Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 17:09:46
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 16:49:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 16:24:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:15:27
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 15:29:30
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88152 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Gepost op: 04 December 2015, 17:21:04 »
De "Wiederline" zal vooralsnog minstens 5 jaar lang niet meer in Leer te zien zijn! Na een aanvaring door een schip gisterenavond zal er een compleet nieuwe brug over de Ems gebouwd moeten worden. ZIE HIER
(Duits gesproken)
« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 20:44:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletters »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2846
    • Richie's homepage
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2015, 17:55:29 »
Dat is lang. Was er niet toevallig een GTW in Leer?

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2015, 17:56:36 »
Waarom 5 jaar!!??  ??? ??? Daar kan ik me dus echt niets bij voorstellen... Duurt het echt zo lang eer er een brug herstelt/vervangen is?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2015, 18:04:48 »
Na de aanvaring van een schip met de spoorbrug over de Limfjord hier in Aalborg, is er een jaar lang geen spoorverkeer mogelijk geweest. Misschien is vijf jaar ruim geschat, maar de schade zit er aanzienlijk groter uit dan wat de brug hier heeft opgelopen...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2015, 18:07:09 »
Er staat inderdaad een Arriva Stadler GTW in Leer, zoals ik een ander draadje al opmerkte.  In Duitsland zal hij geen probleem hebben om te rijden omdat die is uitgerust met Indusi.
Mogen treinstellen met ATB-NG ook op ATB-VV trajecten rijden, of zijn de treinstellen van Arriva ook voor andere ATB-trajecten toegelaten?
Overigens bevestigt Arriva de aanwezigheid van één treinstel in Leer: Klik
De brug zal moeten worden vervangen. Dat zal niet de oude brug worden.

Ik denk dat dat 5 jaar gaat duren omdat als er al iets gebouwd gaat worden, dat helemaal iets nieuws gaat worden. Daarvoor moeten plannen gemaakt worden, financiën gevonden worden, procedures doorlopen worden, aanbestedingen uitgeschreven worden en tenslotte gebouwd en opgeleverd worden.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2015, 18:16:24 »

Nood breekt wet. In 2 jaar zou er best een nieuwe brug kunnen liggen, de bouw moet toch echt te doen zijn binnen een jaar. Alleen de Duitse besluitvorming gaat over het algemeen niet zo snel.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2015, 18:17:41 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2015, 18:27:56 »
Maar stroomopwaarts ligt de Meyer Werf in Papenburg. Daar worden cruiseschepen gebouwd en die zijn zo ontzettend groot. Die passeerden de Friesenbrücke al met behulp van kunst- en vliegwerk. Met een nieuwe brug moet dat gemakkelijker worden en dat vraagt een heel nieuw ontwerp en ook heel veel geld. Die fondsen zijn niet zo maar beschikbaar voor een lijntje dat men vanuit Nederland bezig was uit het slop te trekken.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #7 Gepost op: 04 December 2015, 19:03:46 »
Waarom 5 jaar!!??  ??? ??? Daar kan ik me dus echt niets bij voorstellen... Duurt het echt zo lang eer er een brug herstelt/vervangen is?
Heeft te maken met de fundering. Volgens een bericht van DB schijnt de fundering een meter of 5 verschoven te zijn.

Artikel RTVN
« Laatst bewerkt op: 04 December 2015, 19:05:49 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #8 Gepost op: 04 December 2015, 19:06:43 »
De "Wiederline" zal vooralsnog minstens 5 jaar lang niet meer in Leer te zien zijn! Na een aanvaring door een schip gisterenavond zal er een compleet nieuwe brug over de Ems gebouwd moeten worden. ZIE HIER
(Duits gesproken)

Nah, sehe nur die nagelneue Spiesekarte "Küstenpfanne", Nachricht schon verschwunden?

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #9 Gepost op: 04 December 2015, 19:17:18 »
De brug is niet reparabel dus komt er nieuwbouw om de hoek kijken. Dus zal men nu ook plannen voor de toekomst moeten formuleren. Nieuwbouw of een tunnel zijn dan opties die Niedersachsen moet beoordelen. Zelfs met veel haast en een onderhandse aanbesteding(mogelijk als gevolg calamiteit) zal er niet voor 2017 de eerste spa de grond ingaan. Komt er een aanbesteding tel er nog een jaar bij. Daarnaast zal men ook zeker rekening moeten/gaan houden met de Meyert Werft.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #10 Gepost op: 04 December 2015, 19:21:17 »
Nah, sehe nur die nagelneue Spiesekarte "Küstenpfanne", Nachricht schon verschwunden?

Ich habe die video im ganzen angeschaut. Nochmals versuchen sage ich dir.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #11 Gepost op: 04 December 2015, 19:31:36 »
Als er gedurende die vijf jaar bouwtijd ook geen scheepverkeer langs kan, gaat Meijer vast wel wat meer druk op de ketel zetten....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #12 Gepost op: 04 December 2015, 19:34:12 »
Ik maak geregeld gebruik van de GTW naar/van Leer . Boodschappen doen , kerstmarkt en voor het begin of einde van vakanties ( met de trein) . De brug was zelf vaak niet te berijden door een trein als er weer een cruiseschip naar de Eemshaven ging vanaf de scheepswerf in Papenburg . (Overdracht en laatste werk eraan) . Dan was er dus een vervangende busdienst van 3 dagen . Er was ook vervangende busdienst voor onderhoud aan het duitse trajekt .
Dat is helaas voor de ouderen die van deze bus gebruik moeten maken . Het is namelijk een touringcar met een verhoogde instap . Jammer voor slecht ter been zijnde personen . ( Dit vindt ook in Nederland plaats met touringcars ) . Nu zal dat dus 5 jaar duren met zo'n bus . Jammer zeg . Een aangepaste lagevloersbus zal welkom zijn .
Treinen rijden tot Nieuwe Schans en vandaar ga je met de bus via het station van Weener naar Leer . Dat heeft langere rijtijden tot gevolg ( later aan in Leer en eerder vertrek )

gr Jos

Jeroen93

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • Fleischmann h0
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #13 Gepost op: 04 December 2015, 20:45:13 »
Ook ik maak geregeld gebruik (als student, vakantieganger of dagjesmens) van de Wiederline. Ik vond het een erg fijn lijntje ondanks de lange reistijd.


Wat mij vooral zorgen baart is dat particuliere busdiensten zoals Flixbus e.d. hun slag nu kunnen slaan. Een directe verbinding tussen Groningen, Leer, Oldenburg en Bremen is met de bus nu veel sneller en dus aantrekkelijker. Mij lijkt dat mensen zich nu eerder de bus instappen dan de trein waardoor het reizigers aantallen per trein flink zullen dalen. Dit kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben voor de ontwikkelingen om een betere verbinding tussen Groningen en Bremen te creëren de zogenaamde wunderline. (http://www.wunderline.nl)

Groet Jeroen
Alle goede dingen komen langzaam.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #14 Gepost op: 04 December 2015, 20:53:07 »
Begrijp ik nu dat ze een hele lijn plat leggen vanwege een klein stukje ontbrekend spoor bij een defecte brug?
Is dat kleine stukje niet - los van het ongemak - op een of andere manier te overbruggen?

Leen.