Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 351886 keer)

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #75 Gepost op: 27 februari 2016, 18:00:50 »
Hallo Nico,

Ik heb dit alles nogmaals gecontroleerd, pc opnieuw opgestart enz.
Zoals ik al schreef ging de installatie niet volgens de manier die jij beschrijft(ik kreeg foutmeldingen rondom schets).

Ondanks dat stond de schets wel actief in de editor, dus ik heb hem vanuit daar maar geupload,
Volgens windows apparaatbeheer zit de arduino op com 8, en zo staat hij ook in de editor.
Ik sluit de editor af, en start putty via de configurator, en krijg dan dus deze melding .
Heb ook de instellingen van Putty nog gecontroleerd, maar die staat toch echt ook op com 8
Kortom, schets is goed geinstalleerd in arduino software, de handleiding klopt, en er is een nieuw item mardec administratie geinstalleerd, het gaat echter fout als putty aan de beurt is!
update:
Ik heb alles gedeinstalleerd en weer een volledige installatie van mardec 2 gedaan, nu werkt alles!
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2016, 18:49:32 door Goosie »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #76 Gepost op: 27 februari 2016, 22:15:33 »
Hallo Henk,

Tsja, het zal wel onduidelijk blijven wat er fout ging. Die foutmelding komt vanuit de Arduino IDE, ik heb'm nog nooit gezien.
Had je soms de IDE open op het moment van de update? Dat kan het wellicht verklaren.

Ik heb het zo juist nog even getest. Eerst de Mardec I geïnstalleerd en daar overheen de Mardec II volgens de handleiding.
Ging perfect.

Maar goed, alles deïnstalleren en opnieuw beginnen heeft dus geholpen. Ook maar een paar minuten werk.

Succes verder

Nico

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #77 Gepost op: 05 maart 2016, 19:02:34 »
Zijn er mensen die de mardec werkend hebben met de nieuwe centrale van digikeijs de DR5000?
Op dit moment kan ik namelijk alleen werken met mijn oude IB basic centrale, dan functioneert alles naar behoren.
Koppel ik de DR5000 aan, dan functioneert mijn hele baan, alleen de mardec reageert niet op het dcc signaal
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #78 Gepost op: 05 maart 2016, 19:35:54 »
Eigenlijk kan er in de vorm van het DCC signaal niets mis gaan. De Mardec maakt (volgens mij) gebruik van de DCC decoder library. Deze kan enige fluctuaties in de pulsvorm prima aan. Het enige dat ik kan bedenken is dat de uitgangsspanning van de DR5000 iets lager is waardoor de optocoupler niet goed werkt. De voorschakelweerstand van de optocoupler iets verkleinen zou dat probleem kunnen oplossen. Maar het blijft moeilijk om op afstand de oorzaak te duiden. Heb je de mogelijkheid om pulsen te meten? Bijvoorbeeld met een scoop of een logicanalyser? Je kan eventueel op de uitgang van de optocoupler meten met een universeelmeter in het DCV bereik. Zonder DCC zal je hier (vermoedelijk) 5V meten. Met DCC zal je daar een lagere spanning meten. Indien je dielagere spanning niet meet dan werktje optocoupler dus niet en kan je proberen de weerstand te verkleinen.

Succes,
Frits
Groet Frits

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #79 Gepost op: 05 maart 2016, 19:53:23 »
Eigenlijk kan er in de vorm van het DCC signaal niets mis gaan. De Mardec maakt (volgens mij) gebruik van de DCC decoder library. Deze kan enige fluctuaties in de pulsvorm prima aan. Het enige dat ik kan bedenken is dat de uitgangsspanning van de DR5000 iets lager is waardoor de optocoupler niet goed werkt. De voorschakelweerstand van de optocoupler iets verkleinen zou dat probleem kunnen oplossen. Maar het blijft moeilijk om op afstand de oorzaak te duiden. Heb je de mogelijkheid om pulsen te meten? Bijvoorbeeld met een scoop of een logicanalyser? Je kan eventueel op de uitgang van de optocoupler meten met een universeelmeter in het DCV bereik. Zonder DCC zal je hier (vermoedelijk) 5V meten. Met DCC zal je daar een lagere spanning meten. Indien je dielagere spanning niet meet dan werktje optocoupler dus niet en kan je proberen de weerstand te verkleinen.

Succes,
Frits
Hallo Frits,

Ik heb een scoop en gemeten op pin 6  van de optocoupler, ik heb daar een mooi signaal.

Ook heb ik het sniffer programma van Ruud de Boer in de arduino geladen

De DCC signalen komen dus wel degelijk aan in de arduino, maar er hij reageert nergens op.
Koppel ik de DR5000 af en hang mijn IB er aan, dan werkt alles.
Nu zie ik met dat sniffer programma met de IB dat er veel minder dcc code komt.
Je schakelt een wissel, en plop daar staat de regel in het terminalscherm.
Kies een loc, plof daar komt de loc enz.
Bij de DR5000 komen er veel meer regels tevoorschijn.
Ik heb Karst hierover bevraagd en die geeft aan:dat zijn de locs die gebruikt worden door de IR Controller ;) Die reserveert zijn adressen bij opstarten
Zou de library van de mardec hierin achterlopen?
Vreemd allemaal, ik had begin van de week de mardec nog draaiend op de DR5000 en heb nadien wel een firmware update voor de DR5000 gehad, maar volgens Karst is die niet van invloed.

Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #80 Gepost op: 05 maart 2016, 19:57:35 »
Hallo Henk,

Je hebt inderdaad een keurig DCC signaal dus daar kan het niet aan liggen. Voor mij houdt het nu even op. Wellicht dat er andere forumleden een idee hebben.

ps. mooi metertje!

gr. Frits
Groet Frits

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #81 Gepost op: 05 maart 2016, 21:09:25 »
Inderdaad :D , en ik zie ook een keurige RailCOm cut-out...

Zet RailCom cut-out generatie eens uit. Missschien kan je arduino firmware daar niet tegen ?? Of, draai de beide signaaldraden eens om ??


Grtzz,

Karst

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #82 Gepost op: 05 maart 2016, 21:40:07 »
Inderdaad :D , en ik zie ook een keurige RailCOm cut-out...

Zet RailCom cut-out generatie eens uit. Missschien kan je arduino firmware daar niet tegen ?? Of, draai de beide signaaldraden eens om ??


Grtzz,

Karst
Dit alles uitgevoerd, helaas geen resultaat.
Wederom sniffer sketch geladen en je ziet keurig de dcc boodschappen doorkomen (dus arduino kan ze lezen!)
Mardec sketch geladen en  pin 3 als dcc adres 400  en knipperled (optie 3)geconfigureerd en getest (op pin 3 aangesloten led gaat volgens configuratie knipperen).
In bedrijfsmodus omgeschakeld, en ik kan adres 400 schakelen wat ik wil op de centrale, er gebeurt niks!
Schakel ik bijvoorbeeld adres 1 t/m 4 waar servo's op zitten via DR4024 dan werken die prima, en laat ik een lok op adres 20 rijden gaat ook prima.
Wil ik weer naar configuratiemodus van de mardec door loc adres 1000 dan gebeurt er helaas weer niks.
Dus op de een of andere manier bijt de dcc code van de DR5000 de dcc library in de arduino denk ik dan (niet gehinderd door echte kennis in deze materie  ;D )
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #83 Gepost op: 06 maart 2016, 08:46:35 »
Misschien kun je de "marge" van de "0 en 1 detectie" iets versoepelen? Dit was ook het probleem waardoor de OC32 niet met de DR5000 werkte.

Btw: Afgelopen weken waren erg druk, ik ga komende week werken aan een nieuw printontwerp.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2016, 08:52:00 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #84 Gepost op: 06 maart 2016, 09:22:32 »
De mardec2 heeft de MM adres offset optie erbij gekregen. Dat is een adres offset van 4. Kijk eens hoe je de mm offset kunt uitzetten of probeer het eens door de accesoire  adres te schakelen door met adres met 4 te verhogen.

Mvg spock

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk


NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #85 Gepost op: 06 maart 2016, 10:57:22 »
Volgens mij kan ik de situatie als volgt samenvatten:

- De DR5000 heeft bij Henk gewerkt met de MARDEC 1, maar na een firmware update van niet meer. Maar dat heeft er volgens Karst niets mee te maken.
- De sniffer tool werkt wel met de DR5000. Het kan dus niet liggen aan de Mynabay library of de Arduino lijkt me dan.
- Iedere andere centrale, voor zover nu bekend, werkt goed samen met de Mardec.
Zelf weet ik ook weinig van de interne werking van de DCC_Decoder library. Ik weet dus ook niet of daar nog wat te tunen valt en zo ja hoe dan.
Wie weet dat wel?

@Servé
Welke 'marge' bedoel je precies? Iets in de DR5000 of in de Mardec?
De print zien we wel verschijnen.

@Spock
Henk gebruikt die optie niet, want hij heeft geen MM en dus past de MARDEC geen offset correctie toe.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #86 Gepost op: 06 maart 2016, 14:00:41 »
Hallo Nico,

Ik heb vorig jaar een wisseldecoder sketch geschrevenobv de DCC-decoder en onlangs de DCC-decoder library gebruikt als basis voor het decoderen van een specifiek ir signaal.

Vwb het tunen van de Dcc-library zijn eigenlijk alleen de volgende waarden van toepassing:

#define    kONE_Min         40
#define    kONE_Max         80

#define    kZERO_Min        90
#define    kZERO_Max        140

Hiermee bepaal je wat de minimum en maximum tijden zijn van de pulslengte van een 1 en een 0. Dit vermoed dat hier niet veel te halen is.

Mijn ervaringen is dat er wel eens een commando niet gezien wordt door de DCC library. . Meestal wordt dit opgevangen omdat de centrale een accessoire commando meermaals uitzend en dan mag er wel een wegvallen. Ik kon dit met een testprogramma aantonen. Ik gebruik een Ecos2 centrale.

Ik kon de betrouwbaarheid vergroten door in de loop() meermaals de functie DCC.loop(); aan te roepen. Vooral na het aanroepen van een functie die wel eens langer kan duren.

loop()
{
DCC.loop();
if (dccontvangen != 0) {
    //  zet de wissel code
     DCC.loop();
}
servoControl.update();  //update all servo's
DCC.loop();

// doe nog wat andere dingen

}

Ik ben niet in het bezit van een DR5000, maar ik denk dat Karst wel kan vertellen hoevaak een accessoire commando wordt uitgezonden.

mvg spock


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #87 Gepost op: 06 maart 2016, 14:26:43 »
Hoi,

Dat kun je instellen bij de "Track Out | DCC-Properties | Advanced | Turnout Repeat"

Grtzz,

Karst

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #88 Gepost op: 06 maart 2016, 14:51:11 »
Bedankt Spock voor deze informatie.
In de oude dummydecoder deed ik nog één DCC.loop voor alle servo's:

Vereenvoudigde code:
Void loop()
{
  DCC.loop();
  for each servo proces servo
}

In de MARDEC doe ik al een DCC.loop voor iedere servo/accessory

void loop()
{
   for each servo/accessory
  {
     DCC.loop();
     proces servo or accessory
  }
}

Er valt dus eigenlijk geen winst meer te behalen door DCC.loop vaker aan te roepen.




Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #89 Gepost op: 06 maart 2016, 15:30:59 »
@Nico,

Ik bedoel te marge in de MARDEC. Maar als hij wel met de versie I heeft gewerkt en niet met de II, zou dat geen probleem moeten zijn. Als ik van de week tijd heb, zal ik eens even een MARDEC II opbouwen en aan de pijnbank met de DR5000 hangen.
Vriendelijke groet, Servé.