Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eelco Storm
Vandaag om 18:13:29
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 18:11:39
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Mar-Cas
Vandaag om 17:57:10
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Hendrik Jan
Vandaag om 17:38:56
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 17:36:51
Ketelwagens, welke hebben jullie? door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
Vandaag om 17:05:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:05:02
Alweer is de Weller soldeerbout defect door David Hoogvorst
Vandaag om 16:50:08
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:48:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biesje
Vandaag om 16:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:41:45
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 16:40:36
Raadplaatje: in wat voor treinstel sta ik hier? door spoorzeven
Vandaag om 16:31:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:31:15
Klein stukje spoor na wissel door Falkenberg
Vandaag om 13:52:51
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Biesje
Vandaag om 13:50:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:10:52
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald Halma
Vandaag om 12:48:18
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Sven
Vandaag om 12:34:46
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 11:19:20
VERPLAATST: Raadplaatje: in wat voor treinstel sta ik hier? door Duikeend
Vandaag om 11:12:55
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:06:39
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:00:00
Aansluiten wissels Fleischmann door MOVisser
Vandaag om 10:09:46
Een insulfrog polariseren. door bellejt
Vandaag om 10:07:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door rvredebregt
Vandaag om 09:31:55
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 08:43:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:33:50
  

Auteur Topic: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?  (gelezen 12887 keer)

Juust

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Gepost op: 24 January 2016, 14:21:56 »
Ik heb een Peco wissel met electrofrog . Wil daar omdat ik hem toch heb liggen. Een Conrad wissel aandrijving er onder hangen. Alleen zitten daar geen aansluitingen daar voor. Nu is het de bedoeling , dat die baan digitaal wordt gestuurd  ???
Nu heb ik de vraag. Is het dan wel nodig om wissels te polariseren ? De rij richting wordt toch in de locomotief bepaald?
Juust Vente
« Laatst bewerkt op: 24 January 2016, 19:24:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: polariseren nodig ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2016, 14:35:33 »
Polariseren heeft niets met de rijrichting van de locomotief te maken en ook niets met analoog of digitaal. Bij polariseren van een wissel zorg je ervoor dat het puntstuk spanning krijgt, omdat het puntstuk anders elektrisch "dood" is en de kans dan groot is dat locomotieven daar stil vallen.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re: polariseren nodig ?
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2016, 14:41:20 »
En als aanvulling: een Electrofrog wissel is vanzelf al gepolariseerd. De tong die tegen de aanslagspoorstaaf ligt vormt een contact waarmee zowel de tong als het puntstuk van spanning worden voorzien. Afhankelijk van de wisselstand heeft het puntstuk dus spanning van links of van rechts.
Waar je wel op moet letten: de twee spoorstaven achter het puntstuk moeten geïsoleerd worden van de rest, anders krijg je kortsluiting. Als het goed is staat dat in de handleiding die met zo'n wissel wordt meegeleverd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Juust

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: polariseren nodig ?
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2016, 16:12:11 »
Dus ik als ik het goed begrijp , is het hier niet persé nodig. Normaal bij mijn Roco wissels zitten de aansluitingen er al in , bij de aandrijving. Vandaar ook mijn twijfels
Al vast bedankt voor jullie antwoorden.
Juust

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re: polariseren nodig ?
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2016, 16:14:03 »
Een Roco wissel zit anders in elkaar dan een Electrofrog van Peco.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Juust

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: polariseren nodig ?
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2016, 16:21:36 »
Oké bedankt voor je uitleg. Ga gelijk verder
Groeten van Juust

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22558
Re: polariseren nodig ?
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2016, 16:28:49 »
Dat polariseren via de wisseltongen verloopt niet altijd betrouwbaar. En al helemaal niet als je de zijkanten van de rails roestkleurig gaat schilderen. Nou merk je dat vanzelf en dan kan je alsnog een draadje aansluiten. Maar als je nu voor aandrijvingen zonder polarisatieschakelaar kiest, wordt het lastig de wissels alsnog te polariseren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2016, 11:18:08 »
Polariseren is niet per se nodig, maar het kan een verbetering van de betrouwbaarheid van het electrisch contact geven, nu komt dat alleen via de wisseltong (wat bij mij in de praktijk overigens nog geen problemen heeft gegeven).

Er is echter wel een gevaar bij locomotieven met veel wielen op rij (meestal de langere stoomlocs). Omdat die door de bocht moeten kunnen, hebben de middelste assen een speling. Als die speling zo groot is dat een wiel de tong aan de losliggende kant kan raken, dan volgt een kortsluiting. Bij materieel met twee-assige draaistellen gaat alles ok, bij meerdere assen op rij is het de vraag, soms ok, soms niet.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2016, 11:21:59 door RudyB »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2016, 11:35:19 »
Ook dit heeft met die middelste assen niets te maken, zegt alleen iets over het materiaal zelf.
Ook als het puntstuk gepolariseerd is heb je dan dit probleem. Verkeerde veronderstelling.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2016, 16:51:06 »
Ik zou alleen polariseren als je loks hebt met 1 of 2 assen die dicht bij elkaar staan.
(bijvoorbeeld Breuer tractor of  een Te 2/2). Alleen dan heb je zo weinig marge dat zo'n lokje soms stil komt te staan bij een puntstuk. Loks met meerder assen hebben dat probleem niet.  8)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2016, 17:06:09 »
Nogmaals, de Peco electrofrogs zijn vanzelf al gepolariseerd. Als je dat wil veranderen moet je het wissel verbouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22558
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2016, 17:26:28 »
Rudy heeft wel een punt. Een zwabberend wiel kan de ruimte tussen spoorstaaf en afliggende wisseltong overbruggen. Bij gepolariseerde wisseltongen ontstaat dan kortluiting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7168
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2016, 18:57:45 »
Dat lijkt me dan een uitstekende reden om iets aan dat zwabberende wiel te doen.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22558
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2016, 19:13:00 »
Behalve dat de fabrikanten in de door Rudy genoemde voorbeelden, wielen bewust zoveel speling hebben gegeven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7752
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2016, 20:00:49 »
Polariseren zou ik zelf wel doen. Het verhoogt de bedrijfszekerheid. Ik heb het in m'n schaduwstation niet gedaan en bij 1 van de 5 wissels levert het problemen op. Een tong die net niet goed aansluit in de rechtdoor-stand. Driewegwissel en dan verergert het probleem zich wat zodat zelfs een vierassige lok er stil op kan komen te staan als ik langzaam rijdt.

In een station had ik in eerste instantie ook zo'n probleem, na polarisatie heb ik bij geen enkel wissel daar ooit één lok stil zien staan. Dus binnenkort neem ik het schaduwstation ook onder handen :)

Het is (naar mijn mening) vooral een kwestie van "voorkomen is beter dan genezen".

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)