Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 82943 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #240 Gepost op: 29 July 2010, 14:06:17 »
Een paar suggesties voor de uitvoering van de ramen in de kop. Ik ben bezig met de DE-3 van MK en daar zitten misschien voor de ontwikkeling hier werkbare technieken in.

Ten eerste de 3 frontruitjes zijn uitgevoerd als etsdeel in een grotere opening. Dat is voor de DE-5 ook bruikbaar en ik las daarvoor al een suggestie. Wat me verder opvalt aan foto's van de DE-5 is dat de ruiten niet vlak in de kop zitten. Gerekend vanaf de deur valt me op dat de eerste vierkante ruit redelijk vlak in de kop zit. De tweede ruit zit duidelijk verdiept, het meest aan de kant van de deur, maar minder naar voren. Dat lijkt me met een geetst raamkozijn goed na te bootsen. En dan de 3 ruitjes zitten ook verschillend. Het middelste volgt de kap goed, maar de 2 ernaast lopen meer naar binnen dan de kop zelf. Ook hiervoor geldt dat dat met een etsdeel goed is na te maken.

De kop van de DE-3 met details:

De kop van de DE-3 los in de bak gestoken met de middenraampjes als een opening

De kop met het raametsdeel erin. Het gat in de kop moet nog iets groter, zodat het etsdeel er door heen schuift.

De ruiten zijn vacuum getrokken over een mal, die de binnenkant van de koppen ook weergeeft. Het ruitje knip je ruim uit en plak je het dan aan de binnenkant van de kop vast. Vervolgens lijm je het etsdeel van buitenaf met Crystal Clear op het ruitje en klaar.

Deze methode lijkt me prima bruikbaar voor de kop van de DE-5.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #241 Gepost op: 29 July 2010, 14:24:01 »
Mooie constructie! Zo'n zelfde oplossing zou inderdaad ook goed zijn voor een mat. '40-kop.

Ik heb bij mijn mat. 36 eerst ijzerdraad van 0,3 mm gebruikt, maar zoals je ziet, zag het er niet strak uit:

Ook de kopvorm klopt evan geen meter. Door de raamopeningen op te vullen met polyesterhars en nieuwe raamopeningen te maken + de kop bijvijlen ziet het er a beter uit:

Benieuwd of Maykel nog raamsetjes heeft.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 29 July 2010, 15:07:12 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #242 Gepost op: 29 July 2010, 14:25:53 »
Hoi Ivo,

Lijkt mij inderdaad een zeer strakke oplossing en uitermate bruikbaar  (y)

Het lastige is, zoals je ook al aangeeft, de stand van de verschillende ruiten. Een voordeel echter is, dat alle zijruiten rechthoekig blijken te zijn :)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #243 Gepost op: 29 July 2010, 14:41:06 »
@Maarten,

Mooi die verschillende koppen. Mailke  ;) of Maykel heeft vast nog wel raamsetjes en anders zijn ze zo gemaakt. De DE-3 is volgens mij een hoofdpijnproject van Maykel geworden vanwege het feit dat hij ze ook gebouwd leverde. Dat bleek alleen zoveel werk dat hij voortdurend de bouwset is blijven verbeteren voor groter bouwgemak. Met name het plamuren en goed glad maken van de overgang tussen messing bak en dak en kop kostte heel veel tijd. Ik kan me dat goed voorstellen, want een dergelijke overgang kost mij meestal ook 4 keer plamuren en schuren, voordat ik daar tevreden over ben.

@Karst,

De uitdaging lijkt me om een keer een goed moedermodel te maken voor de ruiten. Als je daarvan vervolgens een mal maakt voor het glas in de ruiten heb je het meeste werk gehad. De geetste raamsponningen lijm je daar strak op en dan ligt het qua stand meteen goed.
Ik heb overigens geen ervaring met vacuum getrokken mallen. Ik heb eens een keer voor een modelzwever een kap getrokken van polyacrylaat over een houten mal. Dat lukte overigens prima, maar is een andere schaal dan dit (ASK-18 met 3,5m spanwijdte).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #244 Gepost op: 29 July 2010, 15:00:14 »
Ivo,

Ik zit te denken aa plaatjes geplot 'glas' en dan uitsnijden/-knippen zoals in m'n laatste Plan U variant. Deze kun je heel fraai achter de NZ sponningen plakken met KK.

Dieptrekken heeft niet mijn voorkeur, gezien dit bijna altijd optische vertekening geeft ( zie KleiNSpoor spullen ) bovendien is het niet nodig, daar alle ramen vlak zijn. Nergens zit er een gebogen raam  (y)

Grtzz,

Karst

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #245 Gepost op: 29 July 2010, 15:07:54 »
Misschien ook een idee om de ramen te frezen uit "plexiglas" met gelijk een verdiepingen voor de NZ sponningen zou misschien minder werk zijn ?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Dennis

• Gast
« Reactie #246 Gepost op: 29 July 2010, 16:24:16 »
Heren,

Een zeer interessant draadje, wat ik met veel genoegen heb gelezen.

Alleen is mij 1 ding niet geheel duidelijk.
Wordt het nu een model wat voor een groot publiek beschikbaar moet zijn?
Of wordt het voor een enkeling gemaakt?
Beide als kit uiteraard!

Als je gaat voor een project ala plan U dan is beschikbaarheid van onderdelen belangrijk.
Maar zeker ook de productie van de lastigste onderdelen!

Dan nu even een idee van een leek op het gebied van gieten en 3d tekenen;

Kunnen de onderdelen (kop,schorten enz) niet getekend worden en dan 3d geprint.
Dit als moeder model en die laten afgieten.
Nu hoor ik het probleem van de krimp....
Kunnen de onderdelen dan niet 3% groter worden getekend?
Of begrijp ik de specifieke definitie van krimp niet zoals hij hier bedoeld wordt.
Waarmee ik eigenlijk zeg, gaan dan de proporties uit het model??

Over de raam sponningen;

Ik heb een mat`46 messing kit van FRIE.
Bij dat model zitten ook gegoten koppen.
De midden raam stijlen zijn als ets stuk meegeleverd, en ik moet zeggen erg fraai (y)

Ik zal dit draadje met veel interesse volgen (y)

Grtn,
Dennis

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #247 Gepost op: 29 July 2010, 19:43:24 »
Ik zit te denken aa plaatjes geplot 'glas' en dan uitsnijden/-knippen zoals in m'n laatste Plan U variant. Deze kun je heel fraai achter de NZ sponningen plakken met KK.

Dieptrekken heeft niet mijn voorkeur, gezien dit bijna altijd optische vertekening geeft ( zie KleiNSpoor spullen ) bovendien is het niet nodig, daar alle ramen vlak zijn. Nergens zit er een gebogen raam  (y)

Dat lijkt me ook een prima oplossing, maar de mate van reproduceerbaarheid is sterk afhankelijk van de vaardigheid van de bouwer. Het aardige van de dieptrekmethode is dat als de koppen die worden gegoten niet alleen aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant identiek zijn, je door een diepgetrokken ruit de positie ervan fixeert ipv zelf moet bepalen aan de hand van een exact in de sponning passende ruit. Het vertekenen van Kleinspoor ramen voorkom je juist door een losse geetst kozijn te maken dat die vertekening camoufleert. Die vertekening zit vooral in de randen en minder in het vlak van de ruit.

Anders gezegd: voor een paar koppen is jouw methode zonder twijfel de meest handige. Als er een Beneluxspoor aktie onstaat is een andere methode misschien trefzekerder voor een grotere groep bouwers. Zo was met de plan U door het gieten van een van de Fleischmann plan V afgeleide kop met de originele Fleischmann kopramen en de lichtgeleiders een perfecte kop te maken.

Het mooiste zou zijn om een kop te maken waarin je een gegoten set ramen kunt zetten van binnenuit. Volgens mij is dit al geopperd (door Gerco?), maar dit zal best moeilijk zijn om een goed eerst exemplaar van te maken.

Voor de vorm van de DE-5 kop baseer ik me alleen op foto's met name in het boek Dieseltreinen in Nederland. Ik kan me de kop niet in realiteit herinneren, wel die van de mat '33, '35 en '36. Ik vermoed dat ik de DE-5 en mat '40 in mijn jeugd altijd heb aangezien voor mat '46.

Op de foto's valt wel de afwijking van de lijn op tov mat '36 en mat '46. Er lijkt een soort knik naar binnen te zitten bij de frontruiten, waardoor de kop en profiel minder rond overkomt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #248 Gepost op: 29 July 2010, 21:55:32 »
Hoi,

Na alle tekst eer meer weer wat plaatjes :)

Om een idee te krijgen van de proporties, maar eens wat kleur er op gezet...

... duidelijk: de koplampen kloppen niet :( Dus bij de volgende: wegvijlen en Philo lampranden er op  8)

... deurraam moet groter en een alu-bies hebben.

... al met al toch best wel dat lekkere stompe van Mat '40  ;D

Na overleg met Frank, vonden we de blauwe met gele snorren en biezen toch eigen wel de mooiste uitvoering. Te meer omdat je deze niet zo vaak ziet ;) En... ik nog een partij Philotrain snorren had liggen en... een stukje Wolters bies en... een potje KleiNSpoor diesel blauw :)

Al met al een samengeraapt zootje dus.  :P ;D

Later vanavond wel even antwoord en repliek op alle vragen van vandaag ;)

Apropos Dieselblauw... Heb het eens naast de Artitec DE-1 gehouden.... komt er niet in de buuuuuurt !!  :o Naast een Roco 2400 is het verschil bijna niet te zien... Ik voel alweer een kleurdiscussie opkomen ;)

Grtzz,

Karst

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #249 Gepost op: 29 July 2010, 22:01:17 »
is de roco piepschuim toch nog voor iets goed....  ;D

« Laatst bewerkt op: 29 July 2010, 22:03:27 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #250 Gepost op: 29 July 2010, 22:09:57 »
Dat je dat al weer gezien hebt Bernd  ;D 8) (y)

Hier het kleur vergelijk...

Ter vergelijking...

Foto gelinkt van Bert Stortenbekers site

... weer een andere kleur  :-\

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 29 July 2010, 22:17:28 door Karst Drenth »

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #251 Gepost op: 29 July 2010, 22:19:26 »
Op zich vind ik de groen/blauwe kleur van de kop wel behoorlijk goed overeen komen met de foto hoor :)

Alleen het vignet is duidelijk geler, maar dat is logisch aangezien die op het 1:1 model natuurlijk afslijt.

Gr. Remco.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #252 Gepost op: 29 July 2010, 22:20:24 »
Als ik de foto's van Bert Stortenbeker bekijk lijkt mij de Philokleur goed getroffen. Bij de stellen 196 en 184 is het meer grijs dan blauw. Het is blauw is dan al op z'n eind en misschien verschoten en versleten. Ik kan mij echter ook nog een foto herinneren van de 197 met vers gespoten blauwe Bk-kop (met een afwijkende vorm van de 10-harige snor) en die neigt wat meer naar de Att.

Wat de vorm van de kop betreft, volgens mij is ie nog te spits: zodra de ramen beginnen gaat ie te snel naar voren waardoor ie minder plat wordt dan ie misschien zou moeten worden. Ik heb de foto uitgeprint van de gele 279 + 302 van BS en daaris de mat.'40 kop pal van de zijkant genomen...

Zucht... ik weet ook niet of ik er wel kom met mijn mat.'46-kop.

Kunnen we Floormans niet in een hok opsluiten en af toe wat materiaal toewerpen door een luikje? Hij mag er pas uit als wij een goede kop hebben...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #253 Gepost op: 29 July 2010, 22:31:50 »
ik heb ooit in een opwelling van boerenlogica geroepen dat de 2400'en misschien dieselblauw waren vroeger en toen vond iedereen van niet, al zou t niet onlogisch zijn want het lichtgrijze onderstel had de DE1 ook, het is dus enigszins te beschouwen als dezelfde kleurstelling. Heb ik dan toch gelijk?

Enne als er tussen het toegeworpen materiaal maar af en toe een paar biertjes zitten en af en toe een pizza calzone, mwah, wrom niet he...

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #254 Gepost op: 29 July 2010, 22:45:45 »
Het zal je aan niets ontbreken...
Vraag EJ wat hij vindt van de catering hier...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.