Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Ben
Vandaag om 12:32:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:05:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 11:45:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 11:27:12
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:33:59
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:26:09
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 10:23:34
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
12 June 2025, 20:09:26
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven door Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 June 2025, 17:11:31
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door AlbertG
12 June 2025, 17:05:18
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Scratchbuilt
12 June 2025, 17:03:35

Auteur Topic: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?  (gelezen 12516 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Reactie #30 Gepost op: 28 January 2016, 11:15:24 »
maar je kan een kortsluiting voor elkaar krijgen met assen die net niet netjes volgens de norm zijn of waar het wiel net wat op de as verschoven zit.
Dat "net niet" en "net wat" zou ik maar vervangen door "een heel stuk". Om kortsluiting voor elkaar te krijgen moeten wielen een hele mm te dicht bij elkaar staan. Als de wielafstand voldoet aan de norm is het onmogelijk om de tong te raken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 28 January 2016, 11:31:57 »
In ieder geval in N is de NMRA norm voor de afstand tussen rail en tong / contrarail 0,8 mm (of te wel bijna 10% van de spoorbreedte !!). Bij Pecowissels is het om die kortsluiting te voorkomen dus 1,95 mm (bijna 20%)

Dit terwijl het in werkelijkheid 41 mm is of te wel krap 3%. Vandaar dat modelwissels er zo onrealistisch uitzien  ;)

Het is dus wel KISS, maar ten koste van welke prijs ...

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 28 January 2016, 16:11:54 »
Ik vind draad D veel raakpunten (kortsluiting) hebben en waar moet ik die aansluiten op aansluiten , als ik die niet op mijn Conrad wisselaandrijving heb.

Juust, je moet een Conrad aandrijving hebben met 6draden er aan. Als je er maar drie hebt, kan hij een puntstuk niet ompolen. Zoals Klaas terecht opmerkt, gebeurt het ompolen al door contact van de wisseltongen met de aanliggende rail, maar dat is niet altijd betrouwbaar. De Conrads houden niet altijd de wisseltong strak tegen de rail gedrukt, zeker niet als je het veertje uit het wissel hebt verwijderd.
(De Peco aandrijvingen schijnen daar meer kracht op te zetten. Maar die schijnen ook erg lawaaiig te zijn.)

Van Conrad moet je in ieder geval nr. 1396900 - 89 hebben. Hierbij de gebruiksaanwijzing, waarin je ziet dat de gele draad moet worden verbonden met jouw draad. "D".
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/1300000-1399999/001396900-an-01-ml-UNIVERSAL_WEICHENANTRIEB_de_en_fr_nl.pdf

Succes,

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 29 January 2016, 00:06:23 »
Je kan nog een stap verder gaan door het puntstuk van de tongen te scheiden. Het puntstuk schakel je dan met een extern contact en de tongen verbind je vast met de naastliggende doorgaande staaf. Daarmee vermijd je kortsluiting door een flens die de tong schampt.
Beschrijvingen van die ombouw vind je op het internet. Zoekterm: electrofrog dcc wiring.
Zo heb ik het gedaan met de 45 electrofrog wissels op mijn baan en geen enkel probleem hiermee gehad in de voorbije 10 jaar (geen kortsluitingen, geen contactfouten)
Vorig jaar bij uitbreiding nog 2 Roco gebogen wissels geplaatst (geen andere keuze door layout) en jammer genoeg kortsluiting op het hartstuk met sommige locs (Mehano's reeks 51). Beide wissels terug eruit gesloopt en omgebouwd zodat zo ook een gepolariseerd hartstuk hebben. Sindsdien geen probleem meer mee gehad.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

henk

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 29 January 2016, 05:17:35 »
Het probleem bij Rocolinewissels is dacht ik anders. Het puntstuk is al geïsoleerd van de wisseltongen, alleen ligt die isolatie dichtbij het puntstuk. Daardoor komen de twee tegengesteld gepoolde stukken spoorstaaf heel dicht bij elkaar vlakbij het puntstuk. Een wiel kan dan ter hoogte van het puntstuk die afstand overbruggen met sluiting als gevolg. Ook hier geldt dat een wielstel dat geheel voldoet aan de normen, geen sluiting zal veroorzaken.
De oplossing is soortgelijk. Je maakt een extra isolatie een stukje verder van het puntstuk en polariseert die twee stukjes nu geïsoleerde spoorstaaf mee. Bij de Electrofrogs kort je het te polariseren deel in, bij Rocoline maak je het wat groter. Bij de gewone wissels heeft Roco al lang geleden de isolatie iets verschoven.

Ik heb Peco electrofrogs op een n-baan gehad en het probleem van sluiting nooit meegemaakt. In H0 al 20 jaar Rocoline en een enkele keer gehad dat er op meegebogen wissels vonkjes waren te zien. Maar er was nooit genoeg sluiting om de beveiliging te laten reageren en de centrale af te doen slaan. De vonkjes verdwenen door de wielstellen aan te passen. De afwijking van de norm moet echt wel behoorlijk zijn, wil het probleem op de meegebogen wissels van Rocoline ontstaan. Ik beschouwde het als een waarschuwing dat een wielstel aandacht nodig had. Niet als een reden om de zaag in een wissel te zetten.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2016, 05:25:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 30 January 2016, 10:50:00 »
Henk,

Met mijn mehano's moet zeker wel iets aan de hand zijn. Heb de afstand tussen de flensen  wel opgemeten met een schuifmaat maar kon er niets aan vinden. vermoedelijk zit er geometrisch wel iets anders fout. De kortsluiting was er elke keer. Op hogere snelheden hoorde je de booster wel even hikken maar de loc reed gewoon door. Op heel lage snelheden stopte de loc met een blijvende kortsluiting. Omdat dit deel in een volgende fase overdekt wordt met scenery ging de zaag erin. Overigens ontspoorden de mehano's ook op de wissel als deze in ed gebogen stand stond en de loc vanuit het enkel spoor over de tongen richting afgebogen spoor reed. De flens van het buitenste wiel op de voorste as werd opgetild bij de overgang van de tong naar de vaste rail. Het volstond om de kop van de vaste rail een beetje af te schuinen om dit probleem op te lossen. Best mogelijk dat als de mehanos kundig onder handig genomen werden dit ook een oplossing zou zijn voor alle problemen maar ik ben helemaal niet uitgerust voor fijn draai en freeswerk. Ik was vooral tevreden dat ik heel lang proefgereden heb met uiteenlopend materiaal. Eenmaal de zaak afgedekt is dan begint de miserie. Nu was het al bij al maar licht sloopwerk.

Mvg,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #36 Gepost op: 30 January 2016, 11:04:34 »
De kortsluiting was er elke keer. Op hogere snelheden hoorde je de booster wel even hikken maar de loc reed gewoon door. Op heel lage snelheden stopte de loc met een blijvende kortsluiting.
In zulke gevallen wil het wel eens helpen om er met een los draaistel overheen te rijden. Dan kun je zien waar er iets ongewenst wordt geraakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 30 January 2016, 15:28:52 »
Klaas,

Vooral bij het probleem met de flens heeft het even geduurd voor ik door had wat er aan de hand was. De bewuste kant van de wissel lag uit het zicht tegen een muur. Uiteindelijk heeft een filmopname met een strategisch opgestelde compactcamera onthult wat er juist aan de hand was.  ;)

Mvg,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

peking

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Roco wissels polariseren
« Reactie #38 Gepost op: 24 February 2016, 10:42:55 »
ROCO wissels moeten altijd gepolariseerd worden of zijn, ik werk met alles van ROCO op mijn baan en bij aankoop van zo'n wissel zitten er altijd papieren bij hoe men ze moet en waarom men ze moet polariseren.
Dit is een goede raad.
Trouwens met een Multi tester kun je dit gemakkelijk uitlezen waar de spanningen lopen op de wissel zelfs bij het omleggen van de naalden van de wissel.

henk

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 24 February 2016, 11:45:23 »
Er moet niets, het mag. Ik heb een nieuwe baan vol Rocoline en nog niet de moeite genomen de puntstukken te polariseren. Zelfs op de meegebogen wissels nog geen problemen gehad. Het wordt anders als ik ging rangeren met twee- of drieassers, maar dat doe ik nu eenmaal niet. Op de vorige baan was alles gepolariseerd, nu ga ik eens kijken hoe lang het zonder goed gaat. Voorlopig al bijna een jaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.