Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88464 keer)

Peter Kleton

• Offline Offline
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #165 Gepost op: 16 December 2015, 21:33:19 »
 Dat vermoedde ik al, vandaar mijn vraag.
 Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #166 Gepost op: 16 December 2015, 21:40:45 »
Dat is volgens mij niet helemaal het internationale reizigersvervoer waar nu naar gezocht wordt  ;)
Inderaad, ik mag hopen dat als de lijn ooit weer geopend wordt dat het vervoer geheel vrijwillig is. ;)

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #167 Gepost op: 16 December 2015, 23:19:31 »
Ik heb wel meer slechte artikelen gelezen, maar dit raakt inderdaad kant noch wal...
Verder is het gewoon een regionale spoorlijn, niet meer en niet minder. Dat mag je heel erg vinden, maar ik zie het niet snel veranderen. Overigens is uitbouw met betrekkelijk weinig middelen te realiseren (verlengen of aanleg extra spoor in Nieuweschans ofzo).

MR

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 17 December 2015, 00:09:41 »
Ik heb het boek over Station Nieuweschans dus weer niet kunnen vinden in mijn boekenkast.
Ik ontdekte dat het nog steeds te koop is op deze pagina.
Het heet: Station Nieuwe Schans 1868-2008"

Ik heb het maar opnieuw besteld.

Maar het antwoord is inderdaad gevonden. De lijn heeft inderdaad een beovenregionale betekenis gehad! Helaas is de periode waarin treinen vanuit Amsterdam over deze lijn trokken heel erg kort geweest, maar een verbinding Groningen - Bremen is toch ook interregionaal. De lijn zou met een goed en snel te berijden spoor tussen Nieuweschans en Ihrhove misschien ook meer dan regionale potentie kunnen krijgen. Maar dan moet er wel inzet zijn van de overheden en dergelijke.

Waarschijnlijk ben ik wat pessimistisch  en daarom eerder geneigd zelfs pleidooien die in de overdrive gaan te ondersteunen. Ik denk dat plannen maken, keuze maken, onderzoeken, weer keuze maken, plannen besluitvorming, aanbesteding, uitvoering minimaal 5 maar eerder 8 tot 10 jaar kost.  Ook de planning van de doortrekking van het personenvervoer naar Borkum heeft veel meer tijd gekost dan gedacht. Hier een bericht uit 2012 dat de financiering rond is en dat de trein in 2016 gaat rijden. Dat gaat dus, als men de huidige planning haalt 2018 worden. Dat is dus al 6 jaar nadat men dacht de financiën bij elkaar te hebben. Zo ver zijn we bij de brug niet eens. Het moet allemaal nog beginnen. Ik vrees werkelijk dat het 10 jaar gaat worden en dan veronderstel ik wezenlijke Duitse interesse, waaraan ik twijfel.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2015, 00:13:38 door MR. Reden: meer spelling »

draaischijf2000

• Offline Offline
« Reactie #169 Gepost op: 17 December 2015, 10:16:10 »
Station Nieuwe Schans is geen boek ,maar meer een brochure van 28 pagina's.
In sneltreinvaart(?) wordt de geschiedenis van het station beschreven.
Staan een aantal aardige historische foto's in ,waarvan 2 met een onjuist onderschrift.
Is nmm een summiere beschrijving van een spoorlijn die niet is geworden wat men er van had verwacht.
Jammer.
Mvg Romani-P
tijdperk 3 NS in opbouw

MR

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 17 December 2015, 10:33:48 »
Maar ook die sporenplannen staan er toch in? Met dat spoor dat middels de draaischijf een aansluiting vormt ("vormde" moet ik zeggen, spoor en draaischijf zijn reeds lang verschwunden) op een bedrijf? Ik vond het een aardig boekje. Jammer dat ik het kwijt ben, gelukkig dat ik het opnieuw kan bestellen. En al is het spoor niet geworden wat men ervan verwachtte, het heeft toch een grotere betekenis gehad dan in recente tijden. Bovendien hebben sommige spoortjes in  recente tijd een grotere betekenis gekregen dan ze ooit hebben gehad. Dat laatste zou misschien ook kunnen voor dit spoor (mits er een brug een de Eems ligt en het spoor ten oosten van Nieuweschans opgewaardeerd is) voor deze lijn, zeker nu met de Europese markt en steeds meer mensen die voor hun broodwinning aagewezen zijn op gene zijde van de grens.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2015, 10:36:09 door MR »

henk

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 17 December 2015, 13:08:15 »
Maar het antwoord is inderdaad gevonden. De lijn heeft inderdaad een beovenregionale betekenis gehad! Helaas is de periode waarin treinen vanuit Amsterdam over deze lijn trokken heel erg kort geweest, maar een verbinding Groningen - Bremen is toch ook interregionaal. De lijn zou met een goed en snel te berijden spoor tussen Nieuweschans en Ihrhove misschien ook meer dan regionale potentie kunnen krijgen. Maar dan moet er wel inzet zijn van de overheden en dergelijke.

De lijn is dan een verbinding tussen een Nederlandse en een Duitse regio. Je mag het ook een verbinding noemen die van belang is voor de Euregio Eems-Dollard. Maar een schakel tussen De Randstad en de agglomeratie Hamburg is het niet echt. Ik vraag me ook af of de verkeersstroom over land vanuit Nederland naar Hamburg en verder wel zo groot is in vergelijking met de stromen in Oostelijke en Zuid-Oostelijke richting. Naar Scandinavië is het al gauw de (veer)boot.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #172 Gepost op: 17 December 2015, 13:59:16 »
Staatslijn B werd ooit beschreven als de lijn 'Harlingen-Hannoversche grenzen'.
Veel goederen kwamen een ruim een eeuw geleden per boot van Engeland naar Harlingen en gingen vandaar over Staatslijn B per trein door naar Hamburg en omstreken.
Die betekenis is al lang verdwenen. In de reizigersdienst heeft Arriva het in mei 2006 nog eens geprobeerd met de Inselzug, twee doorgaande treinen Leer-Harlingen haven v.v. op vrijdag en zaterdag in mei t/m september, maar die Inselzug is al snel roemloos ten einde gegaan...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #173 Gepost op: 17 December 2015, 14:09:04 »
Hallo (en met name henk)

Het lijdt geen twijfel dat de potentiële omvang va het verkeer tussen Nederland en de Scandinavische landen afhangt van de aard ervan. Waar het vrachtauto en het goederenverkeer per spoor  betreft is nu de relatie Randstad - Scandinavische landen sinds het tot stand komen  van weg- en spoorverbindingen intern in Denemarken en tussen Denemarken en Zweden/Noorwegen structureel sterk verbeterd.

Was vroeger de regio Hamburg/Bremen voor de Scandinavische landen mede vanwege een intensief feederverkeer met kustscheepvaart de aangewezen plek tot overlading in/vanuit de grote zeegaande schepen, nu de ongebroken verbinding (d.w.z. door vaste oeververbindingen) tussen Rotterdam/Antwerpen ontstaan is zijn laatstgenoemde zeehavens vanwege de ligging en het ruime aanbod van zeescheepvaart naar alle windrichtingen voor Scandinavische verladers  nog aantrekkelijker geworden.

Aangezien de capaciteit van de spoorwegverbindingen tussen Nederland en Duitsland door de Duits beleidmakers opzettelijk beperkt is/wordt gehouden, en de Hamburgse lobby tot behoud van de positie van de zeehavenregio Hamburg immer waakzaam is dat de huidige geopolitieke situatie niet voor Noord-Duitsland nog meer "verslechterd", verwacht ik alleen verandering daarin als dat pan-Europees zou zijn overeengekomen, en dat zie ik politiek nog niet zo gauw gebeuren. In "Rotterdam" moeten ze er niet aan denken dat de bevoorrechte positie van "hun"  zeehaven door communautaire regelgeving "geharmoniseerd" zou worden met die van de concurrerende zeehavens Hamburg en Antwerpen om maar eens een voorbeeld te noemen. Idem dito tussen Marseille en Genua!

Het is dus van belang dat wat er aan spoorweginfrastructuur tussen Nederland en Duitsland ligt op zijn minst behouden blijft. En dáár zit nu net het belang in van het handhaven van het traject tussen Onnen/Groningen enerzijds en de aansluiting op het Duitse spoorwegnet bij Leer. Misschien rijden er op dit moment geen goederentreinen via Nieuweschans, maar zoiets kan zomaar ineens veranderen als de verladers (aanbieders van te vervoeren goederen) voorkeur via die route hebben, en de verlader beslist nu eenmaal. De oorzaak kan bijvoorbeeld zijn dat de gebruikskosten van het langere Nederlandse traject inclusief de kosten van het Duitse traject lager zijn dan via een andere grensovergang.

Gegroet,

Rob van Kooy

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 17 December 2015, 19:05:50 »
De dagelijkse portie lachen-in-Den-Haag:
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/157445/CU-Tweede-Kamer-wil-snelle-vervanging-spoorbrug-Eems

"De Statenfractie van de ChristenUnie (CU) krijgt steun van haar partijgenoten in de Tweede Kamer voor haar pleidooi om het leger in te schakelen voor het vervangen van de kapotte spoorbrug over de Eems bij Weener. "  ::) :o ;D

henk

• Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 17 December 2015, 19:43:39 »
En dat was weer de dagelijkse portie goedkope meningen over de politiek?
Je kan natuurlijk de moeite nemen de vragen zelf even te lezen en daar is niks geks aan. De Christenunie heeft alleen maar gevraagd of een snelle oplossing mogelijk is en hoe het verder met de lijn staat. Eigenlijk wat we ons hier in het draadje ook afvragen.  :)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-642545.pdf

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roco

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 17 December 2015, 19:52:25 »
Er is nu een nieuwe dienstregeling gemaakt voor Groningen-Leer . Er zijn verschillende busritten vanaf Groningen ( snelbus) en vanaf Winschoten ( stopbus) . Ik kom dus 10 min te laat aan voor de snelbus vertrek uit Groningen en een uur later , met de stopbus , in Leer .

HET IS DE MOEITE NIET OM DAAR GEBRUIK VAN TE MAKEN ( voor mij ) .

gr Jos

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #177 Gepost op: 17 December 2015, 20:46:12 »
Maar ook die sporenplannen staan er toch in? Met dat spoor dat middels de draaischijf een aansluiting vormt ("vormde" moet ik zeggen, spoor en draaischijf zijn reeds lang verschwunden) op een bedrijf? Ik vond het een aardig boekje. Jammer dat ik het kwijt ben, gelukkig dat ik het opnieuw kan bestellen. En al is het spoor niet geworden wat men ervan verwachtte, het heeft toch een grotere betekenis gehad dan in recente tijden. Bovendien hebben sommige spoortjes in  recente tijd een grotere betekenis gekregen dan ze ooit hebben gehad. Dat laatste zou misschien ook kunnen voor dit spoor (mits er een brug een de Eems ligt en het spoor ten oosten van Nieuweschans opgewaardeerd is) voor deze lijn, zeker nu met de Europese markt en steeds meer mensen die voor hun broodwinning aagewezen zijn op gene zijde van de grens.

Op sporenplan.nl staat een tekening van het emplacement in 1918. Klikkerdeklik.

Inderdaad mét spooraansluiting naar een bedrijf.

In 1926 is daar aan de zuidzijde nog een (elektrische) 23 m draaischijf voor de Duitse locomotieven aan toegevoegd, de bestaande (handbediende) 16,5 m draaischijf was te kort.

In 1935 werd het depot Nieuweschans opgeheven en de loods zal toen ook wel in onbruik zijn geraakt. De 16,5 m draaischijf zal zijn afgebroken na het beëindigen van de stoomtractie (door NS welteverstaan) in 1954.

In WO II is bij de 23 m draaischijf een nieuwe loods gebouwd. Wanneer deze is afgebroken, is mij niet bekend.

In 1966 is de 23 m draaischijf afgebroken.

De oude locloods bestond in ieder geval nog in 1988 (foto op stationsweb). Het is lang een stalling geweest van de GADO.

De oude locloods heeft nog lang bestaan, jarenlang als stalling van de GADO, daarna was een graanhandel eigenaar. Op Stationsweb is de loods op een foto uit 1988 nog te zien.
Heußenstein : HO, DB 1957

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #178 Gepost op: 17 December 2015, 20:55:18 »
Over welke loods heb jij het nu, Simon?

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #179 Gepost op: 17 December 2015, 21:01:16 »