Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Luit
Vandaag om 10:51:13
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.  (gelezen 13495 keer)

nmbs_man

• Heeft u vragen stel ze gerust.
  • Offline Offline
  • De NMBS-MAN.
Hallo beste modelspoorbaan vrienden.
Ik heb een rare vraag maar ik moet een baan van mijn broer krachtiger krijgen zonder booster of extra voeding want ik kan geen terug melding zetten of spoor gaan isoleren.
Als ik dit wel doe word het te moeilijk voor mijn broer die er eigenlijk net mee begonnen is.
Nu kan ik de boel gaan isoleren maar dan moet ik hem veel gaan uit leggen wat dan te technisch word voor hem dus zoek ik een simpele manier om hem toch op zijn uitgebreide baan kan rijden.
Hoor graag tips van u.
Alvast dank voor de medewerking.
Groetjes
Marco.
Hallo.
Mijn naam is Marco ik ben bekend als de nmbs man dit komt door dat ik gefascineerd ben voor de Belgische spoorwegen.
Mijn ex schoonvader heeft bij de nmbs gewerkt als spoorlegger zo heb ik een andere kijk op de Belgische spoorwegen.

henk

• Offline Offline
Re: Hoe maak ik een marklin c rails baan in stroom krachtiger zonder booster.
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2015, 05:39:52 »
Welke digitale centrale gebruikt je broer? Als er meer stroom nodig is dan die centrale kan leveren, moet er toch een booster aan te pas komen. Zelfs vlak voor kerst is een wonderbaarlijke vermenigvuldiging van stroom niet erg waarschijnlijk.
Als het een kleine centrale is, dan misschien een booster in plaats van de centrale de rijstroom laten leveren? Dan hoef je niks te scheiden.
Moet de booster naast de centrale de baan gaan voeden, dan is het ook niet heel ingewikkeld. Een booster betekent dan alleen maar dat je twee delen van de baan elektrisch van elkaar moet scheiden en apart gaat voeden. Bij een bestaande baan moet je dan een paar scheidingspunten maken. Dat kan stukjes spoor opbreken betekenen, maar veel zijn dat er niet. Met terugmelden heeft het niks te maken.

Maar hoe groot is de baan en hoeveel treinen rijden daar tegelijk op? Heb je een baanplan?
« Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 08:19:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2015, 09:24:11 »
Zelfs vlak voor kerst is een wonderbaarlijke vermenigvuldiging van stroom niet erg waarschijnlijk.

;D ;)

Maar hoe groot is de baan en hoeveel treinen rijden daar tegelijk op? Heb je een baanplan?

Precies, de vraag is nu erg onduidelijk.

nmbs_man

• Offline Offline
  • De NMBS-MAN.
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2015, 13:03:59 »
Mijn broer gebruikt nu de cs 1 dus de oude cs van marklin er rijden hooguit drie treinen op die baan.
Hij wil er meer bij voegen dus vier baanen in totaal naar binnen toe gericht de afmeting is 3 bij 2 meter een baanplan is er niet in zover ik weet.
Hij blijft maar toevoegen en komt dus nu een probleem tegen dat de locs niet voor uit willen rijden hij moet ze een zetje geven met de hand dit wijst er op dat het zijn limiet berijken doet kwa stroom van de voeding die leverd 60 va.
Ik weet alleen niet of de hedentendage booster op de oude marklin cs willen geen idee denk van wel.
Hallo.
Mijn naam is Marco ik ben bekend als de nmbs man dit komt door dat ik gefascineerd ben voor de Belgische spoorwegen.
Mijn ex schoonvader heeft bij de nmbs gewerkt als spoorlegger zo heb ik een andere kijk op de Belgische spoorwegen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2015, 13:39:26 »
Het feit dat er 60VA aan hangt en dat de treinen na een zetje wel gaan lijkt het er op dat de centrale wel genoeg kan leveren. Was dat niet het geval dan had de CS1 wel een kortsluiting melding gegeven. Ik denk dat het probleem meer zit in de stroom toevoeg. Zit de CS1 maar op één plaats vast aan de rails? Zo ja, breidt dit eens flink uit. Iedere 1 a 2 meter de boel aansluiten icm een ringleiding/centrale voedingsleiding geeft zekerheid dat overal goeie spanning is.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nmbs_man

• Offline Offline
  • De NMBS-MAN.
« Reactie #5 Gepost op: 16 December 2015, 13:49:11 »
Die gaat direct de cs in de cs leverd de spaningen op de baan er hangt geen extra voeding aan de baan zelf.
Ik kan het grijs blokje die nu aan het spoor zit weg halen en dan via twee draden onder het spoor solderen zo valt dat grijs blokje weg.
Hallo.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 December 2015, 13:53:56 »
Timo zegt dat je meerdere aansluitingen op je baan moet maken. om de 1m of zo. Die hang je parallel aan je stuur apparaat. Zo weet je zeker dat je geen verliezen in de railschoentjes end hebt. Dat noemen ze een ringleiding ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2015, 15:51:44 »
Dag Marco,

Maakt je broer zijn baan en de locomotieven die erop rijden eigenlijk ook wel regelmatig grondig schoon? Ik kom op die gedachte omdat - naar ik lees - regelmatig een loc een duwtje moet krijgen alvorens te gaan rijden. Wel merk ik op dat het naar mijn indruk hier gaat om een Märklin-baan met C-rails. In principe hebben zo'n baan en de locomotieven die daarop rijden niet érg veel onderhoud nodig, maar ja als de locomotieven te sterk gesmeerd zijn met niet de juiste olie dan krijg je problemen. Is je broer of jijzelf in staat om zo'n locomotief eens open te maken en dan te kijken of de boel van binnen vervet is. Haal de koolborstels ook eens uit hun kokertjes en hoe vet zijn die koolborstels dan? Als dat het geval is dan zou ik de afsluitende kap waar die koolborstels in passen maar eens losschroeven waarna het anker van de motor zichtbaar wordt. Als je dan geen glanzend koperen oppervlak op het anker ziet (dan wel dat het koper rond het uitsteeksel van de anker-as niet glanst) dan zul je écht met wasbenzine de hele motor van binnen moeten gaan schoonmaken nadat je het anker verwijderd hebt (dat uiteraard ook een fikse beurt met wasbenzine moet krijgen). Dat schoonmaken is een vies werkje dus doe van die dunne rubberen handschoentjes aan alvorens aan de gang te gaan. En plaats na het grondig reinigen meteen nieuwe koolborstels.
Vergeet ook niet om door het "wriemelen met  een dun penseeltje" de aandrijfassen van de loc's goed nat te maken met wasbenzine.

Laat vervolgens de loc's zonder ze te hebben geolied een tijdje op de baan rondrijden.Als het allemaal goed gedaan is lopen die locomotieven dan weer vlot, geloof me maar! Pas na een tijdje doe je dan een héél klein beetje olie op de anker-as, en de andere eventuele asjes die uit het motorblok steken, als ook op de assen van de drijfwielen. Doe dat nooit met naaimachine olie want die is veel te dun maar de olie die bijvoorbeeld Fleischmann levert. Eigenlijk zijn dat flesjes waar automotor olie in zit. Die is goed.   

Het advies om een "ringleiding" aan te brengen is op zichzelf aanbevelenswaardig, waardoor op meerdere plekken de rails kunnen worden aangesloten op de baanstroom. Dus even de misleidende reclame van de fabrikanten vergeten dat een digitale baan "maar twee draadjes behoeft" om te kunnen functioneren. Bij een rondje plus vier rechte rails gaat die redenering misschien nog wel op, maar als het allemaal wat groter wordt, en ik lees een oppervlak van de treintafel van 2 bij 3 meter, wordt het een andere zaak!   

Maar ga eerst maar eens na hoe jullie locomotieven er onder de kap uitzien alvorens een dure booster aan te schaffen. Als die loc's vervuild zijn helpt een extra booster écht niet!

Succes toegewenst!

Rob van Kooy

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 December 2015, 15:52:11 »
Je zou dat grijze aansluit blokje kunnen vervangen door de aansluiting voor K rails dan heb je een losse bruine en rode draad die je aan een ring leiding kan aansluiten. Ik weet niet of de zwarte zwaardere voeding los te koop is .Deze voeding werd samen met de upgrade set geleverd om van je CS 1 een ESU apparaat te maken.
Groetjes
Johnny

nmbs_man

• Offline Offline
  • De NMBS-MAN.
« Reactie #9 Gepost op: 16 December 2015, 16:52:49 »
Oke Hoe de locs van hem zijn weet ik wand ik heb ze zelf gehad deze locs zijn allemaal soft sinus drive en mfx.
Wat betreft die ring lijding moet ik ook die punten gaan isoleren met die rooiekapjes om kort sluiting te voor komen of is dat niet nodig?
Ik vraag dit omdat ik nog geen baan zo groot heb liggen.
Hallo.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 December 2015, 17:02:39 »
Ook soft sinus loc's kunnen vies worden ;)

Maar nee, je moet niet isoleren. Maar de railschoentjes enzo zijn een redelijk slechte elektrische verbinding, zeker als ze al een paar keer los en vast geweest zijn. Daardoor verlies je gewoon spanning over elke railovergang die je verder van de aansluiting zit. Dit los je op door op meerdere plekken spanning aan te bieden. Hiervoor plaatjes je op meerdere plekken aansluitrailtjes of soldeer je draden aan de rails. Deze draden sluit je dan allemaal aan op de CS1. Voor langere afstanden ben je beter af met dikkere draden. Daarom is een centrale voedingsleiding van installatiedraad populair. Omdat het uiteindelijk allemaal weer op hetzelfde aangesloten zit hoef je niet te isoleren.

Maar gezien de CS1 geen kortsluiting aan geeft denk ik niet dat deze door zijn vermogen heen is. Dus ja, schoonmaken en voeden op meerdere plaatsen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nmbs_man

• Offline Offline
  • De NMBS-MAN.
« Reactie #11 Gepost op: 16 December 2015, 17:37:08 »
KlopT maar heb hem de opdracht gegeven om zijn spoor te reinigen en de sleper ook even vet vrij te maken wand deze kan ook veel weerstand op leveren.
Ik haal ze af en toe los de kap er af om alles te controleren of alles nog goed is en draaiend is meestal haal ik de koolborstels even uit.
Ik was zo wie zo van plan om het er vast onder te solderen omdat die schoentjes snel los schieten van hun lipjes maar nu weet ik hoe ik dat probleem kan oplossen.
Sluiting op de cs komt bij hem niet voor hij gebruikt dat grijze blokje tegen het spoor dus geen klemmen en lipjes alleen dat grijze blokje zit op zijn baan dat gaat dus nu veranderen naar meerdere punten vast aan het spoor.
Dank voor de info heb er weer veel bij geleerd.
Groetjes.
Marco de nmbs-man.
Hallo.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2015, 18:19:08 »
Hoi,

Het is net als bij je auto... Dat heeft ook onderhoud nodig ;) Naast de loks is het misschien verstandig om ook eens de baan schoon te maken. Dat kan met een doek en wat wasbenzine of een normale roco-gum om wat schoon te poetsen.

Wat betreft die ring lijding moet ik ook die punten gaan isoleren met die rooiekapjes om kort sluiting te voor komen of is dat niet nodig?

Dat is niet nodig bij de aanleg van een ringleiding. Je wilt alleen de baan op meerdere punten van extra voedingspunten voorzien.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nmbs_man

• Offline Offline
  • De NMBS-MAN.
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2015, 19:21:50 »
Ik heb nog niet van roco gum gehoord wat is dat.
De locs worden door mij goed onderhouden ik ben daar precies in mijn trein park zijn bijna allemaal tiptop in orde.
De ringleiding kom er want hij wil rijden en ik mag alles oplossen op tech gebied ik weet veel maar ook niet alles dus vraag ik het en kom er als nog uit.
Dank voor de info er gaat bij hem veel veranderen garandeer ik.
Groetjes.
Marco.
Hallo.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2015, 19:24:28 »
hoi,

Ik heb nog niet van roco gum gehoord wat is dat.

zie de website van roco: 10002 Roco Gum

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!