Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:01
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door ArjanB
Vandaag om 11:22:26
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
LS Models 2024 door Rob Ellerman
Vandaag om 11:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door mass am see
Vandaag om 10:23:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
  

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 351465 keer)

bentomiz

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #780 Gepost op: 22 december 2016, 19:56:37 »
Op mijn mac heb ik het ook gehad dat hij eruit klapte als ik de usb aansloot, lag bij mij aan JAVA
Mijn marklin wissels draaien op MARDEC 18 - 20 volt gelijkstroom (tip van Nico)

Martin

bentomiz

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #781 Gepost op: 22 december 2016, 19:59:06 »
@ Nico, Ik draai momenteel op mijn "echte" baan en als de Piko rijdt heb ik geen probleem meer met de wissels!!.
Martin

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #782 Gepost op: 22 december 2016, 23:00:38 »
@Misha,

Ja + en - omdraaien heeft je servo toch de kop gekost.

Je zegt SC90, maar bedoel je niet de SG90?
Dat model is toch duidelijk minder. Gebruik bij voorkeur minimaal de SG92R.
Of beter de HXT900, TG9d (digitaal) of TG9e (analoog)

Door de servo direct op de Arduino te steken kun je in ieder geval testen of er geen soldeerfouten op zitten.

Citaat
Ik vind 3 voedingen (5V servo's, 12v Mardec en 18v wissels) wat overdreven worden.
Je kunt die 18Vdc ook voor de Arduino gebruiken als je de voedingscomponenten hebt gesoldeerd.
Kijk nog eens in de montagehandleiding.
Voor je servo's toch liever een aparte 5V en niet die van het shield.

@Bentomiz

Dat is mooi. Maar wat is het verschil met je testbaantje?
« Laatst bewerkt op: 22 december 2016, 23:48:27 door NTeering »

bentomiz

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #783 Gepost op: 23 december 2016, 13:49:58 »
@Nico, geen idee Nico.
SInds zojuist worden de wissels ook via terugmelder aangestuurd
Maar Mardec werkt mooi
Martin

Misha

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #784 Gepost op: 23 december 2016, 13:57:30 »
@Misha,

Ja + en - omdraaien heeft je servo toch de kop gekost.

Je zegt SC90, maar bedoel je niet de SG90?
Dat model is toch duidelijk minder. Gebruik bij voorkeur minimaal de SG92R.
Of beter de HXT900, TG9d (digitaal) of TG9e (analoog)

Nee hij lijkt alleen te zijn vastgelopen door het doordraaien tot ie vastliep.
Het is inderdaad een SG90. Bril verkeerd op de kop gehad.  ;D
Hier had ik er een paar een jaar of vier geleden van gekocht. Ik zal eens naar die andere servo's zoeken.

Vanavond en van het weekend ga ik ermee verder.


Groetjes Misha.

Misha

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #785 Gepost op: 23 december 2016, 20:39:52 »
Nico en anderen,

Ik ben er weer mee bezig geweest. Ik raak het spoor een beetje bijster.

De volgende zaken heb ik gedaan:
- Op Arduino1 heb ik rechtstreeks de servo's geprobeerd. Beide servo's kan ik configureren en testen. Kan alleen niet via DCC testen omdat de Mardecprint niet geplaatst is.
- Daarna een nieuwe Mardecprint gesoldeerd, de getest en op Arduino1 geplaatst. Hierna geprobeerd om een servo te configureren. Zodra ik de pin instel (p, 3) dan direct na <enter> vliegt de servo uit de bocht. Hierna geprobeerd om eerste de uitslag klein te maken en dan pas de servo aan te sluiten. Dat hielp een beetje zij het dat na een paar keer testen de servo alsnog uit de bocht vliegt.
- Daarna heb ik een andere Arduino (2) aangesloten met daarop de pas gesoldeerde Mardecprint. Nog steeds dezelfde problemen.
- Op deze configuratie een andere 12v voeding aangesloten. Maakt niets uit zelfde probleem.
- De servo's blijven soms ook grommen en zijn dan niet in rust.

Resumerend heb ik dus verschillende Arduino's gebruikt, verschillende Mardecprinten en verschillende voedingen. Er is dus kennelijk iets structureels mis met wat ik hier wil gebruiken.

Heb jij, of iemand anders, nog ideeën wat ik kan proberen?

Inmiddels heb ik reeds een 18vDC Voeding besteld en 3 nieuwe Arduino's van de hardware uitvoering die meer algemeen is. Ik heb op Eurospoor met Hans van der Burgt gesproken en hem mijn Arduino hardware laten zien. Het is inderdaad andere Arduino hardware maar het werkte wel en leek alles te doen wat Hans ervan verwachte. Toch ben ik nu gaan twijfelen. Enigszins al doordat de Vin op mijn Arduino niet werkt en door de problemen die er nu zijn.
Het probleem met Vin is op aangeven van Hans opgelost door een powerkoord te solderen met de plus op de ingang van de 7805 (pin 17 op de Mardecprint). De plek/ het gaatje waar eventueel een brug geplaatst kon worden, maar die ik niet gebruik en de min op de GND van de Mardecprint. Vervolgens de plug in de Arduino plaatsen en dan werkt het verder inderdaad. Maar dat is nu niet meer mijn probleem.

Nu weer 4-6 weken wachten op de leveringen van onze oosterse vrienden? Of zijn er toch nog opties?


Groetjes Misha.

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder - Installatie onder XP SP3
« Reactie #786 Gepost op: 24 december 2016, 12:00:36 »
Beste allemaal,

(Eindelijk) met mijn Arduino UNO's en MARDEC aan de slag gegaan. In onze club (N.L.M.V.) staan nog een aantal DELL pc's met Windows XP erop. Het idee is dat over een tijdje onze clubleden geïnformeerd worden over MARDEC en de voordelen daarvan. In elk geval is al duidelijk dat tussen commercieel ingekochte functiedecoders en MARDEC een enorm prijsverschil zit. Voor een modelspoorclub niet onbelangrijk!

Zelf gebruik ik nog steeds XP SP3 en via een apart contract dat de NL overheid met Microsoft heeft gesloten, wordt XP nog steeds ondersteund door Microsoft. Officieel heeft Microsoft al lang deze support gestopt, maar regelmatig vallen vanwege dat contract de updates/beveiligingen keurig in de "bus". Mits je legale licenties gebruikt. Het activeren van je legale licentie is nog steeds mogelijk en een speciale Microsoft app op je smartphone werkt daartoe perfect, ook voor XP!

Dus, ik bekijk de installatie die Nico aanbiedt hier eens van de Windows XP (SP3) gebruikerskant. En dat dit zinvol is lijkt mij duidelijk. XP is qua PC-hardware en -resource gebruik veel minder happig dan latere Windows versies en oude(re) PC's die nog prima werken liggen vaak voor het oprapen. Zie onze eigen modelspoorclub. Nico heeft dan ook XP in zijn lijst van ondersteunde besturingssystemen staan.

Ik maak hier geen aanspraak op volledigheid of "de kortste route naar succes" of zo. Wat ik hier wel probeer is de XP gebruikers onder deze forumleden te vertellen wat ik tegenkom en hoe ik het heb opgelost.

Naast de aanwezige XP SP3 omgeving heb ik een originele Arduino UNO van Italiaanse oorsprong gekocht (EUR 11 incl. USB-kabel bij Ben's Electronics) en een UNO van Chinese oorsprong (EUR 7 bij Ben's). Dit omdat ik eventuele installatieverschillen wil testen. En uiteraard zijn de opzetkaartjes (shields) bij Nico besteld en ontvangen (EUR 4,95/stk. incl. componenten).

Om de installatie zelf te doen en eventuele problemen te ontdekken kun je meteen aan de slag. Het shield hoef je nog niet in elkaar te zetten om MARDEC te installeren en uit te proberen.

Maar, meteen al maar, de installaties gaan niet vlekkeloos alhoewel uiteindelijk wel succesvol. Ik heb twee installaties gedaan met eerst de Italiaanse UNO en daarna de Chinese versie. De handleidingen van Nico en de software (3.0) zijn beschikbaar. De software (een ZIP archief) wordt na download op een voor jou geschikte plek op je harddisk gezet.

De MARDEC installatie zelf
Uiteraard worden de door Nico gegeven stappen opgevolgd. Het archief "mardec.zip" uitpakken. De MARDEC installatie starten m.b.v. het installatieprogramma "mardec.msi". Volg het standaard voorstel waar de uitgepakte software moet komen te staan (C:\Program Files). Alles verloopt hier vlekkeloos en uiteindelijk staan op je desktop twee nieuwe icons "Configure MARDEC" en "MARDEC Manual".

So far, so good!

De Italiaanse UNO en de drivers
Omdat ik verwacht dat met een oorspronkelijke UNO - waarvoor geen speciale CH34x driver nodig is - de nu volgende installatie van de driver probleemloos verloopt, deze dus eerst.

Wat doet die driver eigenlijk?

Nadat alles klaar is kan een Terminal Emulator (wie kent Hyper Terminal nog?) via een seriële verbinding met de Arduino communiceren (9600 baud, 8 bits, etc.). Alleen, moderne PC hardware kent geen RS-232 seriële poort(en) meer. Daarvoor zijn USB interfaces in de plaats gekomen. In essentie ook serieel maar veel sneller. De driver die door "Configure MARDEC" eerst wordt geïnstalleerd zorgt ervoor dat een Terminal Emulator - zoals Putty dat door MARDEC wordt gebruikt - een USB poort "ziet" als een traditionele RS-232 poort. In de Arduino zelf kun je nog steeds ofwel direct, echte RS-232 gebruiken, ofwel USB. Er zit een chipke in de Arduino dat hetzelfde doet: de USB signalen aan de ingang worden omgezet in RS-232 signalen die de ATMega chip zelf kan verwerken.

Kortom, een USB kabel aan de Arduino en MARDEC communiceert met die Arduino op elke PC voorzien van USB. Mits die driver succesvol is geïnstalleerd....

Volgens de handleiding nu op "Configure MARDEC" klikken en omdat het de eerste keer is wordt eerst de USB driver geïnstalleerd. Zoals aangegeven: USB kabel eerst losnemen, dan de USB kabel weer aansluiten. Inderdaad, Configure MARDEC vertoont activiteit, disk LED knippert enz.. Maar, helaas, na enige tijd komt er een melding die ongeveer luidt "Time Out, no driver installed".

Nog maar een keer proberen dus: zelfde resultaat!

Ik kan mij voorstellen dat u als modelspoorliefhebber die alles van treinen weet, maar wat minder van PC's nu toch wat in paniek raakt. Hoeft niet echt, maar enige handigheid is nu wel nodig.

Dus, maar eens kijken wat de installatie precies heeft achtergelaten op C:\Program Files. Inderdaad: een nieuwe map MARDEC met daarin o.a. een map AllDrivers. Dat biedt hoop. Want, in Windows kun je altijd zelf een driver installeren als het automatisch (weer eens) niet lukt. Op je desktop staat vaak een icoon met de naam "Deze Computer". Met de rechtermuisknop klik je die aan en klik dan op Eigenschappen. Daarna open je het tabblad Hardware en daarin klik je op Apparaatbeheer.  Je ziet nu een aantal hardware onderdelen die in je PC zitten. Ook: Poorten (COM&LPT). Klik die open. Omdat XP wel heeft gezien dat er een USB apparaat is aangesloten, maar nog zonder driver daarvoor, zie je een geel vraagteken. Klik met de rechtermuisknop op het vraagteken en klik dan op Stuurprogramma bijwerken. Een venster opent en klik dan "Nee, nu niet" aan. Dan klik je op "Ik wil zelf kiezen". In het dan geopende venster geef je in het tekstvak voor "Bladeren" de padnaam naar genoemde AllDrivers, dus C:\Program Files\MARDEC\AllDrivers. Zet ook het vinkje bij "Ook op deze locatie zoeken", aan. En dan op "Volgende" en keurig gaat XP de in AllDrivers staande bestanden zoeken en installeren die horen bij dit USB apparaat.

Lees vervolgens verder bij MARDEC configuratie.

De Chinese UNO en de drivers
Heb je een Chinese Arduino UNO, dan zal een andere USB driver met de naam "CH34x" moeten worden geïnstalleerd. Dat komt omdat in China een andere "USB naar serieel" chip wordt gebruikt in de chinese Arduino UNO kloon. Op die chip staat dan ook o.a. "CH340".

Dus, nu volgens de handleiding op "Configure MARDEC" klikken en omdat het de eerste keer is wordt eerst de USB driver geïnstalleerd. Zoals aangegeven: USB kabel eerst losnemen, dan de USB kabel weer aansluiten. Je kunt zien dat automatisch een CH34x bestand wordt geopend. Dat lijkt goed te gaan. Maar, helaas! Op een gegeven moment meldt een venster dat de driver niet kan worden geïnstalleerd. "Deze software is niet geschikt voor de hardware". Of iets dergelijks.

Hmm. Nog maar eens, met hetzelfde resultaat. Gezien de ervaring met de Italiaanse UNO dan maar de driver met de hand installeren. De CH34x bestanden zitten in de MARDEC bundel, dus die map wordt daarbij gekozen. Mispoes! Weer dezelfde melding "niet geschikt" en zo. Vreemd. De hele wereld spreekt over deze driver voor die Chinese versie en dan werkt het niet? Maar, wat ik ook doe, telkens dezelfde "ongeschikt" melding.

Dan maar weer eens Google raadplegen en daarbij stuit ik op een wat mysterieus programmaatje genaamd:
"unov3ch340w.EXE". Een beetje valt het te ontcijferen, UNO, V3, CH340 en een uitvoerbaar bestand. Dan maar dit programma starten. En, verhip, een klein venster opent, er wordt een driver geïnstalleerd en dan volgt een succes melding! Vlug kijken in Apparaatbeheer/Hardware/Poorten en warempel "USB op COM6" !

MARDEC Configuratie
Klik je nu weer op "Configure MARDEC" dan ontdekt dit programma dat er nu wel een USB driver is en gaat door met de nog te installeren Arduino machinecode. Een daartoe geconfigureerd AVR programma "avrdude.exe" weet waar deze machinecode te vinden is (het MARDEC.hex bestand) en begint nu de Arduino UNO te vullen met de MARDEC software die straks op de Arduino wordt uitgevoerd.

Dat verloopt allemaal prima, je klikt op OK en vervolgens wordt een scherm geopend. Dit is het scherm van de al genoemde Terminal Emulator "putty" die nu nu met de kersvers geïnstalleerde software in de Arduino UNO begint te communiceren.

En dat resulteert in het MARDEC configuratie scherm dat je vervolgens altijd gaat gebruiken om de 16 functiepennen die MARDEC kent in te stellen.

Ik heb als kleine test maar eens pin 3 genomen, op DCC adres 1000 gezet en die met funtie 7 geconfigureerd: PWM van 50 tot 200, dus bijv. een LED zacht aan, dan steeds feller branden en dan weer terug dimmen. Met een multimeter tussen GND en pen 3 kun je dat prima zien gebeuren als je de (T)est functie van MARDEC gebruikt.

Alles werkt! Nu nog de shields bouwen.

Disclaimer: zoals boven al geschreven, bovenstaande ervaringen en oplossingen kunnen wellicht veel beter of sneller tot resultaat leiden. Laat dat dan hier weten en dan krijgen we voor XP SP3 omgevingen ook een altijd werkende installatiehandleiding....  :D

Groet en een Prettig Kerstfeest gewenst!

Bart

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #787 Gepost op: 24 december 2016, 13:19:03 »
Hallo Bart,

Bedankt voor deze uitvoerige test.
Helaas heb je gebruikt gemaakt van een oude installatie.
Op dit moment is er maar één installatiebestand voor zowel Mardec als Arsigdec: Arcomora.zip

Even wat theorie over driver-installaties.
Bij de installatie van de drivers wordt gebruik gemaakt van de Windows Driver Preinstall feature (DPinst.exe)
Dit programma 'zoekt' naar driverbestanden die in dezelfde map staan als dpinst.exe zelf en zal deze kopiëren naar de driverstore van Windows.
Hierbij worden de drivers nog niet 'gekoppeld' aan een apparaat waarvoor ze bedoeld zijn.
Dat gebeurt pas bij het voor de eerste keer starten van de configuratie.
Omdat Putty dan nog geen COM-poort kent gaat het configuratie script (VBscript) deze poort 'zoeken'.
Dat gebeurt door voor en na aansluiten in het Windows-register te kijken en te 'zien' welke com-poort er bij gekomen is.
Door het aansluiten van een nieuw apparaat gaat Windows zelf op zoek naar een driver. Deze word gevonden in de driverstore en drivers worden 'gelinkt' aan een nieuwe com-poort. Het com-poort nummer wordt door Putty 'onthouden' in het Windows register. Dit mechanisme is er ook de oorzaak van dat als je een andere USB-poort gebruikt je ook een andere com-poort krijgt waardoor Putty de weg kwijt raakt.
Als tijdens installatie de pre-install van de drivers niet goed gaat, wordt er ook geen com-poort gevonden en treedt de door Bart genoemde 'time-out' op.

Omdat ik sinds kort beschik over echte UNO's heb ik dit mechanisme ook hiermee kunnen testen. Daarbij bleek dat de originele drivers niet goed werden pre-installed. Dat kwam omdat ze 'unsigned' zijn. D.w.z dat ze formeel geen 'bewijs van echtheid' (=certificaat) hebben. Dat heb ik verholpen door eerst eenmalig het certificaat uit de driverbestanden te exporteren en vervolgens tijdens de installatie op je PC weer te importeren en vervolgens de pre-install te starten. Deze aanpassing zit alleen in de nieuwe Arcomora.msi.
De CH340 drivers hebben hier geen last van.

Windows XP
Ik weet niet of voor Windows XP de certificaten van de Arduino-drivers  geschikt zijn. Maar omdat Bart de oude mardec.msi gebruikt zit hier de import van de certificaten gewoon niet bij waardoor de pre-install fout gaat. Dat moet je dus zelf oplossen door de klassieke manier van drivers installeren, namelijk de 'Nieuwe Hardware Wizard' en daarbij zelf de map met drivers aanwijzen.
De CH340 drivers worden wel pre-installed maar zijn dus niet geschikt voor Windows XP.
Echter in de map Alldrivers staat ook CH340.zip. Daarin staan CH340 drivers voor Windows XP, Linux en OSx. Ook deze drivers zijn te installeren met dezelfde wizard. (Althans de XP-drivers, geen idee hoe dat werkt onder Linux of OSx)

Ik kan niet ontkennen dat de driverinstallatie voor Windows XP slechts marginaal door mij wordt ondersteund. Enerzijds is dat bewust en anderzijds gewoon luiheid. Windows XP is toch echt niet meer van deze tijd en de doorsnee gebruiker heeft ook geen contract met Microsoft.
Het werkt natuurlijk prima maar Windows 7 en 10 zijn toch echt een slag beter. Dus maar gauw die DELL PC's upgraden.
De installatiehandleiding vermeld niet de CH340.zip. Dat is een tekortkoming die ik t.z.t zal corrigeren.
Ben overigens wel nieuwsgierig naar unov3ch340w.EXE. Waar heb je dat gevonden Bart?
Wellicht kan dat worden meegenomen bij de installatie.

Groetjes,
Nico
« Laatst bewerkt op: 24 december 2016, 14:25:20 door NTeering »

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #788 Gepost op: 24 december 2016, 14:42:23 »
Citaat Bart:
Citaat
EUR 4,95/stk. incl. componenten.
Het Mardec/Arsigdec shield kost slechts €3,95.
Er zijn er nog een paar in voorraad!

Nico

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #789 Gepost op: 24 december 2016, 14:56:15 »
Hallo Nico,

Kom nog terug op de Arcomora.zip nieuwe installatie software. Klinkt goed wat je schrijft!

Citaat
Windows XP is toch echt niet meer van deze tijd en de doorsnee gebruiker heeft ook geen contract met Microsoft.

Het eerste deel van je opmerking is deels smaak en wat je gewend bent, maar deels ook een centenkwestie. Onze modelspoorvereniging heeft net als veel andere clubs best wel wat geld voor de clubactiviteiten. Maar om nu weer 4 WIN10 licenties én Office licenties te moeten gaan aanschaffen, dan is het budget al bijna weg. Daarom is jouw ontwikkeling zo interessant! Het lijkt best goed en is in elk geval niet duur.

Het tweede deel van je opmerking is eenvoudig niet waar: mits je een geldige XP licentie gebruikt en dus keurig geactiveerd hebt/bent ontvangt elke aan Internet hangende XP licentie die Microsoft updates - mits Update ingeschakeld is. En dát is dankzij het aparte contract tussen NL en Microsoft. En dus krijgt elke doorsnee XP gebruiker gewoon zijn updates. Krijg je nog wat terug van je belastingcentjes....  ;D

Groet!

Bart

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #790 Gepost op: 24 december 2016, 15:50:01 »
Hallo Nico, hallo allemaal,

Waar ik deze - waarschijnlijk Chinese - driver installatie vandaan heb? Weet ik niet meer.... Een lange zoeksessie en ineens had ik dit gevonden. Staat op onze server, kijk maar of je er iets aan hebt:

www.motorwerk.nl/bigstuff/Modeltrein/unov3ch340w.EXE

Bij mij werkte het meteen.

Groet!

Bart

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #791 Gepost op: 24 december 2016, 16:02:44 »
Het tweede deel van je opmerking is eenvoudig niet waar: mits je een geldige XP licentie gebruikt en dus keurig geactiveerd hebt/bent ontvangt elke aan Internet hangende XP licentie die Microsoft updates - mits Update ingeschakeld is. En dát is dankzij het aparte contract tussen NL en Microsoft. En dus krijgt elke doorsnee XP gebruiker gewoon zijn updates. Krijg je nog wat terug van je belastingcentjes....  ;D
Nope: https://www.microsoft.com/netherlands/windows/windowsxp/
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/14223/windows-xp-end-of-support

Al sinds 2014 is er geen support meer voor XP vanuit Microsoft en zijn er ook geen updates meer geweest.


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #792 Gepost op: 24 december 2016, 16:11:54 »
... ontvangt elke aan Internet hangende XP licentie die Microsoft updates - mits Update ingeschakeld is. En dát is dankzij het aparte contract tussen NL en Microsoft. En dus krijgt elke doorsnee XP gebruiker gewoon zijn updates.

Bart, enige nuancering :

- Microsoft heeft geen contract met NL maar met enkele overheidsorganisaties.
- De updates die jij ziet, zijn alleen maar definities voor de schadelijke software scanner.
- Microsoft stuurt geen software updates (behalve naar de betreffende overheidscontracten).

Sander

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #793 Gepost op: 24 december 2016, 17:47:52 »
Hallo Nico,

Citaat
Op dit moment is er maar één installatiebestand voor zowel Mardec als Arsigdec: Arcomora.zip

Dat had ik met een half oog lezend wel meegekregen, maar ik ging ervan uit dat het meer de nieuwe seinbeeld decoder betreft.

Niet dus, kennelijk! Ik heb arcomora.zip opgehaald en meteen uitgeprobeerd. Eerst de "oude" installatie verwijderd, de drivers verwijderd zodat de nieuwe installatie op een schoon systeem kan beginnen.

Resultaat: Installatie gestart an alles verloopt vrijwel perfect! Aan het einde van het *.msi script komt vier keer de melding "certmgr-x86.exe geen geldige Win32 toepassing" maar die stoort uiteindelijk niet. De drivers worden daarna meteen geïnstalleerd zodra de Chinese of de Italiaanse Arduino worden aangesloten. Bij het starten van Configure Mardec wordt de MARDEC code in de Arduino geladen en start de zaak keurig op.

Ik kan voor de XP SP3 omgeving alleen maar zeggen: werkt!

Groet!

Bart

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #794 Gepost op: 24 december 2016, 18:01:49 »
Hallo Sander,

Citaat
- De updates die jij ziet, zijn alleen maar definities voor de schadelijke software scanner.
- Microsoft stuurt geen software updates (behalve naar de betreffende overheidscontracten).

Nee, klopt niet. Er worden werkelijk ook updates gestuurd. Inderdaad, veel beveiligingsdingetjes, maar vaak ook echte updates. Zie dit screenshot van enkele minuten geleden:



Kijk maar eens naar de lijst: beveiligingszaken, maar met name de laatste is een goed voorbeeld: een update voor de 32 bits versie van Office 2010.

Wij gebruiken XP SP3 nog steeds zakelijk en vanwege deze nog steeds active update policy van Microsoft zien wij ook geen noodzaak over te stappen.

Met dank aan die overheidscontracten!

Bart