Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door Ronald69
Vandaag om 19:25:59
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Jeronimos
Vandaag om 19:09:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:02:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
  

Auteur Topic: Tram testbaan met werkende bovenleiding  (gelezen 15680 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #45 Gepost op: 27 March 2016, 21:28:59 »
Goedenavond, hier weer een mini update.
soms is het wachten op wat men nodig heeft langer als verwacht.
Mijn demo baantje is al wat keren gebruikt, maar van het een komt het ander en nu heb ik het ietsje verder gebouwt. Een soort van Wokkelstad daar ik het pi maal duimen gebouwd heb van wat ik had liggen:


Langzaam rijpt het idee van een klein baantje met alles erop en eraan. Kan ik ook nog wat aan mijn technieken vijlen.
Of te wel ik wacht nog steeds op mijn tram rails voor de grote baan >:(

Gr. Joke

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #46 Gepost op: 27 March 2016, 21:31:23 »
Klein baantje die ook al testbaan dient is altijd leuk. Wellicht ook leuk om uiteindelijk in de woonkamer te zetten.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1331
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #47 Gepost op: 27 March 2016, 21:34:39 »
Ziet er goed uit. Welke rails ga je gebruiken voor de grote baan?

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #48 Gepost op: 27 March 2016, 22:26:56 »
Hoi NS-HTM-95,
op mijn westlandbaan komt voor de keerdriehoek bij het station LUNA van Tillig, dit geeft de kleinste keerdriehoek en komt daardoor het dichts bij de werkelijkheid. De rechtere stukken worden dan PECO code 100 met rails op zijn kant of misschien toch L profielen, ben ik nog niet uit. Daarom wordt op dit kleine baantje nog wat experimenteert.
Misschien dat ik die stukken dan toch op plaatjes soldeer.

Gr. Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #49 Gepost op: 28 March 2016, 12:21:06 »
Ik wil uit nieuwzilver stroken etsen die in een L gevouwen kunnen worden, zodat ik die tegen PECO code 75 rails aan kan leggen, dat kan voor jou ook wel interessant zijn. Waarom kies jij voor code 100 en niet code 75?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #50 Gepost op: 28 March 2016, 12:38:13 »
Hoi Sven,

In je nieuw-zilver stroken heb ik ook erg veel interesse, want dat is qua kleur veel beter dan messing L profielen. Ik heb zelf ook code 100 voor het straatspoor omdat dit (bij mij) perfect uitkomt als je de straat rondom de rails ophoogd. (4mm mdf). De railkop steekt dan net een beetje boven het asfalt uit zodat dit niet beschadigd bij het schoonmaken.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
    • skiptram
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #51 Gepost op: 28 March 2016, 13:25:24 »
Hallo Sven,

Ook ik had ( bij een niet nader te noemen baan) gemerkt dat een railstaaf tegen een bestaande rail aan solderen in bochten niet torsievrij werkt en had mijn gedachten hierover al laten gaan opdat dan de wielflenzen niet ongemerkt op sommige plaatsen het loopvlak boven de rails uit tilt en dan ook nog slecht contact geeft.
Ik ben het tekenen voor dit soort zaken niet machtig, maar als je die stroken toch gaat tekenen hier het (ongevraagde ) advies, dan hoef ik niet verder te gaan met de uitvoering hiervan.

Teken het verticale gedeelte aan een stuk en het horizontale deel in heel kleine partjes met geringe tussenruimte die wel weer met een heel dun lipje ( dat je facultatief in bochten kunt wegknippen) aan elkaar zitten.
Dit geeft de mogelijkheid dat je het hele zaakje na het haaks omzetten torsievrij kunt buigen in een boog.

En dan laten etsen in Phosphor brons 0,3 mm dan heb je meteen die geweatherde kleur en het is hard en toch mooi rond te zetten.
Kun je dan in twee versies aanbieden voor PECO 100 en 75 rails.

Gr.Paul
Eventueel in nieuw draadje verder gaan?
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #52 Gepost op: 28 March 2016, 13:52:31 »
Sven, ik ben open voor elke vernieuwing verbetering van het concept, de testbaan is voor uitproberen gedacht, misschien kunnen we dit tot juni of dan in juni verder bekijken.
Dit draadtje mag gerust voor deze discussie gebruikt worden. Stoort niet
Gr. Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #53 Gepost op: 28 March 2016, 14:49:36 »
Heb net nog eens gekeken, maar volgens mij gaat het alleen werken als je de rails op printplaat soldeert en niet op een standaard rail met bielzen. De L vorm komt veel te hoog te liggen, zeker bij code 75. Wellicht bij code 100? Verder moet het ook plat op de grond liggen, niet instabiel op de bevestiging van de bielzen balanceren. En bij code 100 wordt de geul wel erg diep. In het geval van Joke zie ik dat ze met de standaard bielzen werkt, dus dan gaat het m.i. niet werken/is niet ideaal.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #54 Gepost op: 28 March 2016, 15:15:04 »
Hoi Sven,

Op mijn testbaan heb ik uit printplaat kleine dwarsliggers gemaakt die hoger zijn als de bestaande bielzen. Hierop zit een Peco code 75 railstaaf op zijn zijkant gesoldeerd. Opzich werkt dit wel, alleen is de groef net iets te ondiep, waardoor modellen op de flenzen gaan lopen.





Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #55 Gepost op: 28 March 2016, 15:37:58 »
Als je PECO code 75 op zijn kant zet heb je maar 1 mm diepte. 1,5 mm lijkt mij genoeg, maar code 75 heeft een hoogte van 2 mm gemeten vanaf de bovenkant van de onderkant. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #56 Gepost op: 28 March 2016, 15:57:41 »
Het ziet er wel geloofwaardig uit!  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #57 Gepost op: 28 March 2016, 16:11:02 »
Hoi Sven,
kwam zelf ook al erachter dat de standaart bielzen niet echt goed werkt en overleg al langer solderen op printplaat. Helaas is mijn solderen nog geen groot succes :'(. Maar ik ben zeer open voor een alternatief. De rails ligt nog niet vast.

Mark ziet er goed uit. (y) maar neemt ook in de midden diepte weg voor het wegdek dat gelegt gaat worden. Daardoor worden de mogelijkheden kleiner

Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 28 March 2016, 16:13:22 door Tulpendaal »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #58 Gepost op: 28 March 2016, 16:35:36 »
Joke, je moet het eens proberen met soldeerpasta. Smeer een beetje op de solderen plek, bout erbij of vlammetje erop, ssSSss, klaar.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #59 Gepost op: 28 March 2016, 20:46:46 »
... übrigens code 100 is wat ik nog liggen heb, code 70 heb ik zonder bielzen ook nog ergens.
Gr Joke