Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.  (gelezen 13498 keer)

nmbs_man

  • Heeft u vragen stel ze gerust.
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • De NMBS-MAN.
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #15 Gepost op: 16 December 2015, 19:31:04 »
Oke nu weet ik wat een roco gum is, is daar ook een middel bij gebruiken of gewoon zo?
Groetjes.
Hallo.
Mijn naam is Marco ik ben bekend als de nmbs man dit komt door dat ik gefascineerd ben voor de Belgische spoorwegen.
Mijn ex schoonvader heeft bij de nmbs gewerkt als spoorlegger zo heb ik een andere kijk op de Belgische spoorwegen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #16 Gepost op: 16 December 2015, 19:37:28 »
gewoon zo....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17950
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2015, 19:47:26 »
De locs worden door mij goed onderhouden ik ben daar precies in mijn trein park zijn bijna allemaal tiptop in orde.


Dat geloven we ook, alleen vraagt Ronald zich af of je rails ook zo vlekkeloos zijn. Dat is nl een must voor goed kunnen rijden ;)

nmbs_man

  • Heeft u vragen stel ze gerust.
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • De NMBS-MAN.
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #18 Gepost op: 16 December 2015, 20:00:46 »
Mijn baan staat op tekening  af en toe maak ik een ofaaltje om te testen mijn broer heeft een baan liggen ik ben nog bezig.
Ik hou me meer bezig met loc's ombouwen ik wil wel een baan maken maar heb helaas te weinig spoor en zit er over te denken of ik naar k-rails wil of niet daar ben ik nog niet uit.
Maar over het algemeen onderhoud ik alles dus ook de baan
Hallo.
Mijn naam is Marco ik ben bekend als de nmbs man dit komt door dat ik gefascineerd ben voor de Belgische spoorwegen.
Mijn ex schoonvader heeft bij de nmbs gewerkt als spoorlegger zo heb ik een andere kijk op de Belgische spoorwegen.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #19 Gepost op: 17 December 2015, 12:13:53 »
Heb zelf een parketbaan met C-rails van enige lengte (± 8m) met 6 wissels, 1 MS2  aangesloten met 1 aansluiting ik heb er wel een 4 lok's tegelijk op laten lopen zonder problemen wel van te voren ff met een schuurrubber uit de ijzerwaren handel (een soort gummetje ter grootte van een schuurspons) schoongemaakt. Daarna met een doekje met contactspray nog even na gepoetst. Meer aansluitingen zijn nooit verkeerd natuurlijk, alleen zelf nog niet nodig gehad. Het mooie van zo'n MS2 is dat je het stroom verbruik kunt aflezen. Laatst met 3 lok's op de baan was het stroom verbruik 0,2 Ah. Lok's op de baan: 1x Lima 1200 met originele motor, 1x Märklin 1100 en 1x Rivarossi 1300, alles met aanhang.

Success
Ride On

Rino

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #20 Gepost op: 17 December 2015, 12:51:33 »
Loks ook alle drie rijdend? Dan heb ik toch wel twijfels bij de meting van de Mobile.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #21 Gepost op: 17 December 2015, 13:19:22 »
.....was het stroom verbruik 0,2 Ah.
Die h stond er vast niet achter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nmbs_man

  • Heeft u vragen stel ze gerust.
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • De NMBS-MAN.
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #22 Gepost op: 17 December 2015, 14:06:09 »
Wat voor een voeding mag dat wezen wand een 60 va lukt dat niet echt op ongeveer 8 meter baan dan met drie treinen rijdend, oke dat is voor mij iets nieuws waar is dan de grens met dit zonder verlies te hebben en rijdende te hebben.
Dit is voor mij wel een raadsel volgens mij klopt er iets niet met de berekening er van.
Ms2 via die losse kastje hmmmm standaard voeding gaat dat echt niet reden helaas.
Ben benieuwd wat voor voeding er aan hangt met ongeveer 8 meter baan.
Hallo.
Mijn naam is Marco ik ben bekend als de nmbs man dit komt door dat ik gefascineerd ben voor de Belgische spoorwegen.
Mijn ex schoonvader heeft bij de nmbs gewerkt als spoorlegger zo heb ik een andere kijk op de Belgische spoorwegen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #23 Gepost op: 17 December 2015, 17:07:01 »
Marco, de lengte van de baan heeft weinig te maken met de zwaarte van de voeding. Het aantal treinen en de verlichting in die treinen bepaalt hoe groot de voeding moet zijn.
Maar bij een lange baan heb je veel railovergangen die allemaal een beetje spanningsverlies veroorzaken. En daarom moet je de baan op meerdere punten voeden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #24 Gepost op: 17 December 2015, 20:02:19 »
Laatst met 3 lok's op de baan was het stroom verbruik 0,2 Ah.
Als notoire dwarsligger: een trein verbruikt vermogen (uitgedrukt in watt, of volt*ampere).

In het analoge tijdperk hanteerde M* de vuistregel dat je 10 VA nodig had per rijdende trein (zonder verlichting), een een x hoeveelheid voor lampjes, wissels e.d. Dus met een 32 VA trafo kon je max 3 loks tegelijkertijd laten rijden.
zie bij de buren of bij M*: http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf (pagina 141).

analoog geldt
10,0 VA   Rijdende locomotief op max. snelheid (7-10 VA afhankelijk van loctype!)
  5,0 VA   Rookgenerator, conventioneel met bv. trafo
  3,0 VA   Verlichte wagen met 2 bi-pin lampjes
  4,5 VA   Verlichte wagen met 3 lampjes
  1,5 VA   Huisverlichting per lampje
  8,0 VA   Wisselaandrijving tijdens schakelen
  1,5 VA   Wisselverlichting M-rail
  1,5 VA   Seinverlichting arm- en lichtsein (per lampje!)
  8,0 VA   Seinaandrijving tijdens schakelen (zolang de toets ingedrukt is)

Als ik analoog 8 treinen op de baan zet, en er rijden er over de blokken heen geredeneerd maar 3 dan is 1 rijtrafo genoeg voor 8 treinen, mits alle overige zaken op een andere trafo zitten.

Het grote verschil met digitaal rijden is dat digitale loks altijd vermogen nemen, ook als ze stil staan. Maar hoeveel precies? Ik heb geen idee.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2015, 11:04:22 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #25 Gepost op: 17 December 2015, 20:16:27 »
 Je schrijft:

Het grote verschil met digitaal rijden is dat digitale loks altijd vermogen nemen, ook als ze stil staan. Maar hoeveel precies? Ik heb geen idee.

 Dat kan natuurlijk niet.
 Anders zouden de stilstaande motoren gloeiend heet worden.
De voeding gaat pas energie leveren als de digitale centrale de lok decoder gaat besturen.
Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

nmbs_man

  • Heeft u vragen stel ze gerust.
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • De NMBS-MAN.
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #26 Gepost op: 17 December 2015, 23:25:09 »
Pakt de decoder op een digitale baan geen stroom ook als die stil staat de verlichting blijft branden. Op een analoge baan zou ik eerder denken spaningsloos maar digitaal blijft op spaningen staan volgens mij wand zet je een analoge loc op een digitale baan kan er twee dingen gebeuren of hij gaat er vandoor of hij blijft staan dus zou ik denken dat er spaning blijft op staan. Misschien ben ik fout kan ook natuurlijk.
Hallo.
Mijn naam is Marco ik ben bekend als de nmbs man dit komt door dat ik gefascineerd ben voor de Belgische spoorwegen.
Mijn ex schoonvader heeft bij de nmbs gewerkt als spoorlegger zo heb ik een andere kijk op de Belgische spoorwegen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #27 Gepost op: 17 December 2015, 23:43:46 »
Bij digitaal blijft er altijd spanning op de baan staan. Zelfs als de trein stilstaat en de verlichting is uit, blijft de decoder een beetje stroom trekken voor zijn eigen voeding. Ik heb het ooit gemeten, maar weet niet meer precies hoeveel het was. Maar het is verwaarloosbaar weinig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nmbs_man

  • Heeft u vragen stel ze gerust.
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • De NMBS-MAN.
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #28 Gepost op: 18 December 2015, 00:10:58 »
Dat kan kloppen maar hij blijft wel stroom aantrekken ook al is dat het een heel klein beetje dus spaningsloos is het niet.
Bij de analogebaan is dat wel het geval draai de Travo terug naar nul is er geen spanning meer op de baan altans niet bij mij bekend.
Hallo.
Mijn naam is Marco ik ben bekend als de nmbs man dit komt door dat ik gefascineerd ben voor de Belgische spoorwegen.
Mijn ex schoonvader heeft bij de nmbs gewerkt als spoorlegger zo heb ik een andere kijk op de Belgische spoorwegen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #29 Gepost op: 18 December 2015, 05:37:18 »
En zo is het.
Maar een digitale decoder gebruikt voor de eigen voeding enkele miliampėres. Ofwel, je moet een stuk of 1000 digitale locs op de baan zetten om dat cs1 alleen daarmee over te belasten. Om even de verhoudingen aan te geven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.