Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 16:41:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 16:36:38
Houten 23 Augustus 2025 door Vroeger
Vandaag om 16:31:23
Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08

Auteur Topic: Baan Zwollywood H0 Marklin  (gelezen 18794 keer)

zwolle83

• Offline Offline
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #30 Gepost op: 19 December 2015, 14:51:36 »
Barry, nog even de hellingen checken waar je pendelbaan over het schaduwstation kruist. Je hebt daar weinig ruimte, dus ik vermoed dat je het schaduwstation een stukje zal moeten laten zakken terwijl je pendelbaan daar over klimt.

Verder, maar dat is je eigen keuze, leg je 2de station niet parallel met de tafelrand maar hou het een beetje schuin zoals in je eerste plan.
De kronkel aan de rechterkant smoelt nog niet helemaal. Misschien moeten de sporen iets vlugger "loskomen" van elkaar wanneer je het station verlaat (eventueel een wissel omkeren) maar zeker die korte knik aan de onderkant moet er uit.

Ik weet dat je vasthangt aan die kl***-geometrie van de C-rails (korte bochten, korte wissels, geen flex-rail, grote tussenafstanden,...) maar ik denk dat je door te spelen met korte stukjes bocht en recht wel een mooier verloop kan krijgen. Zo heb ik het toch al gezien op tentoonstellingsbanen.

Frans,
Mijn station gedeelte ligt op 80 mm hoogte, het pendelspoor klimt van 80 naar 130 mm nog voor de laatste bocht (dus voor het schaduwstation) zit die al op 121 mm (2,5% omhoog) Mijn schaduwstation gaat van 80 naar 45 mm (2,7%) naar beneden daar had ik dus al rekening mee gehouden. Het is zeker vloeken en tieren om rails mooi aan elkaar te krijgen met C-Rails, qua wissels en bochten kan ik me wel mee redden maar het belangrijkste wat ik dan wel mis is dan echt die flexrail. Maar die bocht rechtsonder was voor mij ook een doorn in het oog dat ik dacht dit is het net niet. Maar de aanhouder wint naar mijn idee ;D Na veel testen, proberen, vloeken en tieren (nog net niet dat het beeldscherm er van langs kreeg  8) ;) ) is het me gelukt om er toch een mooie bocht van te maken.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2015, 11:30:22 »
Ziet er een heel stuk beter uit.
Op naar het bouwen nu.

Succes ermee Barry  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2015, 15:01:50 »
Dit word de baanplan die ik steeds in mijn hoofd heb.

Ik heb het station wat veranderd en heb toch besloten om geen schaduwstation toe te voegen omdat ik met "maar" 7 a 8 treinen wil rijden.
Ziet er een heel stuk beter uit.
Op naar het bouwen nu.

Succes ermee Barry  ;)

Bedankt en ik hoop dat ik daar snel mee kan beginnen  (y)

Edje1100

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 26 December 2015, 12:39:54 »
Leuk om te zien dat er hier ook een Zwollenaar is (y)
Mooi baanplan heb je (y)

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 28 December 2015, 17:38:48 »
Hallo allen,

Dit is mijn final baanontwerp (volgens mij heb ik dat eerder gezegd) heb rails al in huis liggen. Alleen nu komt het, hoe mijn baantafel in elkaar te zetten ik kan er op de één of ander manier er maar niet uit komen ben wel zover dat ik mijn achterkant aan de muur kan bevestigen maar verder met uitteken van de tafel kom ik niet. :-[  :-[ Zelf zat ik er ook aan te denken om dit als top laag te gebruiken i.p.v. platen https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-isolatieplaat-polystyreen-100x50x5-cm-5-stuks/p/B134087?q=fh_location%3d%2f%2fcatalog01%2fnl_NL%2f%24s%3dPolystyreen%5cu0020%2ffh_item_type%3d%7bproduct%7d%26fh_lister_pos%3d4%26fh_view_size%3d20%26fh_start_index%3d0%26fh_refview%3dsearch%26fh_secondid%3db_product_b021134087  Zou iemand mij misschien kunnen helpen met het uitteken hoe ik mijn tafel in elkaar moet knutselen?

Alvast bedankt.

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 29 December 2015, 16:54:59 »

Ik heb (helaas) mijn baanplan weer moeten aanpassen :'(. Na alles nagemeten te hebben op m'n zolder kwam ik erachter dat ik hem toch te groot had gemaakt waardoor er weinig ruimte overbleef voor onder andere de wasmachine en vriezer die helaas niet verplaatst kunnen worden. Gelukkig kom ik daar nu achter dan tijdens het bouwen. Heb het pendelstation op de berg/heuvel maar enkelspoor gelaten waardoor ik ook iets meer ruimte heb om een leuk dorpje te kunnen situeren maar ook zodat de pendeltrein heen en weer kan blijven rijden zonder last te hebben van de goederentrein. Om een mijn te kunnen situeren (rechts onder) heb ik mijn service spoor enkel spoor gelaten zodat ik die wissel weer kon gebruiken voor m'n mijn.

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 12 January 2016, 11:17:07 »
Dit is mijn definitieve baanplan;

Van het weekend al druk bezig geweest met de onderbouw;

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 18 January 2016, 12:42:43 »
Van het weekend ben ik maar eens verder gegaan met bouwen!

Alleen had ik een (beginners) fout gemaakt wat betreft mijn loop pad. Ik ben zo stom geweest om aan de binnenkant te meten i.p.v. de buitenkant waardoor mijn looppad iets smaller is geworden. Kan er gelukkig nog makkelijk door heen bewegen.  (y)

rvooyen1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 18 January 2016, 14:05:37 »
Heb nu pas deze thread gelezen en alle verwikkelingen rond het baanontwerp. Je krijgt zoiets nooit 100%. Ik heb drie jaar gedaan over mijn ontwerp, je denkt aan alles, maar dan is er dit of dan is er dat. Het plezier van onze hobby is juist steeds al die probleempjes proberen op te lossen. Leuke baan. Zelf zou ik ook wat meer industrie takken maken maar dat is puur persoonlijk. Rij ook Marklin en als je wil automatiseren raad ik Rocrail aan, maar dat is ook straks een keuze. Enige opmerking is, omdat je met stoom wil rijden zijn hellingen tegen 4% wat riskant. Stoomlocs hebben meestal maar een 1, as met banden, daardoor kunnen ze minder trekken als bijv een diesel, waar er meestal meerdere assen met bandjes zijn. Succes verder met de bouw. PS.  Aan het begin van Bouw Rhineland 2 kan je mijn ontwerp zien en ik maak regelatig vlogs op youtube (Robert van Ooyen).
Ga je volgen. Robert.

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #39 Gepost op: 19 January 2016, 20:04:39 »
Hoi Barry,
Leuk om de voortgang nu ook op het forum te zien. En bedankt dat ik afgelopen weekend even met je stomers mocht rijden.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 18 February 2016, 11:10:03 »
Hallo allemaal,

Nadat ik mijn baan helemaal heb liggen op mijn tafel is de twijfel enorm toegenomen over het ontwerp  :(, want ik vind dat mijn passagierstrein niet tot zijn recht komt en voornamelijk aan de linkerkant van mijn baan (station uit, keerlus en dan weer station in). Zo ook mijn kolenmijn, die komt te dicht tegen de berg aan te liggen waar ik een keerlus heb met wachtsporen(op "papier" leek er toch meer ruimte te zijn dan in werkelijkheid het geval is). Nu had ik al een tijd geleden eens een ontwerp gemaakt met de rails die ik al heb en die heb ik iets meer aangepast en naar mijn idee komen de langere treinen dan meer tot hun recht en is mijn kolenmijn ook meer los van de rest. Ja de trein rijd in principe alleen maar dezelfde rondjes, maar daarom heb ik ook een klein schaduwstation in gedachten waar de middelste baan de doorrij baan is en de 2 buitenste de wachtsporen. Ook zal ik onder mijn brug moeten kruipen om naar de middelste open stuk te moeten komen.
Laat me maar weten hoe jullie erover denken en alle op en/of aanmerkingen zijn welkom, ook wat betreft tot mijn "oude" baanplan zijn alle op en/of aanmerkingen welkom om misschien zo mijn twijfels weg te nemen.

Groet,
Barry

rvooyen

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 18 February 2016, 15:29:47 »
Hoi,

Even een gedachte erin gooien. Daar deze laatste ontwerp weer de bekende lus is. Treinen komen steeds van dezelfde kant een station binnen - niet realistisch.

Als je nou een extra schiereiland in het midden zou maken, dan kan je vele interessante dingen doen, bijv kopstation of industrie extra. Bypass voor het grote station zodat de treinen niet ALTIJD daar doorheen moeten enz. Ken de ruimte niet dus moeilijk in te schatten.

Mijn ervaring is dat je minstens 20 ontwerpen over enkele maanden moet uitwerken (op papier) voordat je iets echt naar tevredenheid hebt. Altijd is er weer een idee snachts of een lampje tijdens het rijden (DAT ffn proberen!) bij het maken en vooral nadenken over een ontwerp.

Dus NIET haastig overgaan op spoor leggen - hoe leuk dat ook is.

Zie voorstel.

Robert
« Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 15:36:57 door rvooyen »
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 18 February 2016, 18:52:49 »
Hoi Robert,

Leuk idee, maar zoals je heb kunnen zien in mijn eerdere berichten is mijn tafel al helemaal klaar dus om een soort eiland in het midden creëren gaat dus niet.

Groet,
Barry

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #43 Gepost op: 20 February 2016, 18:40:29 »
Hey Barry,
Als je nou in de linker keerlus eens een gebogen wissel legt  (24611) en vandaar de 'oversteek' maakt naar de andere kant. Dan kom je uit onder de dubbele keerlus. Je zou dan kunnen aansluiten op 1 van de kopsporen die je in het oude plan getekend hebt.
Op deze manier bereik je dat je trein via de keerlus kan blijven rijden of oversteken en een rondje maken.
Als je er niet uitkomt, mail me dan je scarm bestand, dan teken in het er in.

Succes,

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 24 February 2016, 09:20:06 »
Hallo allemaal,

Ik ben weer eens aan het puzzelen geweest met mijn baanplan en ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Zal even in het kort mijn idee van de kolenmijn uitleggen;
Bij de kolenmijn had ik in gedachten dat de trein voorwaarts in rijd tot het stootblok om vervolgens achterwaarts naar een vrij spoor te laten rijden om af te koppelen en daarna weer te laten aankoppelen. Dan rijd de trein weer naar voren richting stootblok om dan weer achterwaarts eruit te rijden en dan vervolgens zijn route via het hoofdspoor te vervolgen. De rest lijkt mij vanzelfsprekend.

Groet,
Barry