Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
02 September 2025, 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
02 September 2025, 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 194323 keer)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #210 Gepost op: 28 October 2008, 14:03:49 »
Zelf heb ik ervaring met proEngineer (3D), 2D met AutoCAD2004LT en Solid Works, maar ik denk dat ik redelijk snel ook met andere 2D en 3D programma's kan omgaan. Zelf heb ik al een aantal dingen in 2D laten plotten en volgens mij kan ben ik niet al te slecht in het omzetten van 3D in 2D en andersom.
Dus zet mij ook maar op de lijst.

Henk
K.Bay.Sts.B

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #211 Gepost op: 29 October 2008, 11:33:54 »
Acad en Sollidworks is voldoende om een heel eind te komen.
en in priciepe heb je aan een Acad LT versie genoeg als je verder alles 3D maakt met Sollidworks.
En mijn ervaring leert dat als je eenmaal enkele van deze programma's echt goed beheerst, je andere soortgelijke programma's ook redelijk makkelijk aanleert.  :)

Verder staat of valt een ontwerp m.i. met de inzichten en kunde van zowel de ontwerper als de technicie en assembleerders.

m.v.g

Mark
« Laatst bewerkt op: 29 October 2008, 11:36:17 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #212 Gepost op: 04 November 2008, 14:54:45 »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6542
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #213 Gepost op: 04 November 2008, 22:17:41 »
Is deze stad van suiker gemaakt? Dit moet een vermogen kosten... Maar het ziet er wel heel gaaf uit.

mvrgr,

Hans

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #214 Gepost op: 06 November 2008, 10:40:19 »
Hans,

Ik nam eigenlijk aan dat je wel wist hoeveel gemeentes, provincies en rijksoverheden uitgeven aan Maquette's, om nog maar te zwijgen over de private partijen.
Want als ergens heel veel mee valt te verdienen, louter door bij mensen aan te komen met een maquette die tot de verbeelding spreekt worden kosten nog moeite gespaart!  ;)

Overigens is die maquette van Stokholm wel erg mooi (mooie stad opzich ook, dat scheelt natuurlijk wel)
Alleen jammer van die schaal  ;D
Als dat nou net even wat groter was geweest had je echt de modelbaan van het jaar kunnen maken  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6542
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #215 Gepost op: 06 November 2008, 11:52:05 »
Ik doe ook aan modelbouw voor gemeentes, provincies en de rijksoverheid.
Maar dat zijn dan bestuurlijke besluitvormingsmodellen... :D

Ik weet natuurlijk ook wel dat er heel wat belastingscentjes gaan zitten in maquettes en professionele schaalmodellen. Maar een 3D printwerk van deze omvang had ik nog niet eerder gezien.

mvrgr,

Hans

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #216 Gepost op: 06 November 2008, 12:51:31 »
b.v. gemeente Alphen aan den Rijn heeft een maquette van de gehele bebouwingskern. En zo wel meer gemeentes. Amsterdam heeft de gele Zuiderkerk volgezet met maquettes van de stad. Alleen zijn bijde voorbeelden wel gewoon met de hand gemaakt en daarmee neem ik aan ook dat ze ook duurder zijn dan die van stockholm. (tijd is geld immers)
En met een 3D printen bespaar je een hoop tijd en handwerk.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6542
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #217 Gepost op: 06 November 2008, 22:19:48 »
Het heeft wel niets met modeltreinen te maken, maar dit wil ik jullie niet onthouden...

Very large scale 3D modelling!

Kijk hier

groetjes,

Hans van de Burgt

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #218 Gepost op: 06 November 2008, 22:49:29 »
pottebakken voor gevorderden  :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #219 Gepost op: 06 November 2008, 23:15:52 »
Nog net niet, Marty. Het huisje heeft nog geen meegespoten toiletpot ...  :D

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #220 Gepost op: 06 November 2008, 23:21:31 »
Leuk idee maar het huisje in het middendeel heeft geen trap van gelijksvloers naar de eerste verdieping, toch wel lastig.
Bij het laatste idee ontbreekt zelfs elke raam of deuropening, er moet kennelijk nog het een en ander uitgewerkt worden en of beton zo snel uithard dat je er meteen weer over kunt rijden terwijl het in die tijd wel uit de bak kan stromen, ik heb m'n twijfels.

Groet gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #221 Gepost op: 06 November 2008, 23:29:24 »
Ik vindt dit een schitterend filmpje, het enigste wat me tegenstaat is het daarna inkerven van de voegen,  ;D ;D

Groetjes

Art
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #222 Gepost op: 06 November 2008, 23:36:46 »
Het idee op het filmpje is natuurlijk een concept-studie, Gerrit. Een raamopening wordt bij het eerdere bouwsel getoond. De vloeropening voor de trap (en de trap zelf) kan op vergelijkbare bouwwijze gemaakt worden.
Het niet uitharden van het beton in de bak is geen knelpunt. Je ziet in de film alleen niet welke componenten bijgemengd worden in de spuitkop.

Wel vraag ik me af of het niet makkelijker blijft kant-en-klaar prefab in een fabriekshal te bouwen. Zo worden nu al complete appartementen in R'dam gemaakt en per schip naar Saudi Arabie vervoerd. Compleet met keuken en sanitair, alle leidingen aangesloten, enz. Ter plekke stapelen doen ze met helicopters.

Sander

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6542
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #223 Gepost op: 06 November 2008, 23:40:37 »
Ik kan jullie verzekeren dat ook hier gezocht wordt naar materialen die voldoende snel uitharden, om laag op laag te kunnen worden opgebouwd. De filmpjes zijn inderdaad een beetje simplistisch.
Maar het is wel een manier van denken die enig hout snijdt. Het idee dat op deze wijze echte huizen gemaakt kunnen worden is meer realistisch dan wellicht gedacht. De echte winst zit waarschijnlijk in het principe dat meerdere "print-koppen" tegelijkertijd meerdere materialen door elkaar kunnen processen.
Denk aan muren met daarin leidingen, of vensters met ramen.

Als er huizen gebouwd worden met kamers voor modelspoorbanen, is het immers wel handig als die ook voorzien zijn van stroom of aansluitingen voor allerlei media en/of domotica...

In ieder geval geldt ook bij het Real Scale Fabbing dat het productieproces gestuurd wordt op basis van een 3D CAD/CAM-tekening. Daarin verschilt het bouwconcept in principe niet van het 3D printen van kleine treintjes of huisjes.

groetjes,

Hans van de Burgt

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6542
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #224 Gepost op: 08 November 2008, 22:33:57 »
Nu weer terug naar onze hobby: modeltreinen en modelgebouwen...

Zoals Marty nog niet zo lang geleden liet weten, zou 3D printen van modellen van gebouwen voor de gewone hobbyist veel te kostbaar zijn. 3D printservices vragen immers al snel 1 dollar per cm3 materiaal.
Daar kan misschien wel eens verandering in komen.

Mcor Technologies heeft een nieuw type 3D printer op de markt gebracht. Beslist geen goedkoop apparaat dat naar verwachting 15.000 tot 20.000 dollar gaat kosten. Het bijzondere is dat dit apparaat gaat werken met... gewoon papier! Het is een 3D LOM printer, waarbij een model wordt opgebouwd uit dunne laagjes papier, verlijmd en na productie voorzien van een kunsstof impregneer middel. Met dit apparaat wordt uitgegaan van slechts 0,01 euro per cm3.

Hieronder een voorbeeld van een modelhuis (120 cm3 dus 1,20 euro):


foto: Mcor Technologies

Het materiaal lijkt een beetje op hout of liever gezegd MDF.

Onze 3D/RM Werkgroep heeft inmiddels contact met Mcor Technologies, en we gaan uiteraard uitzoeken wat de praktische mogelijkheden zijn van dit materiaal. We hopen overigens op tijd een proto te ontvangen, zodat we deze op de Modelspoordagen te Rijswijk kunnen demonstreren.

Groetjes,

Hans van de Burgt