Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:09:43
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 21:48:29
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 21:46:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 91597 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #255 Gepost op: 30 August 2017, 18:40:06 »
ach ach ach, we kunnen weer lekker klagen over de trage ambtenarij. Wees blij dat we in een van de landen wonen waar inspraakprocedures, beroepsprocedures en rechtszaken kunnen worden gevoerd over en veelal tegen besluiten betreffende nieuwe infrastructuur.  Anders wordt er net als in China door over of onder je huis gewoon een weg/spoorlijn/ietsander aangelegd. Hier wordt aan zorgvuldige en daarmee tragere procedures vastgehouden en daarmee langere voorbereidingstijd. Als de ambtelijke molens er niet waren waren de burgers slechter af, denk daar ook eens over na.

dirkjan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7622
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #256 Gepost op: 30 August 2017, 18:44:51 »
Het gaat hier niet om nieuwe aanleg maar om reparatie vervanging!

Als bij jou thuis de meterkast kapot gaat mag de elektricien er ook 5 jaar over doen om hem te vervangen?

Kleinere schaal, maar in de basis exact het zelfde, er is/was iets, het is stuk en het dient ASAP vervangen te worden, bij voorkeur gisteren!

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #257 Gepost op: 30 August 2017, 19:26:06 »
Dan hoeft het zeker niet asap.
Het is niet alsof de electriciteit daar is uitgevallen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7622
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #258 Gepost op: 30 August 2017, 20:32:06 »
Weer een drogredenering...

Als het nu de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht zou zijn... zou het dan ook zo lang duren?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #259 Gepost op: 30 August 2017, 21:33:09 »
Weer een drogredenering...

Als het nu de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht zou zijn... zou het dan ook zo lang duren?

Nee, de gevolgen zijn een stuk groter en de prioriteit dus een stuk hoger. Over die brug passeren in een kwartier gemakkelijk net zoveel reizigers als de hele dag over de Friesenbrücke passeerden.

Het is toch niet vreemd dat er prioriteiten worden gesteld? Doen jij en ik thuis ook hoor. Als morgen de electriciteit in Groningen of Bremen uitvalt, wordt er onmiddelijk een legertje reparateurs op afgestuurd. De impact van deze brug is daarbij vergeleken marginaal. Het valt me al reuze mee dat Duitsland bereid is de brug te vervangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Gast
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #260 Gepost op: 30 August 2017, 21:40:41 »
Ik kijk daar heel anders tegen aan... we kunnen ons bureaucratie veroorloven omdat we een rijk land zijn, anders gezegd we gaan niet failliet ondanks dat de overheid veel geld verspilt door traag te werken en onderlinge belangenstrijd uit te vechten. Een eind verderop in de Eems ligt bij Leer de Jann-Berghaus-Brücke. Deze is begin jaren negentig in niet meer dan 2 jaar tijd gebouwd en uitgevoerd als dubbele klapbrug. Breed genoeg dus voor de cruiseschepen van de Meyer Werft en heel wat mooier dan de oude, verwaarloosde roestbak die de Friesenbrücke was. Kan zo als voorbeeld dienen.



Bron: Wiki


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #261 Gepost op: 30 August 2017, 21:45:06 »
Zo simpel kan het zijn.

Fehndampf

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #262 Gepost op: 30 August 2017, 22:11:55 »
Als je de eerder gegeven link naar de website van rtv Noord volgt dan kun je lezen dat onze Oosterburen gaan voor een geheel nieuwe brug. Het plannen, berekenen en bouwen van een nieuwe brug duurt uiteraard veel langer als het herstellen van of vervangen door een zelfde type brug. Bovendien moet de oude brug (of in ieder geval het deel wat is blijven staan) eerst nog gesloopt worden. Voor nieuwbouw moet in Nederland eerst een volledige inspraak en milieu procedure gevolgd worden. Ik neem aan dat dat in Duitsland niet heel veel anders is.

Ik denk dat wij als Groningers blij mogen zijn dat er geïnvesteerd wordt in deze spoorlijn. Men had ook gewoon de boel kunnen opheffen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #263 Gepost op: 31 August 2017, 00:15:37 »
En zo is dat!
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #264 Gepost op: 31 August 2017, 01:55:34 »
Het gaat hier niet om nieuwe aanleg maar om reparatie vervanging!

Als bij jou thuis de meterkast kapot gaat mag de elektricien er ook 5 jaar over doen om hem te vervangen?

Kleinere schaal, maar in de basis exact het zelfde, er is/was iets, het is stuk en het dient ASAP vervangen te worden, bij voorkeur gisteren!
Het is geen reparatie vervanging, maar gewoon nieuw bouw want je gaat een nieuwe brug bouwen, of wilde je er weer één gaan klinken?

Vergelijken met een meterkast is natuurlijk kul, want dat is standaard spul wat gewoon op elke straathoek verkrijgbaar is.

Je hebt het hier over een unieke spoorbrug waar gewoon een nieuwe maatwerk brug voor ontworpen dient te worden. Die ga je niet ineens uit het niets bouwen en vergt heel wat voor bereiding wat niet meer dan normaal is.
Andere bruggen die vervangen worden worden ook niet van ze een op de andere week ontworpen en gebouwd, alleen merkt niemand dat de ontwerp fase zolang is omdat er in dat stadium maar weinig aandacht aan gegeven word.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #265 Gepost op: 31 August 2017, 07:02:44 »
Ik begrijp de discussie over het fluitsignaal niet in verband met de Friesenbrücke. Vermoedelijk is een posting in een verkeerd draadje terechtgekomen. Verdere discussie hierover in dit draadje is wat mij betreft ongewenst.
Als je de eerder gegeven link naar de website van rtv Noord volgt dan kun je lezen dat onze Oosterburen gaan voor een geheel nieuwe brug. Het plannen, berekenen en bouwen van een nieuwe brug duurt uiteraard veel langer als het herstellen van of vervangen door een zelfde type brug. Bovendien moet de oude brug (of in ieder geval het deel wat is blijven staan) eerst nog gesloopt worden. Voor nieuwbouw moet in Nederland eerst een volledige inspraak en milieu procedure gevolgd worden. Ik neem aan dat dat in Duitsland niet heel veel anders is.

Ik denk dat wij als Groningers blij mogen zijn dat er geïnvesteerd wordt in deze spoorlijn. Men had ook gewoon de boel kunnen opheffen.

Daar ben ik het mee eens. Ik was ook heel bezorgd over de lijn. In Niedersachsen is sprake van interesse in de lijn, bij een station Bunde (niet het Limburgse want dat heeft al een station, maar het Oost-Friese) te stichten. De aanvaring betekende ook een voorlopige streep door die plannen. In de nieuwe concessie aan Arriva wordt ook Niedersachsen genoemd als concessieverlener.

Er wordt trouwens in de berichten gesproken over een verbinding naar Bremen. Leer werd niet genoemd in het bericht van RTV-Noord.  Men hint dus op een doorgaande verbinding naar Bremen. Als stoptrein of sneltrein vraag ik mij af.

Overigens gaan veel Duitse infrastructuurprojecten zelf voor Nederlandse begrippen erg langzaam (ik denk daabij aan de Nordomgehung bij Bad Oeynhausen in A30). Voor 2024 rijdt er dus geen trein, hopelijk wel voor 2030

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #266 Gepost op: 31 August 2017, 07:43:38 »
Het Noorden van Nederland heeft/had de wens om de lijn (de 'wunderline') uit te breiden met een tweede spoor en er een sneltreinverbinding met Bremen van te maken. Hiervoor zou de brug per uur langer berijdbaar moeten worden.

Resultaat van de besprekingen is nu:
* Er komt geen tweede spoor.
* Er komt wel een sneltreinverbinding.
* De nieuwe brug kan langer per uur bereden worden door treinen.
Dus deels zijn een aantal wensen ingewilligd.

Er komt dus een geheel nieuwe brug. De in Duitsland te volgen procedure voor een nieuwbouw project is daar een stuk uitgebreider dan in Nederland. 
 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #267 Gepost op: 31 August 2017, 08:01:31 »
Weer een drogredenering...
Die vergelijking met de meterkast thuis is wel lekker zeker.

En zo is dat!
of wilde je er weer één gaan klinken?
Die Baily-bruggen lagen er wel lekker snel na WOII.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #268 Gepost op: 31 August 2017, 08:27:41 »
Er komt dus een geheel nieuwe brug. De in Duitsland te volgen procedure voor een nieuwbouw project is daar een stuk uitgebreider dan in Nederland. 
 

Zo is dat. Als er heel drngende redenen zijn zal het ook in Duitsland vast wat sneller kunnen, maar die redenen ziet men nu eenmaal niet en ik eigenlijk ook niet.

Ik denk dat Groninger en Haagse (Dijksma) politici hun knopen hebben geteld en hebben bedacht dat het Duitse aanbod vast niet nog beter gaat worden. De lijn blijft bestaan, de Duitsers zijn bereid 60-miljoen te investeren in een compleet nieuwe brug en geen gezeur meer met de werf: tel uw zegeningen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #269 Gepost op: 31 August 2017, 11:44:21 »
Nee Eric dat gaat niet zo snel.
Ambtenaren zijn nooit snel,in welk land ook,nu heb je te maken met ambtenaren en bureaucratie en regelementen van 2 landen,dat duurt dus dubbel zo lang.
Zowel qua ontwerp,goedkeuring daarvan,het gunnen van die bouwopdracht,het zoeken van een geschikte plek om die brug te bouwen,transport van onderdelen voor die brug,later ook nog de keuring van het 1:1 exemplaar,het transport over weg en water van die brug richting zijn vaste nieuw thuis plaats,het zoeken van vrije plek in de agenda's van die geschikte transporteurs en de meyer werf(voor t zelfde geld moet er weer is een boot langs),plannen van het leggen van spoor op die brug incl aansluiten van die sporen aan het bestaande traject, herinstaleren van beveiliging.
Je ziet het,het is een hele waslijst,en dat zal dan waarschijnlijk door 2 ambtelijke molens moeten,die van NL en D en als men dan over alles een akkoord heeft,dan pas kan de show beginnen  ;D  :-\
Wat hebben Nederlandse ambtenaren hier eigenlijk mee te maken, de brug ligt ruim in Duitsland?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.