Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
  

Auteur Topic: 52'er voor de ZLSM  (gelezen 24464 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #75 Gepost op: 25 December 2015, 12:08:59 »
Ja, maar welke locs weet ik niet (voordat die vraag komt ;))
De collectie van de VSM was tot het vrij recente verleden grotendeels eigendom van drie particulieren, als ik het goed onthouden heb. Een jaar of wat geleden heeft één van de drie zijn collectie aan de VSM verkocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #76 Gepost op: 25 December 2015, 12:13:45 »
Dat zat niet zozeer in het vermogen, maar in de te korte afstanden. De 1289 en 120 waren sneltreinloks, en die kregen de dienstregeling niet getrokken vanwege de trage aanzetsnelheid.
<knip>
Nee, de hoogteverschillen waren voor de 1040, 1090, 1220 en 1289 geen probleem.
Het probleem zat hem in de korte stationsafstanden.
Dat was voor de E's (1040 en 1090) opzich niet zo een probleem, voor de B's (1220 en 1289) wel.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Als de aanzetsnelheid een probleem is, dan werkt het hoogteverschil daarbij toch ook door? (tenzij de hellingen niet in de stations liggen). Even voor mijn eigen interesse, aan wat voor hoogteverschillen of percentages moet ik denken? Het is best lang geleden dat ik die kant op ben geweest.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #77 Gepost op: 25 December 2015, 12:38:48 »
De gehele lijn loopt bergopwaarts.
Alleen bij Valkenburg en Simpelveld is ze relatief vlak.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #78 Gepost op: 25 December 2015, 13:08:23 »
t lijkt me gewoon een heel simpel gevalletje liever nu even een hema-opoefiets opknappen in plaats van een stangenrem-gazelle met versnellingen van vijftig jaar oud. Het fietst allebei, maar voor het bedrag van een nieuw achterwiel voor de gazelle heb je twee nieuwe wielen en een trapas voor de opoefiets en die gazelle moet eigenlijk witte banden hewbben en die zijn weer lastig te vinden met goeie antileklaag en zonder blijf je elke maand plakken en oh ja die kettinkjes voor de schakelkabel van ouwe SA-versnellingsnaven zijn ook een drama net als die vasthoudringetjes voor de achteras zodat de as niet doordraait als je es goed hard trapt in zn 3.
Verder zijn dr nog zoveel goedkope opoefietsen dat je altijd even met je schroevendraaier naar het station kunt, zoek een leuk wrak uit met twee kromme wielen waar niemand om komt en rop eraf wat je nodig hebt.

En een 52'er zal zich ongetwijfeld meer op zn plek voelen met een gangetje van 30 op een helling.

Maar goed, stangenremgazelles zijn natuurlijk wel leuker.  ;D
« Laatst bewerkt op: 25 December 2015, 13:10:35 door Floris Dilz »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #79 Gepost op: 25 December 2015, 13:13:43 »
Maar goed, als je weet dat je het onderhoud van een stangenrem-gazelle met versnellingen van vijftig jaar oud niet kunt betalen, dan doe je er verstandiger aan al op voorhand een Hema-opoefiets te kopen.

En je kunt op voorhand al redelijk goed voorspellen of je huishoudboekje rekening houdt met toekomstige dure uitgaven. Op basis daarvan kun je een afgewogen keuze maken tussen deze fietsen...

Om de analogie maar even aan te houden  ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #80 Gepost op: 25 December 2015, 13:45:49 »
Als ik zo op nmld kijk hebben ze die zweedse locs daar ook alweer twintig jaar... Hoever kun je vooruit kijken bij de beslissing die-loc-wel-en-die-niet? Om over huishoudboekjes door te gaan, op een gegeven moment koop je een huis, maar of je over twintig jaar de hypotheek en het onderhoud nog kan betalen? Je kan je meer of minder gelazer op de hals halen (oud huis met sfeer vs nieuw saai huis enzo) maar het blijft voor de helft gokken.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #81 Gepost op: 25 December 2015, 14:15:21 »
Alleen gaat dit niet op voor ouderen stoomloks Floris.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #82 Gepost op: 25 December 2015, 14:29:19 »
lijkt mij toch van wel... Die zweedse locs zijn van een andere generatie, minder gebouwd op makkelijk onderhoud en standaardisatie. Je zegt dat een paar posts terug zelf al, onderdelen uitwisselen wil niet lekker enzo. 52'ers zijn er zat, dus onderdelen en kennis om zo'n hok aan de praat te houden zijn beschikbaar.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #83 Gepost op: 25 December 2015, 14:55:04 »
Dat klopt enigzins.
Maar dat wisten ze bij de ZLSM destijds ook niet dat de Zweden zo lastig in onderhoud waren.
Men dacht omdat ze bestand waren tegen strenge winters, dus minder uitwendige leidingen hadden, dus minder kwetsbaar.
Dat deel van het verhaal klopt ook.
Alleen het uitwisselen van mechanische delen bleek naderhand nogal problematisch.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Plan V

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #84 Gepost op: 25 December 2015, 14:59:25 »
1 van de hoofdredenen dat die zweedse stoomlocomotieven destijds werden aangeschaft waren dat ze relatief snel inzetbaar waren.
En de heren die destijds het besluit hadden genomen voor de aanschaf van de zweedse stoomlocomotieven waren niet gecharmeerd van exDDR reko 50ers en reko 52ers.
Achteraf gezien was het aanschaffen van de zweedse stoomlocomotieven geen slimme keus.
Dat heeft de praktijk nu wel geleerd.
De reko 52er die nu in bruikleen is gekregen is relatief eenvoudig weer bedrijfsvaardig te maken.
En dat weet het huidige bestuur van de ZLSM ook.
Het zal mij niet verbazen als de reko 52er in de loop van 2016 bedrijfsvaardig is.





Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #85 Gepost op: 25 December 2015, 15:03:39 »
Dat klopt helemaal.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #86 Gepost op: 25 December 2015, 15:16:34 »
Dat klopt enigzins.
Maar dat wisten ze bij de ZLSM destijds ook niet dat de Zweden zo lastig in onderhoud waren.
Men dacht omdat ze bestand waren tegen strenge winters, dus minder uitwendige leidingen hadden, dus minder kwetsbaar.
Dat deel van het verhaal klopt ook.
Alleen het uitwisselen van mechanische delen bleek naderhand nogal problematisch.


Jos
grappig om die winterbestendigheid aan te halen ivm die zweden, iets met 52'ers en oostfront enzo.  ;D

Maar goed, wat de rest van je verhaal betreft, dat bedoel ik met de halve gok. Met wat verstand van zaken kun je enigszins inschatten wat voor ellende je mogelijkerwijs gaat krijgen, maar wat er echt opduikt twintig jaar later is toch wat anders en je kunt ook niet overzien wat over twintig jaar je financiële toestand zal wezen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #87 Gepost op: 25 December 2015, 15:27:37 »
Floris.
Die winterbestendigheid is helemaal waar.
Dat dachten ze bij de ZLSM destijds echt, klinkt best lullig eigenlijk.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #88 Gepost op: 25 December 2015, 16:26:00 »
Ik heb inmiddels begrepen dat Ton Kolfhoven ook de Tkp23 en zijn zusje in bezit heeft. Geen idee of hij er nog meer heeft. Of hij er ook aan de vsm heeft verkocht...?

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #89 Gepost op: 25 December 2015, 17:52:26 »
Maar goed, als je weet dat je het onderhoud van een stangenrem-gazelle met versnellingen van vijftig jaar oud niet kunt betalen, dan doe je er verstandiger aan al op voorhand een Hema-opoefiets te kopen.


hoe kun je dat nu van tevoren weten, dat dachten ze bij de FSM ook te kunnen voorspellen....
En uiteindelijk hebben ze het inmiddels  toch 20 jaar uitgehouden met die loks.

Ik heb inmiddels begrepen dat Ton Kolfhoven ook de Tkp23 en zijn zusje in bezit heeft. Geen idee of hij er nog meer heeft. Of hij er ook aan de vsm heeft verkocht...?

de tpk's zijn van hem idd, de 50 0073 ook, verder geen idee.

groet
« Laatst bewerkt op: 25 December 2015, 21:53:35 door matthijs-spoor3 »