Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
23 August 2025, 17:19:52

Auteur Topic: Intellibox en power 7 snelheidsverschil  (gelezen 6770 keer)

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Gepost op: 21 November 2015, 17:40:05 »
Mijn baan word bestuurd via een IB en een power 7 van uhlenbrock het probleem is dat sommige treinen op de power 7 duidelijk sneller rijden dan via de IB.
Mijn baan bestaat dus uit een gedeelte wat gevoed word door de IB en een deel wat gevoed word via een power 7.
Op de power 7 rijden enkele locs duidelijk sneller dan via de IB met dezelfde snelheidsinstelling ;)

Ook brand de verlichting van deze loks feller op het power 7 gedeelte.
Beide IB en power 7 worden gevoed via een trafo die 18V geeft.
Hoe kan ik dit oplossen?
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Spanningsverschil?
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2015, 22:24:15 »
Het klinkt alsof er een verschil is in de baanspanning die beide apparaten afgeven. Ik weet niet of op minimaal een van de twee de spanning instelbaar is?

Zo ja dan is het simpelweg een kwestie van afregelen / instellen van de spanning om ze zo goed mogelijk gelijk te krijgen.

Zo nee dan is het opnemen van een of meer diodes in de output van de power 7 een mogelijke oplossing. Altijd twee diodes antiparallel zetten, DCC is een blokspanning. Kies hiervoor diodes die voldoende stroom aankunnen.

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2015, 10:17:49 »
Hoi rudy het is inderdaad een verschil in baanspanning.
Ik heb de IB intussen ingesteld op HO in plaats van N spoor waardoor het verschil minder is geworden maar dus toch nog verschil.
Er valt niks af te regelen verder dan wat ik nu gedaan heb.
De truuc met diodes is me afgeraden daar had ik me ook al eens in verdiept al weet ik niet meer precies waarom me dat is afgeraden.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2015, 13:47:23 »
In de handleiding van de Power 7 staat dat de spanning niet instelbaar is, en afhankelijk van de trafo die er voor staat. Je zou eens kunnen proberen met een trafo van 16V.

In je openingsbericht schrijf je dat het snelheidsverschil optreedt bij sommige treinen. Dat zijn dan waarschijnlijk decoders zonder lastregeling, of waarbij de lastregeling is uitgeschakeld. Valt daar nog wat te doen?

Verder vraag ik me af waarom je de IB en de Power 7 in gebruik hebt. Rijdt er zoveel tegelijk dat al die power nodig is? Je zou kunnen overwegen om de Power 7 de hele baan te laten voeden en de IB gebruik je dan alleen voor de wissels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2015, 14:10:16 »
De power 7 is zoals Klaas al aan gaf ongereguleerd. De IB is zo ver ik weet semi gereguleerd. Je kan hem alleen iets beperken in n-modus. Maar dat heb je dus al uit gezet en dan eindig je volgens mij ook met en ongereguleerde booster. En tja, dat is niet het handigste met meerdere bolsters. Een volgens mij zijn de IB als de power 7 common ground boosters. Je kunt ze dus helaas niet met DC voeden en dus aan de ingang de spanning regelen.

Diodes zouden nog een oplossing zijn, zie er geen extra nadelen in. Hoe dan ook blijven het ongereguleerde boosters dus de spanning zal hoe dan ook veranderen met de last. Dus ook als je het in een situatie beetje hebt gemaakt kan het in een andere situatie (meer/mindr locs die rijden) zo weet terug kunnen zijn of juist nu anders om optreden

Ik kan me voorstellen dat je niet even een 16v trafo hebt. Het idee van Klaas zou je dus kunnen overwegen. Of de IB booster beperken voor gebruik in het schaduwstation zodat het niet op valt. Zonder gereguleerde boosters kom je er helaas niet vanaf.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2015, 14:44:05 »
Diodes zouden nog een oplossing zijn, zie er geen extra nadelen in.
Het enige nadeel wat ik er in zie is dat je dikke diodes moet nemen. Minstens 7A, voor de zekerheid zou ik dan diodes nemen die 10A aankunnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2015, 15:32:42 »
Inderdaad. Ze kunnen onder last wel redelijk warm worden.

Maar wat is het nu. In de handleiding staat onder elkaar:
"The Power 7 is a short circuit proof multiprotocol booster  with a power output of 3.5 A."
En iets er onder:
"Maximum Load on the Track Power 7 – 7A"

De tekst dat de booster niet geschikt is voor H0 en kleiner doet me inderdaad vermoeden dat het 7A is. Wel slordig foutje :p

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2015, 20:13:02 »
Jongens,

Een Power 7 en N-spoor en dat met 18 volt. Erg risicovol.
Uhlenbrock raad de P7 af voor H0 laat staan voor N-spoor. Met een 7 Amp booster kan je (digitaal) lassen.
Laatst heb ik nog sluiting gemaakt met 5 Amp en er onstond brand in de bedrading binnen 5 sec en de ruimte was vol rook. Onderschat dit gevaar niet!

Bij sommige merken dekoder wordt uitdrukkelijk vermeld dat de maximale spanning 25 volt mag zijn en met 18 x Wortel(2) = zit je daaraan. Niks voor niks levert Esu bij de Ecos nu een instelbare geschakelde voeding!

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

v140

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2015, 21:31:08 »
Ik zou zelf niet gekozen hebben voor de power 7.
Prima voor spoor 0 en 1 maar overkill voor de kleinere schalen.
Power 3 of 4 was meer dan genoeg geweest.
Ik weet niet hoe groot je baan is maar vaak kom je zelfs nog wel uit zonder een booster.
De interne booster van de IB levert vaak al genoeg power voor een gemiddelde baan, zeker in N

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 29 November 2015, 21:34:57 door v140 »
Gr. Ron

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2015, 18:05:35 »
Ron de booster is echt wel nodig omdat de IB regelmatig uitviel door overbelasting.
Met de  power 7 rijd ik al anderhalf jaar zonder problemen bij kortsluiting valt hij direct af.
Wim ros en Rob fongers gebruiken de power 7 ook al langere tijd zonder problemen.

Ik ga toch proberen om de output spanning van de power 7 te verlagen door middel van diodes.
Welke diodes moet ik dan gebruiken en wie heeft er een schema hoe een en ander aan te sluiten.
Alvast bedankt voor jullie hulp (y)
N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2015, 19:35:38 »
En zou de Power7 alleen niet genoeg zijn voor de baan, zoals Klaas al eerder suggereerde?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2015, 20:38:31 »
Ja dat moet wel kunnen en ook geprobeeerd echter krijg ik dan ook "kortsluitings meldingen "op de IB als ik met 12 treinen gelijktijdig rijd.Terwijl er geen kortsluiting daadwerkelijk is. Maar vermoedelijk ergens een overbelasting?

Als ik het aantal loks beperkt via koploper die gelijktijdig rijden tot een stuk of 4 dan gaat het wel goed.
Als ik de hele baan via de power 7 voed en met  12 a 14 treinen rijd dan gaat het gele ledje op de power 7  booster onregelmatig knipperen.
Vreemd maar waar hier heb ik me nog niet in verdiept overgins.
In de handleiding van de power 7 word niet gesproken over een geel ledje ( alleen rood en groen ) maar is wel degelijk ook een geel ledje op de power 7.
Weet iemand iets meer over dit gele ledje?
« Laatst bewerkt op: 06 December 2015, 20:46:02 door marco haringa »
N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2015, 20:57:58 »

Beste Marco,

Ik heb destijds ook gereden met een IB1 en 12 ~15 treinen. Hij kon het aan. Ik vermoed dus dat er iets anders mee speelt. De Power 7 schakelt dan wel snel af maar wat als er 6 Amp gaat lopen ..
Maar goed je hebt geen problemen en je kent nu de risico's.

Diodes die moet gaan gebruiken moeten de kortsluitstroom aan kunnen dus 7 Amp of hoger. Ik zou een een zware brugcel nemen ( of meerdere in serie)  Deze bv. https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-b-125110-25-nominale-stroom-25-a-alleen-met-koellichaam-u-rrm-400-v-501492.html

Het vermogen dat dan gedissipeerd wordt is 0,7 x 7 Amp is ongeveer 5 watt per brugcel. Dus dat moet goed gekoeld worden. Doe je 3 brucellen achter elkaar dan is dat dus 15 watt. Een grote koelplaat met ventilator kan dan nodig zijn.  Nu gebruik je waarschijnlijk niet altijd 7 Amp dus de praktijk zal anders zijn maar ....

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Olav

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 December 2015, 21:30:32 »
Hoi rudy het is inderdaad een verschil in baanspanning.
Ik heb de IB intussen ingesteld op HO in plaats van N spoor waardoor het verschil minder is geworden maar dus toch nog verschil.
Er valt niks af te regelen verder dan wat ik nu gedaan heb.
De truuc met diodes is me afgeraden daar had ik me ook al eens in verdiept al weet ik niet meer precies waarom me dat is afgeraden.

Groetjes marco

Zoals ik lees schakelde je IB al af toen je nog geen power 7 had (zo begrijp ik). Als je een versterker belast, zeker tegen het maximum, kan de uitgangsspanning afnemen waardoor treinen langzamer rijden. De IB is maximal 3A, de P7 7A (als ik het goed heb). Zie hier het verschil.

Märklin boosters hadden daar heel veel last van bij maximum belasting. De IB zou hetzelfde kunnen zijn op dit gebied.

Zoals al gesuggereerd, gebruik de P7 voor de baan en de IB voor seinen/wissels.
Groeten

Olav

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #14 Gepost op: 12 December 2015, 17:45:24 »
Ik heb intussen de hele baan via de power 7 gevoed en ondanks dat ik dit niet verwacht had kan de power 7 dat niet aan volgens mij.
Als ik met ongeveer 12 treinen gelijktijdig rijd springt de baan constant op noodstop ( ik rij met koploper)
Als ik koploper instel om met 5 treinen gelijktijdig maximaal te rijden gaat het goed wel knippert onregelmatig het gele ledje ( wat tussen de rode en de groene led zit ) wat dit betekent stat niet in de handleiding van de power 7.

Op de baan staan 40 treinen de meeste stil uiteraard maar met brandende verlichting en enkele rijtuigen met led verlichting. Ik vermoed dat het gele ledje iets met een te hoge belasting te maken heeft?
Ook zijn er twee lenz lk100 keerlusmodules aangesloten.

Ik ben dus toch van plan om via bruggegelijk richters iets minder stroom in de power 7 te krijgen zoals peter voorstelt hoe moet ik zoiets aansluiten heeft iemand een schema voor me?

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.