Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88351 keer)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #240 Gepost op: 27 January 2016, 23:59:28 »
Tussen Enschede en Gronau reed op het eind 1 trein v.v., vrijwel midden op de dag en over een beroerd liggend baanvak. En nu?? Repareer je de brug niet of bouw je geen nieuwe dan komen er zeker bussen te rijden. Verbeter je meteen het baanvak mee (wel kunnen keren in Weener, halte in Ihrhoeve, goede integratie kaartsoorten (wat al goed bezig was met de OV-chippaal te Leer en geldigheid Schones Wochenende over de grens)) en handhaaf je op zijn minst de uursdienst, dan komen de reizigers vanzelf. Tip: zorg ervoor dat de pijlers van de nieuwe brug voor dubbelspoor geschikt zijn. Kon later nog wel eens van pas komen....  Niets doen is zeker het einde van de verbinding!!

Raymond v/d Hoven
Goede vergelijking:

Enschede-Gronau (bron)
Begin nieuwe dienst: 2001
Reizigersaantallen per dag in 2002: 1000 (werkdagen), 1800 (zaterdag), 800 (zondag)
Reizigersaantallen per dag in 2006: 1800 (werkdagen), 2800 (zaterdag), 1000 (zondag)

Groningen-Leer (bron)
Begin nieuwe dienst: 2006
Grensoverschrijdende reizigersaantallen per dag in 2012: 200
Grensoverschrijdende reizigersaantallen per dag in 2015: 700

Enschede-Gronau heeft geen enkel kunstwerk van betekenis op het traject. Op Groningen-Leer moet een brug over een brede rivier hersteld worden. Een nogal scheve vergelijking.
...
Dat is natuurlijk flauwekul. Het rijk heeft de verantwoordelijkheid en ook voor de ontwikkeling van de meer periferire gebieden. Sommige techneuten en bepaalde randstedelingen zoals hierboven leiden helaas aan blikvernauwing. Die denken dat het maar laten ontstaan van achterstandsgebieden geen kwaad kan. Dat kan het wel. Deze spoorbrug kan zeker een rol spelen in het verder opgang brengen van de ontwikkeling in de Eemsmond. De verbinding tussen Delfzijl-Eemshaven en het Ruhrgebied kan worden verbeterd zodat een deel van de Rotterdamse overslag in het noorden kan worden afgewikkeld. Het rijk bevoordeelt de Rotterdamse haven door niet noodzakelijke railverbindingen als de Betuwelijn aan te leggen. Ook die was meer gericht op het bevorderen van bepaalde ontwikkelingen dan werkelijke vervoersbehoefte.
...
Ik kom inderdaad uit de randstad, maar ik heb ook een tijd in Drenthe en Groningen rondgelopen, dus ik ken de Stad wel een beetje, en zoals ik al eerder schreef zie ik die brug ook liever hersteld. Betere infrastructuur kan goed zijn voor de ontwikkeling van een gebied, maar je moet wel realistisch blijven.
In de 19e eeuw is notabene staatslijn B aangelegd om Harlingen als zeehaven te ontwikkelen. Ook na de oorlog zijn de haven van Delfzijl en de Eemshaven aangelegd om meer bedrijvigheid naar het noorden van Groningen te brengen. Daar is veel geld ingestoken, maar het komt allemaal maar niet van de grond jammer genoeg. Was Blauwestad al genoemd in het rijtje grootse ideeen maar helaas pindakaas?

Ook het idee dat er meer bedrijvigheid van Rotterdam naar Eemshaven zou kunnen is nergens op gebaseerd. Kijk eens op een kaart en zie waar je vanaf Rotterdam over de Rijn (en Maas) kan komen en kijk dan waar de Ems heen gaat vanaf Eemshaven. Nergens. De Prusen zouden het leuk vinden als Bremerhaven en Hamburg zouden groeien, maar alle doorvoer naar het Ruhrgebied en zuid Duitsland moet per trein waardoor Hamburg en Bremerhaven al niet met Rotterdam kunnen concurreren. Rotterdam is hier gewoon heel erg in het voordeel omdat er veel overslag op de binnenvaart via de Rijn veel handiger is. Ik zie niet hoe Eemshaven hier in zou passen en al helemaal niet waarom de Duisters voor Eemshaven een brug zouden herstellen.

Kortom, de lijn heeft een regionale betekenis voornamelijk voor passagiers tussen Groningen, Leer en Bremen, maar niet meer dan dat. Er reden geen goederentreinen. Er waren plannen om per januari 3 a 5 goederentreinen per week te laten rijden van Veendam naar Bremen en verder naar Zweden. Dat is dus wat, maar niet heel veel. Versta me goed, ik ben er ook voorstander van om de brug te herstellen en zie daar ook mogelijkheden voor, maar wees realistisch… Ik zie hier inderdaad veel wensdenken en irrealistische plannen (IC Amsterdam-Groningen-Bremen, goederenverkeer Eemshaven-Ruhrgebied, tunnels onder de Ems). Die lijn ligt er al meer dan honderd jaar en heeft zichzelf nog nooit goed weten te bewijzen en dat zou nu met een nieuwe brug opeens wel lukken? Herstel dus gewoon die brug voor regionale belangen, maar maak die lijn niet belangrijker dan het is.
« Laatst bewerkt op: 28 January 2016, 00:02:30 door Martijnstein »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #241 Gepost op: 15 March 2016, 23:50:10 »
Elk nadeel heb zijn voordeel, zei iemand een keer... bootje uit Papenburg heeft nu vrije doorgang :)
http://www.hansebubeforum.de/showtopic.php?threadid=17368&pagenum=4#547339

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #242 Gepost op: 15 June 2016, 18:48:22 »

plaatje van internet

Ik heb begrepen dat de 700 tons drijvende bok "ENAK" van Bugsier Bergung naar de Friesenbrucke in Weener is gestuurd om daar een en ander op te ruimen. De bok word geassisteerd door de sleper "Steinbock"?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #243 Gepost op: 15 June 2016, 21:25:26 »
Is die 700 ton de max hijslast?

Voorlopig zeker nog geen vooruitgang betreffende een nieuwe oversteek?

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #244 Gepost op: 15 June 2016, 21:42:07 »
Ding mag 600 ton tillen, aldus https://www.bugsier.de/fleet_enak.php
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #245 Gepost op: 16 June 2016, 10:58:36 »
Ik heb begrepen dat de 700 tons drijvende bok "ENAK" van Bugsier Bergung naar de Friesenbrucke in Weener is gestuurd om daar een en ander op te ruimen. De bok word geassisteerd door de sleper "Steinbock"?
Wordt dat klusje dan nog net binnen een half jaar na dato gefixt?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #246 Gepost op: 16 June 2016, 12:23:29 »
Reken daar maar niet op. Er is nog niks besloten over herstel. Nu is het alleen een vorm van puin ruimen.
Groeten Joop, machinist Lls

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #247 Gepost op: 16 June 2016, 18:43:52 »
Op een ander forum,genaamd somda,wordt het volgende vermeld:
Deze drijvende kraan is naar de brug gehaald nadat wat rekenwonders het contragewicht te licht hadden ingeschat,waardoor een nederlandse drijvende kraan te licht was bevonden om het contragewicht van de brug op een ponton te hijsen.
(de NL kraan mocht "maar" iets van 300ton hebben,ze hadden m geschat op 250,maar t ding komt eerder in de trend van 370 ton,dus daar moest een zwaardere kraan voor komen)
Herstel van de brug duurt in het gunstigste geval een jaar of 7  :o
Hier een link naar dat draadje op dat andere forum:
http://www.somda.nl/forum/17505/Spoorbrug+Eems+bij+Weener+aangevaren%2C+total+loss/
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #248 Gepost op: 29 August 2017, 16:31:41 »
Volgens RTV Noord is er een akkoord over een nieuwe Friesenbrucke. Op zijn vroegst op te leveren in 2024 en geschatte kosten M€ 60.
Zie link.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7569
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #249 Gepost op: 29 August 2017, 20:56:07 »
Wordt die brug door één man gebouwd of zo?  ???
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #250 Gepost op: 30 August 2017, 15:13:35 »
Vergis je niet in de tijd die het ontwerp en de keuring daarvan kost, en dan pas kun je gaan bouwen...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7569
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #251 Gepost op: 30 August 2017, 15:31:06 »
Kwestie van doorwerken en de 1:10:100 regel toepassen...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #252 Gepost op: 30 August 2017, 17:30:58 »
Nee Eric dat gaat niet zo snel.
Ambtenaren zijn nooit snel,in welk land ook,nu heb je te maken met ambtenaren en bureaucratie en regelementen van 2 landen,dat duurt dus dubbel zo lang.
Zowel qua ontwerp,goedkeuring daarvan,het gunnen van die bouwopdracht,het zoeken van een geschikte plek om die brug te bouwen,transport van onderdelen voor die brug,later ook nog de keuring van het 1:1 exemplaar,het transport over weg en water van die brug richting zijn vaste nieuw thuis plaats,het zoeken van vrije plek in de agenda's van die geschikte transporteurs en de meyer werf(voor t zelfde geld moet er weer is een boot langs),plannen van het leggen van spoor op die brug incl aansluiten van die sporen aan het bestaande traject, herinstaleren van beveiliging.
Je ziet het,het is een hele waslijst,en dat zal dan waarschijnlijk door 2 ambtelijke molens moeten,die van NL en D en als men dan over alles een akkoord heeft,dan pas kan de show beginnen  ;D  :-\

T zou me (hoe triest ook) dan ook verbazen als men zowel qua geld en tijd uitkomt en optijd klaar is  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #253 Gepost op: 30 August 2017, 17:39:14 »
Dan vergeet je even dat de spoorlijn er al ligt, en de brug eigenlijk alleen maar vervangen wordt. Het is een grof schandaal dat zoiets zo lang moet duren. Kijk even hoe de chinezen een hogesnelheidsnet uit de grond stampen...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7569
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #254 Gepost op: 30 August 2017, 18:23:44 »
Ik wil niet eens naar de Chinezen kijken, andere cultuur, andere mentaliteit en ander systeem.

Maar deze termijn is simpelweg belachelijk, met de juiste aanpak zouden er volgend jaar om deze tijd treinen moeten kunnen rijden!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.