Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88345 keer)

Falkenberg

• Offline Offline
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #255 Gepost op: 30 August 2017, 18:40:06 »
ach ach ach, we kunnen weer lekker klagen over de trage ambtenarij. Wees blij dat we in een van de landen wonen waar inspraakprocedures, beroepsprocedures en rechtszaken kunnen worden gevoerd over en veelal tegen besluiten betreffende nieuwe infrastructuur.  Anders wordt er net als in China door over of onder je huis gewoon een weg/spoorlijn/ietsander aangelegd. Hier wordt aan zorgvuldige en daarmee tragere procedures vastgehouden en daarmee langere voorbereidingstijd. Als de ambtelijke molens er niet waren waren de burgers slechter af, denk daar ook eens over na.

dirkjan

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #256 Gepost op: 30 August 2017, 18:44:51 »
Het gaat hier niet om nieuwe aanleg maar om reparatie vervanging!

Als bij jou thuis de meterkast kapot gaat mag de elektricien er ook 5 jaar over doen om hem te vervangen?

Kleinere schaal, maar in de basis exact het zelfde, er is/was iets, het is stuk en het dient ASAP vervangen te worden, bij voorkeur gisteren!

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

• Offline Offline
« Reactie #257 Gepost op: 30 August 2017, 19:26:06 »
Dan hoeft het zeker niet asap.
Het is niet alsof de electriciteit daar is uitgevallen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #258 Gepost op: 30 August 2017, 20:32:06 »
Weer een drogredenering...

Als het nu de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht zou zijn... zou het dan ook zo lang duren?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

• Offline Offline
« Reactie #259 Gepost op: 30 August 2017, 21:33:09 »

Als het nu de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht zou zijn... zou het dan ook zo lang duren?

Nee, de gevolgen zijn een stuk groter en de prioriteit dus een stuk hoger. Over die brug passeren in een kwartier gemakkelijk net zoveel reizigers als de hele dag over de Friesenbrücke passeerden.

Het is toch niet vreemd dat er prioriteiten worden gesteld? Doen jij en ik thuis ook hoor. Als morgen de electriciteit in Groningen of Bremen uitvalt, wordt er onmiddelijk een legertje reparateurs op afgestuurd. De impact van deze brug is daarbij vergeleken marginaal. Het valt me al reuze mee dat Duitsland bereid is de brug te vervangen.

ReneN

• Gast
« Reactie #260 Gepost op: 30 August 2017, 21:40:41 »
Ik kijk daar heel anders tegen aan... we kunnen ons bureaucratie veroorloven omdat we een rijk land zijn, anders gezegd we gaan niet failliet ondanks dat de overheid veel geld verspilt door traag te werken en onderlinge belangenstrijd uit te vechten. Een eind verderop in de Eems ligt bij Leer de Jann-Berghaus-Brücke. Deze is begin jaren negentig in niet meer dan 2 jaar tijd gebouwd en uitgevoerd als dubbele klapbrug. Breed genoeg dus voor de cruiseschepen van de Meyer Werft en heel wat mooier dan de oude, verwaarloosde roestbak die de Friesenbrücke was. Kan zo als voorbeeld dienen.

Bron: Wiki

borotof

• Offline Offline
« Reactie #261 Gepost op: 30 August 2017, 21:45:06 »
Zo simpel kan het zijn.

Fehndampf

• Offline Offline
« Reactie #262 Gepost op: 30 August 2017, 22:11:55 »
Als je de eerder gegeven link naar de website van rtv Noord volgt dan kun je lezen dat onze Oosterburen gaan voor een geheel nieuwe brug. Het plannen, berekenen en bouwen van een nieuwe brug duurt uiteraard veel langer als het herstellen van of vervangen door een zelfde type brug. Bovendien moet de oude brug (of in ieder geval het deel wat is blijven staan) eerst nog gesloopt worden. Voor nieuwbouw moet in Nederland eerst een volledige inspraak en milieu procedure gevolgd worden. Ik neem aan dat dat in Duitsland niet heel veel anders is.

Ik denk dat wij als Groningers blij mogen zijn dat er geïnvesteerd wordt in deze spoorlijn. Men had ook gewoon de boel kunnen opheffen.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #263 Gepost op: 31 August 2017, 00:15:37 »
En zo is dat!
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #264 Gepost op: 31 August 2017, 01:55:34 »
Het gaat hier niet om nieuwe aanleg maar om reparatie vervanging!

Als bij jou thuis de meterkast kapot gaat mag de elektricien er ook 5 jaar over doen om hem te vervangen?

Kleinere schaal, maar in de basis exact het zelfde, er is/was iets, het is stuk en het dient ASAP vervangen te worden, bij voorkeur gisteren!
Het is geen reparatie vervanging, maar gewoon nieuw bouw want je gaat een nieuwe brug bouwen, of wilde je er weer één gaan klinken?

Vergelijken met een meterkast is natuurlijk kul, want dat is standaard spul wat gewoon op elke straathoek verkrijgbaar is.

Je hebt het hier over een unieke spoorbrug waar gewoon een nieuwe maatwerk brug voor ontworpen dient te worden. Die ga je niet ineens uit het niets bouwen en vergt heel wat voor bereiding wat niet meer dan normaal is.
Andere bruggen die vervangen worden worden ook niet van ze een op de andere week ontworpen en gebouwd, alleen merkt niemand dat de ontwerp fase zolang is omdat er in dat stadium maar weinig aandacht aan gegeven word.

MR

• Offline Offline
« Reactie #265 Gepost op: 31 August 2017, 07:02:44 »
Ik begrijp de discussie over het fluitsignaal niet in verband met de Friesenbrücke. Vermoedelijk is een posting in een verkeerd draadje terechtgekomen. Verdere discussie hierover in dit draadje is wat mij betreft ongewenst.
Als je de eerder gegeven link naar de website van rtv Noord volgt dan kun je lezen dat onze Oosterburen gaan voor een geheel nieuwe brug. Het plannen, berekenen en bouwen van een nieuwe brug duurt uiteraard veel langer als het herstellen van of vervangen door een zelfde type brug. Bovendien moet de oude brug (of in ieder geval het deel wat is blijven staan) eerst nog gesloopt worden. Voor nieuwbouw moet in Nederland eerst een volledige inspraak en milieu procedure gevolgd worden. Ik neem aan dat dat in Duitsland niet heel veel anders is.

Ik denk dat wij als Groningers blij mogen zijn dat er geïnvesteerd wordt in deze spoorlijn. Men had ook gewoon de boel kunnen opheffen.

Daar ben ik het mee eens. Ik was ook heel bezorgd over de lijn. In Niedersachsen is sprake van interesse in de lijn, bij een station Bunde (niet het Limburgse want dat heeft al een station, maar het Oost-Friese) te stichten. De aanvaring betekende ook een voorlopige streep door die plannen. In de nieuwe concessie aan Arriva wordt ook Niedersachsen genoemd als concessieverlener.

Er wordt trouwens in de berichten gesproken over een verbinding naar Bremen. Leer werd niet genoemd in het bericht van RTV-Noord.  Men hint dus op een doorgaande verbinding naar Bremen. Als stoptrein of sneltrein vraag ik mij af.

Overigens gaan veel Duitse infrastructuurprojecten zelf voor Nederlandse begrippen erg langzaam (ik denk daabij aan de Nordomgehung bij Bad Oeynhausen in A30). Voor 2024 rijdt er dus geen trein, hopelijk wel voor 2030

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #266 Gepost op: 31 August 2017, 07:43:38 »
Het Noorden van Nederland heeft/had de wens om de lijn (de 'wunderline') uit te breiden met een tweede spoor en er een sneltreinverbinding met Bremen van te maken. Hiervoor zou de brug per uur langer berijdbaar moeten worden.

Resultaat van de besprekingen is nu:
* Er komt geen tweede spoor.
* Er komt wel een sneltreinverbinding.
* De nieuwe brug kan langer per uur bereden worden door treinen.
Dus deels zijn een aantal wensen ingewilligd.

Er komt dus een geheel nieuwe brug. De in Duitsland te volgen procedure voor een nieuwbouw project is daar een stuk uitgebreider dan in Nederland. 

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #267 Gepost op: 31 August 2017, 08:01:31 »
Die vergelijking met de meterkast thuis is wel lekker zeker.

En zo is dat!
of wilde je er weer één gaan klinken?
Die Baily-bruggen lagen er wel lekker snel na WOII.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

• Offline Offline
« Reactie #268 Gepost op: 31 August 2017, 08:27:41 »
Er komt dus een geheel nieuwe brug. De in Duitsland te volgen procedure voor een nieuwbouw project is daar een stuk uitgebreider dan in Nederland. 

Zo is dat. Als er heel drngende redenen zijn zal het ook in Duitsland vast wat sneller kunnen, maar die redenen ziet men nu eenmaal niet en ik eigenlijk ook niet.

Ik denk dat Groninger en Haagse (Dijksma) politici hun knopen hebben geteld en hebben bedacht dat het Duitse aanbod vast niet nog beter gaat worden. De lijn blijft bestaan, de Duitsers zijn bereid 60-miljoen te investeren in een compleet nieuwe brug en geen gezeur meer met de werf: tel uw zegeningen.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #269 Gepost op: 31 August 2017, 11:44:21 »
Nee Eric dat gaat niet zo snel.
Ambtenaren zijn nooit snel,in welk land ook,nu heb je te maken met ambtenaren en bureaucratie en regelementen van 2 landen,dat duurt dus dubbel zo lang.
Zowel qua ontwerp,goedkeuring daarvan,het gunnen van die bouwopdracht,het zoeken van een geschikte plek om die brug te bouwen,transport van onderdelen voor die brug,later ook nog de keuring van het 1:1 exemplaar,het transport over weg en water van die brug richting zijn vaste nieuw thuis plaats,het zoeken van vrije plek in de agenda's van die geschikte transporteurs en de meyer werf(voor t zelfde geld moet er weer is een boot langs),plannen van het leggen van spoor op die brug incl aansluiten van die sporen aan het bestaande traject, herinstaleren van beveiliging.
Je ziet het,het is een hele waslijst,en dat zal dan waarschijnlijk door 2 ambtelijke molens moeten,die van NL en D en als men dan over alles een akkoord heeft,dan pas kan de show beginnen  ;D  :-\
Wat hebben Nederlandse ambtenaren hier eigenlijk mee te maken, de brug ligt ruim in Duitsland?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.