Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 09:16:47
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 193184 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #345 Gepost op: 14 February 2009, 23:51:18 »
Helaas Mitchell,

Shapeways volgt wel de trends in de markt, maar niet zo snel dat ze alle in laboratoria uitgevogelde technieken meteen ter beschikking heeft. Daarbij komt dat Shapeways zelf geen machines heeft.
Zij verzamelt immers klantenwensen en zoekt daar passende oplossingen en dito leveranciers bij.

De methode om met 3D printers mallen te maken zal vooralsnog worden toegepast binnen de industrie.
Pas op termijn zal die ook beschikbaar komen voor het "printing-on-demand" concept van Shapeways.

Dat neemt niet weg dat we de (on-)mogelijkheden van 3D printen in relatie tot mallen serieus moeten bekijken. Of het nu mallen uit rubber of spuitguitstukken uit kwartszand zijn.

grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 14 February 2009, 23:58:26 door Hans van de Burgt »

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #346 Gepost op: 24 February 2009, 21:50:32 »
Even een tussendoortje in het zoeken naar alternatieven; hebben jullie Michiel's (Neudalhausenstadbahn) idee al gezien om eenvoudig met de printer rijtuigen te maken in schaal N?

Kijk maar eens hier. Volledig andere benadering met andere grenzen aan nauwkeurigheid, maar zeker niet slecht als je tegen geringe inspanning een stammetje bij elkaar wilt printen!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #347 Gepost op: 05 March 2009, 17:32:43 »
Alle modellen van leden van de Werkgroep 3D/RM in een nieuw portaal bij Shapeways.

Klik op: 3D modellen.

grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 05 March 2009, 17:44:10 door Hans van de Burgt »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • sleutelspoor
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #348 Gepost op: 05 March 2009, 17:36:28 »
Hoe log je in of een verkeerde link :-*

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #349 Gepost op: 05 March 2009, 17:45:49 »
Hersteld...,
bedankt Gerco!

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #350 Gepost op: 10 March 2009, 22:08:51 »
Hier een sfeerbeeld van de stand van de Werkgroep 3D/RM op Rail 2009.

grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #351 Gepost op: 13 March 2009, 23:10:42 »
De enorme aanloop op onze stand op Rail 2009 was een geweldige ervaring. We hebben enorm veel positieve reactie's gehad op de resultaten van de Werkgroep 3D/RM. Met name het model van de Wadloper van Frits Westers trok geweldig veel aandacht. Te meer omdat de beursbezoekers life de productie van dit model konden aanschouwen door in het venster te kijken van de industriele Dimension 1200 3D printer. Of onze "chef ontwerper" Frits Westers aan het werk konden zien.


foto: Edwin Rappard - Frits Westers (r.) bij zijn CNC-machine

Uiteraard kregen we veel reactie's op de toegepaste printmaterialen.
Vrijwel iedere bezoeker was lovend over de mate van detailering die mogelijk is bij de omzetting van een 3D CAD of -lijntekening naar een geprint object, maar ook werd duidelijk dat het ultieme printmateriaal (helaas) nog niet gevonden is, voor een mooi model.
 
Hier moet wel enige nuancering worden aangebracht. Voor een rijdend model gelden aanzienlijk hogere normen dan voor het vervaardigen van huizen of voor erg kleine onderdelen zoals een kruiwagen.
Zo was er een modelbouwvereniging die maar liefst 150 kruiwagens in 3D wil laten printen!
Voor kleine onderdelen is de Laser Sintering methode ondanks de wat korrelige structuur al heel geschikt. Voor huizen kan men zelfs al uit de voeten met een poederprinter van ZCorps.
(zie hier... even naar beneden scrollen).

De modellen in White Detail (Objet) hebben een goede oppervlaktestructuur, maar deze zijn (helaas) niet bestand tegen temperaturen hoger dan 60 graden. En daarmee absoluut ongeschikt voor rijdend materieel, want het vervormt of krimpt.

Met de huidige proeven lukt het ons (nog) niet om een constante kwaliteit te realiseren.
Van de Wadloper van Frits waren op de stand tamelijk veel modellen beschikbaar. Maar bij kritische controle bleken deze op meerdere plaatsen printfouten te vertonen. Beschadigingen aan de kozijnen of
rare ringen op de kop. De fouten komen echter steeds op andere plaatsen voor...
Kortom, aan alle tot nu toe gebruikte materialen zitten nadelen.

Is alles dan negatief? Welnee... de experimenten leveren weer nieuwe inzichten op.

In discussie met de sponsors van onze stand, is het idee opgekomen, om proeven te gaan nemen met een radicaal andere werkwijze. Deze is gebaseerd op de zogenaamde "verloren wasmethode" die sedert jaar en dag wordt toegepast door juweliers en beeldhouwers.

In een moderne variant wordt wederom uitgegaan van een 3D CAD of - lijntekening die in dit geval als basis dient voor een gietstuk.

Er zijn twee methoden:

Directe methode:
Bij de directe methode wordt een gietvorm direct m.b.v. een 3D CAD of –lijntekening gemaakt. Er is geen moedermodel nodig. De gietvorm wordt dus direct in 3D geprint in een temperatuurbestendig materiaal. Nadeel is dat de gietvorm slechts eenmaal gebruikt kan worden. Voordeel is, dat je deze kunt gebruiken voor het gieten van verschillende materialen: metaal (o.a. zamak) of kunststoffen (o.a. het bekende resin).

Indirecte methode:
Bij de indirecte methode wordt m.b.v. een 3D printer een wasmodel gemaakt. De resolutie kan daarbij erg hoog zijn. Ook is het oppervlak daarbij erg glad.
Het wasmodel wordt gebruikt om een gietvorm te maken in siliconenrubber. Het wasmodel wordt verwijderd. Na de verwijdering is de gietvorm gereed om te gieten.
Met  deze methode kunnen modellen gegoten worden in resin. Omdat de gietvorm meerdere keren gebruikt kan worden, leidt dat tot een relatief goedkope manier om modellen te reproduceren.

Mochten er mensen zijn die (al) ervaring hebben met de "verloren wasmethode" dan horen wij dat graag.

grzz,

Hans

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #352 Gepost op: 17 March 2009, 00:23:25 »
Momenteel zit ik midden in mijn tentamen weken, dus wat doe ik hier eigenlijk  ;D
Maar deze link wilde ik niemand onthouden.
Het is een techniek die ook op de Beurs van houten te zien is geweest en waar ik zelf nog veel van verwacht.
Veel detail (0.01 mm in niet uitzonderlijk) en vooral ook hele gladde oppervlakten, dus precies wat ik zoek.
Nu alleen nog even wachten op het moment dat het op grotere schaal in Nederland gebruikt kan worden.
Ook vond ik het wel grappig dat ik op deze Duitse producent gewezen ben door mensen uit Australië en Nieuw Zeeland.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #353 Gepost op: 17 March 2009, 10:18:43 »
Zondag was ik even Prototype this op discovery aan het kijken toen ik zag dat hun iets lieten printen vanaf het bedrijf: http://www.forecast-3d.com/
even een snelle blik op die website gaf aan dat ze behoorlijk wat soorten materialen kunnen leveren!


stukje over het SLA printen:

"blablabla..... Wall thicknesses as fine as .020" can be replicated, although we recommend .040" thickness for best results. blablabla

nu tevreden mark? uit printen die DDM
« Laatst bewerkt op: 17 March 2009, 10:21:31 door Mitchell »

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #354 Gepost op: 17 March 2009, 11:00:23 »
Kennen jullie deze al?

http://www.makemymodel.com/catalog/index.php

Groeten uit Zwitserland

Bas

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #355 Gepost op: 17 March 2009, 23:20:29 »


EnvisionTec heeft twee materialen die geschikt zijn voor het printen van 3D modellen (klik op de foto's hierboven). Het gaat om vloeibare polymeren die met een laser uitgehard worden. Het gaat hier om Stereo Lythografie ofwel SLA 3D printing.

1. EnvisionTEC R05/R11
2. Envisiontec RC25 NanoCure

Van Paul Woods uit New Zealand (De Werkgroep 3D/RM gaat internationaal!) hebben we de volgende gegevens ontvangen:

"The cost was 320 euro per litre. The EnvisionTec machine has a typical working area of 170x130mm. Build rate is approximately 10mm height per hour. There are now larger machines available, so they tell me, but none have reached New Zealand.  Recommended minimum wall thickness for large, flat areas is 0.5mm to avoid warping, but for smaller details is much less than this."

Met een lengte van het werkgebied van max. 170 mm. houdt dit in dat wanden van rijtuigen, en dus ook van bijvoorbeeld een Wadloper, niet in een printgang gemaakt kunnen worden. Bij een schaal van 1:87 is de lengte immers 303,45 mm. (= Artitec Plan W).

We hebben Paul Woods gevraagd om fotomateriaal te sturen van zijn modellen. We hebben maar meteen de .STL files van Mitchell opgestuurd van zijn dwergseinen in H0 en 0. Eens kijken of die door Stratatec geprint kunnen worden, en tegen welke prijs.

Voor meer informatie:

- http://www.woodsworks.co.nz/ (De website van Paul Woods)
- http://www.stratatec.co.nz/ (De 3D printshop in New Zealand)

grzz,

Hans

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #356 Gepost op: 18 March 2009, 23:11:33 »
Wow,

nooit gedacht dat mn Dwergseinen in HO en 0 ooit nog gebruikt zouden worden!
zou heel goed om te horen zijn als het mogelijk is, want als dit mogelijk is, dan is alles mogelijk in HO (aangezien de lampenkappen echt heel dun zijn in HO!)

groetjes
Mitchell

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #357 Gepost op: 18 March 2009, 23:26:53 »


Hierboven staat de foto van de schaaktoren die we op Rail 2009 hebben laten zien.
De rode schaaktoren is dus gemaakt van het amberkleurige EnvisionTEC R05, en is ongeveer 3 cm hoog.
Je ziet ook de wenteltrap binnen in de toren.

Aan de onderzijde van de foto staan kleine torentjes. Deze zijn door TNO gemaakt in het laboratoruim.
Deze zijn slechts 3 mm hoog. En ook deze hebben zo'n wenteltrap.

grzz,

Hans

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #358 Gepost op: 19 March 2009, 15:57:47 »
Met een lengte van het werkgebied van max. 170 mm. houdt dit in dat wanden van rijtuigen, en dus ook van bijvoorbeeld een Wadloper, niet in een printgang gemaakt kunnen worden.
Of het betekent dat je in de verkeerde schaal spoort. ;D
In N zit je op 165 mm voor een rijtuig dus dat kan al.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #359 Gepost op: 23 March 2009, 09:46:55 »
Go Rick,  ;D

N spoor, daar is die machine natuurlijk voor gemaakt.   (y)  ;)

Aan Hans,

Die torentjes zijn cool!
Eigenlijk kan ik al vooruit wanneer dat rode torentje makkelijk en goedkoop geproduceerd kan worden, maar die blanke zijn wel echt gaaf.
Verder heb ik je ook nog een PB gezonden.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.