Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door Bert55
Vandaag om 13:33:25
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 13:22:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58

Auteur Topic: Baan Zwollywood H0 Marklin  (gelezen 18769 keer)

zwolle83

• Offline Offline
Baan Zwollywood H0 Marklin
« Gepost op: 09 December 2015, 23:22:01 »
Hallo allemaal,

Na eindelijk verhuist te zijn van een flat naar een 1 gezinswoning, met een ruime zolder, vond ik het wel tijd om (eindelijk) te beginnen met m'n hobby.
Ik ben nog een beginner, heb dus nog een hele hoop te leren.
Ik had vorig jaar een mooie starterspakket gekocht van Fleischmann, maar ik kreeg die Twin-Center niet onder de knie en zo bleef die maar op zolder liggen te verstoffen.
Nu heb ik die starterspakket verkocht en daarna een starterspakket gekocht van Marklin.

Ik moet zeggen, dit is echt een verademing. Geen gedoe met allerlei codes invoeren om de trein rijdend te krijgen nee gewoon de trein op de baan zetten wachten tot de central station hem heeft gelezen en rijden maar (zoals het moet naar mijn idee).
Nu ben ik eindelijk zover om te beginnen met m'n baanplan, ik moet zeggen dat dat niet zo makkelijk is zoals het lijkt om een mooie baanplan te maken. Na vele ideeën en na vele voorbeelden te hebben gezien ben ik er toch eindelijk van overtuigd dat ik een mooie baan voor me zelf heb ontworpen.

Ik heb deze baan zo gemaakt dat het in delen uit elkaar gehaald kan worden en ook weer in elkaar, mag dan wel eindelijk m'n zolder hebben maar het is en blijft (helaas) een huurhuis. Wat er komt te rijden zijn voornamelijk stoomtreinen en misschien wat diesel treinen era II - III - IV (elektrische treinen zijn uit den boze :)).
Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of er op en aanmerking zijn m.b.t. problemen waar ik misschien tegen aan zou lopen.

Groet Barry

tinus

• Offline Offline
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2015, 23:37:17 »
Leuk baanplan.
Wel zou ik het vrachtspoor bij het station naar rechts laten lopen. Je hoeft dan niet over het hoofdspoor te rangeren.
Ook bij de kolenmijn zou ik een uithaalspoor voorzien.

Tinus.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2015, 10:41:23 »
Blijkbaar ga je voor de C-rails.
Met de K-rails heb je de mogelijkheid om flexibele rails te gebruiken wat een vloeiender spoorverloop geeft.
Vindt alles nogal "recht-toe recht-aan" gelegd parallel met de tafelranden maar begrijp dat je vasthangt aan segmenten die nu op je (huur)zokder passen.

Succes.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2015, 12:07:11 »
Even wat nitpicken over de loopruimte. Ik zie een maat staan van 46,7 cm. Das krap. Ben je zo dun?  ;)

En van niveau 0 naar -40. Hoeveel wentelingen in je spiraal?

Verder wel mooi plan.
Jeroen

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2015, 13:05:05 »
Citaat
Leuk baanplan.
Wel zou ik het vrachtspoor bij het station naar rechts laten lopen. Je hoeft dan niet over het hoofdspoor te rangeren.
Ook bij de kolenmijn zou ik een uithaalspoor voorzien.

Tinus.

Ik was zelf ook nog niet helemaal 100% tevreden met de rails voor de goederen dus daar wou ik al naar kijken hoe ik dat kan veranderen en wat bedoel je precies met een uithaalspoor?

Citaat
Blijkbaar ga je voor de C-rails.
Met de K-rails heb je de mogelijkheid om flexibele rails te gebruiken wat een vloeiender spoorverloop geeft.
Vindt alles nogal "recht-toe recht-aan" gelegd parallel met de tafelranden maar begrijp dat je vasthangt aan segmenten die nu op je (huur)zokder passen.

Succes.
Ik deel je mening dat het allemaal recht toe recht aan is, maar heb deze baan zo gemaakt dat het dus in segmenten gemonteerd en gedemonteerd kan worden zodat ik niet alles hoef te "slopen" omdat het anders niet door de trappengat past. Deze baan heb ik ook zo ontworpen omdat ik van mening ben dat het wel een mooie baan is om mee te beginnen en zo alles kan leren voor ik over ga naar een complexere baan.

Citaat

Even wat nitpicken over de loopruimte. Ik zie een maat staan van 46,7 cm. Das krap. Ben je zo dun?  ;)

En van niveau 0 naar -40. Hoeveel wentelingen in je spiraal?

Verder wel mooi plan.
Dank je dat het je is opgevallen van m'n loopruimte, want die had ik eerlijk gezegd over het hoofd gezien. In mijn eerder ontwerp van deze baan had ik bijna 60cm loopruimte. Neem aan dat dat wel genoeg is? Mijn spiraal heeft 5 wentelingen erin zitten en volgens het programma Scarm is dat ongeveer 3%.

Frans Peeters

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2015, 13:13:52 »
Ik zou in het schaduwstation de lus achteraan laten aansluiten in de eerste wisselstraat en de opstelsporen langer maken.
Zoals het nu ligt is het geen toegeveogde waarde.

Kijk zeker je spiraal na. Ik kom nu op een helling van bijna 3,5% (diameter 850mm, stijghoogte 90mm per wending). Ga je voor 4 wendingen à 100mm per wending kom ik zelfs al op 3,8% en dat is behoorlijk steil.
Edit: Je voorziet 5 wendingen om 40cm te overbruggen. Heb je dat nagekeken met de nodige hoogte om je sporen te leggen. Vergeet de basis van je C-rails niet bij in te tellen. 80mm wordt aangehouden voor een sporen zonder bedding en dat is net genoeg (80mm - plaatdikte - spoordikte)
« Laatst bewerkt op: 10 December 2015, 13:16:42 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2015, 13:55:23 »
60 cm is een mooie ruimte.

Jeroen

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2015, 15:00:53 »

Ik heb wat aanpassingen gedaan aan m'n baan. Ik heb het spoor voor m'n vracht naar links verplaats zodat er niet gerangeerd hoeft te worden op het hoofdspoor en bij m'n kolenmijn heb ik een extra spoor naar links gelegd zoals tinus het (volgens mij) bedoelde. Ik heb ook het schaduwstation wat aangepast zoals Frans Peeters het voorstelde en heb het iets verlegd zodat ik meer tussenruimte heb kunnen creëren. Nu is mijn vraag; kan ik ook k-rail samen met c-rail gebruiken voor m'n spiraal? Zodat dus de rest allemaal c-rail is en dat er in de spiraal k-rail word gebruikt.

bigboynl

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2015, 15:25:35 »
Hoi Barry,

Leuk plan!

er zijn overgangsrails van C-rail naar K-rail. Het is een recht stuk van 18 cm, artikelnr weet ik niet zo snel

De stationssporen kun je iets langer krijgen door de wisselstraat links naar links op te schuiven. Dan kun je alle stationssporen gebruiken met een lok + 4 wagons. En waar had je de perrons gedacht? Als je de rails zo laat liggen krijg je heel smalle perrons

De bediening van de kolenmijn begrijp ik nog niet helemaal. Je kunt deze sporen alleen van links inrijden maar dan zit de lok opgesloten. Ik zou daar een omloopspoor inplannen

groet,

Hans
Met vriendelijke groet
Hans

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 December 2015, 20:49:53 »
Na alles goed gelezen te hebben en ook nog eens hier en daar wat ingelezen te hebben heb ik mijn baan een drastische metamorfose gegeven.
Ik wil met "maar" 6 a 7 treinen rijden dus had ik zoiets van; is dan een schaduwstation echt nodig? Naar mijn idee niet, dus die heb ik verwijderd. Nadat bigboy had gereageerd en over het station begon heb ik ook daar eens goed naar gekeken en ja als ik het rails zo had laten liggen was er amper ruimte voor een fatsoenlijke perron. Dus mijn station is ook drastisch veranderd. Laat me weten wat jullie er van vinden.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2015, 21:17:35 »
De 2 kopspoortjes an de buitenkant van het station zou ik of weglaten, of laten doorlopen in de stationsporen.
De slinger onder in het plan zou ik okk weglaten of het spoor in enen rechte lijn iets schuin tov de rand laten lopen.
Verder wel een hele verbetering. (y)

Tinus.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 December 2015, 23:10:32 »
Hallo,

Ik zou ook die 2 kopspoortjes anders willen gebruiken.
Weghalen zo ze nu liggen.
\maar weer laten uitkomen vanuit het tweede spoor van bovenaf getelt.
Dus die 2 wissels (1 x links en 1x rechts worden dan engels wissel (kruising)
het voordeel hiervan is je de goederendienst volledig los van de rest kunt afwikkelen.
Lekker rangeren terwijl op de hoofdbaan de treinen rondrijden.
Vind wel dat die draaischijf er zo wel verloren bij ligt zonder verdere verzorgingssporen.

succes jandcargo

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2015, 23:16:09 »
ps het stel meegebogen overloopwissels rechtsboven heeft geen enkel nut.
Dus dat kan weg
In de echhie ligt ook niks voor de grap

jaNDCARGO

Frans Peeters

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 December 2015, 10:53:57 »
Die slinger in het dubbelspoor aan de kolenmijn is vbragen om problemen. Je heb tbocht op tegenbocht geplaatst zonder recht stuk tussen beiden. Daardoor gan je treinen echt rare dingendoen en op een gegeven moement krijg je zelfs de indruk dat je wagons op 2 parallele sporen rijden door het uitbreken van de koppen.
Misschien de bocht rechts dichter bij de bocht van de kolenmijn leggen en je bochten "vergroten" door er korte stukjes recht spoor tussen te zetten. Zo krijg je een vloeiender verloop (in afwachting dat Märklin eindelijk eens met een flexibel spoor in de c-rail uitvoering komt).
Door die bocht ruimer te maken kan je ook schuin naar de linkerhoek werken om daar door de keerbocht te gaan.
Frans

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 December 2015, 11:07:59 »

Zo zie je maar dat een baanplan ontwerpen niet over 1 nacht ijs gaat  ;D Ik heb het advies van tinus en jandcargo om de kopsporen aan weerzijde te verwijderen ter harte genomen en het spoor door te trekken naar m'n station. Het is een hele gepuzzel geweest om de juiste rails te vinden, maar het is me gelukt  (y).

Citaat
ps het stel meegebogen overloopwissels rechtsboven heeft geen enkel nut.
Dus dat kan weg
In de echhie ligt ook niks voor de grap

jaNDCARGO

Nu lijkt het me wel dat die meegebogen overloopwissels nut hebben, want als nu die kolen trein vanaf de kolenmijn vertrekt kan ik hem meteen op het hoofdspoor laten rijden. Ik heb ook het spoor aan de rechter kant omhoog laten lopen tot 7,5 cm om hem vervolgens over het linker spoor met een brug te laten lopen en dan vervolgens in de lus weer naar nul te laten zakken zodat die er weer onder door rijd. De service sporen had ik links onder in gedachten voor het water, kolen e.d. Ik moest ook helaas de baan iets inkorten doormiddel van de ruime bochten en wissels aan weerszijde van m'n station te verkleinen met kortere bochten en wissels, want na een meting op m'n zolder zou het anders net niet kunnen passen.  Ik moet zeggen dat ik nu dik tevreden ben met deze baan. Maar mocht er toch nog iets zijn laat het me dan weten.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2015, 11:30:28 door zwolle83 »