Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 19:44:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 19:43:57
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88248 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Gepost op: 04 December 2015, 17:21:04 »
De "Wiederline" zal vooralsnog minstens 5 jaar lang niet meer in Leer te zien zijn! Na een aanvaring door een schip gisterenavond zal er een compleet nieuwe brug over de Ems gebouwd moeten worden. ZIE HIER
(Duits gesproken)
« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 20:44:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletters »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
    • Richie's homepage
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2015, 17:55:29 »
Dat is lang. Was er niet toevallig een GTW in Leer?

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2015, 17:56:36 »
Waarom 5 jaar!!??  ??? ??? Daar kan ik me dus echt niets bij voorstellen... Duurt het echt zo lang eer er een brug herstelt/vervangen is?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2015, 18:04:48 »
Na de aanvaring van een schip met de spoorbrug over de Limfjord hier in Aalborg, is er een jaar lang geen spoorverkeer mogelijk geweest. Misschien is vijf jaar ruim geschat, maar de schade zit er aanzienlijk groter uit dan wat de brug hier heeft opgelopen...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2015, 18:07:09 »
Er staat inderdaad een Arriva Stadler GTW in Leer, zoals ik een ander draadje al opmerkte.  In Duitsland zal hij geen probleem hebben om te rijden omdat die is uitgerust met Indusi.
Mogen treinstellen met ATB-NG ook op ATB-VV trajecten rijden, of zijn de treinstellen van Arriva ook voor andere ATB-trajecten toegelaten?
Overigens bevestigt Arriva de aanwezigheid van één treinstel in Leer: Klik
De brug zal moeten worden vervangen. Dat zal niet de oude brug worden.

Ik denk dat dat 5 jaar gaat duren omdat als er al iets gebouwd gaat worden, dat helemaal iets nieuws gaat worden. Daarvoor moeten plannen gemaakt worden, financiën gevonden worden, procedures doorlopen worden, aanbestedingen uitgeschreven worden en tenslotte gebouwd en opgeleverd worden.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2015, 18:16:24 »

Nood breekt wet. In 2 jaar zou er best een nieuwe brug kunnen liggen, de bouw moet toch echt te doen zijn binnen een jaar. Alleen de Duitse besluitvorming gaat over het algemeen niet zo snel.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2015, 18:17:41 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2015, 18:27:56 »
Maar stroomopwaarts ligt de Meyer Werf in Papenburg. Daar worden cruiseschepen gebouwd en die zijn zo ontzettend groot. Die passeerden de Friesenbrücke al met behulp van kunst- en vliegwerk. Met een nieuwe brug moet dat gemakkelijker worden en dat vraagt een heel nieuw ontwerp en ook heel veel geld. Die fondsen zijn niet zo maar beschikbaar voor een lijntje dat men vanuit Nederland bezig was uit het slop te trekken.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #7 Gepost op: 04 December 2015, 19:03:46 »
Waarom 5 jaar!!??  ??? ??? Daar kan ik me dus echt niets bij voorstellen... Duurt het echt zo lang eer er een brug herstelt/vervangen is?
Heeft te maken met de fundering. Volgens een bericht van DB schijnt de fundering een meter of 5 verschoven te zijn.

Artikel RTVN
« Laatst bewerkt op: 04 December 2015, 19:05:49 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #8 Gepost op: 04 December 2015, 19:06:43 »
De "Wiederline" zal vooralsnog minstens 5 jaar lang niet meer in Leer te zien zijn! Na een aanvaring door een schip gisterenavond zal er een compleet nieuwe brug over de Ems gebouwd moeten worden. ZIE HIER
(Duits gesproken)

Nah, sehe nur die nagelneue Spiesekarte "Küstenpfanne", Nachricht schon verschwunden?

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #9 Gepost op: 04 December 2015, 19:17:18 »
De brug is niet reparabel dus komt er nieuwbouw om de hoek kijken. Dus zal men nu ook plannen voor de toekomst moeten formuleren. Nieuwbouw of een tunnel zijn dan opties die Niedersachsen moet beoordelen. Zelfs met veel haast en een onderhandse aanbesteding(mogelijk als gevolg calamiteit) zal er niet voor 2017 de eerste spa de grond ingaan. Komt er een aanbesteding tel er nog een jaar bij. Daarnaast zal men ook zeker rekening moeten/gaan houden met de Meyert Werft.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #10 Gepost op: 04 December 2015, 19:21:17 »
Nah, sehe nur die nagelneue Spiesekarte "Küstenpfanne", Nachricht schon verschwunden?

Ich habe die video im ganzen angeschaut. Nochmals versuchen sage ich dir.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #11 Gepost op: 04 December 2015, 19:31:36 »
Als er gedurende die vijf jaar bouwtijd ook geen scheepverkeer langs kan, gaat Meijer vast wel wat meer druk op de ketel zetten....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #12 Gepost op: 04 December 2015, 19:34:12 »
Ik maak geregeld gebruik van de GTW naar/van Leer . Boodschappen doen , kerstmarkt en voor het begin of einde van vakanties ( met de trein) . De brug was zelf vaak niet te berijden door een trein als er weer een cruiseschip naar de Eemshaven ging vanaf de scheepswerf in Papenburg . (Overdracht en laatste werk eraan) . Dan was er dus een vervangende busdienst van 3 dagen . Er was ook vervangende busdienst voor onderhoud aan het duitse trajekt .
Dat is helaas voor de ouderen die van deze bus gebruik moeten maken . Het is namelijk een touringcar met een verhoogde instap . Jammer voor slecht ter been zijnde personen . ( Dit vindt ook in Nederland plaats met touringcars ) . Nu zal dat dus 5 jaar duren met zo'n bus . Jammer zeg . Een aangepaste lagevloersbus zal welkom zijn .
Treinen rijden tot Nieuwe Schans en vandaar ga je met de bus via het station van Weener naar Leer . Dat heeft langere rijtijden tot gevolg ( later aan in Leer en eerder vertrek )

gr Jos

Jeroen93

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • Fleischmann h0
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #13 Gepost op: 04 December 2015, 20:45:13 »
Ook ik maak geregeld gebruik (als student, vakantieganger of dagjesmens) van de Wiederline. Ik vond het een erg fijn lijntje ondanks de lange reistijd.


Wat mij vooral zorgen baart is dat particuliere busdiensten zoals Flixbus e.d. hun slag nu kunnen slaan. Een directe verbinding tussen Groningen, Leer, Oldenburg en Bremen is met de bus nu veel sneller en dus aantrekkelijker. Mij lijkt dat mensen zich nu eerder de bus instappen dan de trein waardoor het reizigers aantallen per trein flink zullen dalen. Dit kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben voor de ontwikkelingen om een betere verbinding tussen Groningen en Bremen te creëren de zogenaamde wunderline. (http://www.wunderline.nl)

Groet Jeroen
Alle goede dingen komen langzaam.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #14 Gepost op: 04 December 2015, 20:53:07 »
Begrijp ik nu dat ze een hele lijn plat leggen vanwege een klein stukje ontbrekend spoor bij een defecte brug?
Is dat kleine stukje niet - los van het ongemak - op een of andere manier te overbruggen?

Leen.