Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 16:36:38
Houten 23 Augustus 2025 door Vroeger
Vandaag om 16:31:23
Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08

Auteur Topic: Baan Zwollywood H0 Marklin  (gelezen 18786 keer)

zwolle83

• Offline Offline
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #15 Gepost op: 11 December 2015, 11:39:54 »
Citaat
Die slinger in het dubbelspoor aan de kolenmijn is vbragen om problemen. Je heb tbocht op tegenbocht geplaatst zonder recht stuk tussen beiden. Daardoor gan je treinen echt rare dingendoen en op een gegeven moement krijg je zelfs de indruk dat je wagons op 2 parallele sporen rijden door het uitbreken van de koppen.
Misschien de bocht rechts dichter bij de bocht van de kolenmijn leggen en je bochten "vergroten" door er korte stukjes recht spoor tussen te zetten. Zo krijg je een vloeiender verloop (in afwachting dat Märklin eindelijk eens met een flexibel spoor in de c-rail uitvoering komt).
Door die bocht ruimer te maken kan je ook schuin naar de linkerhoek werken om daar door de keerbocht te gaan.

Wat ik in gedachten heb is het volgende; De kolentrein komt voorwaarts het spoor oprijden en koppelt hem op het eerste spoor af. Vervolgens rijd de trein richting stootblok om dan achterwaarts over het 2e spoor weer naar het eerste te kunnen rijden om hem weer aan te kunnen koppelen en vervolgens te laden en te kunnen vertrekken. Heb hem wel weer iets veranderd, heb hem iets langer gemaakt en zoals je zei een klein recht stukje tussen de wissel gedaan.

bigboynl

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 11 December 2015, 13:47:57 »
Ik ga er van uit dat je rechts rijdt. Dan krijgen je loks een forse klim te verwerken als ze linksonder het viaduct onderdoorgaan. Want daarna moeten ze in de lus snel omhoog om over het viaduct te rijden. Je kunt het natuurlijk ook links gaan riden of het eerts over het andere spoor gaan zodat in de lus een flinke daling zit.

In het station zou ik een duidelijke scheiding aanbrengen tussen goederensporen en personensporen. Het spoor van de kolenmijn kan dan parallel aan de andere sporen uitkomen op de goederensporen.

Succes met verder puzzelen!

groet,

Hans
Met vriendelijke groet
Hans

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 11 December 2015, 17:29:04 »
Ik ga er van uit dat je rechts rijdt. Dan krijgen je loks een forse klim te verwerken als ze linksonder het viaduct onderdoorgaan. Want daarna moeten ze in de lus snel omhoog om over het viaduct te rijden. Je kunt het natuurlijk ook links gaan riden of het eerts over het andere spoor gaan zodat in de lus een flinke daling zit.

In het station zou ik een duidelijke scheiding aanbrengen tussen goederensporen en personensporen. Het spoor van de kolenmijn kan dan parallel aan de andere sporen uitkomen op de goederensporen.

Succes met verder puzzelen!

groet,

Hans

Als het goed is (verbeter me als ik het fout heb) gaat de lus "maar" 3.5% omhoog en dat is nog binnen de marge van max 4% toch?
En het station is naar mijn idee goed gescheiden van personen vervoer en goederen vervoer.
Hier een plaatje ingezoomd op het station waar ook de perrons moeten komen.

Zal even uitleggen hoe ik het zie van onder naar boven;

Op spoor 1 komt het station met perron dus personen vervoer, op spoor 2 rijden de goederentreinen van links naar rechts, op spoor 3 komt ook een personen trein aan en tussen spoor 3 en 4 komt een breed perron zodat op spoor 4 ook eventueel een personen trein kan stoppen maar dat spoor zal voornamelijk gebruikt worden voor de goederen treinen die van rechts naar links rijden.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #18 Gepost op: 11 December 2015, 17:59:48 »
Met hellingen van 4% beperk je je in je materieelkeuze. Ik denk dat je het beste onder de 3% kunt blijven. Sommige treinen hebben gewoon onvoldoende trekkracht voor een helling van 4%.  Daar wil je liever niet achter komen na dagen timmeren en zwoegen of na aanschaf van een nieuw juweeltje denk ik.

Is het misschien een goed idee de goederensporen van achter het station naar voor het station te verplaatsen? Dan kun je parallel aan de hoofdbaan naar de kolenmijn rijden zonder het (geautomatiseerde?) reizigersvervoer te verstoren.

In het station zou ik het doorgaande spoor (die zonder perron) willen kunnen bereiken zonder bochten. In werkelijkheid gaan daar de doorgaande treinen overheen en die hebben een wat hogere snelheid dan de treinen die (aan het perron) gaan stoppen. Dan is gewoon rechtuit voor de passagiers comfortabeler.

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 11 December 2015, 23:31:12 »
Citaat
Met hellingen van 4% beperk je je in je materieelkeuze. Ik denk dat je het beste onder de 3% kunt blijven. Sommige treinen hebben gewoon onvoldoende trekkracht voor een helling van 4%.  Daar wil je liever niet achter komen na dagen timmeren en zwoegen of na aanschaf van een nieuw juweeltje denk ik.
De helling in m'n lus heb ik aangepast door een extra recht stukje rails erbij toe te voegen en is nu 2,8%.

Citaat
Is het misschien een goed idee de goederensporen van achter het station naar voor het station te verplaatsen? Dan kun je parallel aan de hoofdbaan naar de kolenmijn rijden zonder het (geautomatiseerde?) reizigersvervoer te verstoren.
Volgens mij is spoor 5 op m'n station lang genoeg toch om te kunnen rangeren zonder andere treinen in de weg te zitten?

Citaat
In het station zou ik het doorgaande spoor (die zonder perron) willen kunnen bereiken zonder bochten. In werkelijkheid gaan daar de doorgaande treinen overheen en die hebben een wat hogere snelheid dan de treinen die (aan het perron) gaan stoppen. Dan is gewoon rechtuit voor de passagiers comfortabeler.
Ben ik niet helemaal met je eens, als ik terug kijk in de tijd dat ik dichtbij het station in Zwolle woonde. Ik mocht altijd graag (en vooral 's nachts tussen 23.45 en 00.30 vanwege de lange container trein) naar treinen kijken en heb ze bijna altijd als een soort slang richting het station zien rijden en dan voornamelijk de treinen vanuit het oosten en noorden.
https://www.google.nl/maps/place/Zwolle/@52.5031775,6.0938223,430m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c7df209d12ecb1:0xcd0b5b2492dd3e8c!6m1!1e1?hl=nl
Kijk maar eens op google maps. Mijn idee komt bijna overeen met station Zwolle zoals de doorrij baan en de eerste 2 passagiers perrons en treinen die een station door rijden mogen (in de meeste gevallen) max 80kmh en over spoor emplacementen max 40kmh. Aangezien ik aan weerszijde een soort van spoor emplacement heb mogen mijn treinen dus niet harder dan 40kmh.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #20 Gepost op: 12 December 2015, 09:13:49 »
 (y)

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 12 December 2015, 09:29:50 »
Dat met die brug en stijgingspecentage is ook op te lossen door de lus de andere kant op te draaien, komt de brug in het 'bovenste' spoor te liggen (spoor naast de kolenmijn dus).

Groet, Sicco Jan

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 December 2015, 19:30:32 »
Hallo iedereen

Ik ben afgelopen dagen maar eens goed gaan nadenken over mijn eerdere baanplan en de kosten ervan (dan heb ik het met name over de kosten van het rails) Nu zat ik ook in over de variatie van mijn baan. Nu heb ik maar eens goed rond gekeken en bedacht wat ik nou wil op mijn baan. Zo lijkt het mij mooi om 2 stations te hebben met een pendeltrein. Op het 2e station worden ook goederen geladen bijv. bij een houtzagerij. Deze baan heeft naar mijn idee meer variatie en qua kosten valt die ruim binnen m'n budget, het ziet er misschien erg "simpel" uit maar het lijkt mij ook een mooie baan voor een beginner (zoals ik :))om mee te beginnen.
Jullie hints en tips zijn van harte welkom.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #23 Gepost op: 18 December 2015, 11:01:16 »
Barry, is je baan aan de linkerkant ook bereikbaar? Zoniet krijg je gegarandeerd problemen om de sporen van je pendel in de linkerbovenhoek te bereiken.

Het schaduwstation zou ik spiegelen. Gelijk achter de tunnnelmond van het linkerspoor uitwaaieren en voor de bocht terug samenkomen en met een mooie ruime bocht terug naar de tunnelmond rechts. Je krijgt in je schaduwstation dan sporen die allemaal ongeveer even lang zijn. maakt het parkeren alleen maar gemakkelijker.
Als je dan het eindstation van je pendelbaan een beetje anders draait (naar rechtsonder) met een bijkomende bocht, kan je dat deel van de baan een stukje smaller maken waardoor het beter bereikbaar is.

Probeer aan de rechterkant je sporen ofwel dichter bij elkaar te krijgen, bij wijze van simulatie van een dubbelspoor ofwel net verder van elkaar weg te trekken alsof beide sporen naar 2 verschillende bestemmingen vertrekken.
Je kan zelfs overwegen om tussen de tunnelmonden een stukje dubbelspoor te voorzien om kruisende/wachtende treinen mogelijk te maken.

E.e.a. ziet er dan zo uit:

Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #24 Gepost op: 18 December 2015, 11:49:56 »
Wat leuk om de ontwikkelingen van een plaatsgenoot op dit forum tegen te komen. Ik rijd ook Märklin en beschik over ongeveer dezelfde ruimte en werk aan een nieuw baanplan. Jouw idee om met een inloop te werken spreekt me wel aan.

Ben je in de toekomst van plan om je baan te automatiseren of blijf je handmatig rijden?

(Als je bij een plaatsgenoot ideeën op wilt doen, ben je van harte welkom, stuur dan even een PB)

Succes, en ik kan je maar 1 advies geven: neem je tijd.

Albert
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 18 December 2015, 16:03:56 »
Frans
Bedankt voor je ideeën, heb hem zo ongeveer aangepast zoals je voorstelde en moet zeggen dat ik op deze manier nog meer variatie in m'n baan krijg  (y) Zo had ik bijvoorbeeld niet over de breedte van de baan gedacht bij m'n schaduwstation en de pendel station, hij is nu aanzienlijk versmalt.

Citaat
Wat leuk om de ontwikkelingen van een plaatsgenoot op dit forum tegen te komen. Ik rijd ook Märklin en beschik over ongeveer dezelfde ruimte en werk aan een nieuw baanplan. Jouw idee om met een inloop te werken spreekt me wel aan.

Ben je in de toekomst van plan om je baan te automatiseren of blijf je handmatig rijden?

(Als je bij een plaatsgenoot ideeën op wilt doen, ben je van harte welkom, stuur dan even een PB)

Succes, en ik kan je maar 1 advies geven: neem je tijd.

Albert

Albert
Zo in je filmpje op YouTube te zien had je dus al een mooie baan liggen, maar blijkbaar (nog) niet helemaal naar je smaak, want anders ga je niet opnieuw een baanplan maken.
Ik ben van plan om sowieso met de passagiers treinen en een paar goederentreinen geautomatiseerd te rijden met de goederentrein die van het 2e station naar het eerste station moet rijden wil ik handmatig besturen. Je uitnodiging hou ik zeker in m'n achter hoofd  (y)
Succes met je nieuwe baanplan te maken en hoop dat je op de site genoeg ideeën op kan doen.

bigboynl

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 December 2015, 16:09:22 »
Hoi Barry,

ik zou het goederenspoor en het pendelpsoor verwisselen. Voordeel is dat je pendeltrein de hoofdsporen niet meer kruist. Zoek maar eens het sporenplan van Baarn op. Daar hebben ze het pendeltje ook verlegd naar sporen ten zuiden van de lijn Amsterdam - Amersfoort. Bijkomend voordeel is dat je de onderste twee stationssporen een stuk langer kunt maken

groet,

Hans
Met vriendelijke groet
Hans

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 18 December 2015, 16:25:48 »
Ik denk dat je sporen bij station 2 te kort zijn voor de treinen waarmee je wilt gaan rijden.

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 18 December 2015, 16:47:37 »
Hoi Barry,

ik zou het goederenspoor en het pendelpsoor verwisselen. Voordeel is dat je pendeltrein de hoofdsporen niet meer kruist. Zoek maar eens het sporenplan van Baarn op. Daar hebben ze het pendeltje ook verlegd naar sporen ten zuiden van de lijn Amsterdam - Amersfoort. Bijkomend voordeel is dat je de onderste twee stationssporen een stuk langer kunt maken

groet,

Hans

Ik heb hem wel iets veranderd namelijk dat die in 1 keer de hoofdsporen kruist zonder een bocht van wissel naar wissel. Het perron van die pendeltrein wou ik juist daar hebben vanwege mijn station die aan de onderkant komt en dat dan het perron doorloopt.

Ik denk dat je sporen bij station 2 te kort zijn voor de treinen waarmee je wilt gaan rijden.

De uiteindelijke pendeltrein heb ik helaas nog niet in m'n bezit maar ik ben van plan om met een railbus heen en weer te rijden dan lijkt het me dat de sporen op station 2 lang genoeg zijn toch.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #29 Gepost op: 19 December 2015, 12:16:26 »
Barry, nog even de hellingen checken waar je pendelbaan over het schaduwstation kruist. Je hebt daar weinig ruimte, dus ik vermoed dat je het schaduwstation een stukje zal moeten laten zakken terwijl je pendelbaan daar over klimt.

Verder, maar dat is je eigen keuze, leg je 2de station niet parallel met de tafelrand maar hou het een beetje schuin zoals in je eerste plan.
De kronkel aan de rechterkant smoelt nog niet helemaal. Misschien moeten de sporen iets vlugger "loskomen" van elkaar wanneer je het station verlaat (eventueel een wissel omkeren) maar zeker die korte knik aan de onderkant moet er uit.

Ik weet dat je vasthangt aan die kl***-geometrie van de C-rails (korte bochten, korte wissels, geen flex-rail, grote tussenafstanden,...) maar ik denk dat je door te spelen met korte stukjes bocht en recht wel een mooier verloop kan krijgen. Zo heb ik het toch al gezien op tentoonstellingsbanen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025