Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Conrat door Keska
Vandaag om 16:41:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:36:02
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 16:27:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 84323 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #165 Gepost op: 26 July 2010, 13:40:10 »
Zeker voor een DE-5 initiatief wil ik best mee funden. Dat zou een mooie aanvulling zijn op het dieselstel-park.

Qua aandrijving; de motorbak van een DE-5 is ruim zat om zelf iets te bouwen... als eventueel draaistel delen bij Overbeek besteld zouden kunnen worden zoals in de 1300 zit? Eens meten vanavond of de h.o.h. overeen komt... Dan uit staal gewoon een groot blok waar een Mashima en 2 vliegwielen inkunnen. Met 6 aangedreven assen en genoeg gewicht staat dat garant voor een solide aandrijving die ook nog eens geruisloos is.

Na ervaringen met een Dg en een Plan K lijkt mij de methode om bodem / dak uit resin te doen (wat van zichzelf stijf is) inderdaad een fijnere methode als een dak mbv spanten oid te maken. Het maakt de drempel toch een stuk lager.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #166 Gepost op: 26 July 2010, 13:42:28 »
Jeroen was bereid om een poging te wagen bepaalde onderdelen van Li/Ri proberen los te krijgen via zijn contact bij Overbeek.

En dat ben ik nog steeds!  ;D Ik heb natuurlijk geen enkel idee of het gaat lukken, maar proberen staat vrij toch?

STEL dat we dat gaan doen, dan denk ik dat het voor Overbeek alleen interessant is als we een leuk partijtje  bestellen. Dat zou betekenen dat we dus veel leifhebbers aan het bouwen moeten zien te krijgen die allemaal in het project DE-5 meewerken / denken / financieren.

Het lijkt mij voor Rivarossi onderdelen vooral te gaan om draaistellen en glaswerk???

Jeroen  
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #167 Gepost op: 26 July 2010, 14:31:17 »
Zeker voor een DE-5 initiatief wil ik best mee funden.

Hier nog één. ;D

Dave

DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #168 Gepost op: 26 July 2010, 17:01:29 »
Citaat van: Karst Drenth
...Misschien maar eens een reklamatie mailtje naar Eindhoven sturen... 

... gedaan en het antwoord:

Citaat
> Dear Karst,
>
> I'm sorry this is happened, the quality of your received model is very
> low and not what we normally will deliver, I do not know what went wrong
> here yet... Thats why I made a complaint out of this so we find this out
> and I asked for a free reprint! You can aspect a replacement soon!
>
> Cheers,
>
> --
> Xxxxx Xxxx, Customer Service Agent Shapeways.com


Dus misschien vallen de kosten nog mee voor een voldoende goed moedermodel  :P


Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #169 Gepost op: 26 July 2010, 17:20:36 »
Dus je stuurt ze een mailtje naar Eindhoven en je krijgt steenkolen Engels terug... Briljant... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #170 Gepost op: 26 July 2010, 17:24:39 »
Nu je het zegt...  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #171 Gepost op: 26 July 2010, 17:27:34 »
Wat joe spiek is wat joe get, zeg maar. ;D

Maar goed, we zien het nieuwe model graag ter vergelijk en is het allemaal niet zo erg als het nu was.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #172 Gepost op: 26 July 2010, 18:46:37 »
Het lijkt mij voor Rivarossi onderdelen vooral te gaan om draaistellen en glaswerk???

Jeroen  
alleen glaswerk, draaistellen van mat '40 zijn heel anders dan die van '46.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #173 Gepost op: 26 July 2010, 18:57:43 »
Waar kan ik intekenen?
Zonder gekheid, als het weer een project ala plan-u gaat worden, dan ben ik van de partij.

Ik zal me eens wat meer gaan verdiepen in de DE-5 en consorten. Misschien poppen er dan nog leuke ideeën op.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #174 Gepost op: 26 July 2010, 19:31:44 »
Hoi,

De kop wat strakker gemaakt, vooral de maat en de vorm van de ramen en de spijlen wat aangepast...



... door de dikte, die het printen met zich meebrengt ( 1mm min. ) leken de spijlen heel massief, hetgeen de geometrie nogal vertekende. Vooral raam 2 en 6 leken daardoor veel te taps te zijn...



... zoals een ander perspectief duidelijk laat zien. Merk op, dat de spijlen van de middelste ramen nu een stuk dunner zijn en een taps verloop hebben. Naar beneden toe breder. Dit is meteen HET grootste verschil met Mat '46 en de DE-1/2...



... Vanuit spoordijk perspectief is duidelijk te zien dat zowel raam 1 als 2 a) even groot en b) duidelijk rechthoekig zijn !



In afwachting van de nieuwe print was dit even het laatste wat ik er aan gedaan heb. De deuren als mede de frontseinen waren dermate 'verpest', dat daar eigenlijk geen eer meer aan te behalen valt. Maar dit leerobject heeft me weer veel laten ontdekken van de nodige aanpassingen en hoe deze kop nu eigenlijk in elkaar zit. Helaas kan dit in CAD heel lastig gerealiseerd worden... :( Dus zal ook bij de volgende wel weer wat handwerk komen kijken. Maar voor een goede dag vijlen en schuren, vind ik dit al een resultaat waar menig bouwer tevreden mee zou zijn  :P ;D

Grtzz,

Karst

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #175 Gepost op: 26 July 2010, 19:47:11 »
Da's al heel fraai, alleen staan de twee middelste spijlen te scheef. De drie middelste ramen zijn aan de bovenkant ten opzichte van elkaar even breed (onder trouwens ook maar dit klopt wel).
Dit maak ik tenminste op uit de grootspoorfoto welke je in het andere draadje hebt geplaatst.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2010, 19:50:35 door prutser »

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #176 Gepost op: 26 July 2010, 19:59:22 »
De deuren als mede de frontseinen waren dermate 'verpest', dat daar eigenlijk geen eer meer aan te behalen valt.

Is deze methode van Frank niet wat Karst? Voor de koplampen dus. Of wijken die heel erg af?

Ernst-Jan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #177 Gepost op: 26 July 2010, 21:08:40 »
Zojuist even schuifmaat gehanteerd; Volgens "Dieseltreinen in Nederland" is van de motorbak de h.o.h. van de buitenste assen 3600mm , dat wordt op schaal circa 41.4mm

- Rivarossi 1300 draaistel is totaal onbruikbaar. h.o.h. buitenste assen is net geen 52mm
- Ik weet ook geen andere 3-assige draaistellen behalve de Roco TEE die maar in de buurt komen. En (met dank aan Remco) de TEE draaistellen zijn even groot als een 1300; ook 52mm. Ik verwacht dat een 1200 draaistel ook ongeveer 50mm zal zijn, dus onbruikbaar.
- Piet Peetoom onderstellen zou kunnen qua hart-op-hart en wieldiameter, maar het is niet de mooiste oplossing zoals Karst aangeeft
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #178 Gepost op: 26 July 2010, 21:20:35 »
Is de oude TEE van Hamo misschien een idee? Ik moet nog ergens zo'n ding hebben wil de maten wel opmeten.

Gr Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #179 Gepost op: 26 July 2010, 21:27:20 »
Die zesassige Frans-Belgische loc van  LSM, Trix, Lima en wie nog meer?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.