Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
  

Auteur Topic: Intellibox en power 7 snelheidsverschil  (gelezen 6776 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #30 Gepost op: 08 May 2016, 11:37:10 »
Conrad heeft wel 10 A brugcellen.
https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-b8070-10l-nominale-stroom-10-a-u-rrm-200-v-501506.html

Ik denk alleen dat je beter een andere trafo kan gebruiken als de spanning zoveel omlaag moet.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2016, 11:56:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #31 Gepost op: 08 May 2016, 12:33:52 »
Ik begrijp dat een andere voeding beter is maar ik wil naar 14 of 15 volt toe op de rail.
Dan heb ik een voeding nodig van 10 volt en 150 VA ik betwijfel of de booster dan nog wel goed werkt bij een power 4 moet je namelijk minstens 16volt als voeding hebben volgens de handleiding.

In de handleiding van de power 7 staat dit overgins niet.

Nog een vraag staat een brugcel gelijk aan 2 diodes?
« Laatst bewerkt op: 08 May 2016, 12:35:28 door marco haringa »
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #32 Gepost op: 08 May 2016, 14:13:15 »
Ja, dat wil zeggen, twee keer twee antiparallel geschakelde diodes. Afhankelijk van de polariteit gaat de stroom door de ene twee of de andere twee diodes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #33 Gepost op: 08 May 2016, 16:07:53 »
En met 5 brugcellen haal ik dus 6 volt weg?

Ik moet bij de brugcel de plus en min aan elkaar koppelen en vandaar naar de 2~ aansluitingen.
En vervolgens door naar de 2e brugcel waar ik hetzelfde doe als hierboven beschreven?

N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #34 Gepost op: 08 May 2016, 18:47:19 »
Op andere fora noemen we dit ook wel een het XY-probleem. Waarom wil je perse naar 15V toe? Is de andere booster die je gebruikt zo laag? Kan je deze niet verhogen?

Verder, om antwoord te geven op de diode vragen, ja, grofweg 1,2V - 1,4V per brug. Dus inderdaad zo'n 5 nodig. Je sluit dan inderdaad de 5 brugge aan in serie van ~  lem naar ~ klem. De + en - klemmen per brug sluit je inderdaad aan elkaar.

Hier nog een link naar een goedkoper alternatief: https://www.eoo-bv.nl/brugcellen/470-kbpc1010w.html

Maar bedenk wel dat je dan maximaal 7A x 5V = 35W aan het weg stoken bent! Dat is geen kattenpis. Je zult de bruggen dus op een stevig koellichaam moeten bevestigen.

Vandaar weer, heb je het echt nodig? 35W is veel om gewoon weg te gooien aan warmte...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #35 Gepost op: 08 May 2016, 20:31:46 »
Timo bedankt voor je antwoord.
Ik wil naar 15 volt toe omdat ik dan alle N decoders kan gebruiken ook de kleinere , ik merk toch langzaam maar zeker dat sommige decoders heet worden.
Ook van de week een motor doorgebrand van een vrij nieuwe lok met vanaf fabriek decoder fleischmann lok.
Daarnaast wil ook voor loks met slechte stroomafname gebruik maken van bufferschakelingen die maximaal 16 volt aankunnen.
Let wel we hebben het over N spoor :laugh:
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #36 Gepost op: 09 May 2016, 15:04:56 »
Toch wel gek dat decoders zo heet worden. N decoders zouden gewoon 24V aan moeten kunnen.

En motor doorgebrand, echt spontaan of bij ontsporing of botsing? Bij het laatste kan het altijd gebeuren, ook bij 15V. Op hogere spanningen heb je wel iets meer warmte maar zou ook wel mee moeten vallen als je ze niet laat racen.

Maar goed, voor N is een wat lagere spanning wel gebruikelijk. Daarom vind ik de Power 7 eigenlijk gewoon ongeschikt voor N. Hij heeft geen instelbare of gestabiliseerde uitgangsspanning en 7A is gewoon heel erg veel, zeker voor N. In mijn ogen ben je dus beter uit met 2 kleinere boosters die je wil in kunt stellen. Wil je de Power 7 niet weg doen zou ik toch eens kijken of je hem achter een 12V voeding kan hangen. 10V lijkt me wel heel weinig met alle verliezen erbij. De opbouw van de meeste boosters (maar ken de Power 7 van binnen niet) hebben op zich niets waardoor ze niet op 12V zouden kunnen werken ook al gezeggen ze dat je een 16V voeding moet gebruiken.

Iets wat ik de vorige keer nog vergeten wat te vermelden, de Power 7 is niet gestabiliseerd. Onder last kan de spanning dus nog best wat inzakken. Als je dus verlaagd met de volle 5V zou je dus onder last wel eens nog wat minder over kunnen houden. Dus wat ik al zie, zelf zou ik de Power 7 van de hand doen en twee lichtere, instelbare en gestabiliseerde boosters halen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6347
  • ***
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #37 Gepost op: 09 May 2016, 16:06:09 »
Schijnbaar zijn die "onderhoud vrije" Fl motoren niet instaat langdurig "erg langzaam" te rijden via de decoder. De collector slipt dicht en de decoder woordt heet door de overbelasting die dit veroorzaakt :-\. Zie ook dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2016, 16:08:02 door ruudns. Reden: url toegevoegd »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #38 Gepost op: 09 May 2016, 16:39:53 »
Tja, daar kan ik niet zo veel over zeggen. Ik heb geen N of gesloten Fleischmann motoren. Wel een keer de (gesloten) motor van een Piko doorgebrand. Deze was toen nog niet zo oud en heb ik van Piko een nieuwe motor voor gekregen.

Enige wat ik me kan bedenken is dat de motor bij lage snelheden iets meer kracht moet leveren vergeleken met de draaisnelheid. Ook zal een decoder in het lage bereik het meeste moeten regelen. Maar ik zou niet verwachten dat ze daar extra warm van zouden worden. Op snelheid lijkt me meer warmte productie. Maar goed, heb er geen ervaring mee...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox