Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door mass am see
Vandaag om 10:23:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
PB Models, ICR-rijtuigen door 4020 281-4
Vandaag om 10:13:41
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
Oude metalen trafo's gebruiken....... door hervé
Vandaag om 10:11:58
De Hondsrugbaan door Wim Vink
Vandaag om 10:06:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
  

Auteur Topic: Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed  (gelezen 175138 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #75 Gepost op: 06 januari 2016, 14:26:42 »
Zo, we zijn een paar dagen verder. Ik heb de afgelopen 1,5 dag een aantal locs die ik had (voor dit baantje rond de 55 tot 60 beschikbaar...... ;) ) bekeken, getest en evt voorzien van een decoder. Verder een rijtest gedaan.

Gisteren eigenlijk de hele dag aan het ombouwen, proberen enz geweest. Daaruit zijn een aantal combi's gekomen die goed op elkaar af te stemmen zijn, ondanks verschillende decoders. Ze zijn voorzien van o.a. :

- Esu (v4 maar ook eerdere versie's
- Lenz XF serie's, ook al enkele jaartjes oud
- Kuehn T serie (140/145)

En bij de laatste kwamen de problemen. Wat ik ook probeerde en in wilde stellen, de T140/145 wil niet MU'en met andere decoders. Alle andere willen met elkaar maar ook met de anderen prima samen in een consist rijden. Nu heeft de Lenz LZ centrale de optie tot 1 dubbeltractie per centrale en dat wilde de decoder wel. Denk toch dat ik de Kuehn eruit gooi en wat anders erin plak.

Wat foto's. De werkplek, mijn pc plek voorzien van een testbaantje bestaande uit 2 sporen. Op hoogte gebracht zodat muis en toetsenbord er nog onder kunnen:

hillout54 by Ronald-45, on Flickr

Wat combi's tot nu toe.

hillout55 by Ronald-45, on Flickr

hillout58 by Ronald-45, on Flickr

Een ander "probleem" zijn de decoders van Atlas en Digitrax. De Esu's en Lenz gebruiken een CV5 en 6 voor top- en middelsnelheid. Dat kennen de ammi's niet, daar moet je een curve in gaan stellen. Handmatig is dat een hele klus, dat moet nog gebeuren met bv DecoderPro van JMRI. Wordt nog aan gewerkt.

Nog 2 filmpjes van de test vanmorgen. Heb een rits Geoline die snel op de kamervloer gepleurd kan worden en waarmee een rijtest prima gaat:

- https://youtu.be/2KkCVkTBSks

En met een tussenloc (helper):

- https://youtu.be/Pk6ht-JdxvE

Daaruit is gekomen dat ik met een 3A booster van Lenz niet goed wegkom.... De gereden booster is de LV101 met daarachter een Lenz trafo van 15V en 45VA. Da's 3A wat deze brengen kan. Met een geluidsloc en extra aangespannen loc en 18 wagens erachter kon er zomaar 20 min gereden worden en ineens toch overload. Liet zich zo resetten en kon weer even rijden. Met een extra helperloc in het midden hetzelfde, deze iets sneller laten lopen maakte wel dat de overload wat langer op zich liet wachten maar ook hier deed het zich voor.

Wat te doen? Een grotere trafo heeft geen zin op deze booster, dan moet er dus toch wat groters komen. Een 4 a 5 ampère booster met grote voeding? Of; kun je 2 LV101 boosters koppelen?

Al met al een leerzame 1,5 dag!

Grtz, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2016, 14:29:02 door Ronald Halma »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25257
    • Pagina van klaas
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #76 Gepost op: 06 januari 2016, 14:38:26 »
Heb je op allebei de locs de cruise control aan staan? Mijn technische intuïtie zegt me dat je in een consist maximaal 1 loc op cruise control moet zetten.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #77 Gepost op: 06 januari 2016, 15:16:21 »
Citaat
Daaruit is gekomen dat ik met een 3A booster van Lenz niet goed wegkom.... De gereden booster is de LV101 met daarachter een Lenz trafo van 15V en 45VA. Da's 3A wat deze brengen kan. Met een geluidsloc en extra aangespannen loc en 18 wagens erachter kon er zomaar 20 min gereden worden en ineens toch overload. Liet zich zo resetten en kon weer even rijden. Met een extra helperloc in het midden hetzelfde, deze iets sneller laten lopen maakte wel dat de overload wat langer op zich liet wachten maar ook hier deed het zich voor

Hmm... dat is errug veel voor 3 locs ...  Mijn pendelbaan trekt met 7 treinen er op EN alle baanverlichting EN wissels EN seinen bij 3 rijdende treinen ongeveer 1.2 Amp... Hoe dan 3 loks meer dan 3 Amp kunnen opslurpen is me niet duidelijk...

Wat in het geval van MU wel belangrijk is, is dat de snelheden bij gelijke regelaarstand van de locs gelijk is. Je kunt dit testen door de locs NIET fysiek gekoppeld maar wel in MU gestuurd rond te laten rijden. Ze mogen niet op elkaar inlopen ;)

de snelheden kun je idd met CV2,5 en 6 en/of met CV53(ESU) instellen.

Zijn de snelheden niet lineair gelijk, is het enigste (paardenmiddel) de sneheidstabel. Veel werk, maar met JMRI vrij eenvoudig te doen :)

Grtzz,

Karst

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #78 Gepost op: 06 januari 2016, 17:08:46 »
Heb je op allebei de locs de cruise control aan staan? Mijn technische intuïtie zegt me dat je in een consist maximaal 1 loc op cruise control moet zetten.

Als je bedoeld een back-emf of lastregeling; ja, staat bij alle locs aan. Heb ook niet stilgestaan bij het feit dat dit ongunstig zou zijn in een consist. Dank voor de tip!

@Karst; ja, ik vind 't ook vreemd dat de boel zo snel in de top van zijn belasting zit. De locs voorop lopen identiek, de middelste zou afwijkend kunnen zijn. Maar vreemd genoeg trad het ook op met een geluidsloc (BlueLine) en een normale Kato. Die doen samen toch geen 2,5A?
En: hoe en waar kan ik het beste meten hoeveel belasting er overheen gaat? Een ampèremeter tussen de uitgaande trafokant en booster hangen?

Martin Welberg kwam nog met de volgende tip; bij Lenz USA wordt de LV101 opgegeven voor 5 ampère terwijl Duitsland nog steeds spreekt over 3 ampère..... zo is de set in 2000 ook door mij gekocht en heb ik de bijbehorende trafo van Lenz gekocht om dat allemaal netjes op elkaar afgestemd te hebben (en Conrad/Viesmann hadden destijds die grote trafo's nog niet in het assortiment dacht ik).

Dus ja, wat is het? 3 of 5? ;)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8423
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #79 Gepost op: 06 januari 2016, 19:13:51 »
Om die 5 A te bereiken moet je volgens Lenz USA wel een trafo hebben met een minimum van 65VA. Jij hebt er een van 45VA.

http://www.lenzusa.com/products/powerstations/lv101.htm

Quote:  For maximum LV101 output power, the transformer voltage should be selected to be close to the DCC track voltage.  For HO scale and smaller, a 15 or 16V AC or DC transformer is ideal.  In order for the LV101 PowerStation to deliver its full rated capacity, the transformer also needs to be able to deliver a minimum of 65 VA

Hier trouwens nog iets uit de Duitse handleiding: http://digital-plus.de/pdf/b_22101_d.pdf

Der Stromverbrauch Ihrer Modelleisenbahnanlage setzt sich zusammen aus:
- fahrenden Lokomotiven - je nach Baugröße und angehängter Last 200mA bis 2000 mA. Rechnen Sie bei der Baugrösse N mit 500mA, für die Baugrösse H0 mit 1000mA und für grössere Spurweiten mit 2000mA pro Lokomotive, so haben Sie meistens noch einige
Reserven.

Staat er op de trafo made in EU of Germany of iets waaruit blijkt dat hij voor Lenz Europa is? Ik denk nl. dat je een Europese Lenz hebt. en daarom moet kijken naar de Europese waarde van 3A.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2016, 19:27:38 door Jeronimos »
Jeroen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #80 Gepost op: 06 januari 2016, 19:54:54 »
Ja, snap ik ook helemaal. Maar 't ding is of 3 of 5A. Blijkbaar dus ook het laatste, als ik dat geweten had (maar dat wist ik niet doordat de fabrikant max 3A opgaf) had ik direct een zwaardere trafo gekocht toen. Deze is idd uit Duitsland en als je 45 VA bij 15 V hebt kom ik op 3A max. Net zoals de Duitse handleiding zegt :)

Verwarrend! ;)

Ik zal toch eens kijken naar een zwaardere trafo, Conrad heeft er een: https://www.conrad.nl/nl/bv03039-krachtige-transformator-70-va-404289.html  Bij 16V 70VA is rond de 4,4 max. Ook zal ik nog eens kijken naar de stroomopname van het geheel.

Dank alvast voor jullie input. Ik hou me aanbevolen voor alle opties :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25257
    • Pagina van klaas
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #81 Gepost op: 06 januari 2016, 20:01:25 »
Ronald, waarop kreeg je de overload, op de trafo of op de booster? Als het op de booster is, dan heeft een dikkere trafo weinig zin.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #82 Gepost op: 06 januari 2016, 20:18:59 »
Dat is dus het punt, de booster gaat in de beveiliging.....De laatste paar shows valt me dat vaker op, heb er eerder nooit last mee gehad. Zou er wat aan 't ding zijn dat dit veroorzaakt? Hij is tenslotte 15 jaar oud.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #83 Gepost op: 06 januari 2016, 23:15:01 »
In dat geval heeft het dus 0 zin om een zwaardere trafo aan te sluiten.

De LV loopt kennelijk tegen iets aan... En echte overload kan het eigenlijk niet zijn, omdat dat ding easy 5 Amp moet kunnen leveren. En dat kan die nou net niet met een 3 Amp trafo ;)

Heb misschien ergens een klein, vervelend kortsluitinkje zitten ??

Grtzz,

Karst

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4514
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #84 Gepost op: 06 januari 2016, 23:19:49 »
Ronald,

In plaats van dat blauwe Conrad blok, is dat dit niet iets goedkoper

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #85 Gepost op: 07 januari 2016, 08:17:07 »

Heb misschien ergens een klein, vervelend kortsluitinkje zitten ??

Wat al opgevallen was is dat deze LV die ik al 15 jaar gebruik dat steeds vaker doet... ook bij de andere banen merk ik dat het lijkt (let op, da's mijn waarneming/gevoel) alsof ik minder power ter beschikking heb..... De bedrading van de koffer is onlangs nagekeken en lijkt intact. Ik zal vandaag eens een van de andere LV's nemen die ik heb en kijken of die het ook doen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #86 Gepost op: 07 januari 2016, 11:47:39 »
Ter info; ik had een mail naar Lenz gestuurd en dit was hun zeer snelle antwoord:

Sehr geehrter Herr Halma,
vielen Dank für Ihre E-Mail.
Der Verstärker LV101 kann nur 3A liefern. Der 45 VA Trafo TR100 ist der richtige dafür.
Der LV102 kann 5A liefern. Der passende Trafo dazu ist der TR150.

Wir hoffen, dass wir Ihnen weiterhelfen konnten.

Mit freundlichen Grüssen

Thorsten Gradl


Duidelijk :) De combi die ik heb is dan blijkbaar goed, ik ga het dan ook in de bekabeling zoeken en testen met een andere LV101.
Later!

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #87 Gepost op: 07 januari 2016, 21:58:31 »
Ronald, misschien overbodig, maar heb je de Lenz al eens uit elkaar geschroefd en alles goed schoongeblazen met de compressor. Mijn ervaring is dat door jaren van gebruik er stof komt te zitten en die kan wel eens de vervelende neiging hebben tot kortsluiting of temperatuur isolatie van componenten.
Als alles schoon is zou het beter moeten werken, controleer ook de contacten en maak die schoon omdat door overgangsweerstamden daar ook wel eens rare dingen door kunnen optreden 😁
Groet, Paul

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #88 Gepost op: 07 januari 2016, 22:42:02 »
Paul, een zeer nuttige tip. Ga ik doen! (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #89 Gepost op: 14 januari 2016, 15:14:45 »
Oke, daar zijn we weer. Helemaal stilzitten doen we niet maar andere dingetjes slokken wat extra (hobby)tijd weg. Wanda moet volgende week en 2 weken daarna nieuwe lenzen omdat ze beginnende staar heeft en dat zorgt voor wat extra ritjes naar de oogkliniek. Allemaal niet dramatisch maar het moet wel even gebeuren. Daarom is ze nu al heftig aan het experimenteren geslagen met de bomenbouw en de eerste proefexemplaren zijn er. In eerste instantie had ze te dik draad voor de stam, dat wil uiteindelijk niet goed in elkaar draaien. Nu heeft ze wat dunner genomen en dat gaat prima.

Foto's. De materialen:

hillout63 by Ronald-45, on Flickr

De 2 eerste exemplaren:

hillout64 by Ronald-45, on Flickr

En wat touw wat ligt te drogen met rechts daarnaast het "stam" draad waar de boom mee gevlochten word:

hillout65 by Ronald-45, on Flickr

Zelf ben ik nog met de op Ebay gekochte NCE decoder aan het stoeien geweest. Daarvoor uit de vitrine een SD45 van Athearn gepakt die de 9-polige aansluiting voor deze decoder heeft. Was ook de bedoeling, deze loc heeft de extra lichten voorop die de SP gebruikte:

hillout59 by Ronald-45, on Flickr

Losgehaald en decoder ingeprikt. Wel 2 streepjes plakband onder de decoder en op de print geplakt om ongewenste aanraking onderling te voorkomen:

hillout60 by Ronald-45, on Flickr

hillout61 by Ronald-45, on Flickr

En op de (test)pijnbank:

hillout62 by Ronald-45, on Flickr

Alleen..... heeft Athearn standaard beide voorlichten (1 op de cabine en 1 op de neus) met elkaar op de print aangesloten.... wel schijnt er een printvoorziening te zijn waarop de neusverlichting apart opgesoldeerd kan worden. Zou gaan, ik kan er ook een NCE replacement bord/decoder inzetten waarop ik de verlichting zo aan kan sluiten zoals het zou moeten.

Wordt vervolgd. Wel weet ik al dat het een fijne decoder is die goed is te programmeren en op het eerste gezicht goede rijeigenschappen geeft.