Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door peterha
Vandaag om 19:27:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:32:48
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 91288 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #180 Gepost op: 18 December 2015, 07:26:36 »
Volgens een verkenning van het Nederlandse leger is een baileybrug niet mogelijk, maar kan een noodbrug er wel eerder dan 5 jaar liggen: Klik klik klik

En een citaat uit het artikel:
Citaat
CU-Statenlid Van der Graaf is niet teleurgesteld. ,,Geweldig dat Defensie zo snel in actie komt voor burgers. Het is duidelijk dat voor een snelle noodvoorziening samenwerking met civiele partijen nodig is.''

De ChristenUnie is met meerdere partijen in Provinciale Staten van mening dat daar niet vijf jaar op moet worden gewacht.

,,We vragen het provinciebestuur snel overleg te voeren met de Duitse autoriteiten. Groningen investeert fors in een snelle treinverbinding Groningen-Bremen. Ook de Europese Unie trekt 8 miljoen euro uit voor onderzoek. De Duitsers moeten meer prioriteit geven aan het herstel van de spoorbrug.''
Hear hear!

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #181 Gepost op: 18 December 2015, 11:32:54 »
Ik wist niet dat de loods nog steeds bestond. Op de foto uit 1988 zag het ding er nogal bouwvallig uit, dus ik dacht dat het ding inmiddels wel tegen de vlakte zou zijn gegaan (naar goed Nederlands gebruik).

Heußenstein : HO, DB 1957

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #182 Gepost op: 18 December 2015, 12:18:16 »
Halverwege deze pagina staat een mooie foto, incl. de aansluiting vanaf de draaischijf:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/index.php/index.php/topic,54102.0.html

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #183 Gepost op: 19 December 2015, 09:08:08 »
Nog een teken van hoop:  Duits kabinet buigt zich over haperende treinverbinding.

Volgens de minister van de deelstaat Nedersaksen Lies gaat Berlijn zich er binnenkort over buigen

Citaat
Lies vindt dat Duitsland en Nederland moeten inzetten op de aanleg van een dubbel spoor en dat er geëlektrificeerde treinen moeten gaan rijden. ,,Dat is toekomstbestendig.” Lies zegt ervan uit te gaan dat zijn Nederlandse collega in Den Haag er net zo over denkt.

Wat vindt Dijksma eigenlijk? De brug ligt verder van Hannover dan van Den Haag. Maar in Hannover is men veel actiever terwijl het de toekomst van een voornamelijk Nederlandse spoorlijn betreft.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2015, 09:09:49 door MR »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22558
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #184 Gepost op: 19 December 2015, 14:36:22 »
Hannover gaat er alleen niet over en dat praat altijd gemakkelijker. In dit geval moet je het vergelijken met Groningen dat aan Den Haag vraagt zich erover te buigen. Dat gebeurt nu ook. Na de kamervragen van de CU heeft de nieuwe minister haar ambtenaren ongetwijfeld opdracht gegeven voor haar op een rijtje te zetten hoe het zit met die lijn. Uit de beantwoording van die vragen leren we misschien wat de bedoeling is.

Berlijn is sowieso bezig een middellange termijn investeringsplan voor weg en spoor vast te stellen. Dat doen ze daar elke 15 jaar of zo en dat proces is toevallig nu bezig. De deelstaten hebben projecten mogen aanmelden en de kosten van al die projecten bij elkaar bedragen een veelvoud van het budget dat beschikbaar is. Of de lijn in dat geweld hoge prioriteit krijgt, valt te bezien. Duitsland heeft een mega-achterstand bij het onderhoud van de bestaande hoofdinfrastructuur. Maar je weet nooit.
Hier kan je ergens terugvinden of Hannover de moeite heeft genomen verdubbeling en electrificatie van de lijn als mogelijk project aan te melden. Maar dat zal dan wel. Dat bedoelt die deelstaatminister. Er is niets nieuws gebeurd.
http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/VerkehrUndMobilitaet/bvwp-uebersicht-vorhaben-schiene.pdf?__blob=publicationFile
« Laatst bewerkt op: 19 December 2015, 15:22:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #185 Gepost op: 19 December 2015, 16:27:30 »
minister Olaf Lies (SPD) van Economische Zaken, Arbeid en Verkeer van de deelstaat Nedersaksen vindt dat Duitsland en Nederland moeten inzetten op de aanleg van een dubbel spoor en dat er geëlektrificeerde treinen moeten gaan rijden. ,,Dat is toekomstbestendig.” Lies zegt ervan uit te gaan dat zijn Nederlandse collega in Den Haag er net zo over denkt.

Als aanleg van dubbel spoor en elektrificatie voorwaarde zou zijn voor nieuwbouw brug of tunnel vraag ik mij af of "Den Haag" hier voor het Nederlandse deel aan mee wil doen...
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #186 Gepost op: 19 December 2015, 19:31:00 »
Ik zou het een goede zaak vinden. Gezien het jongste klimaatakkoord vind ik dat Den Haag maar eens plan moet gaan maken om alle resterende diesellijnen te gaan elektrificeren. Met de trein reizen is de enige betaalbare elektrische manier van reizen op de langere afstand.

Echter.... Het zal weloo voor de verbinding naar Leer weer de bekende hobbelige weg er naar toe zijn. Eerst moet de regering overgehaald worden om een X bedrag daarvoor beschikbaar te maken. Dan wordt er een plan gemaakt. Blijkt de eerste raming weer te laag, dus niet genoeg geld, wordt er weer gezeurd en gedramd en dan is er toch genoeg geld. Dan is ineens het project geschrapt, dan staat er weer op. Nieuw plan gemaakt, intentieverklaring getekend, weer een nieuwe raming van het bedrag, valt weer tegen, nieuwe geldschieters nodig, gevonden, niet gevonden, toch gevonden en dan staan de handtekeningen onder het project en dan zijn we minimaal XX jaar verder als de aanleg begint en na een jaar 3/4/5 na de handtekeningen onder het project is het klaar. Extra complicerende factor is dat er 2 landen en heel veel meer overheden nodig zijn.

En all die tijd is er geen brug. Dus mijn voorkeur gaat uit naar het oplappen van de brug en dan weer op de oude voet verder, dan kunnen we daarna beginnen aan die ellende die ik hierboven opsomde.

 
« Laatst bewerkt op: 19 December 2015, 20:45:34 door MR »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #187 Gepost op: 22 December 2015, 23:29:19 »
Voor de liefhebber: in een ander draadje hier op het forum stond een verwijzing naar een andere site over het spoor in Noord Duitsland, maar waar onderaan de pagina een paar oude foto's staan van wat volgens mij dezelfde brug is  :)

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6769106,6769106

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #188 Gepost op: 23 December 2015, 00:12:20 »
Dank voor de link, ik heb hem zonet met plezier zitten lezen. Ik ben met tienertoer nog een keer tot in Weener gekomen toen er nog drie treinen per dag reden... Ik zal eens hard zoeken of ik daar nog foto's van kan vinden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #189 Gepost op: 23 December 2015, 10:50:08 »
Mooi om die vooroorlogse voorloper van de laatste brug te zien. Dat was echt een heel andere constructie met draaibrug en dergelijke.

Nu is ook de laatste brug geschiedenis. Hoe snel zal er een opvolger liggen?

Friesenbrücke: Schnelle Lösung ist nicht in Sicht

Citaat
Weener/Leer - Der Einsatz einer Fähre als Ersatz für die kaputte Friesenbrücke in Weener wäre wahrscheinlich teuer und schwer zu realisieren. Die Voraussetzungen müssen noch näher geprüft werden. Eine provisorische Brücke halten die verantwortlichen Behörde für ausgeschlossen.

Nou guttegut, poe poe,  hai hai. Zelfs een fietsveer is op korte termijn niet realiseren. In januari gaat men eens voor het eerst overleggen met de Nederlandse autoriteiten. Ik denk dat ik de railverbinding Groningen-Leer maar als geschiedenis ga beschouwen en als een droom voor de verre toekomst. Het is over en uit, met dank aan de trage autoriteiten, die alleen maar geld besteden aan trage procedures en een fietsveertje zelfs te duur vinden.

Ik heb de boeken over Nieuweschans binnen.



Zoals te zien is het boekje over de loods aanmerkelijk dikker en echt een serieus boek met meer dan 70 bladzijden. Het boekje over het spoor stelt echt veel minder voor en mist zelfs een inhoudsopgave. Het is maar 28 paginaś dik. Ik had alleen het eerste boek. Ik heb nu de hele set en daar ben ik blij mee.
 

Frits-Kapt

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #190 Gepost op: 06 January 2016, 18:57:03 »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #191 Gepost op: 06 January 2016, 19:16:49 »
Van dit bericht op de General Anzeiger over dezelfde bijeenkomst wordt ik een stuk minder positief. Het venijn zit hem in de staart:

Citaat
Die Bahn erklärte gegenüber dem GA, dass es bislang noch keine Schadenssumme und somit auch noch keine Pläne bezüglich eines Neubaus der Brücke gebe. Hierzu fehlten auch noch die Gutachten. „Da zudem die Ermittlungen der Polizei noch nicht abgeschlossen sind, muss auch das Verfahren zur Schuldfrage abgewartet werden“, teilte die Bahn mit.

In het kort, de som van de totale schade is nog niet opgemaakt, er onbreken nog plannen maar daarvoor moeten eerst nog vergunningen worden afgegeven, maar allereerst moeten we wachten op de uitkomst betreffende het schuldvraag van het politieonderzoek.

Doet mij denken aan Wachten op Elmo. Schijnt een persiflage op een bekend toneelstuk te zijn.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #192 Gepost op: 06 January 2016, 19:38:25 »
Een Gutachten is geen vergunning maar een oordeel. Een aantal experts zullen onderzoek doen naar de oorzaak en de schade als gevolg daarvan. Vergelijkbaar in Nederland met de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #193 Gepost op: 06 January 2016, 19:52:18 »
Ah dank je. Dat woord vertaal ik dus verkeerd uit de contekst.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #194 Gepost op: 06 January 2016, 20:29:07 »
En natuurlijk wil ook Duitsland wel praten, maar dat wil nog niet zeggen dat er al snel wat gaat gebeuren.