Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 21026 werkt niet goed door Railpassie
Vandaag om 01:41:04
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
05 November 2025, 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 97774 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #225 Gepost op: 27 January 2016, 13:09:13 »
Ik denk niet dat er nog geld wordt geïnvesteerd in een regio waar binnenkort niks meer te halen valt. De gaskraan moet immers dicht?

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #226 Gepost op: 27 January 2016, 14:14:55 »
Groningen hoeft straks geen belasting meer te betalen. Er wordt immers toch niet meer geïnvesteerd. De extra kosten dit met zich meebrengt wordt verhaald op de Randstad. De belastingen gaan daar met 30% omhoog.

Dat is natuurlijk flauwekul. Het rijk heeft de verantwoordelijkheid en ook voor de ontwikkeling van de meer periferire gebieden. Sommige techneuten en bepaalde randstedelingen zoals hierboven leiden helaas aan blikvernauwing. Die denken dat het maar laten ontstaan van achterstandsgebieden geen kwaad kan. Dat kan het wel. Deze spoorbrug kan zeker een rol spelen in het verder opgang brengen van de ontwikkeling in de Eemsmond. De verbinding tussen Delfzijl-Eemshaven en het Ruhrgebied kan worden verbeterd zodat een deel van de Rotterdamse overslag in het noorden kan worden afgewikkeld. Het rijk bevoordeelt de Rotterdamse haven door niet noodzakelijke railverbindingen als de Betuwelijn aan te leggen. Ook die was meer gericht op het bevorderen van bepaalde ontwikkelingen dan werkelijke vervoersbehoefte.

Toch is dat een normale gang van zaken. Begin 19e eeuw had Bremen als zeehaven afgedaan. De Wezer was zo verzand dat geen zeeschip de stad meer kon bereiken. Toen besloot burgemeester Schmidt Bremerhaven aan te leggen. Hij nam de Nederlander Van Ronzelen in dienst en die legde een nieuwe zeehaven aan. En ziedaar Bremen begon weer op te bloeien als zeehaven. De mensen in dit draadje hadden dat nooit gedaan. Die waren dit waagstuk nooit aangegaan. Die hadden het bij de constatering gelaten dat er kennelijk geen vervoersbehoefte meer was.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2016, 15:24:32 door MR »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #227 Gepost op: 27 January 2016, 16:45:21 »
Nee, gek hé? Met 3 enkelsporige bruggen op een korte afstand van elkaar, waarbij de sterkte van die bruggen ook nog eens de beperking zijn voor het te vervoeren gewicht, en nauwelijks fatsoenlijke mogelijkheden om treinen elkaar te laten passeren terwijl er ruimte zat is... Nee, dan zou ik ook lekker blijven omrijden via Bad Bentheim.....
Rijdt dat vervoer echt om via Bad Bentheim, of gaat het toch via de A7/A280 de grens over?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22641
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #228 Gepost op: 27 January 2016, 17:03:09 »
Het rijk heeft de verantwoordelijkheid en ook voor de ontwikkeling van de meer periferire gebieden. Sommige techneuten en bepaalde randstedelingen zoals hierboven leiden helaas aan blikvernauwing. Die denken dat het maar laten ontstaan van achterstandsgebieden geen kwaad kan. Dat kan het wel. Deze spoorbrug kan zeker een rol spelen in het verder opgang brengen van de ontwikkeling in de Eemsmond. De verbinding tussen Delfzijl-Eemshaven en het Ruhrgebied kan worden verbeterd zodat een deel van de Rotterdamse overslag in het noorden kan worden afgewikkeld.

En waarom zou Duitsland dat een goed idee vinden? Die vinden dat Bremerhaven en Hamburg daarvoor heel geschikt zijn en dat kost al geld genoeg. Die gaat echt de Eemshaven niet faciliteren.

Er is sinds de Tweede Wereldoorlog fiks geïnvesteerd in Het Noorden. Er ligt daardoor al een infrastructuur die de huidige behoefte te boven gaat. Dat alles in de verwachting dat dit activiteiten aan zou trekken. Precies zoals in Bremen en Rotterdam in de 19e eeuw zo goed is gelukt. Alleen wil dat in Het Noorden maar niet gebeuren. Dat spoorlijntje gaat het verschil ook niet maken. Bouw dan wat goeds. Alleen is het dus de vraag of Duitsland op wat goeds zit te wachten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #229 Gepost op: 27 January 2016, 17:27:03 »
Dat zien we ook met de Betuwelijn. Daar houdt het over de grens ook op, of bijna op. Toch schijnt er na duwen en trekken toch wat beweging in te komen en wordt ook het Duitse gedeelte verbeterd. Probleem is volgens mij of Rotterdam wel zit te wachten op levendige overslag in de Eemshaven. Ik begin mij steeds meer af te vragen wat de invloed van die Rotterdamse lobby eigenlijk is, want machtig zijn ze daar in Rotterdam.

Overigens lijkt het met de schade aan de brug mee te vallen. De pijlers van de brug zouden wel eens intact/bruikbaar kunnen zijn en zelfs het overgebleven van de brug zou nog goed zijn. Ik heb de indruk dat meida en politiek een beetje op de loop zijn gegaan met de inschatting van de eerste DB-beambte die na het ongeluk poolshoogte kwam nemen bij de brug en zodanig onder de indruk dat hij meende te zien dat zelfs de pijlers verschoven waren. Het was in ieder geval geen grondig onderzoek. Andere instanties die de brug hebbben bestudeerd meenden te zien dat het zo erg nou ook weer niet was. Intussen blijft die 5 jaar maar rondzingen: Volledige vervanging gaat 10 jaar kosten, maar vervanging van alleen het beweegbare deel 5 jaar, heet het nu. Die beperkte reparatie zou voor de meeste binnenvaartschepen geen probleem zijn. Die kunnen de brug in gesloten toestand passeren heet het nu. De brug gaat alleen op voor kustvaarders en vergelijkbare schepen en dat zou een beperkt aantal zijn.

In Duitsland zijn plannen voor een station in Bunde. Die hebben alleen zin met brug. Die plannen zijn niet afgelast zo houdt men in Nedersaksen vol. Dus wellicht...
« Laatst bewerkt op: 27 January 2016, 19:10:02 door MR »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22641
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #230 Gepost op: 27 January 2016, 17:38:06 »
Rotterdam en ook Antwerpen hebben een ideale ligging ten opzichte van belangrijke economische zwaartepunten in Europa. Dan kan Duitsland een tijdje tegenstribbelen, maar uiteindelijk weten ze ook wel dat goede verbindingen met Rotterdam ook in Duits belang zijn. Druk uitoefenen helpt dan.  Dat ligt met de Eemshaven echt heel anders. Het kost Duitsland al moeite genoeg om Bremerhaven en Hamburg op de kaart te houden. Wat is het Duitse belang bij de ontwikkeling van het Eemshavengebied en de as Groningen-Hamburg?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #231 Gepost op: 27 January 2016, 17:58:58 »


Citaat
Wat is het Duitse belang bij de ontwikkeling van het Eemshavengebied en de as Groningen-Hamburg?

Misschien omdat dat van belang kan zijn voor dat deel van Duitsland?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22641
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #232 Gepost op: 27 January 2016, 18:54:56 »

Misschien omdat dat van belang kan zijn voor dat deel van Duitsland?

Hoe dan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #233 Gepost op: 27 January 2016, 19:02:15 »
Omdat minder afhankelijk zijn van Rotterdam goed is voor Duitsland. De Eemshaven kan daar aan bijdragen. Ook kan een sterkere Groningse economie de economie in Oost-Friesland versterken. Een sterke Eemsmond (of Eemsdelta) zou kunnen betekenen dat Emden, Delfzijl en Eemshaven elkaar versterken. In beeldvorming zou dat kunnen al schelen omdat beide gebieden aan weerszijden van de grens minder als perifeer zouden kunnen worden gezien. Onder die beeldvorming lijden beide streken, getuige ook dit draadje. De potentie van Eemshaven is groter dan bepaalde economen denken. De streek lijdt alleen aan beeldvorming door bepaalde bedrijsfleiders.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2016, 19:05:53 door MR »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22641
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #234 Gepost op: 27 January 2016, 19:13:56 »
Beeldvorming? Het is toch echt een stuk verder weg van de huidige economische kerngebieden in Europa. Hamburg heeft een historisch achterland waar het niet zo goed meer gaat en een kunstmatig achterland veel verder weg omdat Duitsland dat wil. Als Duitsland dat havengebied met kunstmatig achterland zou willen uitbreiden, dan hebben ze plek zat in Duitsland zelf. Gaan ze het Eemsgebied toch geen lol doen?

Maar goed, als de Duitse belangen zo groot zijn, dan zien we het uiteindelijk wel gebeuren. Ben benieuwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #235 Gepost op: 27 January 2016, 19:21:11 »
Nee, het gaat niet vanzelf gebeuren. Daar moeten Nederland en Groningen wat voor doen. Vanzelf gaat er helemaal niks gebeuren. Kijk maar naar de Betuwelijn. Volgens mij is er heel wat gesjord en getrokken om wat beweging in de Duitse houding en het onderwerp op de Duitse agenda te krijgen. Wellicht heeft het ook geld gekost. Voor niets gaat immers de zon op.

En zo heel veel verder ligt Groningen echt niet van het Ruhrgebied en Berlijn. Over Kopenhagen en verder noordwaarts hebben we het al gehad. Beeldvorming is heel hardnekkig: Groningen = periferie, Rotterdam = centraal. Je zou toch zeggen dat mensen daar genuanceerder over zouden denken. Immers, ligging is relatief. Altijd al geweest. Zeker in deze tijd. Maar mensen maken het veel te absoluut. En er is niet tegen te praten.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2016, 19:24:46 door MR »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22641
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #236 Gepost op: 27 January 2016, 19:22:22 »
Tegen Noordelijk wensdenken ook niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #237 Gepost op: 27 January 2016, 21:34:25 »
Blijkbaar is er ook geen kruid gewassen tegen het idee dat regionale belangen alleen relevant zijn als dat voordeel oplevert voor überregionale belangen.
Koloniaal denken, zou je haast zeggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22641
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #238 Gepost op: 27 January 2016, 23:02:23 »
Wat een eigenaardige gedachtengang. Tegen Calimerodenken is al helemaal geen kruid gewassen. Of bedoel je hoe de stad Groningen tegen de Ommelanden aankijkt?  :) Groningen stad schijnt op het grensgebied ongeveer dezelfde aanzuigende werking te hebben als de Randstad op de Noordelijke provincies. Hoe beter de infrastructuur, hoe groter dergelijke effecten.
Maar het spoorlijntje zal ook hierin wel niet het grote verschil maken. Die mooie grensoverschrijdende snelweg lijkt me een stuk belangrijker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #239 Gepost op: 27 January 2016, 23:18:48 »
Nee, gek hé? Met 3 enkelsporige bruggen op een korte afstand van elkaar, waarbij de sterkte van die bruggen ook nog eens de beperking zijn voor het te vervoeren gewicht
Volgens mij gingen er gewoon treinen van 22,5 ton aslast overheen (beladen dolime, bij omleiding). Maar wellicht met snelheidsbeperking.