Stel dat morgen een groot schip de spoorbrug over de Zaan total loss vaart dan ligt er ook niet binnen 2 jaar een nieuwe. Want ook hier speelt hetzelfde als daar : Hoe gaan we deze bottle neck oplossen. Misschien 5 te lang maar als je 4 haalt ben je spekkoper.
Dat is lang. Was er niet toevallig een GTW in Leer?
De kapitein zit zo hoog, hij zal er overheen hebben gekeken...
En dan komen ze na 5 jaar met een nieuwe brug en een paar kranen op een ponton aanzetten.
In Zweden deden ze het een stuk sneller. Op 18 januari 1980 ramde een schip de Almöbroen. Op 9 november 1981 werd de nieuwe brug geopend. 22 maanden na de aanvaring. En die brug was toch wel ietsje indrukwekkender: de Tjörnbron
Op 9 mei 1945 werd ten behoeve van de oprukkende geallieerde legers een spoorverbinding tussen Den Bosch en Emmerich geopend, waarvoor ook de spoorlijn tussen Kleve en Emmerich werd gebruikt. Ter hoogte van Spyck werd in slechts 33 dagen een houten spoorbrug van ruim 700 meter over de Rijn gebouwd, en aansluitend een spoorlijn richting Emmerich, waarbij ook nog gebruik werd gemaakt van het nog aanwezige baanlichaam richting Elten. In het voorjaar van 1946 werd de brug weer gesloopt en het spoor opgebroken.