Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Arjan6511
Vandaag om 19:39:38
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
Rail away door henk
Vandaag om 19:24:03
Roco 290 digtaliseren door Peter J K
Vandaag om 19:20:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:40:41
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
  

Auteur Topic: 1200 in de strijd tegen ijzel  (gelezen 17522 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #15 Gepost op: 06 January 2016, 14:12:51 »
Weet iemand of de loc met één panto of twee omhoog rijdt dan.

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #16 Gepost op: 06 January 2016, 14:16:21 »
Plus dat die oudjes niet vol met gevoelige elektronica zitten die meteen van slag raken bij het minste of geringste.

Ja klopt. Enkele jaren terug hadden we in januari of februari ook heel erge sneeuw en kou en toen konden veel van de nieuwe Sprinters niet zo goed tegen de kou (welke op mijn
traject rijden). Ter vervanging hadden we een oude Mat64, gedateerd maar betrouwbaar.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #17 Gepost op: 06 January 2016, 14:23:13 »
... Maar dat schijnt niet meer te mogen van ProRail  ???

Voor zovel ik me een passage uit "Van stoom tot stroom" kan herinneren, was er op een gegeven moment geen behoefte meer aan een ijzelschakeling omdat er ook 's nachts voldoende/regelmatig elektrisch werd gereden (goederenvervoer). IJzel kreeg zo nauwelijsk ng kans.

Ik denk dat de ijzelschakelingen (in principe: in serie zetten van de bovenleiding van het afgaande en opgaande spoor, en prik erop) anno nu gewoon niet meer te maken zijn.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22732
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #18 Gepost op: 06 January 2016, 14:29:55 »
Grapjas. :)

Eh... nee. De eerste eeuw was van het jaar 1 (er was geen jaar 0) tot en met het jaar 100; de 20e eeuw was van het jaar 1901 tot en met 2000.

https://nl.wikipedia.org/wiki/20e_eeuw
https://nl.wikipedia.org/wiki/21e_eeuw

- Peter

Ach jee, de rekkelijken hebben het op Wikipedia opgegeven de voortdurende veranderingen van de preciesen te herstellen.  ;D
We vieren een eeuwwisseling omdat 100 of 1000 zo'n mooi rond getal is en nergens anders om. En dus laten de rekkelijken, zijnde 99 procent van de bevolking, de eeuw ook lekker op 1-1-2000 beginnen. Die monnik die nog niet tot 0 kon tellen, kan de pot op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #19 Gepost op: 06 January 2016, 14:57:28 »
Mee eens Henk. Volgens mij is deze 'geschiedvervalsing' op Wikipedia ook een poging van de IT-branche om te verdoezelen dat ze heel veel geld hebben verdiend met de millenniumbug.  ;)


Steyn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27010
    • Pagina van klaas
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #20 Gepost op: 06 January 2016, 15:03:34 »
Ach jee, de rekkelijken hebben het op Wikipedia opgegeven de voortdurende veranderingen van de preciesen te herstellen.  ;D
En terecht. De rekkelijken zijn eindelijk tot de conclusie gekomen dat ze niet konden tellen, maar nu wel.
Als je bij de groenteman 10 sinaasappels koopt, dan begint hij toch ook niet bij 0 te tellen? ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22732
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #21 Gepost op: 06 January 2016, 15:31:22 »
En waar zijn je ouders bij jouw persoonlijke jaartelling begonnen Klaas?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3546
  • Mcn NSR Groningen.
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #22 Gepost op: 06 January 2016, 15:43:52 »
Weet iemand of de loc met één panto of twee omhoog rijdt dan.

De loc rijdt tijdens de ijzelbestrijding met 2 pantograven omhoog, zodoende wordt met
de voorste pantograaf de ijzel afgeschraapt, deze wordt "opgeofferd" voor de achterste pantograaf
welke zo gewoon zijn spanning van de bovenleiding kan afnemen.
Daarbij wordt uiteraard het sleepstuk, de koolstofstrips in deze, opgeofferd.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #23 Gepost op: 06 January 2016, 16:28:12 »
En waar zijn je ouders bij jouw persoonlijke jaartelling begonnen Klaas?
Bij mij op de dag van mijn geboorte, de 1e dag in mijn 1e levensjaar. Na 365 van die dagen werd ik 1. Als ik gezond mag blijven na 100 van die periodes ben ik dan een eeuw oud. Mijn 2e eeuw begint dan in mijn 101e levensjaar, en niet in mijn 100e levensjaar.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11762
    • Mijn fotoarchief
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #24 Gepost op: 06 January 2016, 16:34:46 »
Heren, gaarne weer terug naar de ijzel-1200...

Eelco
team forummoderatoren

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #25 Gepost op: 06 January 2016, 16:59:55 »
OK, sorry.
De 1300's van HSL zouden dus ook hiervoor geschikt zijn?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
    • Richie's homepage
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #26 Gepost op: 06 January 2016, 17:18:52 »
En de locs van het spoorwegmuseum.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #27 Gepost op: 06 January 2016, 17:23:00 »
1300? Jahoor, zelfde techniek. Pas bij thyristorsturing en draaistroom enzo wordt het te nieuw. Dus 1000 t/m 1500 OK. 1600 en nieuwer niet.

Hondekoppen (stoptrein, intercity, benelux) en ouder: prima. Koplopers zijn denk ik al te nieuw.

Sprinters zou ik eigenlijk niet weten. Maar dat weten anderen vast wel! :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #28 Gepost op: 06 January 2016, 17:33:06 »
Een van de problemen bij de ijzelschakeling was dat slechts een beperkt deel van de stroom door de rijdraden ging en de rest door de hang- en paralleldraden ging. Bijkomend risico was dat de schakelaars waarmee de ijzelschakeling werd ingezet konden blijven hangen waardoor de ijzelschakeling niet mee af te schakelen was en het middel erger dan de kwaal werd.

Met het toegenomen nachtelijke gebruik van het elektrische net werd het "nachtgat" kleiner en daarmee de kans op ijzelaangroei kleiner. Vandaar de dat afgelopen periode in eerste instantie er op enige moment ook voor gekozen is om 's nachts te gaan rijden om te zorgen dat de ijzelaangroei beperkt zou blijven.

Ouderwetse, analoge, aansturing is minder gevoelig voor spanningsonderbrekingen. Een moderne trein gooit bij een te lange spanningsonderbreking al gauw de ankers uit en is dan lastig op te starten. T/m de 1500-en waren gewoon "analoge stroomvretende  bakken" en die bleven gewoon wel doorrijden bij een onderbreking, dus daarmee beter geschikt om ijzel te rijden. Punt is wel dat het "beugels vreet" (dwz de afname strippen). Ik gok voorzichtig dat een goede machinist ook een losse E-loc zo kan schakelen dat die lekker hoog in het stroomverbruik zit zonder dat de weerstanden te heet worden. Dat soort truukjes zal je met modern materieel vermoedelijk ook niet uit kunnen halen.

De ijzel Dg's werden volgens mij enkel als schrappers gebruikt en namen geen stroom af. Daarmee is het verslijt van de beugels een stuk minder. Maar ja ........ die Dg's waren "nooit nodig" dus die zijn de weg van al het oude ijzer gegaan.

Dus dan hou je weinig keuze over met welk materieel je kan gaan ijzel rijden. Een dieselloc vastknopen zit de categorie "better safe then sorry" Bij een klus als ijzelrijden is de kans groot dat je met stukke beugels of bovenleiding komt te zitten en dan is een diesel achterop wel handig  ;)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #29 Gepost op: 06 January 2016, 18:02:42 »
Nogmaals de vraag rijd de loc dan met één of twee panto's tegen de draad? Mij lijkt twee. De voorste om de bovenleiding alvast schoon te "schrapen" en nr twee voor de stroomafnamen.