Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen voor Bemo door Sylvester
Vandaag om 18:24:55
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 18:11:58
EifelBurgenBahn door Ronald69
Vandaag om 18:09:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?  (gelezen 12525 keer)

Juust

• Offline Offline
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« Reactie #15 Gepost op: 25 January 2016, 21:55:53 »
Goedenavond heren,
Prettig al die reacties op mijn vraag te lezen.  (y)
Het is de eerste wissel van een opstel terein . Die onder de baan komt te liggen. dus geen verf. Het was grotendeels klaar , maar vond toch de bocht te krap . Foto van de oude sutuatie.

Nu heb ik een grotere boog aan de kop kant gemaakt. Daar heb ik geen foto van.
Wel ééntje van de onderkant van de wissel. Ik vind draad D veel raakpunten (kortsluiting) hebben en waar moet ik die aansluiten op aansluiten , als ik die niet op mijn Conrad wisselaandrijving heb. Of hoeft dat niet bij deze wissel

Vriendelijke groeten, Juust

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #16 Gepost op: 25 January 2016, 22:25:56 »
Polariseren is niet per se nodig, maar het kan een verbetering van de betrouwbaarheid van het electrisch contact geven, nu komt dat alleen via de wisseltong (wat bij mij in de praktijk overigens nog geen problemen heeft gegeven).

Er is echter wel een gevaar bij locomotieven met veel wielen op rij (meestal de langere stoomlocs). Omdat die door de bocht moeten kunnen, hebben de middelste assen een speling. Als die speling zo groot is dat een wiel de tong aan de losliggende kant kan raken, dan volgt een kortsluiting. Bij materieel met twee-assige draaistellen gaat alles ok, bij meerdere assen op rij is het de vraag, soms ok, soms niet.

Lijkt me geen juiste voorstelling van zaken.
Zijdelingse speling van de lok-assen veroorzaakt geen kortsluiting.
Onjuiste afstand tussen de wielen op een as wel.

En zwabberende wielen zijn alleen leuk in het circus. (En zelfs dan niet)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #17 Gepost op: 25 January 2016, 22:45:03 »
Polariseren is niet per se nodig, maar het kan een verbetering van de betrouwbaarheid van het electrisch contact geven, nu komt dat alleen via de wisseltong (wat bij mij in de praktijk overigens nog geen problemen heeft gegeven).

Ik heb een flink aantal Electrofrogs liggen, maar heb geen enkel puntstuk gepolariseerd (wat ook niet nodig is, zie Klaas Zondervan). Maar 100% betrouwbaar functioneren doen ze helaas niet altijd. Soms moet ik de zijkant van de wissentong schoon schrapen om het contact te herstellen. Soms ook moet het veertje strakker gezet worden (maar dat is niet aan de orde bij servo's of wisselmotoren).

Wil je dus een optimaal betrouwbare stroomtoevoer op je wissel, dan zou ik het puntstuk polariseren. (Beter gezegd: via het puntstuk realiseer je een extra stroomtoevoer naar de wisseltong)

Groet, Bas

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #18 Gepost op: 25 January 2016, 23:59:16 »
Je moet je realiseren dat je een gepolariseerde wissel niet kunt open rijden =>rijrichting!.
Wel of niet polariseren heeft te maken met hoe (in welke rijrichting) je een wissel benadert.

Als je eenrichtingverkeer hebt op deze sporen, en je komt vanuit de bocht richting de opstelsporen, dan zet je de wissel vanzelfsprekend altijd in de juiste stand, en dan biedt polarisatie een voordeel, want eenvoudig te bedraden vanuit het omzet-mechaniek.

Is het daarentegen zo dat de bocht het uitrijspoor is van de sporen die erachter te zien zijn, dan is er sprake van het open rijden van deze wissel (als hij verkeerd staat), en dan betekent polarisatie dat je de wissel altijd in de juiste uitrij-stand moet schakelen. Je moet dan een wissel omzetten die je anders niet zou omzetten. Het is dus, in mijn ogen, een afweging.
Heb je geen contactproblemen, doe het niet. Heb je die wel, doe je het wel, voor een meerprijsje.

Als je zoals ik 2- en 3-rail mixt, en slanke wissels (zoals deze peco) gebruikt, dan maak je een andere afweging omdat je voor 3-rail gebruik zo'n slank wissel ook moet polariseren (de binnen-liggende spoorstaaf die gekruist wordt door de sleper, moet gepolariseerd). En als dat dan toch al moet, dan maar voor beide systemen, want dan blijft de schakellogica makkelijker te overzien.

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 26 January 2016, 00:09:08 »
Maar deze electrofrogs zijn dus in beginsel via de wisseltongen altijd gepolariseerd. Je kan ze nooit openrijden. Nog los van het feit dat het standaard Peco stelmechanisme niet echt aan openrijden wil meewerken.
Je kan kiezen tussen polariseren door de wisseltongen alleen of aanvullend polariseren met een schakelaar en dat is dan wat betrouwbaarder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 26 January 2016, 11:02:53 »
Ik heb ook wat moeite met de manier waarop het woord polariseren hier wordt gebruikt. Voor de zoveelste keer: een electrofrog is al gepolariseerd. Het enige wat je kan doen is een uitwendige schakelaar toevoegen waardoor het contact verbeterd wordt. Maar principieel verander je dan niks aan de situatie.

Je kan nog een stap verder gaan door het puntstuk van de tongen te scheiden. Het puntstuk schakel je dan met een extern contact en de tongen verbind je vast met de naastliggende doorgaande staaf. Daarmee vermijd je kortsluiting door een flens die de tong schampt.
Beschrijvingen van die ombouw vind je op het internet. Zoekterm: electrofrog dcc wiring.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 11:24:25 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

• Gast

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2016, 14:41:45 »
Nog een pagina van diezelfde site die specifiek over Peco wissels gaat, met foto's:
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
Electrofrog wordt ongeveer halverwege de pagina behandeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

guest7823

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 26 January 2016, 15:16:27 »
Voor alle duidelijkheid: dit gaat over de h0 Electrofrogs. Daar klopt het verhaal

Bij N is de constructie feitelijke brakker. Bij N vormen alle tongen en het puntstuk een geheel ("type 3"). Daarmee heeft de openliggende wiseltongen dus de tegengestelde polariteit van de rijrails. Indien dan het wiel te scheef staat of de back-to-back maat is te klein loop je dus een grote kans op kortsluiting. Dit is de belangrijkste reden dat de tongen veel verder naar binnen liggen dat strikt genomen volgens NMRA norm verplicht is.

Afbeelding van "wiring for DCC" van Alan Gartner

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 26 January 2016, 16:00:53 »
Bij N vormen alle tongen en het puntstuk een geheel ("type 3"). Daarmee heeft de openliggende wiseltongen dus de tegengestelde polariteit van de rijrails.
Bij de H0 versie is het af fabriek ook zo. Maar daar ik het kennelijk vrij eenvoudig om het te veranderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #25 Gepost op: 26 January 2016, 17:21:06 »
N-spoor. Geval apart?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Juust

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 26 January 2016, 21:14:04 »
Klaas en de rest van de mannen , bedankt voor jullie tips en uitleg. Ik ga van de week verder mee.
Prettige avond , Juust

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #27 Gepost op: 27 January 2016, 19:58:41 »
Voor Wim en Hendrik Jan ... onderaan deze pagina een uitleg hoe de kortsluiting op de tong kan ontstaan (indien de wissel gebruikt wordt zonder de frog te schakelen). Omdat Peco wissels een behoorlijk grote gap hebben bij de tong doet het probleem zich niet snel voor, maar het kan.

http://railwaybobsmodulebuildingtips.blogspot.nl/2013/01/the-peco-electrofrog-circuitry.html

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 27 January 2016, 23:52:40 »
Die uitleg ken ik ook, maar in mijn ogen is dat onzin. Gisteren nog een Elecrofrog wissel in handen gehad. De ruimte tussen de afliggende tong en de doorgaande rail is zo groot dat een wiel dat niet kan overbruggen. En als het wel gebeurt, dan klopt de wielafstand niet. Zo simpel is dat. De wielafstanden op de correcte waarde zetten is eenvoudiger dan je wissels verbouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #29 Gepost op: 28 January 2016, 09:03:23 »
Hoe krijg je een kortsluiting bij de tongen voor elkaar? Volgens mij heb ik de handleiding van peco gevolgd en dan is het toch onmogelijk? Puntstuk electrisch los van de rest (en dus ook de tongen). Je verbindt vervolgens de tong door met de railstaaf ernaast.

• Als je niets aan de wissel doet wordt het puntstuk gepolariseerd via de tongen.
  • Is dit voor jou niet betrouwbaar genoeg, dan moet je het puntstuk zelf van stroom voorzien. Dat betekent twee draadjes onder de wissel doorknippen die de tongen met het puntstuk verbinden en ook isolerende raillassen bij het puntstuk. De tongen vervolgens met de rail ernaast doorverbinden.

Enige manier om het mis te laten gaan is als je de tongen doorverbonden laat met het puntstuk. Op zich lijkt me de opening groot genoeg, maar je kan een kortsluiting voor elkaar krijgen met assen die net niet netjes volgens de norm zijn of waar het wiel net wat op de as verschoven zit.

Maar: even het werk afmaken en de tongen van het punstuk isoleren en je hebt er nooit meer last van.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)