Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:45:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18

Auteur Topic: Bouw "Linke Rheinstrecke" H0  (gelezen 12017 keer)

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
Re: Bouw "Linke Rheinstrecke" H0
« Reactie #15 Gepost op: 24 December 2015, 22:08:22 »
Voor het slapen gaan... Daar verheug ik me nu al op.
He! Wat voelt het heerlijk dat er gewoon eens gereden kan worden zonder dat er na ieder rondje op de grond een kattenvacht aan haren tussen de wielen vandaan gehaald moet worden.

DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2015, 08:04:15 »
Heel leuk gedaan Fred. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2015, 09:34:25 »
Leuk!  :D Dus na die baan bij iemand in een woonkamer nu een baan in een slaapkamer  (y)

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #18 Gepost op: 25 December 2015, 10:07:36 »
Gevalletje ruimtegebrek waar veel onder ons wel bekend mee zullen zijn.
Deze baan in deze vorm is puur geboren uit het idee toch een ruime baan te willen maken met lange paradespoor gedeeltes, maar daar geen hele aparte ruimte voor te willen opofferen.
Ik heb anderhalf jaar geleden de zolder al omgetoverd met zelfgemaakte meubels die allemaal 1.20m hoog zijn.
Niemand snapte het toen, maar nu de baan erop ligt begint het ze duidelijk te worden.
Lastig als alle ideeën in  je hoofd zitten. ;)
In het geval van een baan in de slaapkamer dient de wederhelft ook wel mee te werken, maar die goedkeuring had ik al een paar jaar.
Modulebouw is hier dan ook wel een must, dwz bouwen aan de baan kan zoveel mogelijk op een andere plek plaats vinden dan in de slaapkamer.
Dit ivm stof, rommel en nare geurtjes door lijm, verf en andere nare modelbouwstoffen.

Momenteel ben ik bezig te informeren naar de silicone gipsmallen van Spoerle voor de muur en tunneldelen.
Mooi spul, alleen een beetje aan de dure kant.
Ik twijfel nog of ik voor een niet zo,n grote baan als de mijne bijna €280,- moet neertellen voor ongeveer 10 mallen.
Maarja, het zijn wel de mooiste die er zijn.
De alternatieven zijn goedkoper, maar daar weet ik de kwaliteit nog niet van, de spoerles worden rondom aangeprezen.

(Dus als er iemand binnen beneluxspoor is die de mallen heeft die ik kan overnemen of lenen, dan houd ik me eigen aanbevolen).

Verder zal ik een dezer dagen een paar dozen roco flexrail met betonnen dwarsliggers bestellen voor de paradesporen.
Plannen, plannen en plannen!

Fred

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 25 December 2015, 10:31:10 »
Hé Fred,

Het ziet er echt geweldig uit. Goed over nagedacht!
Kom het snel echt bewonderen :-)
Af en toe rijd ik er ook nog eens met de trein overheen in 1:1.
Zal eens een filmpje maken. Wellicht leuk om wat van af te leiden.
Keurig gemaakt!

Fijne Kerst! Ik ga weer even naar zolder  ;)
Gr. Silvester

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #20 Gepost op: 25 December 2015, 11:06:22 »

Ik twijfel nog of ik voor een niet zo,n grote baan als de mijne bijna €280,- moet neertellen voor ongeveer 10 mallen.
Maarja, het zijn wel de mooiste die er zijn.
De alternatieven zijn goedkoper, maar daar weet ik de kwaliteit nog niet van, de spoerles worden rondom aangeprezen.

(Dus als er iemand binnen beneluxspoor is die de mallen heeft die ik kan overnemen of lenen, dan houd ik me eigen aanbevolen).

Fred, misschien in een aparte oproep op het forum? Sporle mallen zijn best redelijk veel verkocht dus ze zullen ergens wel werkeloos rondzwerven :)

Mooie baan bouw je. Hier mag veel maar de slaapkamer? Dat gaat zelfs mij niet lukken..... ;D

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #21 Gepost op: 25 December 2015, 12:21:36 »
Fred, misschien in een aparte oproep op het forum? Sporle mallen zijn best redelijk veel verkocht dus ze zullen ergens wel werkeloos rondzwerven :)

Mooie baan bouw je. Hier mag veel maar de slaapkamer? Dat gaat zelfs mij niet lukken..... ;D

Ik had al een advertentie geplaatst, helaas zonder reactie tot zover.
maar wat niet is kan nog komen.
Ik zal hem nog een keer aanpassen en omhoog schoppen.

Hé Fred,

Het ziet er echt geweldig uit. Goed over nagedacht!
Kom het snel echt bewonderen :-)
Af en toe rijd ik er ook nog eens met de trein overheen in 1:1.
Zal eens een filmpje maken. Wellicht leuk om wat van af te leiden.
Keurig gemaakt!

Fijne Kerst! Ik ga weer even naar zolder  ;)

Veel plezier op zolder Silvester, ik weet waar je mee bezig bent!!!
Hebben alle stukken rails en wissels al een plek?
En inderdaad beeld materiaal kan ik goed gebruiken.
Anders ga ik gewoon nog een keer mee.

Fred
« Laatst bewerkt op: 25 December 2015, 12:28:02 door Fred Peters »

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 25 December 2015, 17:53:14 »
Hallo,

Mijn eerste baan liep ook bovenlangs en achter mijn "vrijgezellen" bed heen. Als een vriendinnetje dat zag en er een kritische opmerking over maakte dan was dat voor mij een waarschuwingssignaal, zeker omdat mijn zuster "die treintjes" in woon- en slaapkamers ook maar niks vond .... En toen kwam Hélène en die vond het leuk. Nou met haar ben ik toen getrouwd, en dat nu al meer dan vijftig jaar!

Gegroet,

Rob

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #23 Gepost op: 25 December 2015, 18:26:49 »
Hahaha, zo zie je maar... op ieder potje past een dekseltje.
Had mij vrouw in het begin nog wat argwaan nadat ze me toestemming gaf, nu vindt ze het geweldig.
Mede doordat het niet zoveel ruimte inneemt als gedacht.
Dat was tot 3 weken geleden wel anders toen de rails nog gewoon op de grond lag.
En er in het donker steeds omheen en overheen gemanoeuvreerd moest worden.

Vandaag tussen alle baanbouw perikelen door ff een ander modelbouw klusje.
Na de zoveelste kabelbreuk thv de kortkoppelingen van mijn Bemo br 624 was ik het zat.
Dus de koppelingschachten afgezaagd en er nemschachten op gemonteerd.

Fred

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #24 Gepost op: 25 December 2015, 18:33:24 »
wel uitkijken als je de vrouw in de vrije figuren gooit.

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2016, 10:59:41 »
Goedemorgen!

Ik ben vast aan het plannen welke connectors ik ga gebruiken onder mijn modulebaan.
Ik zie her en der wat voorbeelden hoe diverse kabels te verbinden tussen de bakken, maar welke connectors kan ik het beste gebruiken voor?

-ringleiding/-voeding 2 polig
-detectie meerpolig
-utp kabel

De Chinese sites staan vol met goedkope oplossingen, maar het zijn er zoveel..
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Het moet uiteraard hufterproof zijn, daar het in het begin veel getest moet worden.

Fred

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #26 Gepost op: 03 January 2016, 12:59:47 »
Ik ben "bang" dat dit een misschien nog verwarrender antwoord teweeg kan brengen.
Aangezien iedereen hier zweert bij een bepaalde manier van dingen verbinden en vast maken,en die bij iedereen anders is,is er dus niet iets zoals "de beste oplossing/verbinding"
Ikzelf heb terug gegrepen op iets heel simpels en basaals,kaal gestripte installatiedraad strak gespannen aan oogjes onder elke bak,en de overgangen worden doorverbonden met een simpel stukje stroomdraad waaraan beide uiteindes zijn kaal gemaakt en die hang ik tussen de overgangen  ;D
Dat dit niet zal werken zonder aanpassen voor utp kabel en detectie,lijkt me duidelijk.
Ik rijd daarom ook niet via een pc en heb dus zaken zoals detectie niet nodig  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2016, 08:13:07 »
Door een een paar dagen ziek aan bed gekluisterd te zijn geen bouw updates deze week.
Wel heb ik de tijd en energie gevonden om wat dingen uit te tekenen en vooruit te plannen omtrend de stroom, spoor en detectie voorziening.
In de volgende 6 afbeeldingen probeer ik voor mezelf (en jullie) duidelijk te houden wat er de komende tijd gebeuren gaat.
Met name bij afbeelding 5 heb ik jullie hulp nodig.

Afbeelding 1.
De opbouw van de baan in module bakken.

Afbeelding 2.
De primaire stroomvoorziening, zoals te zien verdeeld over twee secties.
-stations gedeelte gevoed door de Z21.
-vrije baan door een nog aan te schaffen booster.

Afbeelding 3.
Legenda wat er waar in grote lijnen in het baanlandschap gaat komen.
De uiteindelijke vormen worden eventueel nog aangepast aan de module bakken.

Afbeelding 4.
Sporenplan met rail/wissel soorten.
Uiteindelijke sporenverloop hangt af van hoe de nog tillig wissels zijn. (moeten nog binnenkomen).

Afbeelding 5.
Mogelijke blokindeling?!
Dit is het gedeelte waar ik nog geen kaas van heb gegeten, maw ik twijfel nog of ik uberhaubt pc gestuurd ga rijden.
Maar heb me al wel over laten halen door Silvester om alvast rekening te gaan houden met een later pc aangestuurd bedrijf.
Dus wil ik alvast de secties in het sporenplan gaan verwerken.
Tot die tijd lus ik de secties wel door dmv de 2 ringleidingen.
Omdat ik geen ervaring in het maken van blokken heb, wil ik graag jullie advies vragen hoe dit sporenplan het best in te delen is. Het staat jullie vrij om in de afbeelding te rommelen
Het enige waar rekening mee gehouden dient te worden is; dat boven de overloopwissels aan de korte zijden de DCC stroomvoorziening gescheiden gaat worden dmv Z21 en booster.

Afbeelding 6.
Secundaire stroomvoorziening.
Ik heb nog een vijftal transformatoren liggen die ik ga gebruiken voor da algehele analoge voeding.
-4x roco 15v 40va
-1x viessmann 16v 70va
Dit voor de wissel/seindecoder voeding, verlichting en andere zaken die stroom nodig dienen te hebben.

Mochten jullie na het zien van de bovenstaande afbeeldingen vragen of liever nog opmerkingen en verbeterpunten hebben, laat het me dan weten.
Met name over de blokindeling, daar kan ik nog wel het een en ander over leren.

Fred ( Duikt z,n bed weer in....)

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2016, 12:14:28 »
Dag Fred,

Op jouw vraag hoe een indeling in blokken te maken is - gelet op het huidige sporenplan - niet gemakkelijk te beantwoorden en dat komt omdat het station in het baantracé ligt en niet erbuiten. Vrij vertaald: na iedere ronde rijden de treinen weer door het station. Uitrij seinen van het station kunnen uiteraard deel zijn van een bloksysteem, maar bij de inrij seinen is dat wat anders. Als een trein in het station stopt, dan moet het tweede perronspoor in dezelfde rijrichting  wel vrij zijn om een achterop volgende trein doorgang te verlenen nadat de eerste trein het traject  langs het andere perronspoor in dezelfde rijrichting volledig vrijlaat. Als je daar de technische voorzieningen (lees: schakelingen parallel aan de stand van de toegangswissels en de uitrijwissels)  voor treft dan zou dat mogelijk zijn.

Maar er is nog een ander aspect: het bloksysteem op een rondlopend traject (waarvan jij er dus twee parallel aan elkaar construeert) moet als er twee treinen op een traject rijden minstens per traject drie blokken hebben. Laten we veronderstellen dat jij de stationssporen  in het station ook in het bloksysteem opneemt dan moeten er dus vanaf het uitrij sein en het binnenkomstsein van het perronspoor minstens twee blokken per traject zijn. Dat is in feite weinig omdat je in de praktijk dan ervaart dat regelmatig een trein waarvan het de bedoeling is dat deze niet in het station stopt daar toch stopt omdat de voorgaande trein het na het station liggende blok nog niet verlaten heeft.

Het zou dus aanbevelenswaardig zijn om per traject vier blokken te hebben, waardoor de kans dat een trein ongewenst in het station voor een rood uitrijsein stop verminderd wordt. De blokken worden per stuk dus korter, maar worden ze dan niet te kort om steeds een volledige trein te bevatten?

En dan nog wat: er zitten twee overloopsporen in het traject buiten het stationsemplacement. Als je op je baan rechts houdt (en dat is langs de Rijn normaal) dan zijn de voorgenomen overloopsporen alleen maar geschikt om via wissel 1 naar links spoor over te steken en vervolgens via wissel 12 weer terug te keren naar het rechtse spoor. Je laat de treinen dan vanaf wissel 1 t/m wissel 12 dus tegen het normale voor rechts verkeer bedoelde  bloksysteem inrijden. Dat vereist ingewikkelde voorzieningen op treinen op het parallelle spoor dan niet kunnen rijden.

Bovendien merk ik op dat het verwisselen van spoor van rechts naar links slechts maar in één (de door mij aangeduide) rijrichting mogelijk is. Als je dus zoiets doet staat - als alle blokschakelingen juist zijn uitgevoerd - het verkeer in de tegenrichting stil!

Gegroet,

Rob van Kooy

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #29 Gepost op: 07 January 2016, 13:47:03 »
Rob,

Heel erg bedankt voor je uitleg!  (y)
Ik was me ervan bewust dat mijn huidige baanplan z,n beperkingen had, mede door mijn eis het niet al te propperig te maken op de ruimte die ik heb.
Ik neig ook al bijna te zeggen dat het stations emplacement me iets aan de grote kant is.
Maar om terug te komen op je opmerkingen, mijn gevoel zegt dat het bij de meeste treinen die ik kan laten rijden de moeite niet waard is om een pc gestuurd systeem aan te leggen.
Op mijn baan worden de blokken al gauw te klein voor de treinsamenstellingen, uiteraard niet voor bijvoorbeeld 2 of drie delige treinstellen.
Maar ja een beetje mager bedeelde regio-express heeft toch al gauw 5-7 wagens.

Misschien heb jij of iemand anders een verhelderend idee wat ik nog toe zou kunnen passen?
Niets is mooier dan een blik buiten tunnelvisie.

Fred