeken naar alternatieven.

Trouwens als styreen niet de handigste kunststof is, zou resin niet in aanmerking kunnen komen?
Je kunt tenslotte van resin ook A4 vellen maken, die je vervolgens gaat snijden of graveren.
Eventueel zou dan een combinatie van profiel gieten (bijv. voor metselwerk) en snijden/graveren van gaten voor ramen en deuren met de laser mogelijk zijn.

Het charmante van de lasermethode - en je kunt het zien op de site van brunelmodels - is dat de klant elke tekening (handmatig of vervaardigd met de PC) kan aanbieden, net als in een kopie-shop.

Over tekeningen gesproken, voor de liefhebbers - kijk eens op :http://vectormagic.stanford.edu/

Daar kun je bitmap-tekeningen omzetten naar vector-tekeningen. Weer een stapje verder, want een vector-tekening omzetten naar bijvoorbeeld het .dwg-formaat lijkt me dan niet meer zo moeilijk.

groetjes,

Hans van de Burgt
« Laatst bewerkt op: 14 november 2007, 17:23:34 door Hans van de Burgt »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #73 Gepost op: 14 november 2007, 15:15:17 »
Erg interessant om te volgen dit draadje. Autocad tekenen gaat me aardig af. Voor mijn toekomstige modulebaantje ben ik van plan om het stationgebouw in autocad te tekenen en dan te laten plotten/snijden in styreen.

mvg,

Matthijs

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #74 Gepost op: 14 november 2007, 15:33:27 »
IK zou altijd eerst met een klein gebouwtje beginnen voordat je aan een groot gebouw gaat beginnen. Er blijken altijd valkuilen te zijn. Beter dat dit met een klein gebouw gebeurd dan meteen het grote station.

Gr. Gerco
« Laatst bewerkt op: 15 november 2007, 12:58:55 door Peter Korsten. Reden: Citaat van voorgaande bericht verwijderd. »