Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 12:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88437 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #195 Gepost op: 07 January 2016, 17:17:35 »
Het overleg is geweest en hier staat er een piepklein bericht over de uitkomst: Klik.

Ook Duitsland Nedersaksen wil graag een zo snel mogelijk herstel van de spoorbrug (en het is dus geen specifieke Nederlandse hobby), de "staatssecretaris" (zal daar wel anders heten) wil een termijn van 2 of 3 jaar eventueel met gebruik van de oude pijlers, als dat zou kunnen. In de tussen streeft men er naar om de trein naar Weener te laten doorrijden. Volgens de gedeputeerde in het audiofragment legt Arriva daarvoor een verzoek naar bij Prorail (en dat begrijp ik dus niet). Weener zou dan wel een van de weinige plaatsen zijn met een directe spoorverbinding met Nederland zonder op het Duitse net te zijn aangesloten, maar dat Prorail dan gelijk beheerder gaat worden van dat deel?
 
« Laatst bewerkt op: 07 January 2016, 22:24:24 door MR »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #196 Gepost op: 08 January 2016, 13:18:51 »
 De 6.334 DWT metende 'EMSMOON', varend onder de vlag van Antigua & Barbuda, zou in volle vaart tegen de klep van de vijf meter hoge brug zijn gevaren. Volgens schipper Piet Bennik van het binnenvaartschip 'CYBERNETICA', die achter de 'EMSMOON' voer, is de aanvaring het gevolg van miscommunicatie. 'De brugwachter kondigde een trein aan en beloofde daarna een opening voor de coaster. Maar de roerganger van de coaster zette een tandje bij. Die verkeerde kennelijk in de veronderstelling dat de brug open stond. De schade aan de brug was niet alleen enorm, ook de fundering was ontzet. De brug en de fundering zullen geheel gesloopt moeten worden. (Bron: Schuttevaer).
Kapitein moet borggeld betalen. Emden. De 53 jarige Russische kapitein van het vrachtschip EMSMOON, dat vorige week tegen de spoorbrug bij Weener botste, moet 2.500 Euro borggeld betalen. Hij is daarna vrij om te gaan en te staan waar hij wil. Dat heeft Katja Paulke van het Openbaar Ministerie (OM) gistermiddag bekendgemaakt. Waarom dat bedrag zo gering is? Dat is nu eenmaal uitgesproken. De bergingswerkzaamheden aan de Friesenbrücke verlopen voorspoedig. De verwachting is dat de Eems morgen weer voor alle scheepvaartverkeer toegankelijk is. In de haven van Papenburg liggen drie zeeschepen te wachten todat ze kunnen vertrekken naar de Noordzee. Het onderzoek naar de oorzaak van de aanvaring is in volle gang. (Bron: N
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #197 Gepost op: 08 January 2016, 13:49:37 »
Zoetwatermatroos...  >:(
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #198 Gepost op: 08 January 2016, 23:09:21 »
 OP Somda kwam ik het volgende bericht van Class66fan tegen:

Duitsers hebben alweer pech, weer brug in dit geval zeldzame zweef veer bij betrokken in Rendsburg, ook trein verkeer plat, wat normaal over deze brug rijdt , filmpje gevonden op youtube .

https://www.youtube.com/watch?v=QDoP1ejAxg8&feature=youtu.be


  Het ongeluk is blijkbaar vanmorgen gebeurd ,aangezien het filmpje  bij donker is opgenomen,en de schade  bij daglicht getoond wordt.
 Vr Gr,
  Peter
« Laatst bewerkt op: 08 January 2016, 23:16:30 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #199 Gepost op: 09 January 2016, 15:42:47 »
Doet me denken aan zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=n5nLU8TdFnE

Gr, Marc

Hoe kan zoiets nou gebeuren? Of wilde de zweefbaan nog effe voor ...

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #200 Gepost op: 10 January 2016, 16:50:20 »
https://youtu.be/v0nBCc_dgSI

...mooi filmpje van dit mooie stukje techniek....


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #202 Gepost op: 13 January 2016, 16:15:09 »
Een toekomstrobuuste oplossing. Dat stelt ons gerust.

Dirk

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #203 Gepost op: 13 January 2016, 18:46:44 »
Dat stelt mij niet gerust....

Volgens het Wasser- und Schiffahrtsambt Emden (WSA) zijn de pijlers nog intact en is de rest van de brug met uitzondering van het klapdeel nog te gebruiken: Klik!

Desalniettemin meent het WSA dat de reparatie van de huidige brug toch nog 5 jaar gaat duren. Totale nieuwbouw gaat aanzienlijk meer kosten en minstens 10 jaar duren vanwege de omvangrijke procedures vooraf.

Ik denk dat die 5 jaar bij reparatie aanzienlijk ingekort kunnen worden, mist er politieke wil is.

Joeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #204 Gepost op: 14 January 2016, 14:08:47 »


Dit kwam ik voorbij in de Leeuwarder Courant van maandag 11 januari .

mvg Joeke
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #205 Gepost op: 14 January 2016, 14:22:23 »
Weesp of Gouda?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #206 Gepost op: 14 January 2016, 14:26:25 »

Ik denk dat ze daarmee als voorbeeld twee beweegbare spoorbruggen nemen in drukke treintrajecten. Als de spoorbrug op een van deze locaties aangevaren zou worden zou er zo snel mogelijk een oplossing komen om het OV draaiende te houden
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #207 Gepost op: 14 January 2016, 14:30:29 »
En terecht toch? Ik las in het antwoord van Dijksma dat er per dag wel 700 reizigers op het traject werden geteld. Zoveel komen er bij Gouda in de spits elke paar minuten voorbij. Het schijnt dat het alternatieve busvervoer voor veel reizigers nog sneller en prettiger is ook. Dan is het toch niet vreemd dat dergelijke schade in Gouda topprioriteit zou zijn en bij deze brug niet. Met zo'n rare vergelijking benadrukt de man alleen maar dat er eingenlijk niet veel redenen zijn om haast te maken.

Nog los van het feit dat Gouda een Weesp bij mijn weten niet in Duitsland liggen.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2016, 14:45:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #208 Gepost op: 14 January 2016, 14:38:59 »
vanwege de omvangrijke procedures vooraf

Er wordt gewezen op procedures als Europese aanbesteding. Ik dacht dat die, zoals recentelijk bleek bij bestelling door NS van treinstellen, in noodgevallen niet gevolgd hoeven te worden. En dit lijkt me een schoolvoorbeeld van een noodgeval.
Als er niet snel voldoende politieke druk komt in Duitsland is het einde verhaal voor deze verbinding. DB trekt graag de stekker eruit, blijkt uit al hun uitlatingen. Dat begon al met op de eerste dag roepen "pijlers onherstelbaar beschadigd" wat nu niet zo blijkt te zijn.

Even wat zout in open wonden, ik denk dat een splitsing in infra en vervoer zoals hier in Nederland in ProRail en NS sneller tot een oplossing zou leiden. Maar die Duitsers hebben dat toch kunnen uitstellen/voorkomen, alles is nog steeds in handen van DB. En dan is dit het resultaat. Infra doet kalm aan zodat DB de lijn kan sluiten, of in dit geval een concurrent het werken onmogelijk maakt (wat op hetzelfde neerkomt).
« Laatst bewerkt op: 14 January 2016, 14:42:30 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #209 Gepost op: 14 January 2016, 14:48:31 »
Er wordt gewezen op procedures als Europese aanbesteding. Ik dacht dat die, zoals recentelijk bleek bij bestelling door NS van treinstellen, in noodgevallen niet gevolgd hoeven te worden. En dit lijkt me een schoolvoorbeeld van een noodgeval.

Waarom? Denk van niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.