Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 07:01:54
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 06:54:11
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
16 November 2025, 23:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 November 2025, 23:55:25
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door Wijbe
16 November 2025, 23:53:41
Bahnstrecke 5867 door DJV
16 November 2025, 23:46:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
16 November 2025, 23:44:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
16 November 2025, 23:40:49
Raadplaatje door BrightonBelle
16 November 2025, 23:29:37
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
16 November 2025, 23:17:41
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
16 November 2025, 23:13:38
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
16 November 2025, 23:08:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
16 November 2025, 22:42:45
Rondom Charlois door NS264
16 November 2025, 22:38:53
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
16 November 2025, 22:29:26
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
16 November 2025, 22:21:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
16 November 2025, 21:55:14
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
16 November 2025, 21:33:49
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
16 November 2025, 20:49:23
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
16 November 2025, 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
16 November 2025, 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
16 November 2025, 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
16 November 2025, 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
16 November 2025, 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
16 November 2025, 19:44:41
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
16 November 2025, 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
16 November 2025, 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
16 November 2025, 18:19:23
  

Auteur Topic: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?  (gelezen 14238 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1493
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #45 Gepost op: 10 February 2016, 11:37:38 »
Herwim, Je hebt enerzijds de schakelaars voor je wissels en anderzijds de schakelaars voor je trafo-keuze. Het zijn dus 2 aparte schakelaars.

Wat die schakelaars voor de wissels betreft, zie ik dat je met een 2-kleuren led werkt om de stand van de wissel terug te melden.
Als je die schakelaars en leds toch inbouwt in het bedieningspaneel, is het dan niet eenvoudiger om met 2 leds te werken die in het "actieve" spoor oplichten als de wissel goed staat met de schakelaar in de wissel.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #46 Gepost op: 10 February 2016, 13:21:01 »
Hallo Frans

Ja daar ging ik al van uit dat het dus twee schakelaars worden, alleen ik had ze nog niet ingetekend.
Wat die schakelaars voor de wissels betreft, zie ik dat je met een 2-kleuren led werkt om de stand van de wissel terug te melden.
Als je die schakelaars en leds toch inbouwt in het bedieningspaneel, is het dan niet eenvoudiger om met 2 leds te werken die in het "actieve" spoor oplichten als de wissel goed staat met de schakelaar in de wissel.

Wat de Leds betreft het volgende, de tekening die ik liet zien is een tekening van de leverancier hoe het een en ander aan te sluiten.
Je hebt twee methoden ten eerste met een dubbel kleurige led en tweede met twee aparte leds.
Als je een paar posten terug kijkt dan zie je een foto van mijn schakelbord zoals het nu is.
Daar zie je een schakelaar op en twee leds, groen en rood.
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #47 Gepost op: 12 February 2016, 10:16:35 »
Hallo allen

Ik plaats nog even een aangepaste tekening waarop ik nu alle schakelaars heb aangegeven in het railplan
om te voldoen aan de Cab Control methode gekoppeld aan mijn railplan.


 
Ik hoop dat ik het allemaal goed heb begrepen en alle schakelaars heb aangegeven die nodig zijn.
Hierbij ben ik dus uitgegaan van een schakelaar op elk apart stukje traject gescheiden aan beide kanten op één rail
d.m.v. een isolatie, en een schakelaar voor elke wissel (een wissel wordt dus ook gezien als  een stukje traject)
Voor de bediening van elke wissel is dus nog een aparte schakelaar.
Ik dank jullie voor al het meedenken in deze topic en nog dank aan Peco
gr,
Herwim

PS: De schakelaars die ik er onder getekend heb komen qua kleur en nummer overeen met de schakelaars getekend in het
      railplan, hier teken ik later de bedrading bij.

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #48 Gepost op: 12 February 2016, 12:34:05 »
Herwin,

Een beetje veel secties. Door wat wissels bij elkaar te vegen, kan zonder  verlies aan functionaliteit een aantal schakelaars besparen. Hierbij mijn voorstel:

Iederspoor met een kleur krijgt een schakelaar. Ik kom snel geteld tot 19 schakelaars.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #49 Gepost op: 12 February 2016, 19:58:14 »
Hallo Gerard

hartelijk dank voor je reactie, dit is een goed voorstel.
Ga na het weekend het verder uitwerken, ben dit weekend druk met familie
Je hoort van mij
bedankt nogmaals
gr,
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #50 Gepost op: 13 February 2016, 09:48:52 »
Hallo Gerard

Kon het niet laten, dus tussen de bedrijven door in de keuken toch nog even
het ontwerp aangepast.
Zo gaat het dan worden.


Het kan zijn dat het iets afwijkt van jouw voorstel maar dat heeft te maken dat mijn tafel bestaat uit drie
opklapbare moduul bladen waarbij ik dan rekening probeer te houden met mijn trajecten en isolatie punten.
Nogmaals bedankt voor je mee denken.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #51 Gepost op: 14 February 2016, 12:31:09 »
Hallo Gerard

Ik zit nog met een klein vraagje.
Op de laatste tekening zie je links van de draaischijf bij het begin van de aangesloten rails een
isolatie punt.
Nu zat ik te bedenken, recht heb ik ze bewust weg gelaten maar eigenlijk heb ik nu het idee dat
dat niet goed is.
Ik heb een Roco draaischijf en daarbij kan ik op verschillende manieren de rij spanning dirigeren,
of zelfstandig rij spanning op de brug of rij spanning d.m.v.de keuze van de aanwezige rail trajecten,
d.m.v. de gele knoppen.

 
Als ik kies voor zelfstandige rij spanning op de brug zou ik rechts ook isolator punten moeten aanbrengen.
Maar ik nijg eigenlijk naar rij spanning op de brug n.a.v.de aangesloten banen, in dit laatste geval zou de Cab Controle schakelaar
op de brug kunnen verdwijnen denk ik dan, en ook de isolator punten zouden dan weg moeten.
De rij spanning op de brug wordt dan bepaald door de aangrenzende spoor met bijbehorende Cab Controle schakelaar.
Is dit een goede gedachte van mij of zie ik het verkeerd.
Welke keuze zou jij aanraden.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 14 February 2016, 12:34:22 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #52 Gepost op: 15 February 2016, 10:13:53 »
Herwin,

Dat je het anders gedaan hebt dan ik voorstelde is niet erg. Het betekend dat je de intentie hebt begrepen en zelfs toepast  (y)
Wat betreft je vraag, ik zou voor het laatste gaan. Isolaties en de cab-ciontrol schakelaar weg. Ik zit alleen met een vraagpunt. Missschien heb ik je verhaal daarover niet goed begrepen, maar als je draaischijf in de stand ligt, waarbij hij een verbinding vormt van paars naar rood (een stap met de klok mee) kun je dan met de schakelaars van het roco draaischijf kastje kiezen voor paars of rood? Als dit zo is, dan cab controlschakelaar en isolaties weg. Het roco draaischijfkastje is dan je "cabcontrol", waarbij niet gekozen wordt voor trafo 1 of trafo 2, maar voor spoor link of rechts.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #53 Gepost op: 15 February 2016, 12:34:09 »
Hallo Gerard

De twee gele knoppen met de twee pijlen aan de bovenkant werken als volgt.


In deze stand komt de rij spanning van de brug zelf ervan uitgaande dat deze ook is aangesloten.


In deze stand komt de rij spanning op de brug vanuit de aanliggend spoor waar je de brug op aansluit.
In dit geval komt dus de spanning van rood maar ook van paars, dat betekend als je niet oplet je twee spanningen met elkaar gaat verbinden.
Dus nu ik dit zo schrijf en bekijk zou ik kiezen voor foto 2  en de isolatie punten aan de kant van de Lok loods weg halen, ook de Cab Control schakelaar op de brug weg zodat de rij spanning op de brug bepaald wordt door de Cab Control schakelaar van de aangesloten rail vanuit de lok loods.
Als je vanuit de loods dus de weg begint zet je de Cab Control schakelaar op stand 1 of 2 maar dan moet je ook zorgen dat de weg rechts van de draaischijf ook op stand 2 staat.
Tussen de draaischijf en de sporen rechts ervan krijgen dan wel een isolatie punt.
Nou ik hoop dat ik dit goed beschreven heb, ben benieuwd hoe jij hier over denkt.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #54 Gepost op: 15 February 2016, 12:59:59 »
Het werkt zoals ik begrepen heb. Ik zou het alleen anders gebruiken, maar of Roco het ook zo bedoeld heeft?
Brugschakelaar en isolaties weg.
Beginstand: Schakelaars brug staan naar elkaar toe (zoals bovenste plaatje).
Brug oprijden:
1) draai brug naar spoor
2) zet de schakelaar die hoort bij de zijde van de brug die aansluit op het spoor waar de loc staat naar buiten
3) cab controlschakelaar (indien nodig) met de goed trafo verbinden
4) loc brug oprijden en stoppen.
5) Schakelaars terug naar elkaar toe.

Brug afrijden:
1) Brug draaien naar goede spoor
2) zet de schakelaar die hoort bij de zijde van de brug die aansluit op het spoor waar de loc staat naar buiten
3) cab controlschakelaar (indien nodig) met de goed trafo verbinden
4) Loc van de brug afrijden
5) Schakelaars terug naar elkaar toe.

Ik ga er hierbij vanuit dat er met deze schakelaar onderscheid gemaakt kan worden tussen het ene uiteinde van de brug en het andere uiteinde.
In het geval dat je van het rode spoor naar het paarse spoor wilt rijden zet je de cab-control van de het rode spoor en het paarse spoor beide op de goed trafo, een van de twee schakelaars van het Roco kastje zet je naar buiten en je rijdt dan zo van rood via de brug naar paars. Je mag ook beide schakelaars van het roco kastje naar buiten zetten, maar dat is niet nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #55 Gepost op: 15 February 2016, 13:14:01 »
Hallo Gerard

bedankt voor je snelle reactie.
Ik ga gewoon dit systeem opzetten en sluit de draaischijf en Lok Loods aan zoals we nu besproken hebben.
Het zal even duren voor ik zover ben want ik ga eerst mijn schakelbord opnieuw opzetten.
Vervolgens mijn bestaande stroomonderbrekers weg halen en de juiste isolator punten aanbrengen.
Hierbij probeer ik de bedrading van de stroomonderbrekers te gebruiken voor de nieuwe bedrading Cab Control schakelaar
naar het desbetreffende traject.
In mijn eigen topic "Herwim verteld " kun je het proces dan volgen.
Nogmaals heel hartelijk dank voor je tijd en mee denken in dit traject.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #56 Gepost op: 15 February 2016, 14:32:20 »
Ik zie de vorderingen daar wel. IK heb ook daar al eens wat opmerkingen geplaatst.

Succes en groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • Metrop-Märklin
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #57 Gepost op: 29 February 2016, 18:50:41 »
Nu kan ik van buiten naar binnen, en andersom, maar... dit wordt heel goed opletten hoe de stand van de trafo is.(...) Hoe is dit veiliger te maken zonder dat er iets kan gaat gebeuren,
(...)
Hoi Peco, anderen zijn je voorgegaan op dit analoge pad. In geval van twijfel kijk ik altijd even bij:

http://k.f.geering.info/modellbahn/
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/index.htm
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/zschaltung.htm
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/polaritaetsanzeige.htm
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/frdetektor.htm

Ik rijd met een vereenvoudigde vorm van Z-schaltung. Twee trafo's zitten aan een relais gekoppeld.
De ene trafo bedient de treinen bergop ("tegen de klok in"), de ander bedient de treinen bergaf ("met de klok mee").  In het kopstation rijden treinen afwisselend "bergop" of "bergaf".
Alle gelijktijdig rijdende 2-rail en 3-rail treinen krijgen hun DC-rijspanning via deze constructie. 
Polarisatie (rijrichting-omkering) gebeurt analoog bij 2-rail via het "Z-schaltungs"-relais, en niet op de trafo zelf.  Bij 3-rail gaat rijrichting-omkering ook via een relais en niet op de trafo zelf. Die 2 relais zijn verschillend, maar schakelen synchroon.

F. Geering geeft allerlei praktische tips. Zie boven.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail