Die slinger in het dubbelspoor aan de kolenmijn is vbragen om problemen. Je heb tbocht op tegenbocht geplaatst zonder recht stuk tussen beiden. Daardoor gan je treinen echt rare dingendoen en op een gegeven moement krijg je zelfs de indruk dat je wagons op 2 parallele sporen rijden door het uitbreken van de koppen.Misschien de bocht rechts dichter bij de bocht van de kolenmijn leggen en je bochten "vergroten" door er korte stukjes recht spoor tussen te zetten. Zo krijg je een vloeiender verloop (in afwachting dat Märklin eindelijk eens met een flexibel spoor in de c-rail uitvoering komt).Door die bocht ruimer te maken kan je ook schuin naar de linkerhoek werken om daar door de keerbocht te gaan.
Ik ga er van uit dat je rechts rijdt. Dan krijgen je loks een forse klim te verwerken als ze linksonder het viaduct onderdoorgaan. Want daarna moeten ze in de lus snel omhoog om over het viaduct te rijden. Je kunt het natuurlijk ook links gaan riden of het eerts over het andere spoor gaan zodat in de lus een flinke daling zit.In het station zou ik een duidelijke scheiding aanbrengen tussen goederensporen en personensporen. Het spoor van de kolenmijn kan dan parallel aan de andere sporen uitkomen op de goederensporen.Succes met verder puzzelen!groet,Hans
Met hellingen van 4% beperk je je in je materieelkeuze. Ik denk dat je het beste onder de 3% kunt blijven. Sommige treinen hebben gewoon onvoldoende trekkracht voor een helling van 4%. Daar wil je liever niet achter komen na dagen timmeren en zwoegen of na aanschaf van een nieuw juweeltje denk ik.
Is het misschien een goed idee de goederensporen van achter het station naar voor het station te verplaatsen? Dan kun je parallel aan de hoofdbaan naar de kolenmijn rijden zonder het (geautomatiseerde?) reizigersvervoer te verstoren.
In het station zou ik het doorgaande spoor (die zonder perron) willen kunnen bereiken zonder bochten. In werkelijkheid gaan daar de doorgaande treinen overheen en die hebben een wat hogere snelheid dan de treinen die (aan het perron) gaan stoppen. Dan is gewoon rechtuit voor de passagiers comfortabeler.
Wat leuk om de ontwikkelingen van een plaatsgenoot op dit forum tegen te komen. Ik rijd ook Märklin en beschik over ongeveer dezelfde ruimte en werk aan een nieuw baanplan. Jouw idee om met een inloop te werken spreekt me wel aan.Ben je in de toekomst van plan om je baan te automatiseren of blijf je handmatig rijden?(Als je bij een plaatsgenoot ideeën op wilt doen, ben je van harte welkom, stuur dan even een PB)Succes, en ik kan je maar 1 advies geven: neem je tijd.Albert
Hoi Barry,ik zou het goederenspoor en het pendelpsoor verwisselen. Voordeel is dat je pendeltrein de hoofdsporen niet meer kruist. Zoek maar eens het sporenplan van Baarn op. Daar hebben ze het pendeltje ook verlegd naar sporen ten zuiden van de lijn Amsterdam - Amersfoort. Bijkomend voordeel is dat je de onderste twee stationssporen een stuk langer kunt makengroet,Hans
Ik denk dat je sporen bij station 2 te kort zijn voor de treinen waarmee je wilt gaan rijden.