Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:54:44
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.  (gelezen 13497 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #30 Gepost op: 18 December 2015, 12:54:00 »
Voldoende expertise op het forum.  (y)

Even aannemend dat moderne plastic treintjes efficienter stroom gebruiken dan de metalen analoge van vroeger, en dat er dus 2x zoveel treintjes kunnen rijden bij eenzelfde stroomverbruik.

Terug dus naar de vragen van de forum starter.
Geen booster, wel krachtiger baan?

Als ik me het digitaal gebruik voorstel als een netwerk met nodes (decoders) dan gaan er pakketjes data over en weer over de lijn.
Die pakketstroom is te verbeteren door:

a. kortere lijnen (dus ringleiding of sterleiding)
b. shielded draad (om vervorming door interferentie tussen draden te voorkomen)
 (zo nodig een smitt trigger ertussen stoppen om het signaal strakker te trekken)
c. een snellere verbinding dan de bestaande ....

Hoe snel is CS1?
Hebben we het dan over 10, 100 of 1000 Mbits qua snelheid (frequentie, gaps, aantal pakketjes dat heen en terug kan?), of moet je dat eerder bekijken in baudrates (zoals de vroegere modems hadden), en zo ja zitten we dan in de orde van 9600 of meer?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #31 Gepost op: 18 December 2015, 13:25:26 »
Jan Willem, je maakt het moeilijker dan het is. De datasnelheid bedraagt tussen de 10.000 en 20.000 polariteitswisselingen per seconde. Dat is in communicatiebegrippen tamelijk langzaam. Dus afstand speelt geen overwegende rol. Afschermen of opkrikken met een schmitt trigger is ook tamelijk overdreven.

Het probleem zit gewoon in de overgangsweerstanden tussen de railstukken. Dus meerdere voedingspunten maken. En of dat stervormig of ringvormig gebeurt, dat maakt ook geen bal uit
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #32 Gepost op: 20 December 2015, 10:21:45 »
Wat voor een voeding mag dat wezen wand een 60 va lukt dat niet echt op ongeveer 8 meter baan dan met drie treinen rijdend

Het is nog erger, mijn voeding heeft maar 36VA ;D ;D ;D
 
Met zo'n setje gebeurt het dus

'n Schone baan doet blijkbaar wonderen (y)

Als notoire dwarsligger: een trein verbruikt vermogen (uitgedrukt in watt, of volt*ampere).
Als mijn MS2 het opgenomen vermogen had willen weergeven heb je gelijk. ;)
Ride On

Rino