Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 82983 keer)

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #210 Gepost op: 27 July 2010, 13:48:37 »

Interessant Erwin, ook aan jou de vraag, zou je zo'n draaistel eens iets verder willen demonteren ( indien mogelijk ) en wat close-up's maken en plaatsen.


Alle drie de 2mm assen zijn aangedreven middels tandwielen van kunststof. De assen balanceren op het tandwiel en zijn gelagerd middels bronzen bussen. Zal kijken of ik vanavond foto's kan maken.
Kwam dit op internet zo gauw tegen. Dit gaat wel over twee assen maar de bouwwijze is het zelfde.

Grt Erwin

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #211 Gepost op: 27 July 2010, 14:05:33 »
Da's mooi. Zou eea geschikt zijn als basis voor de omBc?

Grzz,

Hans

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #212 Gepost op: 27 July 2010, 14:12:46 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #213 Gepost op: 27 July 2010, 14:17:38 »
Citaat van: Delftinhetklein
Kwam dit op internet zo gauw tegen. Dit gaat wel over twee assen maar de bouwwijze is het zelfde.

En is identiek aan de DKM 2400.... En ja, die maakt in de aandrijving nog wel wat lawaai... ;)

Bedankt Erwin  (y)

Grtzz,

Karst

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #214 Gepost op: 27 July 2010, 15:53:06 »
Leuk die problemen die Floris noemt. Ik zal voor zover van toepassing aangeven hoe ik ze oplos/vermijd.

bij de Pec was het dak ook nog met spanten gemaakt... ging niet zo lekker (spanten niet exact gelijk, dus geen strak dak, je zag er sowieso de spanten een beetje doorheen, wat niet viel te corrigeren met schuren want ja, dan zit je meteen door het papier heen) dus daarom verzon ik toen het plaatjes stapelen, wat ik tot op de dag van vandaag veel gebruik.

Ik gebruik ook spanten, en maak die door fotocopieen van een (1) voorbeeldspant met Pritt-stift (!geen natte lijm! ivm vervorming van het papier)  op dik karton te lijmen, en dat uit te snijden. Dan worden ze voldoende gelijk. Ze worden 'gericht'  met een 1x1 modelbouwhoutje in het midden.



resultaat:




Het grootste nadeel van papier en karton vind ik de neiging om te pluizen, het minder strak zijn dan kunstof en vooral dat het veel minder prettig lijmt.

Het pluizen is te voorkomen door het karton voor verwerking te spuiten met blanke lak, of in te smeren met een mengsel van 50% PVC-lijm/50% thinner, of zelfs gewoon met de kwast te verven met grondverf of lak (hoewel dat weer ietsje minder strak wordt; maar is soms bruikbaar). Ook na het bouwen van de basisvorm meteen primer (spuitbus) erop.

Doordat je styreen oplost bij het lijmen vormen de onderdelen zich een beetje naar elkaar en krijg je een mooie verbinding, die bovendien heel snel sterk is. papier en karton kun je lijmen met houtlijm (sterk, droogt langzaam, brengt vocht in dus papier wordt meteen een puinhoop en lijmt geen plastic) of velpon-achtig spul of bisonkit (minder sterk dan houtlijm, lost op zodra er terpentineverdunbare verf bij komt kijken). Dat laatste is met name erg vervelend omdat je juist die terpentineverdunbare verf nodig hebt om het karton sterk te maken, acrylverf maakt het hele model soppig en zacht.

Van de witte houtlijm bestaat een sneldrogende variant, die als witte knutsellijm bij de Hema en heel veel andere plaatsen te koop is. Deze lijm 'zuigt' de delen aan elkaar: hij trekt in het karton, droogt, en krimpt daarbij. Dat zorgt ervoor dat je deze lijm heel mooi bv. naden kunt laten dichttrekken. De verbinding is uiteindelijk sterker dan het karton zelf. Door het vocht in de lijm zet papier uit; deze lijm dus niet gebruiken op papieren delen waarvan de preciese maat ertoe doet.  Nadeel van deze lijm is dat-ie eigenlijk wel weer tamelijk snel droogt, dus als je bv. een papieren klinknagelstrip wil oplijmen die je op het model nog een beetje wilt schuiven, gebruik je daarvoor beter doorzichtige knutsellijm (ook bij de Hema te koop als ' burolijm'). Die geeft je wat meer tijd. Bisonkit en -tix gebruik ik niet meer; dingen die ik 20 jaar geleden daarmee heb gelijmd, vallen nu spontaan uit elkaar. Bovendien geeft het smerige vlekken en is het relatief duur.
    In mijn ervaring is karton minstens even goed en makkelijk te lijmen als styreen (zo niet makkelijker; bij styreen moet je echt een dag wachten voor de lijm helemaal is uitgedampt en de verbinding voldoende sterk is). Nadeel van styreen vind ik dat grote delen minder makkelijk exact op maat te snijden zijn. Ik heb altijd last van weglopende messen aan de lineaal. Maar ik vermoed dat anderen hier daar weer goede oplossingen voor hebben.

Waarmee ik overigens niet wil beweren dat je van karton even een echt strak NS-stroomlijnstel kunt bouwen, want dat moet echt heel strak zijn. Ironisch genoeg is juist Floris daar toch heel ver mee gekomen...

« Laatst bewerkt op: 27 July 2010, 17:03:32 door janw »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #215 Gepost op: 27 July 2010, 16:51:34 »
@JanW,

Ha, nu zijn de plaatjes wel te zien. Buitengewoon boeiend betoog. We zullen eea meenemen in de experimenten met de lasercutter. Die snijdt uiterst nauwkeurig.
Overigens de soort karton die je gebruikt is ook nog van invloed op het resultaat.
Als ik over de tekening beschik, zal ik de wanden laten snijden.
Komende weken is de machine echter niet beschikbaar ivm vakantie.

Grzz,

Hans

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #216 Gepost op: 27 July 2010, 17:26:01 »
Als je de schortplaten van de Lima Hondekoppen bedoelt: deze lopen haaks weg naar onderen en zijn geschikt voor DE-3, mat.'36 en plan X (en mat.'54) maar niet voor DE-5, mat.'40 en '46.

Maar mijns inziens wel voor een OmBC 2900, en zeg geen nee anders heb ik voor niets de Lima Hondekoppen bewaard (wil ze dan wel versmallen).
Zo'n ding moet ook niet te duur worden want een bouwset bij MK kost 225,- dan kun je beter die nemen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2010, 19:46:39 door prutser »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #217 Gepost op: 28 July 2010, 10:42:34 »
Als je de schortplaten van de Lima Hondekoppen bedoelt: deze lopen haaks weg naar onderen en zijn geschikt voor DE-3, mat.'36 en plan X (en mat.'54) maar niet voor DE-5, mat.'40 en '46.

Maar mijns inziens wel voor een OmBC 2900, en zeg geen nee anders heb ik voor niets de Lima Hondekoppen bewaard (wil ze dan wel versmallen).
Zo'n ding moet ook niet te duur worden want een bouwset bij MK kost 225,- dan kun je beter die nemen.

Ik ben het helemaal met Stephan eens.
Als die Lima schortplaten geschikt zijn voor de OmBC, kunnen die toch nagegoten worden, of niet?

Grzz,

Hans

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #218 Gepost op: 28 July 2010, 11:05:04 »
en zeg geen nee anders heb ik voor niets de Lima Hondekoppen bewaard

Ik zou niet durven, zelfs als je geen gelijk hebt maar volgens mij klopt wat je zegt. Deze lopen ook haaks weg maar er zit wel een verhoging in t.h.v. de bagageruimte, waarschijnlijk vanwege de motor (een beetje Volkswagen 412 Variant dus).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #219 Gepost op: 28 July 2010, 11:16:56 »

Als die Lima schortplaten geschikt zijn voor de OmBC, kunnen die toch nagegoten worden, of niet?



Hoe groter het gietonderdeel hoe groter de krimp

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #220 Gepost op: 28 July 2010, 11:26:05 »
 ??? dit snap ik even niet. krimpen is toch altijd procentueel van de grote? 2 tot 3 % dacht ik bij resin
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #221 Gepost op: 28 July 2010, 11:28:33 »
Klopt wat Gerco zegt, ik heb ooit een doos tot Bk's verbouwde plan V-kappen laten gieten waarbij de krimp zo'n 2 mm bleek te zijn. Nadat collegabouwers zich op de inhoud hadden gestort en ik zelf nog zo'n 5 stuks overhield kwam ik er achter dat de kap voor het beoogde doel niet bruikbaar was: de kap paste niet op het Fleischmann chassis. Uiteindelijk heb ik de koppen en zijwanden van de kappen gebruikt.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #222 Gepost op: 28 July 2010, 11:28:42 »
dat klopt wel, maar 2% van 10cm is 2mm en 2% van 30cm dan al 6mm. De afwijking wordt dus steeds groter.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #223 Gepost op: 28 July 2010, 11:32:12 »
Bijzonder... hoe zouden bedrijven als KleiNSpoor hun modellen dan produceren? Die passen altijd netjes op de (fabrieks)onderstellen. Denk bijvoorbeeld aan de WRDk.

KleiNSpoor heeft trouwens wel modellen van een ander soort Resin, ze zijn n.l. een andere kleur en ruiken ook wat vreemd.

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #224 Gepost op: 28 July 2010, 11:43:00 »


hoe zouden bedrijven als KleiNSpoor hun modellen dan produceren?



Dat betekend dat je het moeder model groter moet maken en aangezien je hier gebruik wil maken van een bestaand moedermodel kom je dus met de krimp in problemen.